پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدرضا نجفی منش

قطعه سازان بر بال تندر/گفت و گو با عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان تهران: قطعاتی که برای رنو در ایران تولید می‌شوند جزو باکیفیت ترین‌ها در جهان هستند. گزارش اختصاصی جوان خودرو : محمدرضا نجفی منش عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان تهران در گفت و گو با جوان خودرو گفت: صنعت قطعه سازی در ایران صنعتی قدیمی است. این صنعت تنها […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۱ تیر ۱۳۹۶

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان تهران: قطعاتی که برای رنو در ایران تولید می‌شوند جزو باکیفیت ترین‌ها در جهان هستند.

گزارش اختصاصی جوان خودرو :

محمدرضا نجفی منش عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان تهران در گفت و گو با جوان خودرو گفت: صنعت قطعه سازی در ایران صنعتی قدیمی است. این صنعت تنها چند سال کوچک‌تر از صنعت خودرو است. اما سراغ اولین حضور جدی صنعت قطعه سازی را در فرایندهای کشور باید از دهه 60 گرفت. در اواخر دهه 60 بزرگ‌ترین قرار داد صنعت خودرو بعد از انقلاب اسلامی و تا آن دوران، بین ایران خودرو و پژو فرانسه بسته شد. بسیاری از قطعه سازان کشور با ورود پژو به ایران وارد عرصه تولید قطعاتی جدید شدند. قطعاتی که البته پژو آنقدرها در ساخت انها نظارت نداشت و نوسانات کیفی این خودرو نیز دقیقا از همین نقطه نشات می‌گیرد.

اما بعد از پژو با ورود به دهه 70 این پارس خودرو بود که با شریک دیرینه‌اش نیسان وارد فاز جدید از همکاری شد. در نتیجه این همکاری خودروهایی مثل نیسان ماکسیما، پیک آپ ، رونیز و تیانا وارد چرخه تولید شدند اما میزان داخل سازی آنها کم تر از آن بود که اتفاق بزرگی در صنعت قطعه سازی کشور رخ دهد. به عقیده بسیاری از کارشناسان اگر تولید این خودروها ادامه می‌یافت و میزان داخل سازی آنها بیشتر می‌شد، قطعا امروز صنعت قطعه سازی کشور در جایگاهی بهتر قرار داشت.

دهه 80 شمسی با اتفاقات جدیدی همراه بود. قرار دادی بین طرف‌های ایرانی با رنو برای تولید تندر 90 که در آن دوران L90 نام داشت. طبق این قرار داد در دو مرحله هر بار 375 میلیون یورو سرمایه گذاری انجام شد و برای اولین بار دو خودروساز بزرگ کشور همزمان وارد چرخه تولید یک خودرو شدند. حالا حدود 10 سال از امضاء این قرار داد گذشته است و بیش از 610 هزار تندر90 خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور را ترک کرده‌اند. اما تولید تندر 90 در ایران را نباید به همین راحتی بررسی کرد. زیرا این خودرو در بخش قطعه سازی نیز تاثیرات مثبتی داشته است که به دلیل امتداد حضورش در خطوط تولید و افزایش درصد داخل سازی حالا به یکی از اصلی ترین محصولاتی بدل شده که قطعه سازان کشور قطعاتش را در چرخه تولید دارند.

خط تولید تندر90


تولید تندر چقدر در پیشرفت صنعت قطعه سازی کشور تاثیر مثبت داشته است؟

این سوالی است که محمدرضا نجفی منش عضو هیئت مدیره صنایع همگن قطعه سازی کشور در پاسخ به آن می گوید: واقعیت اینجاست که تا قبل از تندر 90 هر وقت سخن از توانمندی قطعه سازان ایرانی می‌شد، همه پا پس می‌کشیدند و عقیده داشتند قطعه ساز ایرانی توانایی تولید قطعه با کیفیت را ندارد. اما رنو حدود 2 سال با قطعه سازان ایرانی کار کرد و انتقال تکنولوژی تولید و علوم مهم باعث شد قطعه سازان ایرانی به جایی برسند که در بخش‌های زیادی از تولیدات قطعات تندر حتی در بین سورس‌های تولید کننده این قطعات در جهان بهترین باشند.

در حال حاضر رنو ساندرو و تندرها جزو باکیفیت‌ترین تولیدات صنعت خودرو در ایران هستند. نجفی منش افزود: باید امروز راه را باز کرد برای افزایش همکاری‌های مشترک با خودروسازان جهانی مثل رنو، نیسان، پژو و … زیرا امروز صنعت قطعه سازی ایران توانایی کافی برای تولید قطعات با کیفیت را دارد و تنها باید کمی زمان داد به قطعه سازان. البته کارهای خوبی هم انجام شده است زیرا دو قانون 40 درصد داخل سازی در سال اول تولید محصولات با برند خارجی و 30 درصد برای صادرات این محصولات بسیار به پیشرفت قطعه سازان کمک می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان تهران ادامه داد: تاثیر تندر 90 در قطعه سازی به نظرم بسیار مثبت بوده است و الان بستر تولید برای قطعات پیچیده‌تر هم وجود دارد. ضمن این که طبق قانون تولیدات جدید صنعت خودرو باید در یک مسیر زمانی به 80 درصد داخل سازی برسند که بسیار خوب است. اما مشکل نقدینگی هنوز هم در بین قطعه سازان وجود دارد ولی روند حرکت خوشبختانه مثبت است.

نجفی منش در حالی سخن از تاثیر مثبت رنو در روند رو به رشد قطعه سازان کشور  می کند که ایدرو( سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)  و رنو مدت‌هاست در حال مذاکره هستند تا دامنه همکاری‌های مشترک را افزایش داده و حتی رنو به صورت مستقیم در ایران به تولید خودرو بپردازد. اما به نظر می‌رسد ایدرو و رنو نباید بیش از این وقت را تلف کنند زیرا امضاء قرار داد همکاری مشترک بین این دو می‌تواند نوید طی کردن دوباره پله‌های ترقی توسط قطعه سازان کشور و در نهایت صنعت خودروی ایران باشد.

واگذاری 5 هزار وانت زامیاد به مددجویان کمیته امداد

تولید بیش از 20 خودرو جدید در دولت یازدهم/همایش روز ملی صنعت و معدن

گزارش نمایشگاه خودرو البرز (4)-دورهمی با کیفیت ها در کرج

جمع نارنجی پوشان جاده مخصوص در کرج/گزارش تکمیلی حضور سایپا در نمایشگاه خودرو البرز

مصاحبه اختصاصی جوان خودرو با مدیر پروژه کیا سراتو آپشنال سایپا

تست فنی جامع رنو کولئوس جدید در کویر و کوهستان (گزارش)

همکاری ایران و اتریش برای تولید موتور خودرو کم مصرف

افزایش قیمت در غیاب ستاره های بیشتر/شفاف سازی افزایش قیمت خودروها در هفته گذشته

فرصت طلایی کرمان موتور

ایدرو و رنو یک قدم تا قرار داد

9 ستاره در آسمان با کیفیت ها/گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولید داخل (خرداد96)

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی