پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

VW_voleswagen_building_ساختمان فولکس واگن

ماموت از تولید به واردات رسید

یک روز بعد از قرارداد سرمایه گذاری توتال در پروژه های نفتی ایران، خبرگزاری های جهان از عقد قرارداد شرکت خودروسازی فولکس واگن برای صادرات دو مدل خودرو درایران خبر دادند. بهار سال گذشته وقتی که زمزمه های حضور فولکس واگن به عنوان تولیدکننده خودرو در ایران بلند شد، همه منتظر طوفان فولکس در بازار […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۷ تیر ۱۳۹۶

یک روز بعد از قرارداد سرمایه گذاری توتال در پروژه های نفتی ایران، خبرگزاری های جهان از عقد قرارداد شرکت خودروسازی فولکس واگن برای صادرات دو مدل خودرو درایران خبر دادند. بهار سال گذشته وقتی که زمزمه های حضور فولکس واگن به عنوان تولیدکننده خودرو در ایران بلند شد، همه منتظر طوفان فولکس در بازار ایران بودند تا با مشارکت یکی از خودروسازان بخش خصوصی، تحولی عظیم در بازار خودرو کشور رخ بدهد. در این مشارکت نام کرمان موتور و ماموت خودرو -که به تازگی میخواست به جمع خودروسازان سواری بپیوندد- مطرح بود. اما در حالی که هفته گذشته همه منتظر خبر تولید محصولات فولکس واگن در ایران بودند، خبر رسید که در حال حاضر تنها مجوز واردات 3 مدل فولکس واگن به ماموت خودرو داده شده است.

بعد از گذشت چند ماه، گزینه کرمان موتور، رفته رفته رنگ باخت و این نام ماموتی ها بود که به عنوان شریک اصلی این خودروساز محبوب آلمانی در ایران جان گرفت و مشخص شد از ابتدا هم این ماموت خودرو یی ها بودند که در مذاکرات با این غول خودروسازی دست پیش را داشتند. مشارکت فولکس واگن با یک خودروساز بخش خصوصی برای تولید خودرو در ایران خبر بسیار خوبی بود که با تغییر مسیر به حقیقت نرسید.
گرچه ماموت خودرویی ها برای اینکه بتوانند با فولکس واگن مشارکت کنند و مجوز این مشارکت را از وزارت صنعت ایران بگیرند، تا راه اندازی یک شهرک صنعتی هم پیش رفتند اما دست آخر همه این تلاش ها به صدور مجوز واردات سه محصول فولکس انجامید. مجوزی که حدود 9 ماه پیش صادر شده و قرارداد آن در وزارت صنعت به امضا رسید.
اما پس از چند ماه در بهمن ماه سال 1395، مهرزاد فردوس، مدیرعامل گروه صنعتی ماموت، از راه اندازی خط تولید فولکس واگن تا پایان همان سال و تولید خودروهای مشترک با این شرکت خبر داد تا همچنان امید به تولید محصولات این خودروساز آلمانی در ایران را زنده نگه دارد. ولی فولکسی ها مغرورتر از آن بودند که زیر بار شرایط وزارت صنعت برای مشارکت های خارجی یعنی 40 درصد داخلی سازی محصولات در همان ابتدای کار بروند. بنابراین در شرایطی که همه منتظر شنیدن امضای قرارداد مشارکت ماموت خودرو و فولکس واگن بودند، تولید خودروهای فولکس در ایران منتفی شد.
محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این زمینه توضیح داد: « قرارداد ماموت خودرو و فولکس ایرادات فنی دارد که باید برطرف شود و هنوز هیچ قراردادی با این شرکت برای مشارکت به امضا نرسیده است.»
پس از این اما، خبر ثبت نام ماموت خودرو به عنوان نمایندگی رسمی فولکس در ایران و در حقیقت به عنوان واردکننده محصولات این شرکت، با هیاهو منتشر شد و اینبار فردوس از تحول در بازار خودرو با ورود محصولات فولکس سخن گفت. تحولی که مشخص نیست برچه اساس صورت خواهد گرفت و منظور کدام بازار است. زیرا طبیعتا خودروهای فولکس در بازار خودروهای وارداتی قرار خواهند گرفت که دست کم چند سالیست جدال تمام عیاری میان رقبای مهم فولکس واگن در آن جریان دارد.
گرچه نمی توان از چارچوب های سخت گیرانه وزارت صنعت و همچنین کارنامه ناموفق ایرانی در تولید خودرو به عنوان دلایل سرنگرفتن این مشارکت گذشت اما از سوی دیگر هم این هیاهو برای رفتار غرور آمیز فولکس با بازار ایران، کمی غیر منطقی و به قول معروف هیاهو برای هیچ است. چرا که ماموتی که قرار بود با آمدن فولکس به خودروساز تبدیل شود امروز صرفا به یک واردکننده تبدیل شده که بعد از بیش از یکسال مذاکره دست آورد جذابی نیست.
آنطور که در خبرها آمده، فولکس‌واگن از ماه آینده صادرات خودرو به ایران را پس از ۱۷ سال ازسر خواهد گرفت . فولکس واگن اعلام کرده که این شرکت توافقی با ماموت خودروی ایران برای صادرات مدل‌های تیگوان و پاسات به امضا رسانده است و بر بعضی مناطق تهران تمرکز دارد.  منظور از برخی مناطق،به دلیل قیمت محصولاتی است که قرار است،عرضه شوند.البته قیمت و مشخصات دقیق خودروهای جدید وارداتی ایران توسط ماموت خودرو هنوز مشخص نیست، اما با توجه به قیمت ارزی این خودرو گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که تیگوان حدود 250 میلیون تومان  و پاسات در محدوده 200 میلیون تومان عرضه شود.
نگاهی به مشخصات فولکس واگن های تازه وارد:

رده قیمتی که دو خودروی جدید هدف گذاری کرده اند،بالاست.خبرگزاری های خارجی به نقل از شرکت های خودروسازی عنوان می کنند که  کشش بازار ایران در دوران پسا تحریم به بیش از 3 میلیون خودرو در سال در بازه زمانی کوتاه و بلند مدت  می رسد و بازار ایران برای عرضه خودروهای گران قیمت جذاب است.

پاسات در کلاس D یا همان سدان سایز بزرگ خانوادگی قرار دارد و در بازار آمریکا در نسخه 1.8 لیتری 4 سیلندر با قیمت 23 هزار دلار آغاز و در مدل V6 به قیمت 34 هزار دلاری نیز می رسد.

این خودرو به احتمال زیاد با موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر به قدرت 170 اسب بخار  و دو مدل جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تک و دو کلاچه در ایران عرضه می شود.

خودروی تیگوان نیز در رده خودروهای کراس اورهای سایز متوسط در بازار جهانی است که در محدوده قیمتی 23 تا 37 هزار دلار در آمریکا عرضه می شود.

موتور این خودرو 2 لیتری توربو با 180 اسب بخار و دو جعبه دنده 8 سرعته است که با  توانایی شتاب گیری صفرتا صد در 8.5 ثانیه است که از این نظر وضعیت مناسبی نسبت به رقبا دارد.

منبع: میزان

ماجرای قرارداد فولکس واگن و ماموت به کجا رسید؟

قرارداد ماموت با فولکس واگن نهایی شد

دومین قرارداد خودرویی ایدرو

الزام غرامت در قرارداد با خودروسازان خارجی

قرارداد با رنو نهایی شد/قرارداد سایپا و سیتروئن در مرحله اجرایی

تمایل اشکودا برای قرارداد با ایران خودرو و سایپا

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی