پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پراید وانت و وانت آریسان

کدام وانت را بخریم؟ مقایسه وانت آریسان و وانت پراید

ابتدا سایپا نسخه وانت پرتیراژترین و ارزان‌ترین محصول‌اش یعنی پراید را با کد 151 روانه بازار کرد و مدتی بعد، ایران خودرو وانت باری به نام آریسان را به عنوان جایگزینی برای وانت پیکان معروف و رقیبی سرسخت برای وانت پراید به بازار فرستاد. در اینجا می‌خواهیم ببینیم کدام وانت ارزان قیمت را بخریم؟ پس […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۰ تیر ۱۴۰۱

ابتدا سایپا نسخه وانت پرتیراژترین و ارزان‌ترین محصول‌اش یعنی پراید را با کد 151 روانه بازار کرد و مدتی بعد، ایران خودرو وانت باری به نام آریسان را به عنوان جایگزینی برای وانت پیکان معروف و رقیبی سرسخت برای وانت پراید به بازار فرستاد. در اینجا می‌خواهیم ببینیم کدام وانت ارزان قیمت را بخریم؟ پس مقایسه وانت آریسان و وانت پراید را از دست ندهید.

تا چندسال پیش وانت‌های کار بازار کشور به چند مدل معروف و البته محبوب میان این قشر زحمت‌کش محدود می‌شد. وانت زامیاد یا همان نیسان آبی به‌عنوان گل سرسبد، وانت پیکان که در روزهای آخر عمرش به باردو تغییر نام داده بود، وانت مزدا در انواع تک‌ و 2 کابین و… از وانت‌های بودند که با بودجه متوسط می‌توانستید سراغ‌شان بروید و از آنها کار بکشید. علی‌رغم تمام نقاط قوت و ضعف این وانت‌ها، قدیمی شدن تکنولوژی پیشرانه، مصرف سوخت بالا و ایمنی پائین باعث شد تا خودروسازان به فکر جایگزین‌هایی در بازار وانت بار کشور باشند. ابتدا سایپا نسخه وانت پرتیراژترین و ارزان‌ترین محصول‌اش یعنی پراید را با کد 151 روانه بازار کرد و مدتی بعد، ایران خودرو وانت باری به نام آریسان را به عنوان جایگزینی برای وانت پیکان معروف و رقیبی سرسخت برای وانت پراید به بازار فرستاد.

وانت پراید

وانت پراید

در سال‌های تولید وانت پیکانف حضور رقیبی هم‌قیمت در کلاس وانت‌های سبک برای این خودرو حس می‌شد. از آن‌جایی‌که پراید محصولی ارزان‌قیمت و پرتیراژ بود که در دسترس اکثر خریداران قرار داشت، سایپا تصمیم گرفت تا این وانت را از خانواده پراید انتخاب کند. البته سایپا 151 روی پلت‌فرم معروف به X100 تکوین یافته که نسبت به پلت‌فرم قدیمی پراید مقاوم‌تر است. نمای جلو همان چیزی است که در 131 شاهد آن هستید اما از ستون وسط به عقب، کل ماجرا تغییر می‌کند.

وانت پراید

یک فضای بار در قسمت عقب تعبیه شده تا این وانت‌بار کوچک بتواند 460 کیلوگرم بار (مدل بنزین‌سوز) یا 380 کیلوگرم در مدل گازسوز را حمل کند. این نخستین ضعف وانت پراید نسبت به آریسان است، که باعث می‌شود با توجه به دیفرانسیل جلو بودن استفاده از آن به جابه‌جایی بارهای سبک و جمع‌وجور محدود شود و بیش‌تر مورد استفاده سوپرمارکت‌ها و یا توزیع‌کننده‌های غدا قرار بگیرد. البته از ظاهر نحیف 151 نیز پیداست که در مقابل آریسان توان کم‌تری در بارکشی دارد.

وانت پراید

151 در حقیقت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است که به جای صندوق بار، فضایی برای بارگیری دارد. فضای کابین نیز مشابه کابین پراید است. البته فضایی تنگ و کوچک که برای افراد قد بلند مناسب نیست. وارد شدن به کابین کمی سخت است و چرخ زاپاس پشت صندلی شاگرد قرار گرفته است. البته هم‌چون آریسان صندلی‌ها قابلیت تنظیم و جلو عقب رفتن دارند. اما این فضا هنگام کار با غربیلک نسبتا سفت فرمان، دست‌وپاگیر به نظر می‌رسد.

وانت پراید

مشخصات فنی وانت پراید:

سایپا 151 از یک پیشرانه 4 سیلندر 68 اسبی برخوردار است که از این نظر چند اسب بخار بیش‌تر از پراید تولید می‌کند. اما در مقابل آریسان حرفی برای گفتن ندارد. البته فراموش نکنید که وزن وانت پراید (900 کیلو در نسخه بنزینی) از آریسان سبک‌تر است و باعث می‌شود تا شتاب‌گیری مناسبی در حد خودش را با ان تجربه کنید. تعلیق در عقب از نوع کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت است که برای وانت باری سبک منطقی به نظر می‌رسد. اما با توجه به دیفرانسیل جلو بودن، پایداری آن در پیچ‌ها کمی متزلزل است.

وانت آریسان

وانت آریسان

وانت پیکان با قیمت ارزان و هزینه نگهداری پایین، گزینه محبوبی برای قشر کارگر جامعه بود و اگر مراعاتش را می‌کردید، صاحب‌اش رادچار دردسر نمی‌کرد. اما نداشتن ایربگ و ای‌بی‌اس و قدیمی شدن تکنولوژی ساخت‌اش، باعث شد تا وانت باری تازه‌نفس جای آن‌را در بازار بگیرد و در مقابل وانت پراید قدعلم کند. آریسان روی پلت‌فرم پژو 405 و پارس ساخته می‌شود و نسبت به وانت پراید، فرم ظاهری‌اش بیش‌تر به یک پیکاپ شبیه است. نمای جلو شما را به یاد پژو پارس می‌اندازد و چراغ‌های ایستاده عقب هم جالب‌توجه هستند.

وانت آریسان

در همان نگاه اول می‌فهمید که فضای بار آریسان نسبت به وانت پراید بیش‌تر است. این وانت دیفرانسیل عقب قابلیت حمل وزن بیش‌تری نسبت به وانت پراید را دارد و در مدل گازسوز می‌تواند باری به وزن 830 کیلوگرم را حمل کند. هم‌چنین در نسخه گازسوز محل قرارگرفتن مخزن‌های گاز در کفی قسمت بار تعبیه شده تا فضای این قسمت را اشغال نکند. فضای کابین نسبت به وانت پراید حس بهتری منتقل می‌کند. البته نباید فراموش کنید که هرچه پول دهید ‌آش می‌خورید! داشبورد آریسان مشابه پارس و 405 جدید است و به سیستم صوتی با پخش سی‌دی و فرمان هیدرولیک نیز مجهز شده. فضای کابین نسبت به وانت پراید جادارتر است و داخل آن آزادی عمل بیش‌تری دارید.

وانت آریسان

مشخصات فنی وانت آریسان:

در دل آریسان همان پیشرانه آشنای وانت پیکان و روآ جا خوش کرده، با این تفاوت که در این وانت بار سبک، این پیشرانهOHVG II دست‌خوش تغییراتی از جمله افزایش حجم تا 1696 سی‌سی شده و قدرت آن بیش‌تر از قبل است و از استادارد یورو4 بهره می‌برد. وانت آریسان با قدرت 87 اسب‌بخار و گشتاور 140 نیوتن‌متر، وضعیت بهتری نسبت به وانت پراید دارد، اما از وزن 1240 کیلویی بدنه آن نیز نباید گذشت که باعث می‌شود سرعت عکس‌العملی مشابه پراید داشته باشد.

وانت آریسان

آریسان نیز هم‌چون پراید وانت به‌صورت بنزینی و پایه گازسوز عرضه می‌شود که قدرت موتور و وزن بار قابل حمل در مدل گازسوز کم‌تر است. مخزن بنزین آریسان 52 لیتر و مخزن گاز آن 70 لیتر گنجایش دارد. هم‌چنین جالب است بدانید، شنیده‌ها حاکی از آن است که آریسان در گیرباکس و شاسی اشتراکاتی با وانت مزدا معروف یا همان کارا دارد.

وانت آریسان

نتیجه‌گیری

اگر با بودجه محدود دنبال خرید وانت بار هستید، انتخاب دیگری جز وانت آریسان و وانت پراید ندارید و اگر بخواهید وانت بهتری خریداری کنید، باید بودجه‌تان را افزایش دهید و سراغ تندر پیکاپ بروید. میان آریسان و وانت پراید، پراید با توجه به وزن و مصرف سوخت کم‌تر و ابعاد جمع‌وجورتر، گزینه خوش‌دست‌تری برای تردد در شهرهای شلوغ است. اما فراموش نکنید که بار سنگینی را نمی‌توان با آن حمل کرد و تنها برای جابه‌جایی‌های کوچک مناسب است. اما اگر کار بیش‌تری از وانت خود می‌کشید و بار سنگین‌تری حمل می‌کنید و ازقضا هیکل شما هم درشت است! آریسان با قابلیت حمل بار بیش‌تر، کابین بزرگ‌تر، موتور پرقدرت‌تر و انتقال قدرت دیفرانسیل عقب می‌تواند گزینه مناسبی پیش روی شما باشد که البته باید برای خریدش هزینه بیش‌تری از خرید وانت پراید صرف کنید.

بروزرسانی:

جک و پیکاپ جهانی! / جک T6 در میان برترین پیکاپ های صادراتی چین

شرایط فروش پیکاپ ریچ توسط پارس خودرو اعلام شد

 

آغاز شرایط فروش وانت کاپرا جدید

آغاز شرایط فروش اقساطی وانت آریسان

نگاهی به تندر۹۰ پیک‌آپ ، باکیفیت ترین پیک‌آپ شهری بازار ایران

پیک آپ پارس خودرو،‌ جان سخت نیسان!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی