پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

راهنمای خرید خودرو در بازار ایران-قسمت دهم

پـژو  پارس ELX به نقل از مجله تخت گاز پژو پارس یا بهتر است بگوییم ۴۰۵ فیس‌لیفت با موتور زانتیا 1800! یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های ایران خودرو است. این خودرو  در دوره‌ای که رقیبی جدی پیش رو نداشت، به خوبی در دل افرادی که خواهان سواری با یک خودروی نسبتا خوش چهره بودند جا باز […]

javankhodro
جمعه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

پـژو  پارس ELX

پـژو  پارس ELX

به نقل از مجله تخت گاز

پژو پارس یا بهتر است بگوییم ۴۰۵ فیس‌لیفت با موتور زانتیا 1800! یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های ایران خودرو است. این خودرو  در دوره‌ای که رقیبی جدی پیش رو نداشت، به خوبی در دل افرادی که خواهان سواری با یک خودروی نسبتا خوش چهره بودند جا باز کرد، و هنوز هم به واسطه محبوبیت آن زمان و چهره‌ای نسبتا لوکس‌تر نسبت به ۴۰۵، فروش خوبی در بازار خودروهای وطنی دارد. در سال‌های اولیه ظهور وجود صندلی برقی با فن خنک کننده، رینگ اسپرت، سنسور دنده عقب و اندکی شتاب بهتر فاکتور مهمی‌ برای انتخاب ELX به شمار می‌آمد. همچنین تنوع انتخاب رنگ تزئینات داخلی و کامپیوتر سفر (البته با اطلاعات ناچیز) به این مدل اضافه شده است.
طراحی ظاهری پارس به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد و دیگر از مد افتاده و قدیمی‌است. اما در نهایت از یک هماهنگی نسبی بهره می‌برد.
مدل ELX در واقع نمونه کامل پارس است. طراحی داخلی پارس ساده و قدیمی‌است. خصوصا اینکه شباهت زیادی با نمونه ارزان‌تر، یعنی پژو ۴۰۵ دارد. اما فضای کابین به لطف ابعاد بزرگ بدنه جادار و به دلیل فرم صندلی‌های جلو راحت است و از این نظر نیازهای یک خانواده ۵ نفره را به خوبی پاسخ می‌دهد. همچنین مواد به کار رفته در کابین کیفیت مطلوبی ندارند و پس از مدتی، سرو صداهای داخل کابین که ناشی از مونتاژ نامناسب قطعات است، آزار دهنده خواهد شد. حتی ناهمگن بودن درز بین تریم‌های داخلی اتاق به وضوح دیده می‌شود.
پارس ELX  با موتور ۱۶ سوپاپ، قدرت بیشتری نسبت به مدل معمولی (معادل ۱۱۰ اسب بخار) تولید می‌کند. عملکرد جعبه دنده و کلاچ در پارس ELX به مراتب از ۴۰۵ بهتر است. ارتفاع زیاد خودرو از سطح زمین تا حدی تاثیر منفی روی هندلینگ پارس گذاشته و با توجه به فقدان کیسه هوا در مدل​های پایین می‌تواند خطرناک باشد. شاسی پارس در تصادفات نمره قابل قبولی نمی‌گیرد.  یکی دیگر از نکات منفی آن، مصرف سوخت بالای این خودرو بوده که به هیچ وجه اقتصادی نیست و از این حیث رقابت را به تندر90 و حتی 206 صندوقدار می‌بازد.
پارس ELX با ظاهری مردانه و نسبتا موجه، مورد توجه اکثر ارگان‌های دولتی نیز قرار گرفته است.

پـژو  پارس ELXپـژو  پارس ELXپـژو  پارس ELX

هيـونداي  i30

هيـونداي  i30

به نقل از مجله تخت گاز

هیوندای i30 یکی از پرطرفدارترین محصولات هیوندای در ایران و بزرگ‌ترین هاچ‌بک هیوندای در ایران است. این هاچ‌بک خانوادگی از ظاهری آرام و بدون خشونت بهره می‌برد که بیشتر خانم‌ها را به سوی خود جذب می‌کند. البته طراحی ظاهری نسل جدید به پیروی از سایر محصولات جدید هیوندای تغییر کرده و تند و تیز شده است. اما هنوز خبری از حضور نسل جدید این خودرو در بازار کشور نیست.
فضای داخل کابین هم لوکس و زیباست، ولی چندان هیجان انگیز نیست. با وجود ابعاد کوچک، فضای داخل کابین کاملا راحت و جادار است و نیازهای یک خانواده ۴نفره را پاسخ می‌دهد. کیفیت قطعات در سطح مطلوبی قرار دارد، همچنین i30 از فهرست امکانات نسبتا کاملی بهره می‌برد، اما نبود برخی آپشن‌ها نظیر تنظیم برقی صندلی‌ها کمی‌ ناامید کننده است.
پیشرانه ۲لیتری i30 ۱۴3 اسب بخار قدرت و ۱۸۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه دنده ۴سرعته اتوماتیک از دقت بالایی برخوردار است و در کنار موتور قدرتمند، رانندگی هیجان انگیزی را نوید می‌دهد. البته جای خالی شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان در این خودرو کاملا احساس می‌شود.
ابعاد کوچک و جمع و جور i30،  قدرت مانوردهی بالا و هندلینگ خوبی را برایش به ارمغان اورده است. سواری i30 نرم تر از مزدا۳ است و از این نظر بیشتر مناسب استفاده خانوادگی و يا افراد مسن است. البته با توجه به ماهیت هاچ بک i30، از صندوق بار این خودرو انتظار زیادی نمی‌توان داشت، اما با طراحی منطقی، اکثر نیازهای مسافرتی را به خوبی پاسخ می‌دهد.

هيـونداي  i30هيـونداي  i30هيـونداي  i30

مــزدا  3 – مدل 1386 تا نيمه اول 1389

مــزدا  3

به نقل از مجله تخت گاز

بدون شک باید برند مزدا را یکی از محبوب ترین برندهای موجود در ایران برشمرد که تجربه‌اش در ایران کم نیست. مزدا۳ نسل قبل آغازگر یک تحول اساسی در محصولات مزدا بود که با یک دنیا تغییر، به عنوان جانشین مزدا ۳۲۳ محبوب پا به میدان گذاشت. طراحی ظاهری مزدا۳ بسیار اسپرت و جوان‌پسند است. این اتاق مزدا به قدری در دل خریداران جا باز کرد که هنوز هم عده‌ای ظاهر آن را به ظاهر نسل جدیدش ترجیح می‌دهند. کیفیت مونتاژ مزدا۳ (به جز استاندارد رنگ ) مناسب است و این نکته را می‌توان پس از گذشت چند سال از تولیدش، به وضوح مشاهده کرد. به‌طور مثال قاب چراغ‌ها پس از گذشت چند سال کدر نشده‌اند و تغییر زیادی در وضعیت چرم صندلی‌ها و فرمان حاصل نشده است.
فضای کابین مزدا۳ کاملا مدرن و جذاب طراحی شده است و پس از گذشت چند سال، هنوز هم تازگی دارد. صفحه کیلومتر شمار متشکل از دایره‌های بزرگ و مجزا، حس اسپرت بودن را القا می‌کند. در مزدا 3 تیپ 3 صندلی‌ها و روکش فرمان با چرم مرغوب پوشانده شده و دارای گرمکن صندلی است. فضای کابین جادار و راحت است و تنها نکته منفی کابین را باید ارتفاع کوتاه سقف در قسمت عقب برشمرد که برای افراد قد بلند کمی‌ مشکل ایجاد می‌کند. یکی دیگر از نواقص مزدا۳، فقدان سیستم تنظیم برقی برای صندلی‌های جلو است. مزدا۳ نسل قبل در ۳ تیپ عرضه شد که تفاوت تیپ‌های مختلف، به سطح تجهیزات مربوط می‌شد و این مدل‌ها از نظر موتوری فرقی با یکدیگر نداشتند.
مزدا۳ از نظر فنی خودروی قابل قبولی است. البته بستگی دارد از خودروی خود چه انتظاری داشته باشید. چون سواری خشک و اسپرت مزدا۳ باب میل افرادی نیست که به دنبال نرمی‌ سواری و راحتی کامل هستند. در صورتی که این ویژگی و ارتفاع کم خودرو از سطح زمین، جوانان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. البته باید حواستان باشد که تشکیلات زیربندی و اکسل عقب مزدا3 آنقدر پایین است که حتی ممکن است عبور سریع از یک سرعت‌گیر را تبدیل به یک معضل کند. جعبه دنده ۴سرعته خودکار این خودرو در هماهنگی کامل با پیشرانه عمل می‌کند و از نواقص جعبه دنده مزدا۳۲۳ در آن خبری نیست. البته در رانندگی شهری گیرباکس به سرعت دنده‌های سبک‌تر را انتخاب می‌کند که جای کمی‌تعجب دارد، زیرا این عمل آن چنان که از ظاهرش بر می‌آید به رانندگی اقتصادی کمک نمی‌کند.
همان‌طور که اشاره شد از نظر فنی و قابلیت‌های حرکتی، ایراد زیادی نمی‌توان از مزدا۳ گرفت و قدرت موتورش کاملا توقع‌های معمولی را پاسخ می‌دهد. همچنین مصرف سوخت پایین این خودرو هم در وضعیت گرانی بنزین نکته قوتی محسوب می‌شود.
از رقبای مزدا3 می‌توان به آوانته، مگان 2000، MG550، سراتو2008 و زانتیا نام برد.

مــزدا  3 مــزدا  3 مــزدا  3

هـوندا سـيويک

هـوندا سـيويک

به نقل از مجله تخت گاز

هوندا سیویک ماشین محبوب جوانان در دهه نود میلادی بود که همه با آن خاطره دارند. هنوز هم خیلی‌ها دوست دارند پشت فرمان مدل‌های آن سال‌ها بنشینند. حالا پس از گذشت چندین سال، برند هوندا تنها با دو مدل آکورد و سیویک و تحت پوشش شرکت فامیلی موتور به ایران بازگشته است تا خاطرات خوش دهه نود را در ایران تکرار کند.
هوندا سیویک یک سدان خانوادگی متوسط به شمار می‌آید که یک پله از مدل آکورد پایین‌تر است. مدل وارد شده به کشور در واقع نسل نهم این سدان موفق است که در بازار ایران، به‌طور مستقیم با خودروهایی نظیر کرولا، مزدا۳، سراتو جدید و النترا رقابت می‌کند. سیویک‌ها در سه مدل LX ، EX و EXI قابل خریداری هستند، که از نظر سطح تجهیزات با یکدیگر تفاوت دارند. نمونه EXI به عنوان کامل‌ترین نمونه، از امکاناتی نظیر سیستم صوتی با ۶ بلندگو، سانروف، صندلی‌های تاشو عقب و فرمان چرمی‌ و کروز کنترل بهره می‌برد. مرغوبیت کابین سیویک در سطح مطلوبی قرار دارد و از این نظر سرنشینان را راضی می‌کند. اما نبود برخی امکانات نظیر پوشش چرمی ‌برای صندلی‌ها حتی در نمونه فول آپشن چندان دلچسب نیست. کابین سیویک از نظر فضا و راحتی، یکی از بهترین‌ها میان رقباست. به لطف ارتفاع بلند شیشه‌های جانبی، فضای سر و میدان دید اطراف مناسب است و از نظر فضای پا هیچ مشکلی با صندلی‌های سیویک احساس نمی‌شود. از نکات جالب کابین می‌توان به صفحه نمایش بالای کنسول جلو اشاره کرد که اطلاعات خودرو و سرعت سنج را به صورت دیجیتالی نمایش می‌دهد. همچنین فضای دلچسب و طراحی جا افتاده کابین باعث شده تا به این زودی‌ها از سیویک خسته نشوید. البته باید در بحث رنگ پوشش‌های کابین دقت بیشتری به خرج داده می‌شد.
مهم‌ترین نقطه قوت سیویک، پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری آن است. قدرت ۱۴۰ اسب بخاری برای یک سدان خانوادگی جوابگو است و جعبه دنده ۵سرعته اتوماتیک با دقت بسیار بالا و سرعت مناسب عمل می‌کند. سواری سیویک مانند سایر خودروهای ژاپنی، ترکیبی از نرمی ‌و حالت اسپرتی است و در کل رضایت خریدار را جلب می‌کند. همچنین با وجود تکنولوژی اختصاصی هوندا در پیشرانه سیویک با نام i-VTEC ، مصرف سوخت این خودرو کاهش یافته و رقم اقتصادی ۶.۶ لیتری را در ۱۰۰ کیلومتر نشان می‌دهد. در کل سیویک با ظاهر نسبتا ساده و جا افتاده‌اش، برای کسانی که شیفته سواری با خودروهای ژاپنی و زنده کردن خاطرات دهه ۹۰ هستند بسیار مناسب است.

هـوندا سـيويک هـوندا سـيويک هـوندا سـيويک

نيسـان تيانا

نيسـان تيانا

به نقل از مجله تخت گاز

  شرکت پارس خودرو، قرار بود که نیسان تیانا را به عنوان جانشین ماکسیما در ایران عرضه کند اما به موازات آن باز هم تولید ماکسیما را با برچسب ماکسیما مولتی مدیا ادامه داد. تیانا ابتدا خودرویی وارداتی بود که توسط پارس خودرو وارد می‌شد، ولی مدتی است که پارس خودرو، این سدان لوکس را در کشور مونتاژ می‌کند. طراحی ظاهری تیانا ساده و تا حد زیادی پیرمردی است. قطعات کرومی‌استفاده شده در جای جای بدنه، خبر از ماهیت لوکس تیانا می‌دهند، اما  جذابیت رقبایی نظیر کیا اپتیما و هیوندای سوناتا را ندارد و همچون ماکسیما دوست داشتنی نیست و استفاده بیش از حد از قطعات کرومی‌روی بدنه، با سلیقه بسیاری از افراد جور در نمی‌آید. با ورود به کابین، سادگی ظاهر آن را فراموش می‌کنید و به آن علاقه مند می‌شوید. طراحی کابین تیانا مناسب و چشم نواز است. تیانا عنوان با کیفیت ترین خودروی تولید شده در کشور را یدک می‌کشد و کیفیت بالای پوشش چرمی‌صندلی‌ها و پوشش‌های داشبورد و رودری‌ها گویای این مساله هستند.همچنین استفاده از قطعات چوبی با کیفیت، جلوه‌ای لوکس به کابین بخشیده است.تیانا در دو سطح تجهیزات High و Mid عرضه می‌شود، که مدل High (فول آپشن) از امکاناتی نظیر سقف پانوراما،  Keyless Starter ، صندلی برقی به همراه حافظه و گرمکن وسردکن، صندلی شاگرد تخت خواب شو و رینگ 17 اینچی بهره می‌برد که در مدل Mid دیده نمی‌شوند. البته نبود سنسور پارک عقب، هنگام پارک کردن این سدان بزرگ مشکل ساز می‌شود. به لطف ابعاد بزرگ بدنه، از نظر فضای کابین و راحتی،تیانا بهترین وضعیت را میان رقبایش در ایران دارد. همانطور که در تبلیغات خارجی آن دیده می‌شود: یک تیانا کنار هتل پارک شده و مسافر ترجیح می‌دهد داخل تیانا شب را راحت به صبح برساند! صندلی‌های راحت، با فضای زیاد سر و پا، نوید یک سواری دلچسب را با تیانا می‌دهند. در کل می‌توان در تیانا آپشن هایی را جست و جو کرد که حتی در خودروهایی با قیمت بالاتر یافت نمی‌شوند. شرکت نیسان، برای تیانا سه نوع موتور در نظر گرفته است، که نمونه‌های موجود در ایران، از موتور ۶سیلندر5/2 لیتری با قابلیت تولید ۱۸۲ اسب بخار، بهره می‌برند. تند و تیز نبودن تیانا تا حدی مربوط به گیرباکس CVT آن است، اما در عوض نرمی‌تعویض دنده‌ها نظرتان را جلب می‌کند. تیانا سواری نرم و راحتی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و سعی می‌کند حس لوکس بودن و تمایز نسبت به رقبا را تداعی کند. کلا دو نکته را در محصولات نیسان در نظر داشته باشید: اول اینکه کم استهلاک هستند و دوم آنکه فضای داخل موتور آن قدر فشرده است که عمدتا باید کلی وقت و هزینه صرف کنید تا بعد از باز کردن تقریبا نیمی‌از قطعات بالایی، نسبت به تعویض یک تسمه یا شلنگ کولر مبادرت کنید.

نيسـان تيانانيسـان تيانانيسـان تيانا

هيونداي جـنسيس سدان

هيونداي جـنسيس سدان

به نقل از مجله تخت گاز

 اگر خواهان سواری با یک سدان لوکس و با امکانات هستید، اما پولتان به خودروهایی نظیر ب‌ام‌و سری ۵ و بنز E کلاس نمی‌رسد، هیوندای چند سالی است چاره کار را پیدا کرده و جنسیس سدان را پیش روی خریداران گذاشته است. جنسیس سدان تا قبل از ورود برادر بزرگترش سنتنیال، بزرگترین و لوکس ترین سدان هیوندای در ایران بود، که با نبود رقیب در سبد محصولات برند رقیبش کیا در ایران، بازار خوبی را برای خود دست و پا کرد. ظاهر مدل قدیمی‌جنسیس کمی ‌کسل کننده شده بود، اما از جذابیت ظاهری نمونه فیس لیفت شده این خودرو نمی‌توان گذشت. خصوصا گرافیک بسیار زیبای چراغ‌های و چراغ‌های LED  عقب. فضای کابین جنسیس با توجه به ماهیت لوکس و بزرگ این خودرو، کاملا جادار و راضی کننده است. کیفیت متریال داخل کابین نیز در سطح مطلوبی قرار دارد، اما از این نظر، در سطح رقبای کلاس بالاترش یعنی بنز و ب‌ام‌و نیست. نقطه قوت جنسیس، فهرست وسیع آپشن‌ها در برابر قیمت پرداختی است و از این نظر شانه به شانه بزرگان قرار می‌گیرد. نکته جالب اینکه علاوه بر صندلی‌های جلو، صندلی‌های عقب نیز در این خودرو به صورت برقی تنظیم می‌شوند. همچنین در صورت برخورداری از فهرست کامل تجهیزات، گرمکن و سردکن صندلی‌های به همراه حافظه و حتی گرمکن فرمان نیز به لیست امکانات اضافه می‌شود. فرمان، دسته دنده و صندلی‌های جنسیس با چرم طبیعی روکش شده‌اند که حس بسیار خوبی به سرنشین القا می‌کند. همچنین ۹ عدد ایربگ از جان سرنشینان در تصادف‌ها حفاظت می‌کند. سواری جنسیس در حالت نرمال بسیار نرم و راحت است و بر عکس برادر کوچکترش آزرا، تکان‌ها مسیر را به خوبی دفع می‌کند. یکی دیگر از نقاط قوت جنسیس، جعبه دنده ۸سرعته ZF این خودرو است که از دقت فوق‌العاده‌ای بهره‌مند است. از نظر فنی، جنسیس جای هیچ ایرادی باقی نمی‌گذارد. موتور ۶سیلندر 8/3  لیتری این خودرو، ۳۳۳اسب بخار قدرت تولید می‌کند و شتاب 2/6 ثانیه‌ای را برای این سدان سنگین وزن به ارمغان آورده است. و در حالت اسپرت، می‌توان برای کوپه‌های ۶سیلندر بازار نیز دردسر درست کرد! البته برای لذت بردن از سواری جنسیس و موتور پر قدرتش، باید صابون مصرف سوخت نسبتا بالا را به تن بمالید. اما همان‌طور که اشاره شد، فرمان پذیری مناسب، دیفرانسیل عقب بودن خودرو و جعیه دنده هوشمند و دقیق این خودرو، همه چیز را برای یک رانندگی هیجان‌انگیز مهیا کرده است. جالب است بدانید مدتی است نسل جدید هیوندای جنسیس معرفی شده ، اما هنوز فروش آن در کشورهای خارجی نیز شروع نشده است. طراحی مدل جدید به مراتب جذاب‌تر و لوکس‌تر از جنسیس نسل قبل شده و ایرادهای اولیه نظیر نقص سیستم تعلیق و کمک فنرها در نسل جدید مرتفع شده است.

هيونداي جـنسيس سدانهيونداي جـنسيس سدانهيونداي جـنسيس سدان

پيکاپ کاپــرا

پيکاپ کاپــرا

به نقل از مجله تخت گاز

وانت کاپرا یکی از محبوب ترین خودروهای چینی در ایران است. مدل دو کابین کاپرا در نمونه‌های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل توسط گروه بهمن تولید می‌شود. این خودرو به دلیل قیمت قیمت مناسب، خلا بازار در گروه پیکاپ‌ها و قابلیت آفرود نسبتا مناسب، میان افرادی که به دنبال یک خودروی آفرود با قیمت پایین می‌گردند، محبوب شده است.
طراحی ظاهری کاپرا ساده است و از سایر خودروهای چینی هماهنگ تر به نظر می‌رسد. استفاده بیش از حد از قطعات کرومی ‌بی​کیفیت در قسمت جلو، نمای این قسمت را نا هماهنگ ساخته، ولی طراحی قسمت عقب به مراتب زیباتر است.
مهمترین نقطه ضعف کاپرا، کابین و فضای داخلی آن است. کیفیت قطعات استفاده شده روی کنسول جلو و رودری‌ها بسیار پایین است. صندلی‌های سفت، در مسافرت‌های طولانی برای سرنشینان مشکل ساز می‌شوند. همچنین ارتفاع نامناسب صندلی‌ها باعث مختل شدن دید راننده نیز شده است.
طراحی کابین کاپرا هیچ نکته منحصر به فردی ندارد و بسیار ساده و کسل کننده است. در محل قرار گیری دکمه‌ها دقت زیادی به خرج داده نشده و بعضی از آنها در مکانی نامناسب قرار گرفته اند.
عایق کاری کابین چنگی به دل نمی‌زند. در سرعت‌های بالا در مناطق بیابانی خاک به داخل کابین نفوذ می‌کند و هنگام شستن خودرو، ممکن است آب به داخل آن نفوذ کند. ولی از نظر عایق صدا مناسب است و صدای موتور داخل کابین آزار دهنده نیست.
کاپرا از موتور ۲۴۰۰ سی سی با قدرت ۱۲۷ اسب بخار بهره می‌برد که قادر است ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. کاپرا در شتاب گیری‌ها خودروی تنبلی است، ولی گشتاور مناسب در کنار سیستم دو دیفرانسیل باعث شده قابلیت آفرود خوبی داشته باشد. در مسیرهای شهری هم کمتر تکان را به کابین منتقل می‌کند.
یکی دیگر از نقاط ضعف کاپرا، کولر ضعیف آن است که اصلا جواب سرنشینان را خصوصا در مناطق کویری نمی‌دهد. بازار فروش نمونه‌های کارکرده هم چندان روی بورس نیست.

پيکاپ کاپــرا پيکاپ کاپــرا پيکاپ کاپــرا

رنــو کوليوس 2013

رنــو کوليوس 2013

به نقل از مجله تخت گاز

مدت زیادی از حضور پررنگ‌تر محصولات رنو در ایران نمی‌گذرد. شرکت نگین‌خودرو اکثر محصولات جدید رنو را وارد کشور می‌کند. البته به جز کولیوس جدید! در پی ناکامی‌ نسل قبلی کولیوس در ایران، شرکت وارد کننده تصمیم گرفت تا نسل جدید این خودرو را در سبد محصولات جدیدش نداشته باشد. البته شرکت پارس‌خودرو تصمیم به واردات کولیوس جدید به ایران گرفت تا آن را جایگزین کراس‌اوور نا موفقش، یعنی نیسان قشقایی کند.
رنو کولیوس یک کراس‌اوور یا به اصطلاح شاسی‌بلند جمع و جور به شمار می‌آید و در مقابلش رقبای سرسختی همچون سوزوکی ویتارا، کیا اسپرتیج و سانگ یانگ اکتیون را می‌بیند. البته اگر دیدی فراتر از سایز اتاق داشته باشید، به لحاظ قیمتی می‌تواند با RAV4 و نیز سانتافه نیمه فول رقابت کند.
این نسل کولیوس که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، نسل سوم این کراس‌اوور کوچک به شمار می‌آید. طراحی ظاهری کولیوس همچون اسپرتیج خیره کننده و جذاب نیست. اما نسبت به سایر خودروهای این کلاس در ایران، به روز و هماهنگ است.
کولیوس از نظر فنی مشخصات قابل قبولی را در اختیار خریدار قرار می‌دهد. موتور ۴سیلندر 5/2  لیتری کولیوس ۱۷۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و جعبه دنده CVT این خودرو به صورت دستی نیز امکان تعویض دنده دارد. قدرت موتور کولیوس برای خودرویی در این ابعاد مناسب است. البته این در حالی است که کیا اسپرتیج و هیوندای توسان، با قیمتی کمتر، قدرت بیشتری را تولید می‌کنند.
کولیوس از نظر ایمنی رتبه بالایی میان رقبا دارد و توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه‌های ایمنی دریافت کند.
یکی از آپشن‌های جذاب کولیوس، ترمز دستی الکترونیکی این خودرو است که در سایر خودروهای این کلاس دیده نمی‌شود. همچنین در رنو کولیوس خبری از سوییچ نیست و همه کارها با یک ریموت الکترونیکی انجام می‌شود. قدرت موتور در این خودرو به هر چهار چرخ منتقل می‌شود و سیستم انتقال قدرت را می‌توان در سه حالت  2wd ، 4wd و Auto تنظیم کرد.
مهم‌ترین نکته سواری کولیوس که در طول رانندگی به آن خواهید رسید، چسبندگی بسیار بالایش است، که حتی با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری هم نمی‌توان این خودرو را منحرف و یا قسمت انتهایی را از مسیر خارج کرد. همچنین این خودرو از سیستم کنترل در سراشیبی بهره می‌برد.
کابین کولیوس بسیار با کیفیت و مرغوب ساخته شده است. جنس پلاستیک رودری‌ها و کنسول جلو مرغوب است و صندلی‌ها و فرمان از چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند. صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن هستند و صندلی راننده به صورت برقی تنظیم می‌شود. فضای ردیف عقب هم مناسب است و میان صندلی عقب زیر آرنجی تعبیه شده است. سقف پانوراما فضای کابین را دلنشین‌تر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. همچنین با خواباندن صندلی‌های عقب، فضای بسیار بزرگ بار مهیا می‌شود. سیستم BSW در حین رانندگی نقاط کور را به راننده هشدار می‌دهد. با وجود این سیستم‌ها و آپشن‌ها، می‌توان کولیوس را خودروی کاملی میان رقبایش برشمرد که از نظر ایمنی و مصرف سوخت هم وضعیت قابل قبولی دارد.

رنــو کوليوس 2013رنــو کوليوس 2013رنــو کوليوس 2013

ب ام و سري 7

ب ام و سري 7

به نقل از مجله تخت گاز

مدتی است که واردات BMW به ایران از سر گرفته شده و سری۷ فیس‌لیفت هم در انواع 740,750 و 760مشغول رقابت با بنز Sکلاس، مازراتی کواتروپورته و با کمی‌اغماض، پورشه پانامرا شده است. این نسل از سری۷ از سال ۲۰۰۹ تا کنون با کد اتاق f01/f02 روی خط تولید قرار دارد. اما در سال ۲۰۱۲،BMW به منظور به‌روزرسانی ظاهر سری۷،دست به تغییراتی جزیی در ظاهر آن و تغییرات دیگری در بخش فنی و لیست امکانات زده است. در نمای ظاهری، قسمت جلو بیشترین تغییرات را به خود دیده است. گرافیک چراغ‌های جلو به کلی عوض شده و استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی زیبایی چراغ‌ها را دوچندان کرده است. جلو پنجره‌های کلیوی شکل هم تغییرات جزیی پیدا کرده‌اند که البته پی به بردن به آن نیاز به دقت فراوانی دارد. طراحی سپر جلو به کلی تغییر کرده است و نسبت به قبل جذابتر شده است. قسمت‌های دیگر بدنه اما،بدون تغییرات باقی مانده‌اند و فقط شاهد تغییر حالت چراغ‌های روی سپر عقب هستیم. با ورود به کابین، حس ورود به یک هتل ۵ستاره یا یک جت  شخصی مجلل به بیننده دست می‌دهد. البته از نظر ظرافت و هنر طراحی داخلی به پای رقیب سرسختش یعنی Sکلاس نمی‌رسد. چرم طبیعی، صندلی‌ها و تودری‌ها و کنسول جلو را پوشانده است. قطعات چوبی کار شده داخل کابین هم نمود لوکس بیشتری به کابین داده‌اند. از تغییرات داخلی  مدل فیس‌لیفت می‌توان به محل جدید قرار گیری بلندگوهای سیستم صوتی و طراحی جدید صفحه کیلومترشمار اشاره کرد.مانیتورهای پشت صندلی‌ها هم تغییراتی پیدا کرده‌اند و از قبل ظریف‌تر شده‌اند. وجود سیستم iDrive باعث شده کنسول جلو از شلوغی به دور باشد. این سیستم مشابه سیستم کامند موجود در محصولات مرسدس عمل می‌کند.که از طریق اهرم قرار گرفته روی کنسول وسط هدایت می‌شود و از طریق آن می‌توان تنظیمات سیستم‌های مختلف را انجام داد.البته این سیتم کمی ‌پیچیده و گیج‌کننده است و مدتی طول می‌کشد تا به کارکردن با آن عادت کنید. سری۷ از طیف وسیع امکانات رفاهی و ایمنی برخوردار است و از این نظر کاملا خریدار را راضی می‌کند و به راحتی با حریفانش رقابت می‌کند. از امکانات جالب سری۷ می‌توان به هدآپ دیسپلی (این سیستم اطلاعات کلی را روی شیشه جلو نمایش می‌دهد و در رقیب نزدیک این خودرو یعنی Sکلاس یافت نمی‌شود)، نایت ویژن (سیستم دید در شب که موجودات خون گرم را در تاریکی نشان می‌دهد، البته وضوح نمایش این سیستم از Night View Assistموجود در Sکلاس کمتر است) و صندلی‌های برقی جلو و عقب به همراه سیستم گرمکن و سردکن و ماساژور اشاره کرد. همچنین حسگرهایی زیر سپر عقب نصب شده است که با تکان دادن پا زیر سپر، درب صندوق عقب به طور خودکار باز می‌شود که این سیستم یکی از جدیدترین آپشن‌های موجود در این خودرو است. نکته جالب واردات سری۷ جدید،مجوز گرفتن نمونه ۱۲سیلندر این خودرو،یعنی مدل 760 است.اما 750Li همچنان پرطرفدارترین نمونه در رنج مدل‌های سری۷ است.
سواری سری۷ در چهار حالت Normal,Comfort,Sport و +Sport   قابل تنظیم است که در حالت Comfort می‌توان از نرمی‌سواری این خودرو لذت برد و در نهایت آرامش رانندگی کرد. ولی وقتی حالت+Sport فعال شود، با سفت شدن کمک فنرها و بروز خلق و خوی اسپرتی، سواری با این هتل متحرک بسیار هیجان انگیز می‌شود. جالب است بدانید چرخ‌های عقب سری۷ در سرعت‌های بالای ۶۰کیلومتر در ساعت ۳درجه در جهت خلاف راستای چرخ‌های جلو می‌چرخند که این قابلیت به پایداری خودرو در سرعت‌های بالا کمک شایانی می‌کند.در کل سواری سری۷ در عین راحتی بسیار اسپرت و هیجان انگیز است و شباهت زیادی با برادر کوچکترش یعنی سری۳ دارد.

ب ام و سري 7ب ام و سري 7ب ام و سري 7

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی