پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ولوو XC90

دوست داشتنی و پردردسر/ نگاهی به ولوو XC90

ولوو XC90 را می توان یکی از پر حاشیه ترین خودروهای وارداتی در مدت اخیر برشمرد که علی رغم پرفورمنس و بازدهی عالی پیشرانه، ایمنی فوق العاده و امکانات و کیفیت ساخت دلچسب، خدمات پس از فروش ضعیف هزینه های جانبی گران قیمت اش باعث می شود خریدارانی که می خواهند شاسی بلندی با قیمت 600،700 […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۹ خرداد ۱۳۹۶

ولوو XC90 را می توان یکی از پر حاشیه ترین خودروهای وارداتی در مدت اخیر برشمرد که علی رغم پرفورمنس و بازدهی عالی پیشرانه، ایمنی فوق العاده و امکانات و کیفیت ساخت دلچسب، خدمات پس از فروش ضعیف هزینه های جانبی گران قیمت اش باعث می شود خریدارانی که می خواهند شاسی بلندی با قیمت 600،700 میلیون تومان خریداری کنند از آن صرف نظر کنند. در ادامه به بررسی این شاسی بلند اسکاندیناویایی می پردازیم تا ببینیم نسبت به رقبا چه وضعیتی در بازار ایران دارد.

ولوو XC90

مسیر پر پیچ و خم ولوو XC90 :

ولوو به‌عنوان پرچم‌دار خودروسازان اسکاندیناویایی شناخته می‌شود و همواره به محصولاتی با ایمنی فوق‌العاده مشهور است و خودروهایش عنوان ضدمرگ را یدک می‌کشند. اما محصولات ولوو در ایران، علی‌رغم تمام شایستگی‌هایشان، در سایه رقبای آلمانی و کره‌ای اقبال کمی داشته‌اند. البته دلیل این محبوبیت کم را می‌توان در خدمات پس‌ازفروش شرکت واردکننده و دردسرهای ولوو سواری در ایران نیز جست‌وجو کرد. و از همه مهم‌تر این‌که طراحی ظاهری محصولات خودروساز سوئدی چندان عامه‌پسند نیستند. اما زود قضاوت نکنید. XC90 به بازار ایران آماده تا ناکامی‌های ولوو را جبران کند. این خودرو به‌عنوان نخستین SUV بزرگ ولوو در سال 2002 معرفی شد.

نسل دوم XC90 اما با ظاهری خیره‌کننده که از زبان جدید طراحی ولوو سود می‌برد، در نمایشگاه ژنو 2015 به‌عنوان تهدیدی جدی برای رقبای پرادعایش معرفی شد. این شاسی‌بلند اسپرت از سوی مجله موتورترند به‌عنوان بهترین SUV سال 2016 معرفی شده و لقب ایمن‌ترین شاسی‌بلند دنیا را به دوش می‌کشد. تدارک ورود ولوو XC90 به ایران مدت کوتاهی پس از معرفی در بازار جهانی داده شد، اما تحویل دیر و حواشی پیرامون حضورش در بازار ایران باعث شد تا پایش دیرتر از آن‌چه انتظار می‌رفت به خیابان‌های ایران باز شود.

ولوو XC90

اصالت اندک در عین جذابیت فراوان:

طراحی XC90 در مقابل رقبای آلمانی‌اش اصالت کم‌تری دارد. اما چه کسی می‌تواند منکر جذابیت بی‌حدومرز آن شود؟ هماهنگی و زیبایی ظاهر XC90 را باید ستود. گرافیک T شکل چراغ‌های روشنایی در روز جلو در ترکیب با جلوپنجره بزرگ و فرم جعبه‌ای اتاق، تلفیقی هنرمندانه از سنت و مدرنیته به‌شمار می‌روند. از انحنای جذاب چراغ‌های بلند عقب هم نباید گذشت که طراحی قسمت عقب را از سادگی خارج کرده‌اند. نسخه R دیزاین با کیت بدنه اسپرت‌تر نسبت به 2 مدل دیگر یعنی مومنتوم و اینسکریپشن است و زیبایی‌اش با رینگ‌های اسپرت 20 اینچی کامل می‌شود. از تفاوت‌های این نسخه با سایر تیپ‌ها می‌توان به خطوط مشکی‌رنگ و افقی جلوپنجره، فرم متفاوت دیفیوزر سپر جلو و روکش نقره‌ای‌رنگ آینه‌های جانبی اشاره کرد. XC90 با طول حدودا 5 و عرض حدودا 2 متری، ابعادی نزدیک به پورشه کاین دارد و تنها چند سانتی‌متری از رقیب آلمانی‌اش قد بلندتر است. هم‌چنین در مدل اینسکریپشن نواری کرومی به روی درب‌ها اضافه شده و فرم جزییات سپر جلو نیز متفاوت است.

ولوو XC90

کابین شیک و جادار:

فضای کابین ولوو XC90 در نسخه R دیزاین حال‌وهوایی اسپرت دارد و با چرم ناپا و جیر و تریم آلومینیومی پولیش شده تزیین شده است. در نگاه نخست، چیدمان ساده کابین در عین شیک بودن جلب‌توجه می‌کند. تمام سیستم‌های کنترلی و ادوات کابین ولوو XC90 در یک صفحه نمایش 12.3 اینچی که به‌صورت عمودی نصب شده خلاصه شده‌اند. فضای کابین به‌طور سخاوتمندانه‌ای جادار و راحت است و XC90 به شما اجازه می‌دهد تا به جز خودتان ۶ نفر دیگر را نیز با خود همراه کنید. صندوق بار بزرگ و جادارش جای هیچ گله‌ای در مسافرت‌های چندنفره باقی نمی‌گذارد و درب آن نیز به‌صورت برقی بازوبسته می‌شود. صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند، به گرمکن مجهز هستند و تنظیمات آنها در 3 حافظه قابل ذخیره است. سقف یک تکه شیشه‌ای ولوو فضای کابین را دلباز کرده و استفاده از کریستال دست‌ساز در برخی قسمت‌ها نشان از توجه ویژه طراحان به سلیقه خریداران مشکل‌پسند دارد. در کل باید گفت کیفیت ساخت کابین دلچسب است اما در بعضی قسمت‌ها به پای رقبای آلمانی نمی‌رسد.

ولوو XC90

محل قرارگیری دکمه استارت پیشرانه و نحوه عملکرد آن در نوع خود جالب است. بپیشرانه بدون هیچ صدایی روشن می‌شود. در ابتدا کمی زمان نیاز داریم تا با نحوه کارکرد سامانه و کنترل آنها توسط مانیتور کنسول جلو آشنا شویم. ترمز پارک مثل 2 رقیب دیگر برقی عمل می‌کند و با قرارگرفتن گیرباکس در حالت D آزاد می‌شود. در حین حرکت اطلاعات خودرو توسط سیستم هد‌آپ روی شیشه جلو نمایش داده می‌شود. به لطف اندازه مناسب پنجره‌ها و فرم جعبه‌ای کابین، دید به اطراف مناسب است و احساس تسلط مناسبی خواهید داشت.

قبل از هرچیز باید اشاره کنیم که قیمت آپشن‌ها مختلف ولوو XC90 خیلی بالاست و به همین جهت اختلاف قیمت قابل‌توجهی میان نسخه‌های فول‌آپشن و معمولی وجود دارد. نسخه R دیزاین از بعضی آپشن‌ها نظیر سیستم تنظیم ارتفاع و ماساژور صندلی‌ها بی‌بهره است. عملکرد سیستم تعلیق بسیار راحت است و در مسیرهای ناهموار بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد. اما XC90 یک حسن بزرگ در بخش پرفورمنس دارد و آن پیشرانه کم‌حجم و در عین حال پرقدرت نهفته در زیر کاپوت ورم‌کرده‌اش است. یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری که علاوه بر توربوشارژر، به یک سوپرشارژر نیز مجهز شده که باعث از بین رفتن تاخیر (لگ) اولیه توربو می‌شود و در ادامه توربوشارژر وارد مدار شد و در دورهای بالا کارایی پایین سوپرشارژر را جبران می‌کند. پیشرانه ۳۲۰ اسبی ولوو به سقف نیازهای راننده حتی در حالت اقتصادی نیز پاسخ می‌دهد. گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متری‌اش در مسیرهای آفرود از پس وزن بالایش برآمده و گازخورش در مسیرهای شهری راننده را به‌وجد می‌آورد. توسط دکمه‌ای غلطک مانند می‌توانید حالت رانندگی را در 3 برنامه کامفورت، اکو و داینامیک تنظیم کنید. هم‌چنین برای مسیرهای ناهموار یک مد آفرود در نظر گرفته شده که البته با بالا رفتن سرعت از ۴۰ کیلومتر به‌صورت خودکار به حالت کامفورت تغییر وضعیت می‌دهد. XC90 هنگام بالا رفتن از تپه ها و مسیرهای خارج جاده‌ای به راننده اعتماد به نفس مناسبی می‌دهد، اما عدم مجهز شدن به سیستم تنظیم ارتفاع در بعضی مدل‌ها باعث شده تا در بعضی جاها دچار مشکل شود و قسمت‌هایی از آن نظیر سیستم اگزوز به ناهمواری‌ها برخورد کند. در حین رانندگی عملکرد فوق‌العاده گیرباکس ۸ سرعته اتوماتیک و هماهنگی آن پیشرانه خود را به رخ می‌کشد.

در نسخه R دیزاین می‌توان دنده‌ها را توسط شیفترهای پشت فرمان نیز تعویض کرد. تقسیم وزن ۵۲.۵ به ۴۷.۵ یک رانندگی پایدار و هندلینگی در حد و اندازه‌های کاین برای XC90 به ارمغان می‌آورد. اما از عملکرد لخت فرمان نیز نباید گذشت که بعضی مواقع اطلاعات مناسبی از سطح مسیر منتقل نمی‌کند. ایمن‌ترین شاسی‌بلند دنیا به انواع و اقسام سیستم‌های ایمنی مجهز شده تا هنگام رانندگی به قول معروف «آب توی دل» سرنشینان تکان نخورد. ترمزهای نیز عملکرد قدرتمندی دارند و در هر سرعتی از پس وزن بالای بدنه به‌خوبی برمی‌آیند.

ولوو XC90

پیشنهاد نهایی

ولوو XC90 مدرن، ایمن، خوش‌چهره و خوش‌ساخت است. البته بازار خرید و فروش بنز و ب‌ام‌و را در ایران ندارد. XC90 علی‌رغم ظاهر بزرگ‌اش، موتوری کوچک و کم‌مصرف و در عین حال پربازده دارد و بسیار کم‌استهلاک است. البته از نظر تامین قطعات و لوازم جانبی در ایران با مشکل جدی مواجه است.

مشخصات فنی ولوو XC90 :

کلاس: شاسی‌بلند فول‌سایز
پیشرانه (سیلندر): ۴ سیلندر مجهز به توربوشارژر و سوپرشارژر
حجم موتور: ۲ لیتر
قدرت: ۳۱۶ اسب‌بخار
گشتاور: ۴۰۰ نیوتن‌متر در دور ۲۲۰۰
گیرباکس:
وزن:
مصرف ترکیبی:
حجم باک: ۷۱ لیتر
شتاب صفرتاصد: ۶.۷ ثانیه

امکانات ولوو XC90 :

سیستم کروز کنترل هوشمند – آینه های جانبی هوشمند با تنظیم اتوماتیک و گرمکن – Head-up Display – سنسور سنسور جلو – سنسور باران – سنسور نور – قابلیت چرخش چراغ های جلو در هنگام پیچیدن – دوربین دنده عقب – گرم کن صندلی های جلو،صندلی برقی 12 حالته با 3 حافظه برای راننده و سرنشین جلو  – چرم طبیعی صندلی ها – دست دنده با روکش چرم – سیستم هشدار و ترمز اتوماتیک – سیستم هشدار خواب آلودگی راننده و انحراف از مسیر – سیستم هشدار موانع با قابلیت فاصله – رادار نقاط کور در رانندگی – سیستم هشدار رانندگی بین خطوط – سیستم پارک اتوماتیک – سیستم حفاظت داخل کابین در زمان واژگونی – سیستم تشخیص عابران پیاده – سیستم تشخیص گاردریل های کنار جاده و تنظیم خودکار فرمان – تنظیم اتوماتیک شعاع نور چراغ های جلو – آینه داخلی الکتروکرومیک – تنظیم حالت های مختلف رانندگی – سیستم تهویه 4 گانه با قابلیت تصفیه هوای اتوماتیک – سقف پانوراما – درب صندوق عقب برقی – چراغ های روشنایی در روز – شیشه شور چراغ های جلو-مانیتور رنگی 12.3 اینچی لمسی-19 اسپیکر- ترمز پارک الکترونیکی

نکات مثبت و منفی ولوو XC90 :

نکات مثبت: طراحی خاص کابین و بدنه، امکانات مناسب و کیفیت فوق‌العاده کابین
نکات منفی: لوازم جانبی بسیار کمیاب و گران‌قیمت، بازار خریدوفروش نامناسب، هزینه بالای سرویس‌ها

تقابل DS5LS تازه وارد و کیا اپتیما JF پرفروش

کیا سراتو فیس‌لیفت بخریم یا هیوندای النترا 2017؟

کاپرا ۲، برداشتی جدید از پیکاپ محبوب گروه بهمن

سوار بر خودروی مستربین! بررسی مینی کوپر S توربو

آزمایش فنی تویوتا پریوس، سامورایی کم مصرف

تست جاده محصولات آرین موتور ، از تهران تا خالد نبی (قسمت دوم: میتسوبیشی)

تست جاده محصولات آرین موتور ، از تهران تا خالد نبی (قسمت اول: DS)

جهش ژنتیکی هیوندای i20 / مقایسه نسخه وارداتی و تولید داخل

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

نبرد سدان‌های کره‌ای – کیا اپتیما بخریم یا هیوندای سوناتا؟

پنجه در پنجه! مقایسه ب ام و سری ۲ و پورشه باکستر

نگاهی به وضعیت مرسدس بنز CLA45 AMG در ایران

ولوو دوباره به افرا موتور رسید

مجوز فعالیت واردکننده خودروهای ولوو باطل شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی