پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چری تیگو 7

تست فنی چری تیگو 7 در جاده های ایران (گزارش)

کراس اوورهای چینی نشان داده‌اند ظرفیت ویژه‌ای در بازار ایران دارند  و با توجه به مشخصات ظاهری و امکانات متنوع‌شان طیف گسترده‌ای از خریداران با بوجه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را سمت خود جذب کرده‌اند. مدیران خودرو با معرفی گزینه‌ای جذاب‌تر و قدرتمندتر در میان کراس اوورهای چینی، بازدیدکننده‌گان نمایشگاه خودرو تهران را […]

javankhodro
دوشنبه - ۵ تیر ۱۳۹۶

کراس اوورهای چینی نشان داده‌اند ظرفیت ویژه‌ای در بازار ایران دارند  و با توجه به مشخصات ظاهری و امکانات متنوع‌شان طیف گسترده‌ای از خریداران با بوجه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را سمت خود جذب کرده‌اند. مدیران خودرو با معرفی گزینه‌ای جذاب‌تر و قدرتمندتر در میان کراس اوورهای چینی، بازدیدکننده‌گان نمایشگاه خودرو تهران را به وجد آورد و نوید این را داد که به زودی این خودرو متفاوت به بازار ایران خواهد آمد و با رویکردی جدید، سبد محصولات شاسی بلند تیگو را در ایران تکمیل خواهد کرد. این محصول جدید چری، تیگو ۷ نام دارد و پیش از عرضه رسمی در بازار چند روزی در اختیار خبرنگاران حوزه خودرو قرار گرفته شد تا کاملا محک زده شود و قابلیت‌های آن در تمام شرایط مورد بررسی قرار گیرد.  اینگونه بررسی‌های بلند مدت به خریداران نیز کمک شایانی می‌کند تا با دید بهتری نسبت به خرید خودرو مورد نظر خود اقدام کنند.
در همین راستا تعدادی از خبرنگاران حوزه خودرو دورهم جمع شدیم و با همکاری شرکت مدیران خودرو، عرضه کننده محصولات چری در ایران، سفری را ترتیب دادیم. در این سفر ۳  دستگاه تیگو7 صفر کیلومتر  در اختیارمان قرار گرفته تا تهران را به مقصد ساری ترک کنیم.

بروزرسانی:

آغاز مرحله دوم فروش چری تیگو7 + قیمت جدید تیگو7

 تیگو7 را بیشتر بشناسیم

تیگو7 در کلاس کراس اوورها یا همان شاسی بلندهای جمع و جور جای می‌گیرد و مهم‌ترین تفاوت‌اش با سایر رقبای هم وطن در ایران، ظاهر جذاب و متفاوت آن است که نظر خیلی از خریداران را به خود جلب می‌کند. چری مدت‌هاست که از مرحله کپی برداری طراحی خودروهایش از خودروهای روز دنیا گذر کرده و به لطف همکاری با استدیوهای بزرگ، طراحی متفاوت و جذابی به محصولات‌اش تزریق شده‌اند و اگر بخواهیم طراحی تیگو۷ را توصیف کنیم، باید بگوییم نسبت به هم قطاران خود یک سر و گردن بالاتر است. پیشرانه 4 سیلندر 1498 سی سی مجهز به سیستم توربوشارژ در دل این خودرو جای گرفته که ساخته شرکتAVL  اتریش است. این پیشرانه توان تولیدی 147 اسب بخار  و گشتاور 210 نیوتن متر  را به شما هدیه می‌کند.  این نیرو توسط گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک دبل کلاچ ساخت شرکت گتراگ آلمان به چرخ های جلو منتقل می‌شود.

پیش به سوی تست جاده

پشت فرمان تیگو ۷ قرار گرفته و پس از سوخت گیری به دل جاده می‌زنیم. فضای جادار و راحت کابین در نگاه اول جلب توجه می‌کند. همچنین علی‌رغم جمع و جور بدنه و فرم طراحی خاص در قسمت عقب، تیگو ۷ صندلی‌های جادار و راحتی در این قسمت دارد. چرم قهوه ایی خوش رنگ صندلی ها و رنگ بندی جلو داشبورد متشکل از ترکیب ۲ رنگ مشکی و قهوه ایی فضای علاوه بر اینکه بر جذابیت دیزاین کابین افزوده، نوید این را به ما می‌دهد تا بر خلاف روال معمول، با یک شاسی بلند چینی با کیفیت و خوش ساخت روبرو هستیم. با رسیدن به مسیری صاف، علم به اینکه پیشرانه خودرو مورد بررسی به سیستم پرخوران مجهز شده، پدال گاز را تخت کرده و گیرباکس  بعد از کمی مکس  دنده را معکوس کرده و با رد شدن عقربه دور موتور از 2500 RPM شتاب قابل توجه تیگو ۷ نظر سرنشنیان  را به خود جلب می‌کند و نشانگر دیجیتالی سرعت به طور تصاعدی افزایش می‌یابد.

دنده ها و ضریب دیفرانسیل این خودرو بلند در نظر گرفته شده و بعد از تعویض هر دنده شاهد افت دور موتور تا 2000 RPM هستیم. اما جالب این جاست که این خودرو چینی در حالت اسپرت مد به شما اجازه می‌دهد تا دور پیشرانه را تا ۶۰۰۰ بالا برده و بعد دنده را تعویض می‌کند.

تیگو ۷ با عملکرد تند و تیز و پر شتاب‌اش در مسیر صاف و هموار نظر ما را به خودش جلب کرد. اما حالا وقت آن رسیده تا این شاسی بلند چینی را در جاده‌های با شرایط متفاوت نیز به چالش بکشیم.  سرعت‌مان در طی کردن قسمت‌های پر پیچ و خم جاده بالاتر از حد معمول است، اما تیگو ۷ روسفیدمان می‌کند و نسبت به سایر شاسی بلندهای چینی این رده عملکردی پایدارتر و هندلینگی‌ مطلوب‌تر را به نمایش می‌گذارد. در ورود به پیچ‌ها فشاری که به خودرو وارد می کردیم به جایی رسید که سیستم ESP یا کنترل پایداری وارد مدار شد با جلوگیری از منحرف شدن خودرو به کمک‌مان آمد.

در نقطه‌ای از مسیر به قصد استراحت توقف کرده و نظراتمان را به راننده‌های دیگر خودروها به اشتراک گذاشتیم و پس از آن مسیرمان را به سمت پارک و دشت لار تنظیم کردیم. این بار اما مسیر پیش رویمان با آنچه تا به حال در آن رانده بودیم تفاوت داشت. مسیری کاملا ناهموار و پوشیده شده از خاک و سنگ . عملکرد تیگو7 در این مسیر به خوبی مسیرهای صاف و هموار نبود. به طوری که  قسمت عقب خودرو که محل خوبی برای استراحت بود حالا به یک محل پر تکان و ضربه پذیر تبدیل شده بود. تعلیق تیگو ۷ هنگام عبور از مسیرهای پوشیده شده از سنگ ریزه، در حد معمولی نوسانات را فیلتر می‌کرد، اما وقتی این ناهمواری‌ها شدیدتر می‌شد، جذب نوسانات برای سیستم تعلیق تبدیل به یک چالش بزرگ می‌شد.  البته اگر بخواهیم منطقی باشیم، ذات تیگو ۷ بیشتر از بیایان با خیابان سازگاری دارد و از این کراس اوور دیفرانسیل جلو، نباید انتظار سواری در حد شاسی بلندهای آفرودی در اینگونه مسیرها داشت.

 در ادامه مسیر هوا کم کم تاریک شده و به لطف سنسور های نور، چراغ‌ها به صورت اتوماتیک روشن می‌شوند.  نور منظم و سفید رنگ از عدسی های بزگ کاسه چراغ خارج شده و تمام سطح جاده را روشن کرده است. در هنگام رانندگی به صورت سرگاز، گیرباکس دنده ۶ را درگیر و دور موتور تا 2000RPM افت می‌کند.  این در حالی است که کیلومتر شمار عدد ۱۲۰ کیلومتر را نشان می‌داد. این افت دور موتور در نهایت کم شدن مصرف سوخت و کم تر بودن سر و صدا موتور را به همراه دارد. دید به اطراف کاملا مناسب است و آیینه های جانبی بزرگ دید خوبی از قسمت کنار و پشت خودرو می‌دهند. خبری از احساس خستگی پشت فرمان نیست و هر موقع که اقدام به فشردن پدال گاز می‌کنیم، شتاب‌گیری جذاب تیگو۷ رانندگی را از حالت یکنواخت خارج می‌کند.

سیستم ترمز گیری با توجه به وزن 1440 کیلوگرمی کاملا قابل قبول و قدرتمند نشان می‌دهد و خیال راننده را از هر نظر راحت می‌کند. بعد از چند ساعت رانندگی به هتل مورد نظر رسیدیم و تیگو۷ های رنگارنگ را کنار هم دیگر پارک کردیم. حالا وقت آن رسیده تا امکانات و آپشن‌هایی که تیگو ۷ در اختیارمان قرار می‌دهد را به دقت بررسی کنیم. یک نمایشگر ۹ اینچی در کنسول جلو جای گرفته که فضای اطراف خودرو توسط دوربین ۳۶۰ درجه داخل آن نمایش داده می‌شود. سقف پانارومیک،  سیستم فرمان برقی که در سرعت های پایین یا ایست کامل بسیار نرم و در سرعت‌های بالا برای کنترل بهتر سفت‌تر می‌شود، سیستم صوتی تصویری که با 6 عدد بلند گو کیفیت صدای مناسبی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد، سیستم TPMS یا کنترل فشار باد و دمای تایر ها، آیینه های تاشو برقی، گرمکن صندلی های جلو، سیستم استارت بدون کلید و چندین مورد دیگر از جمله آپشن های تیگو ۷ مورد بررسی است.

 صبح روز بعد تصمیم گرفتیم برای تست شتاب، تیگو ۷ را رو در روی هیوندای IX45 قرار دهیم. شاسی بلندی که هم از نظر موتوری و هم از نظر کلاس بدنه یک سر و گردن بالاتر از تیگو ۷ قرار دارد. بعد از نصب دوربین ها و آماده سازی، خودرو ها شروع به حرکت و شتاب گیری در مسیری صاف و هموار کردند. در ابتدا هیوندای با اختلاف کمی جلوتر میافتاد اما بعد از این که توربوشارژ پیشرانه تیگو۷  وارد میدان می‌شد، سانتافه بازنده این رقابت بود و در همان دنده یک تیگو ۷ پیشی می‌گرفت و اختلاف را به ۳ خودرو می‌رساند!

بعد از تست درگ همه خودروها پشت سر هم به سمت سد شهید رجایی رفتیم و بعد از گرفتن مجوز های لازم، خودمان را  به  تاج سد رساندیم و شروع به عکاسی کردیم .

مقایسه با رقیب

روز دیگر به پایان می‌رسد و با بازگشت به هتل، خود را برای تست شتاب فردا میان تیگو ۷ و کیا اسپرتیج آماده می‌کنیم. صبح روز بعد، تیگو ۷ و کیا اسپرتیج که رقیبی نزدیک‌تر از سانتافه به تیگو ۷ است، برای مقایسه شتاب آماده تست درگ می‌شوند. تیگو۷ سانتافه را نیز شکست داده بود و برایش رد شدن از سد اسپرتیج کار دشورای نبود و همان طور که پیش بینی می‌کردیم اسپرتیج را نیز مغلوب کرد.

بعد از استراحت و صرف ناهار با تجربه‌ای خوب و متفاوت از بررسی چری تیگو ۷ عازم تهران شدیم. در این سفر چند روزه، تیگو ۷ را خودرویی دیدم که بر خلاف سایر خودروهای چینی، تعداد ایرادهایش به انگشتان دست هم نمی‌رسد. با توجه به فهرست آپشن های قابل قبول‌اش رقبایی هم چون کیا اسپرتیج را در مقابل خود می‌بیند.

هماهنگی مناسب میان گیرباکس و پیشرانه از دیگر ویژگی‌های جذاب فنی این شاسی بلند چینی به شمار می‌رود و توربوشارژ پیشرانه‌اش همان طور که انتظار می‌رود در رقابت‌های شتاب‌گیری تیگو۷ را رو سفید می کرد. همه این‌ موارد در کنار پایداری مناسب در پیچ‌ها و هندلینگ قابل قبول باعث شد تا تیگو ۷ را شاسی بلندی اسپرت ارزیابی کنیم که بیشتر با مسیرهای صاف و هموار شهری سازگاری دارد و با مسیرهای ناهوار و خارج جاده‌ای نسبتا غریبه است. تیگو ۷ کراس اووری است که در بازه قیمت حدود ۱۳۰ میلیون تومان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

مدیران خودرو و رونمایی از تیگو 7 در نمایشگاه تهران + عکس

چری تیگو7 نماد تکامل یک برند نوپا

تجربه رانندگی با چری تیگو5 فیس لیفت در پیست

چری تیگو5 اولین محصول همکاری مشترک چری با جگوار-لندرور

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • میلاد | 08/06/1396 در 12:14

    واقعا ماشین قشنگ و خوبیه. من یه بار تستش کردم، هندلینگ و شتاب خیلی خوبی داره، به نسبت اپتیما و اسپورتیج هم حتی خیلی بهتر! وقتی میشه با پول کمتر ماشینی به این خوبی سوار شد، خرید ماشینای کره ای هزینه مسخره ایه. دمشون گرم

  • محمد | 25/09/1396 در 16:52

    فکر کنم دوستی که نظر داده خودرو چینی از کره ای بهتره خودش وارد کننده چینی ها هست! ماشین میخوای استفاده کنی و لذت ببری دست دو کره ای کم کار بخری مثلا سانتافه ۲۰۱۱ صددرصد بهتر از این چینی های آشغاله

  • امیررضا | 21/02/1397 در 10:39

    شما احتمالا پدر و مادرت کره ای هستند ، انقدر یک طرفه و بی محتوا نظر می دی . سگ تیگو هفت به توسان می ارزه .

  • امین | 27/06/1400 در 13:29

    هیچ ماشینی به تیگو ۷ نمیرسه. نمیدونم چرا مغزشون به کلمه( ماشین آشغال چینی) گیر داده. آخه کیفیتش بده که هیچ اینطوری نیست (چری بهترین کیفیت رو داره)، اگه به قدرت موتورش ایراد میگیرین که هیچ ماشینی بجز فیدلیتی نمیتونه بهش برسه(حتی هیوندای و کیا)،اگه امکاناتشه که کاملا در اشتباهین. پس این نشون میده که اونایی که به کلمه آشغال چینی گیر دادن مغزشون یا کار نمیکنه یا گیر کرده توی ۷ سال پیش و آپدیت نمیشه.

کیوسک مطبوعاتی