پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

راهنمای خرید خودرو در بازار ایران – قسمت نهم

سـمند سـورن  EF7 به نقل از مجله تخت گاز در واقع سورن را باید نمونه متمدن شده سمند خطاب کرد که برای اولین بار در سال ۸۶ به بازار آمد. طراحی‌ این خودرو حاصل همکاری یک شرکت انگلیسی با ایران خودرو است. نمونه ELX‌ این خودرو تفاوت‌هایی  نسبت به مدل معمولی دارد.‌ این تفاوت در […]

javankhodro
جمعه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

سـمند سـورن  EF7

سـمند سـورن  EF7

به نقل از مجله تخت گاز

در واقع سورن را باید نمونه متمدن شده سمند خطاب کرد که برای اولین بار در سال ۸۶ به بازار آمد. طراحی‌ این خودرو حاصل همکاری یک شرکت انگلیسی با ایران خودرو است. نمونه ELX‌ این خودرو تفاوت‌هایی  نسبت به مدل معمولی دارد.‌ این تفاوت در ظاهر خودرو از روی خطوط بیشتر جلو پنجره قابل تشخیص است. اما مهم‌ترین وجه تمایز نمونه ELX، طراحی متحول شده کنسول جلو است که دیگر فرم کلیشه‌ای و خسته کننده سمند را ندارد. قاب نقره‌ای  رنگ کنسول وسط و طراحی متفاوت فرمان و کنسول جلو و پنل درب‌ها، هماهنگی بیشتری نسبت به مدل عادی دارند.
هم‌چنین سیستم تهویه هوای‌ این مدل نیز اتوماتیک است، اما از کیفیت مونتاژ پایین آن نسبت به خودروهایی همچون ۲۰۶ و تندر۹۰ نمی‌توان گذشت. به لطف ابعاد بزرگ بدنه، فضای کابین جادار و راحت است، اما صندلی‌ها در طولانی مدت خسته کننده می‌شوند و موقعیت قرارگیری در کابین باعث شده دید به اطراف محدودتر از سایر خودروها باشد.
اگر تصمیم به خرید سمند گرفته‌اید، حتما سراغ نمونه EF7‌ این خودرو بروید. موتور EF7 یا همان موتور ملی، با همکاری مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور آلمان ساخته شده است.‌ این پیشرانه به صورت پایه گاز سوز طراحی شده  که در کنار آن از سوخت بنزین نیز تغذیه می‌کند و دوگانه سوز است. نمونه‌های مجهز به کپسول ۱۰۰کیلویی گاز در صندوق عقب، از شتاب کمتری نسبت به مدل‌های عادی رنج می‌برند، اما همین مخزن سنگین وزن در صندوق عقب، باعث بهبود پایداری خودرو شده است.
پیشرانه EF7 به سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ‌ها مجهز شده است که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. هم‌چنین قدرت و کشش به مراتب بیشتر از موتورهای پژو دارد. از دیگر مزایای‌ این پیشرانه می‌توان به لرزش کمتر اشاره کرد. البته پس از تحریم‌ها، کیفیت موتورهای EF7 نیز افت کرد و واشر سرسیلندرها و اویل ماژول‌ها جای خود را به نمونه‌های چینی و هندی دادند. از دیگر معایب‌ این پیشرانه می‌توان به تعمیرات سخت‌تر نسبت به پیشرانه‌های قبلی و قطعات گران‌تر اشاره کرد.

سـمند سـورن  EF7سـمند سـورن  EF7سـمند سـورن  EF7

MVM 315 صندوقدار

MVM 315 صندوقدار

به نقل از مجله تخت گاز

ام‌وی‌ام ۳۱۵ صندوق‌دار که در کشور چین با نام چری بنوس شناخته می‌شود، یکی از تازه واردهای بازار است که روی پلت‌فرم Seat Toledo شکل گرفته است. این خودرو نمونه صندوق‌دار جک توجوی به شمار می‌آید که در برهه‌ای از زمان، به واسطه ظاهر مدرن و زیبایش محبوبیت مناسبی میان خریداران ایرانی به‌دست آورد. ۳۱۵ صندوق‌دار نیز از ظاهری مدرن و جمع و جور بهره می‌برد. از آنجایی که این خودرو در کلاس لیفت‌بک جای می‌گیرد، فضای صندوق بارش تفاوت زیادی با نمونه‌ هاچ‌بک ندارد و به مراتب از ۲۰۶ صندوق‌دار محدودتر است. البته نکته‌ای که دسترسی به صندوق بار را آسان کرده، بلند شدن تاقچه عقب هنگام باز شدن در است و برای استفاده از فضای بیشتر، صندلی‌های عقب قابلیت تا شدن دارند.
۳۱۵ در سه تیپ تجهیزاتی پایه، کامفورت و Luxury عرضه می‌شود، که نمونه Luxury به عنوان کامل‌ترین مدل، از امکاناتی در سطح ۲۰۶ صندوق‌دار فول بهره می‌برد. فضای کابین نسبتا محدود است و در ردیف عقب، دو نفر احساس راحتی نسبی می‌کنند. صندلی‌های جلو سرنشینان را در پیچ‌ها در بر نمی‌گیرند و بازی کردن بدن روی صندلی‌ها هنگام پیچیدن اجتناب ناپذیر است. کیفیت متریال کابین هم‌چون سایر چینی‌ها پایین است و پس از مدت کوتاهی باید منتظر سر و صداهای اظافی از کابین باشید.
در ساخت ۳۱۵ صندوق‌دار تنها به ویژگی‌های ظاهری توجه شده است و قابلیت‌های فنی و سواری آن چنگی به دل نمی‌زند. پیشرانه این خودرو که با کد SQR477F شناخته می‌شود، با همکاری شرکت اتریشی AVL ساخته شده است. پیشرانه ۱.۵ لیتری این خودرو ۱۰۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، که از روی کاغذ با ۲۰۶ موتور 1600 تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرد. اما در واقعیت توانایی یک خودروی ۹۰ اسبی را هم ندارد! موتور ام‌وی‌ام ۳۱۵  از بازدهی مناسبی برخوردار نیست و شتاب بسیار ضعیف آن کاملا احساس می‌شود. همچنین از نظر کشش موتور خصوصا در سربالایی‌ها نیز صحبتی به میان نیاوریم بهتر است! گیرباکس  ۵سرعته دستی از ضرایب سبکی برخوردار است که در دورهای بالا، امکان شتاب گیری‌های ناگهانی را سلب می‌کند. یکی از مهم‌ترین مشکلات فنی این خودرو، صفحه کلاچ بسیار ضعیف است که در ترافیک‌ها و سربالایی‌ها پس از مدت کوتاهی داغ شده بوی بد آن بلند می‌شود. داغ شدن صفحه کلاچ باعث می‌شود برای شروع حرکت نیاز به بالا بردن دور خودرو داشته باشید. صفحه کلاچ این خودرو عمر کوتاهی دارد و نکته جالب اینکه شامل گارانتی نشده و هزینه زیادی را برای مالک به همراه دارد.
صدای زوزه گیرباکس نیز در طول حرکت محسوس است و سر و صدای ناشی از کمک فنرها نیزآزار دهنده است. هندلینگ ضعیف این خودرو نیز باعث شده تا هنگام پیچیدن با ۳۱۵ بسیار محتاط عمل کنید. یکی دیگر از نکات منفی خودرو افت قیمت زیاد و بازار فروش نامناسب برای نمونه‌های دست دوم است.

MVM 315 صندوقدارMVM 315 صندوقدارMVM 315 صندوقدار

گریت وال وولیکس  C30

گریت وال وولیکس  C30

به نقل از مجله تخت گاز

 

تست و بررسي:   وارد فضاي داخلي خودرو شده و با طراحي نسبتا امروزي و نيمه اسپرت محيط داخلي آشنا شديم. صفحه کيلومتر و فرمان سه پره Voleex C30  نسبت به رقبا حالت اسپرتي دارند که راننده را مشتاق به رانندگي با اين سدان کوچک چيني مي کند. در قسمت مياني داشبورد دريچه هاي سيستم تهويه مطبوع ، راديو پخش و پنل کنترل تهويه مطبوع قرار گرفته و با روکش پلاستيکي نقره اي رنگ پوشيده شده اند که همچنان به حالت اسپرتي داخلي کمک نموده است و ارگونومي آن همانند ديگر چيني ها قابل قبول نيست که در رانندگي توجه راننده را براي استفاده از راديو پخش و تهويه مطبوع به خود جلب مي کنند. قسمت رويي داشبورد با پلاستيک نرم پوشش داده شده که نسبت به ديگر هموطنان Voleex C30 مرغوب تر به نظر مي رسد. رو دري ها از هماهنگي خوبي با داشبورد بهره مي برند که پيشرفت
چيني ها را در بخش طراحي داخلي گوش زد مي کند.
بر روي صندلي راننده قرار مي گيريم. ارگونومي صندلي ضعيف است و بدن را درون خود قرار نمي دهد که اين مهم در رانندگي هاي پر تنش و جاده هاي کوهستاني اعتماد به نفس راننده را به مقدار قابل توجهي کاهش مي دهد. پيشرانه 4 سيلندر و 16 سوپاپ Voleex C30 که 1497 سي سي حجم دارد قادر به توليد 104 اسب بخار و 138 نيوتن متر نيروي گشتاور در 4200 دور در دقيقه توليد مي کند که با توجه به وزن 1145 کيلوگرمي آن انتظار شتاب گيري خوبي از آن مي رود. دنده 1 درگير است و شروع حرکت با هرزگردي اندکي آغاز مي گردد. شتاب گيري ضعيف خودرو از شروع حرکت نمايان مي شود. تعويض دنده ها نرم انجام مي شود و عملکرد گيرباکس 5 سرعته دستي تا حدودي ضعف قدرت موتور را پنهان مي کند که براي نمونه هاي مجهز به گيرباکس CVT قطعا ضعف قدرت نمود بيشتري پيدا مي کند. کشش ثانويه نيز همانند شتاب اوليه کمتر از حد انتظار بود و   با شيفت دنده به 3 که نيازمند گشتاور براي طي مسير است خودرو دچار افت محسوس شتاب شده و وجود سربالايي هم مزيد بر علت شد تا نيازمند معکوس از 3 به 2 شويم تا از ادامه حرکت باز نمانيم!
هندلينگ و فرمان پذيري Voleex C30 با وجود سيستم تعليق حلقوي مارپيچ مجزا با ستون مک فرسون در جلو و در عقب يک تکه با فنر حلقوي است که حد مطلوبي قرار دارد. فقط در طول آزمايش دچار کم فرماني يا (Under Steer) شده و خبري از بيش فرماني و بر هم خوردن قسمت انتهايي خودرو نبود که از اين حيث پيش از رقباي چيني خود قرار مي گيرد. کيفيت سواري تحت تاثير فرمان پذيري مطلوب خودرو قرار نگرفته و سواري دل چسب و بدون ضربه هاي اضافي را براي سرنشينان رقم مي زند. البته همانند غالب خودرو هاي چيني تکان هاي عرضي همچنان در Voleex C30 وجود دارد که موجب حس ترس در مواجه شدن با
پيچ ها براي راننده مي شود. عملکرد ترمز ها با وجود
سيستم هاي ABS + EBD  و ديسک هاي دوجداره خنک شونده در جلو و ديسکي در عقب براي نگه داشتن اين خودرو 1145 کيلويي به زحمت افتاده و دچار اندکي ضعف هستند.

گریت وال وولیکس  C30گریت وال وولیکس  C30گریت وال وولیکس  C30

بنز  E200 کانورتیبل 2014

MVM 315 صندوقدار

به نقل از مجله تخت گاز

E کلاس کابریو که تا سال ۲۰۰۹ با نام CLK شناخته می شد، کوپه ای ۴نفره است که ماهیت اسپرت آن، از کوپه هایی همچون SLK و SL کمرنگ تر است و بیشتر به مدل سدانش که خودرویی  لوکس است شباهت دارد. Eکلاس کابریو به تازگی دست خوش تغییراتی شده است و تحت عنوان Eکلاس فیس لیفت یا همان مدل ۲۰۱۴، با ظاهری متفاوت خود را برای حظوری پررنگ تر در بازار مهیا کرده است. اینطور که در خیابان های کشور دیده می شود، Eکلاس سدان فیس لیفت، این روزها از محبوبیت بالایی میان مرسدس سواران برخوردار است. از این رو تعداد محدودی از مدل کابریو آن وارد کشور شده  که اکثرا از نمونه های E200 و E250 هستند، که از سطح امکانات متوسط و نیمه فول بهره می برند. از مهمترین تغییرات ظاهری مدل فیس لیفت، می توان به چراغ های جدید جلو و عقب اشاره کرد. چراغ های جلو Eکلاس کابریو در این مدل برای اولین بار به تکنولوژی LED مجهز شده اند و علاوه بر ظاهری خیره کننده، باعث شده اند تا شیشه شور چراغ های جلو حذف شود. همچنین گرافیک جدید چراغ های عقب، جلو پنجره جدید و طراحی جدید سپرهای جلو و عقب، از دیگر تغییرات مدل فیس لیفت نسبت به مدل قبلی به شمار می آیند. علی رقم طراحی بدنه که تغییرات زیادی را به خود دیده است، در کابین Eکلاس کابریو فیس لیفت اما، به تغییرات جزیی نظیر فرم جدید دریچه های تهویه هوا و اضافه شدن ساعت انالوگ روی کنسول جلو، بسنده شده است.  برای صندلی های جلو سیستم گرمایش گردن در نظر گرفته شده است تا هنگام باز بودن سقف برزنتی در فصول سرد، اثری از سرما روی صندلی ها احساس نشود. فضای کابین بسیار لوکس و با اصالت طراحی شده و کیفیت متریال کابین، دقیقا همان چیزی است که از یک مرسدس بنز انتظار می رود.  فضای صندلی  های جلو راحت است و به خوبی سرنشینان را در بر می گیرند. فضای پای سرنشینان عقب اما، همچون سایر کوپه های چهار نفره تنگ و محدود است، اما با باز کردن سقف برزنتی، راحتی سرنشینان ردیف عقب دو چندان می شود.
همان طور که اشاره شد، Eکلاس های کابریو ۲۰۱۴، اکثر در نمونه E200 و تعدادی در نمونه E250  وارد کشور شده اند. مدل E200 از یک پیشرانه ۴سیلندر ۲لیتری بهره می برد که قادر است ۱۸۴ اسب بخار قدرت تولید کند. این پیشرانه کم حجم برای یک کوپه اسپرت چندان پرقدرت نیست، اما عملکرد قابل قبول آن برای رفت و آمدهای روزمره و گهگاهی برای تجربه هیجان رانندگی مناسب به نظر می رسد. عملکرد جعبه دنده ۷سرعته تیپ ترونیک مرسدس بنز نیز بسیار دقیق است و در کنار هندلینگ عالی و سامانه های حرکتی، رانندگی لذت بخشی را با Eکابریو به ارمغان آورده است. سواری این مدل، از آنجایی که شباهت زیادی به سدان لوکس مرسدس بنز، یعنی Eکلاس سدان دارد، کاملا نرم و راحت است و می توان گفت، به ماهیت لوکس این خودرو بیشتر از سایر کوپه های اسپرت مرسدس بنز توجه شده است.
از آنجایی که تعداد Eکلاس های کابریو فیس لیفت وارد شده به کشور بسیار محدود است، پس کمبود قطعات و لوازم فوق العاده گران قیمت از مشکلات اساسی این خودرو هستند. اما ظاهر
فوق العاده خاص و جذابش کاملا جلب توجه می کند و باعث می شود تا برخی از مشکلات آن را فراموش کنید!

بنز  E200 کانورتیبل 2014بنز  E200 کانورتیبل 2014بنز  E200 کانورتیبل 2014

ب ام و 330i

ب ام و 330i

به نقل از مجله تخت گاز

ین نسل از سری۳ یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین مدل‌های ب‌ام‌و در سال ۲۰۰۷ است. که اتفاقا در میان جوانان طالب هیجان و عشق سرعت ایرانی هم بسیار محبوب شد. 330i در دو نوع کوپه سقف ثابت و نمونه کانوتیبل با سقف فلزی متحرک در بازار عرضه شد. طراحی ظاهری سری۳ زیبا و جذاب است و تمام المان‌های مخصوص یک ب‌ام‌و اصیل را داراست. سقف فلزی سه تکه آن ظرف ۲۲ ثانیه جمع می‌شود که در حالت سقف باز، جذابیت ظاهری آن دوچندان می‌شود. فضای صندوق بار هنگام باز بودن سقف مناسب است، اما وقتی سقف جمع شده و در صندق قرار می‌گیرد، عملا استفاده از این قسمت و قرار دادن بارها در آن غیر ممکن می‌شود.  با نشستن در کابین سری۳، همه چیز از حالت هیجان انگیز بدنه فاصله می‌گیرد .  طراحی ساده اتاق درخور  یک کوپه اسپرت نیست ، اما کیفیت بالای متریال کابین کاملا قابل لمس است. کابین سری۳ کانوتیبل به خاطر کشیده شدن کنسول میانی به وسط صندلی عقب، ۴نفر گنجایش دارد، که فضای پا و زانو همانند سایر خودروهای کوپه، برای سرنشینان ردیف عقب محدود است. اما اگر سرنشینان جلو راحتی خود را کم کنند، فضای ردیف عقب هم راحت می‌شود. هنگام باز بودن سقف همه چیز لذت بخش است، اما با بسته شدن سقف، فضای سر سرنشینان عقب، خصوصا برای افراد قد بلند محدود می‌شود. میان صندلی‌های عقب صفحه مشبک با دو پایه تعبیه شده است که هنگام باز بودن سقف از اختشاش و کوران باد داخل اتاق جلوگیری می‌کند.  ۳30 از فهرست امکانات کاملی در حد یک کوپه لوکس بهره می‌برد. تنظیم صندلی‌های جلو به صورت برقی انجام می‌شود و این صندلی‌ها مجهز به گرمکن هستند. پوشش چرم طبیعی روی صندلی‌ها و فرمان خودنمایی می‌کند و ۶عدد ایربگ از جان سرنشینان در این کوپه تند و تیز محافظت می‌کنند. مانیتور 8/8 اینچی روی کنسول جلو کیفیت مناسبی دارد و برای سرنشینان ردیف عقب هم دریچه‌های مجزا سیستم تهویه در نظر گرفته شده است. سواری سری۳ به خاطر ماهیت اسپرت آن کمی‌خشک است و صندلی‌های سفت آن بیشتر حالت اسپرتی دارند تا صندلی‌های راحت یک کوپه لوکس.
به لطف هندلینگ عالی و چسبندگی فوق العاده، اعتماد به نفس راننده در سرعت‌های بالا افزایش می‌یابد و می‌تواند با خیال راحت لاین خود را عوض کند. جعبه دنده ۶سرعته تیپ ترونیک کاملا نرم و هماهنگ با پیشرانه عمل می‌کند. همچنین پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان لذت رانندگی با این کوپه اسپرت را دو چندان می‌کنند.
یکی از مهمترین نکات منفی سری۳ قیمت سرسام آور لوازم یدکی آن است. همچنین سقف سه تکه  نمونه‌های کار کرده، هنگام باز و بسته شدن سر و صدای اضافی ایجاد می‌کند، که این مورد در مدل هایی که در دست‌اندازها با آنها با مدارا رفتار نشده واضح تر است.

ب ام و 330iب ام و 330iب ام و 330i

ب ام و 535i گرنتوریسمو (GT)

ب ام و 535i گرنتوریسمو (GT)

به نقل از مجله تخت گاز

ب ام و چند سالی است که به تولید محصولات گرن توریسمر روی آورده است. سری ۵ گرن توریسمو بزرگترین خودروی گرن توریسمو ب ام و به شمار می آید.
گرن توریسمو یا GT در لغت به معنای مسافرتی بزرگ است، از این رو، فرم طراحی این خودروها بزرگ و جادار است. سری۵ گرن توریسمو در ظاهر تفاوت های زیادی با سری۵ سدان دارد. شیشه عقب این خودرو به فرم فست بک است و درهای جانبی فاقد قاب دور شیشه هستند. درب صندوق این خودرو در دو حالت مختلف باز می شود. در یکی از حالت ها، درب عقب مانند خودروهای هاچبک باز شده و در حالت دیگر، تنها قسمت پایین درب صندوق باز می شود.  طراحی ظاهری این مدل چندان به مزاق افرادی که به دنبال زیبایی هستند خوش نمی آید و بیشتر سلیقه های خاص را به سوی خود می کشاند. خصوصا در ایران که تعداد سری۵ گرن توریسمو های وارد شده بسیار محدود است و از این رو بسیار جلب توجه می کند.
به خاطر فرم خاص طراحی بدنه، فضای کابین بسیار جادار و بزرگ است. سرنشینان جلو از نظر راحتی هیچ مشکلی ندارند و فضای صدنلی سه نفره عقب نیز، در راحتی چیزی از صندلی های جلو کم ندارد. همچنین به خاطر فرم خاص قسمت عقب خودرو، فضای سر ردیف عقب بسیار زیاد است و در کل، این قسمت از نظر راحتی چیزی از سری۷ و X5 کم ندارد.  نشیمنگاه صندلی های عقب ۱۰ ثانتی متر جا به جا می شود و پشتی صندلی های عقب نیز بین ۱۵ تا ۳۳ درجه قابلیت حرکت دارد. همچنین ۵۵ درصد سقف پانارومیک است و قسمت جلوی آن باز می شود. فهرست امکانات موجود در نمونه فول آپشن این خودرو بسیار کامل است و هر نیازی را براورده می کند. صندلی ها به سیستم تهویه مجهز شده اند. صفحه کیلومتر شمار نیز از فناوری بلک پنل بهره می برد. همچنین این  خودرو از نسل چهارم سیستم iDrive بهره می برد. سری۵ گرن توریسمو اولین محصول ب ام و است که به سیستم احیای انرژی ترمز مجهز شده است. تعلیق جلو مشابه ب ام و سری۷ است و حالتی هندسی دارد و برای چرخ های عقب، سیستم egral Vint در نظر گرفته شده است. از این نظر، سری۵ گرن توریسمو علاوه بر قابلیت های حرکتی یک ب ام و اسپرت، از سواری راحت و نرم یک سدان لوکس همچون سری۷ برخوردار است. که باعث می شود ماهیت این خودرو بسیار لوکس و خانوادگی باشد تا در مسافرت های طولانی از رانندگی با آن خسته نشوید.
سری۵ گرن توریسمو در دو نوع 535i XDrive و 550i XDriverتولید می شود که تعداد محدود سری۵ گرن توریسمو های وارد شده به کشور از نوع ۵۳۵ هستند. این خودرو از پیشرانه ۶سیلندر ۳لیتری بهره می بردکه قادر است ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. این خودروی بزرگ خانوادگی دینامیک رانندگی عالی دارد و از نظر هندلینگ و فرمان پذیری، چیزی از کوپه های ب ام و کم ندارد.

ب ام و 535i گرنتوریسمو (GT)ب ام و 535i گرنتوریسمو (GT)ب ام و 535i گرنتوریسمو (GT)

تویوتا لندکروزر 2013

تویوتا لندکروزر 2013

به نقل از مجله تخت گاز

تویوتا لندکروزر در تمام دنیا، به عنوان نماد شاسی‌بلندها و خودروهای بیابانی به شمار می‌آید. در سال ۲۰۱۲ تویوتا به منظور به‌روزرسانی ظاهر لندکروزر، طراحی‌ این شاسی‌بلند غول پیکر را دستخوش تغییراتی کرد، که‌ این تغییرات جزیی  به زیباتر و لوکس‌تر شدن ظاهر لندکروزر کمک شایانی کرده‌اند. گرافیک داخلی چراغ‌های جلو وعقب تغییر کرده است و استفاده از لامپ‌های LED در آنها تاثیر به سزایی روی ظاهر خودرو گذاشته است. جلوپنجره در مدل جدید جای خود را به نمونه تماما استیل داده است. هم‌چنین زه کرومی ‌اضافه شده روی درب‌های جانبی و سپر جدید جلو با مه شکن‌های مربعی شکل، از دیگر تغییرات  اعمال شده در مدل فیس‌لیفت محسوب می‌شوند. شایان ذکر است، لندکروزر در دو مدل سپر بلند و سپر کوتاه در کشور عرضه می‌شود، که نمونه سپر بلند از محبوبیت بیشتر و ظاهر اسپرت‌تری برخوردار است.
به لطف ابعاد بزرگ بدنه فضای داخلی بسیار جادار و بزرگ است و هفت نفر به راحتی در آن جای می‌گیرند. صندلی‌های جلو قالب مناسبی دارند، اما نرمی ‌فنرها باعث شده تا بعضی مواقع بدن روی آنها سر بخورد که‌ این مساله در صندلی‌های عقب پررنگ تر است.  کیفیت قطعات داخل کابین در سطح یک SUV ۳۰۰ میلیونی نیست. روکش صندلی‌ها در مدل GXR استاندارد پارچه‌ای است و‌ این موضوع در‌ این بازه  قیمتی کمی‌ عجیب به نظر می‌رسد. البته صندلی‌های چرمی‌ با قابلیت تنظیم برقی با پرداخت مبلغی بیشتر برای آن قابل سفارش است. صندلی‌ها نرم و راحت هستند و از فضای مناسب پا و سر بهره می‌برند. طراحی کابین ساده است و شاید تنها قسمت هیجان انگیز کابین، کنسول جلو و صفحه کیلومتر شمار باشد.
لندکروز همچون اکثر مدل‌های تویوتا در مقایسه با رقبا از فهرست امکانات محدود رنج می‌برد. به طوری که حتی صندلی‌های برقی در مدل استاندارد آن دیده نمی‌شوند و تهویه مطبوع به صورت دستی برای ردیف عقب قابل تنظیم است. البته برای مدل GXR plus سیستم ناوبری، صندلی‌های چرمی‌ با قابلیت تنظیم برقی، مانیتور برای صندلی‌های ردیف عقب و سنسور پارک عقب به لیست امکانات مدل معمولی اضافه می‌شوند.
سواری عالی لندکروزر باعث می‌شود کم و کاستی‌های آن را فراموش کنید و به شدت به آن علاقه‌مند شوید. وزن زیاد باعث شده سواری لندکروزر بسیار نرم باشد و ناهمواری‌های مسیر کمتر داخل کابین احساس شود. ولی ابعاد بزرگ بدنه و نرمی ‌کمک فنرها از آن یک SUV با هندلینگ نسبتا پایین ساخته است. به گونه‌ای  که وقتی با سرعت بالا وارد پیچ‌های تند می‌شوید، کمی ‌نامتعادل نشان می‌دهد.
هم‌چنین موتور ۶سیلندر ۴۰۰۰سی سی در مدل GXR با قدرت ۲۴۰اسب بخار باعث شده تا لندکروزر به هیچ عنوان SUV چالاکی نباشد، پس فکر کورس گذاشتن با سایر خودروها را از ذهنتان بیرون کنید. اما تقویت ترمزها در‌ این مدل، توقف خودرو را با اطمینان بیشتری همراه ساخته است. برگ برنده‌ این خودرو قابلیت آفرود عالی آن است، که باعث می‌شود در بیابان کمتر خودرویی بتواند پا به پایش حرکت کند و از‌ این نظر زبان زد است. لندکروزر ۲۰۱۲ از امکانات آفرودی زیادی برخوردار است، اما نمونه‌های وارد شده به کشور از سامانه KDSS یا سیستم تعلیق جنبشی بی‌بهره هستند. از طرفی ابعاد بزرگ و مصرف سوخت بالای آن چندان مناسب مسیرهای شهری نیست. هم‌چنین قیمت گزاف حدود ۴۰۰  میلیون تومانی به یکی دیگر از مشکلات لندکروز تبدیل شده است و دایره مخاطبانش را محدودتر کرده است. مدل ۲۰۱۲ فقط در نمونه GXR وارد کشور می‌شود و جای خالی مدل VXR با موتور ۸سیلندر و فهرست امکانات کامل‌تر احساس می‌شود.

تویوتا لندکروزر 2013تویوتا لندکروزر 2013تویوتا لندکروزر 2013

ب ام و  X6 –  مدل  2014 فیس لیفت

ب ام و  X6 -  مدل  2014 فیس لیفت

به نقل از مجله تخت گاز

سال ۲۰۱۰ بود که ب‌ام‌و دنیا را با مفهوم جدید شاسی‌بلند کوپه آشنا کرد و دیری نپایید که X6 به واسطه ظاهر زیبا و جذابش به یکی از  محبوب ترین شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و تبدیل شد.
در طراحی ب‌ام‌و X6، از آناتومی ‌بدن کرگدن الهام گرفته شده است. گلگیرهای ورم کرده و بدنه عضلانی، به همراه چراغ‌های عبوس جلو، از X6 یک شاسی‌بلند با صلابت و جذاب ساخته‌اند.
فرم خاص قسمت عقب و شیب سقف نقطه تمایز X6 با سایر شاسی‌بلندهاست، که البته مورد پسند هر سلیقه‌ای نیست. نمونه فیس لیفت شده X6 مدتی است که وارد کشور شده و ظاهر آن دستخوش تغییرات‌ اندکی شده است. از جمله تغییرات‌ این مدل می‌توان به گرافیک جدید چراغ‌های جلو و طراحی جدید سپر جلو اشاره کرد، که روی ظاهر خودرو تاثیر بسزایی گذاشته‌اند.
فضای کابین X6  مانند نمای بیرونی آن زیبا و جذاب است و شباهت زیادی با سایر محصولات ب‌ام‌و دارد. استفاده از سیستم انحصاری idrive در‌ این مدل، باعث شده تا از شلوغی کنسول جلو خبری نباشد. هم‌چنین کیفیت متریال به کار رفته داخل کابین در سطح بالایی قرار دارد و استفاده از قطعات آلومینیومی‌ در جای جای کابین، جلوه اسپرت کابین را دوچندان کرده است.
سرنشینان صندلی‌های جلو از نظر فضا و راحتی مشکلی احساس نمی‌کنند، اما فرم خاص طراحی عقب خودرو و شیب زیاد سقف، به فضای سر‌ این قسمت لطمه زده است. ردیف عقب مدل‌های ۶سیلندر موجود در کشور  به علت و جود کنسول وسط ۲ نفره است، اما با حذف کنسول از ردیف عقب که در برخی مدل‌های ۸سیلندر دیده می‌شود، سه نفر در‌ این قسمت جای می‌گیرند. که البته به علت محدودیت فضا نفر سوم دچار مشکل می‌شود و سر سرنشینان قدبلند با سقف سایدگی‌ ایجاد می‌کند.
فهرست بلند بالای آپشن‌ها و هم‌چنین ارتقا سطح تجهیزات در مدل فیس لیفت باعث می‌شود تا کمبود فضای کابین را فراموش کنید. از نظر سطح تجهیزات، X6 فیس لیفت با ب‌ام‌و سری۵ مقایسه می‌شود.
از امکانات جالب توجه X6 می‌توان به سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو، سیستم ناوبری حرفه‌ای  با نقشه ۳بعدی و صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن  اشاره کرد. البته کمبود امکاناتی همچون ماساژور صندلی‌ها در X6 به چشم می‌خورد.
هنگام سواری با X6 باید از قابلیت آفرود آن صرف نظر کنید، اما فراموش نکنید با یکی از اسپرت ترین و قوی ترین شاسی‌بلندهای بازار رو برو هستید. تعلیق X6 هم‌چون خودروهای اسپرت خشک طراحی شده و  تکان‌های مسیر کاملا داخل کابین قابل لمس است. البته سیستم تنظیم ارتفاع خودکار تا حدودی X6 را با مسیرهای مختلف تطبیق می‌دهد. نقطه قوت X6 در قلب تپنده ۸سیلندرش نهفته است. قدرت موتور ۴۰۷اسب بخاری، شتاب حدود ۵ ثانیه‌ای و جعبه دنده ۸سرعته استپ ترونیک هوشمند در کنار فرمانی تیز و دقیق و هندلینگ عالی، همه چیز را برای یک رانندگی اسپرت و هیجان انگیز مهیا ساخته‌اند. هم‌چنین هماهنگی و عملکرد جعبه دنده نیز در‌ این میان بی‌نظیر است و قابلیت تعویض دنده‌ها با شیفترهای پشت فرمان، هیجان رانندگی را دو چندان کرده است. از‌ این رو X6 می‌تواند از پس بعضی از کوپه‌های اسپرت پر ادعا هم براید و یکی از پرشتاب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار لقب بگیرد. مصرف سوخت X6 با توجه به مشخصات موتوری‌اش، منطقی به نظر می‌رسد. البته دید محدود عقب راننده را دچار مشکل می‌سازد که سنسورهای عقب و سیستم کمکی پارک، تا حدودی‌ این مشکل را مرتفع کرده‌اند.

ب ام و  X6 -  مدل  2014 فیس لیفتب ام و  X6 -  مدل  2014 فیس لیفتب ام و  X6 -  مدل  2014 فیس لیفت

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی