پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا

آزمایش فنی تویوتا پریوس، سامورایی کم مصرف

تویوتا پریوس در سراسر دنیا به عنوان یکی از خودروهای پیشگام در کاهش آلایندگی شناخته می‌شود و به آن لقب خودرو سبز داده‌اند. جالب است بدانید در نمایشگاه خودرو نیویورک 2017، پریوس توانست عنوان بهترین خودرو سبز سال 2017 را نیز به خود اختصاص دهد. نخستین نسل پریوس در سال 1997 به بازار آمد، اما […]

javankhodro
یکشنبه - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

تویوتا پریوس در سراسر دنیا به عنوان یکی از خودروهای پیشگام در کاهش آلایندگی شناخته می‌شود و به آن لقب خودرو سبز داده‌اند. جالب است بدانید در نمایشگاه خودرو نیویورک 2017، پریوس توانست عنوان بهترین خودرو سبز سال 2017 را نیز به خود اختصاص دهد. نخستین نسل پریوس در سال 1997 به بازار آمد، اما ایرانیان با نسل سوم پریوس این خودرو را شناختند. خودرویی که چندان عملکرد موفقی در بازار ایران نداشت و تعداد محدودی از آن به بازار راه پیدا کرد. اما داستان نسل چهارم که با کد XW50 شناخته می‌شود کاملا متفاوت است. هم‌چنین عرضه نسل جدید در ایران نیز توسط ایرتویا به‌صورت سیستماتیک و بهتر از قبل انجام شده است و از نظر خدمات پس از فروش و شرایط فروش متنوع جایگاه مناسبی میان رقبایش دارد. البته فراموش نکنید که پریوس با برچسب قیمتی اش و بهره گرفتن از تکنولوژی هیبرید رقیبی در ایران ندارد.

پریوس جدید، متفاوت

پریوس جدید با طراحی متفاوت در نمایشگاه 2015 لاس‌وگاس معرفی شد. عده‌ای ظاهر این خودرو پاک را نقد می‌کنند و در عین حال این سبک طراحی پریوس طرفداران زیادی هم دارد. ترکیب ظاهری پریوس جدید هیچ شباهتی جز فرم لیفت‌بک عقب با قبل ندارد. پریوس جدید تغییرات رادیکالی نسبت به قبل تجربه کرده و خطوط تیز و شارپ روی سپرها به خوبی با فرم تندوتیز چراغ‌ها هماهنگ شده. فضای کابین هم‌چون طراحی بدنه مدرن و جذاب است و می‌توان گفت با هیچ خودرو دیگری در این کلاس شباهت ندارد. از نکات جالب دکوراتیو کابین می‌توان به موقعیت منحصربه‌فرد اهرم تعویض دنده، تریم سفید کابین و موقعیت جالب کیلومترشمار دیجیتالی و نشان‌گرهای وضعیت خودرو در قسمت بالای کنسول جلو اشاره کرد. فرم قرارگیری صفحه نمایش و موقعیت دیرچه‌های سیستم تهویه هم در نوع خود منحصربه‌فرد است.

صندلی‌های پریوس کمی سفت هستند اما به‌خوبی سرنشینان را در بر می‌گیرند. در ردیف عقب صندلی‌ها به خاطر شیب زیاد سقف، افراد قدبلند دچار مشکل می‌شوند. در کل باید گفت کابین پریوس با فاکتور گرفتن مشکلات جزیی نظیر کیفیت معمولی بعضی قطعات پلاستیکی، کاربردی و مناسب است. ساختار بدنه نیز نسبت به قبل 60 درصد محکم‌تر شده  و با بهره بردن از 7 ایربگ ایمنی بیش‌تری برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. پریوس جدید در تمام تست‌های موسسه IIHS آمریکا شرکت کرده و رتبه SAFETY PICK پلاس را به‌دست آورده است.

اهرم دنده در پایین مونیتور و زیر دکمه های کنترلی خودرو قرار گرفته، یک شارژر وایرلس نیز برای شارژ گوشی های موبایل هوشمند در پریوس تعبیه شده است.

بنزین و برق در تعامل با هم

تویوتا پریوس جدید مثل دیگر خودروهای هیبریدی توسط یک موتور برقی و یک موتور بنزینی قدرت خود را تامین می کند. پیشرانه بنزینی 1.8 لیتری با چرخه اتکینسون کار می‌کند و به تنهایی 95 اسب‌بخار قدر در اختیار راننده قرار می‌دهد. موتور برقی نیز از 2 واحدMG1  و MG2 تشکیل شده و با 600 ولت در سرعت‌های کم‌تر از 45 کیلومتر، هنگام دنده‌عقب و در حالت سکون پیشرانه برقی بدون هیچ صدایی کار می‌کند. در این حالت مصرف سوخت و آلایندگی به صفر می‌رسد. اما در صورت فشار آوردن به خودرو و بالا بردن دور موتور، پیشرانه بنزینی نیز وارد مدار شده و موتور برقی را نیز شارژ می‌کند. حالت‌های رانندگی نیز در 3 وضعیت ECO،EV  و پاور تنظیم می‌شود. هم‌چنین پریوس به ترمز احیاکننده نیز مجهز شده که در سراشیبی‌ها نیروی ترمز را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. پریوس با باک 40 لیتری مسافت 900 کیلومتری را طی می‌کند و مصرف سوخت‌اش به زیر 5 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد.  در اکثر کشورهای جهان امتیازهای مناسبی برای خودروهای هیبریدی در نظر گرفته می شود. در ایران نیز سال 95 طرح ترافیک برای این خودروها رایگان بود، اما در سال 96 طرح ترافیک خودروهای هیبرید نصف بهای خودروهای معمولی قیمت دارد. اما در عوض خودروهای هیبریدی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده اند و عمر 15 ساله باتری هایشان باعث می شود تا سال ها در کاهش آلودگی هوا شریک باشید.

تجربه رانندگی

فرصتی پیش آمد تا در فرودگاه ایوانکی در جاده سمنان این خودرو را به چالش بکشیم. شتاب اولیه به دلیل استفاده از پیشرانه برقی در ابتدا معمولی بود اما با روشن شدن موتور بنزینی و قرار گرفتن در حالت Power شتاب ثانویه قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت. ضمن اینکه با کولر روشن و وجود 4 سرنشین تا قبل از انتهای پیست به راحتی به سرعت 140 کیلومتر برساعت دست پیدا کرد. برای توقف ترمز ناگهانی گرفتم که با عملکرد عالی سیستم ترمز رو به رو شدم. استفاده از Engine Brake یا همان نیروی ترمز کمکی از سوی موتور، کمک به سزایی در افزایش قدرت و دقت ترمز پریوس می کند.

ترمز پریوس که در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی است همراه با سیستم كنترل لغزش خودرو (TRC)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الكترونیكی نیروی ترمز (EBD) و سیستم كنترل پایداری خودرو (VSC) به خوبی از پس کنترل خودرو در سرعت بالا و در زمان پیچیدن با سرعت زیاد بر می آمد. پریوس در تست اسلالوم مانورپذیری قابل قبول و پایداری مطلوبی داشت.

پیشنهاد نهایی

تویوتا پریوس با ظاهر عجیب و غریب مناسب سلیقه هایی است که دنبال انتخابی منحصر به فرد هستند و از طرفی به پاک بودن هوای شهرشان اهمیت می دهند. اگر از آن دسته افرادی هستید که پشت فرمان خودرو تجربه ای هیجان انگیز می خواهید، پریوس انتخاب مناسبی برای شما نیست، اما کیفیت سواری و نرمی آن در شهر در کنار مصرف سوخت بسیار پایین، دوام و کیفیت مناسب و گارانتی 7 ساله باطری، خرید آن را توجیه می کند .

تویوتا

در ادامه نظر شما را به جدول مشخصا فنی حلب می نماییم:

مشخصات فنی

تویوتا پریوس ۲۰۱۶

تعداد سیلندر ۴- خطی
حجم موتور (لیتر) ۱.۸
حداکثر توان (اسب بخار) ۱۲۱
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) ۱۴۲
استاندارد آلایندگی یورو ۶
حجم باک (لیتر) ۴۳
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) ۴.۵
جعبه دنده CVT
حداکثر سرعت (Km/h) ۱۸۵
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h ۱۰.۵
ترمز جلو و عقب دیسکی-دیسکی
سیستم‌‌های کمکی ترمز و پایداری ABS, EBD, BAS, VSC, TRC
سیستم‌های کمکی راننده کروز کنترل، ورود و خروج بدون کلید با دکمه استارت، سیستم تشخیص نقاط کور
سیستم فرمان فرمان برقی به همراه تنظیم دستی به‌صورت تلسکوپی
سیستم کمکی پارک سنسور عقب- دوربین عقب
سیستم‌های امنیتی کیسه‌های هوا اصلی، جانبی، پرده‌ای، زانویی
سیستم صوتی و چندرسانه‌ای سیستم چندرسانه‌ای ساخت JBL با نمایشگر لمسی و ۱۰ عدد اسپیکر
حجم صندوق بار (لیتر) ۵۰۲
وزن (کیلوگرم) ۱۴۷۴
قیمت (میلیون تومان)   ۱۵۶

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی