با علائم روی تایر خودرو بیشتر آشنا شوید

یک خودرو از هزاران قسمت مختلف تشکیل شده که شاید خیلی از آنها به چشم نیایند. اما بدون شک می توان گفت تایر خودرو یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده است که به نوعی رابطی میان عملکرد خودرو و سطح جاده به شمار می رود. تایر از آن دسته بخش های مصرفی خودرو است که هر چند وقت یکبار و پس از مدتی کارکرد نیاز به تعویض دارد.

همه ما وقتی برای خرید تایر خودرو اقدام می کنیم، نخستین چیزی که از فروشنده جویا می شویم، برند تایر و کشور سازنده آن است. این پارامتر یکی از مهمترین مواردی است که روی نظر ما برای خرید تایر خودرو تاثیر می گذارد. اما اگر کمی دقت کنید، روی تایر اطلاعات دیگری مشاهده می کنید که در دیواره تایر حک شده اند. خیلی از افراد به سادگی از کنار این اعداد و ارقام عبور می کنند. اما بد نیست بدانید که هریک از این کدها و نشانه ها حرفی برای گفتن دارند که می توانند روی نظر ما برای خرید تایر تاثیر بگذارند. به جز این اطلاعات بسیار عجیب تری در خصوص تایر وجود دارد که خیلی از ما نمی دانیم. مثلا می دانستید بیش از ۹۵ درصد وزن وسیله نقلیه را فشار باد درون تایر متحمل می‌شود و خود لاستیک، تنها ۵ درصد را تحمل می‌کند؟! با ما همراه باشید تا با این جزییات آشنا شویم.

اول از همه، نام سازنده یا برند تایر معمولاً بزرگ‌ترین نشانه روی تایر است که در درست در وسط قرار دارد.

تایر خودرو

تایر خودرو


۱-تایر خودرو سواری  Passenger

۲-عرض مقطع تایر بر حسب میلی‌متر  W

۳-نسبت ارتفاع مقطع به عرض مقطع تایر(نسبت منظر)

نسبت منظر یک تایر عبارت است از نسبت ارتفاع مقطع تایر به عرض مقطع آن. مثلاً سری ۶۵ یعنی اینکه ارتفاع مقطع تایر ۶۵ درصد عرض مقطع آن می‌باشد. بنابراین در تایرهایی با سری (نسبت منظر) کمتر ارتفاع دیواره کوتاه‌تر است.

۴-نوع ساختار (رادیال Radial )

به طور کلی تایرها از لحاظ نوع ساختار به دو گروه اصلی تقسیم می‌ شوند:

۱- بایاس:
در این دسته از تایرها امتداد نخ‌های لایه با خط مرکزی تایر زاویه مورب می‌سازد و قرار گیری لایه‌ها روی یکدیگر فرم ضربدری دارد. جنس نخ لایه‌ها از نایلون است و در بدنه تایر بجز در ناحیه طوقه‌ها از سیم فولادی استفاده نمی‌شود.

۲- رادیال:
در تایر رادیال امتداد نخهای لایه باخط مرکزی تایر زاویه ای در حدود ۹۰ درجه می‌سازد و به عبارت دیگر امتداد نخ‌ها در جهت شعاعی قرار گرفته است. جنس نخ لایه‌ها عموما از ریون یا پلی استر است. در تایر‌های رادیال به منظور ایجاد پایداری حرکتی از لایه‌هایی به عرض عاج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی تایر با نام کمربند یا بلت استفاده می‌شود. الیاف مصرفی در کمربند از جنس نخ یا سیم فولادی است. در صورتی که کمربند نخی باشد تایر را رادیال نخی و در صورتی که سیمی‌باشد تایر را رادیال سیمی‌(استیل بلت) می‌نامند.

۵-قطر رینگ بر حسب اینچ

مشخصات تایر خودرو

 

۶-شاخص بار و سرعت

M-130km/h
N- 140 km/h
P- 150 km/h
Q- 160km/h
R- 170 km/h
S- 180 km/h
T-190km/h
U- 200km/h
H-210 km/h
V- 240 km/h
W- 270 km/h
Y- 300 km/h

مشخصات تایر خودرو

۷-استاندارد انجمن حمل و نقل آمریکاDOT)Department Of Transportation)

ممکن است بر روی لاستیک خود DOT HWJM N5H8 ببینید که نشان دهنده سازمان حمل و نقل آمریکای شمالی است. اساساً این شماره‌ها به شما می‌گوید که این لاستیک در کدام شهر ساخته شده است.

تایر خودرو

۸-مشخصات ساختار تایر

۹-مشخصه تحمل حرارتی و چنگ زنی تایر به جاده (اصطکاک) و دوام
( UTQG (Uniform Tire Quality Grading(درجه بندی یکسان کیفیت تایر )

مشخصات ساخت تایر خودرو

یکی از اطلاعاتی که معمولاً بر روی تایر وجود دارد، نتایج تستی به نام  uniform tire quality grading (UTQG) ، یا درجه بندی یکسان کیفیت تایر است. این تست اکنون برای تمام لاستیک‌های خودروهای سواری که در آمریکا به فروش خواهند رفت اجباری است (لاستیک‌های برف از این قاعده استثنا هستند). در این تست سه معیار دوام، اصطکاک و تحمل دما مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در تست دوام تایر، لاستیک در شرایط یکسان و ویژه ای قرار می‌گیرد و هرچه عدد اعلام شده بزرگ‌تر باشد نشانگر دوام بیشتر آن لاستیک است. این عدد صرفاً یک میزان نسبی است و تنها چیزی که از آن می‌توان فهمید اینست که تایری با درجه ۲۰۰ در شرایط یکسان دو برابر تایری با درجه ۱۰۰ کار می‌کند.

تست اصطکاک نیز بر اساس توانایی لاستیک در متوقف کردن ماشین روی آسفالت و بتن خیس است. نتیجه تست به صورت C,B,A,AA اعلام می‌شود که C نشانگر اصطکاک ضعیف است. برای آزمودن تایر از جهت توانایی تحمل دمای بالا، لاستیک را در سرعت‌های بالا تست می‌کنند. برای کسب پایین ترین درجه (C) ، لاستیک باید بتواند به مدت ۳۰ دقیقه و در سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و تغییر شکل و یا خرابی در آن صورت نگیرد.

۱۰-حد مجاز بار بر روی هر تایر و حداکثر فشار باد تایر در حالت سرد

۱۱-تایر‌های مخصوص زمستان (برف Snow   گل ولای Mud )

M+Sیا MS یا M&S همگی نشانگر این هستند که تایر از استانداردهای لازم جهت حرکت در گل و برف برخوردار است (Mud and Snow). این استانداردها از طرف انجمن سازندگان لاستیک (RMA) تعیین گردیده و این نشان به لاستیک‌هایی که دارای مشخصه‌های زیر باشند تعلق می‌گیرد:

لاستیک‌ها باید دارای شیارهای بزرگ در عاج خود باشند که از کناره‌های لاستیک به سمت وسط آن کشیده شده باشد. همچنین حداقل ۲۵ درصد سطح لاستیک را باید شیارها بپوشاند.

این نوع کدگذاری پیشینه طولانی‌ای ندارد. در طول سالیان دراز، روش‌های مختلفی برای اعلام این مشخصات به کار می‌رفته است. در بعضی موارد، یک کارخانه از کدگذاری خاص خود در یک یا چند نوع لاستیک استفاده کرده است.

شماره دو رقمی مانند 40 نشانگر ارتفاع دیواره لاستیک است که معمولاً به صورت درصدی از پهنا نمایش می‌دهند، در اینجا یعنی 40 درصد 295 میلی‌متر که برابر 118 میلی‌متر است. حرف بعدی ZR است که معمولاً برای تایرهای با سرعت بالا استفاده می‌شود. Z یعنی شما مجاز خواهید بود که با سرعت بیشتر از 149 مایل بر ساعت (240 کیلومتر بر ساعت) حرکت کنید و R یعنی این لاستیک رادیال است. شماره دو رقمی آخری هم نمایانگر قطر رینگ است.

تایر خودرو

۱۲-تاریخ تولید تایر و مدت زمان انقضاء مصرف

یکی دیگر از اطلاعات مفید نوشته شده روی تایر تاریخ تولید آن است. به طور کلی استفاده از تایری که بیش از ۶ سال عمر کرده است هرگز نباید استفاده شود بنابراین دقت به تاریخ تولید بسیار مهم است. روی تایر، تاریخ به صورت یک کد سه یا چهار رقمی‌نوشته می‌شود. کدهای سه رقمی‌مربوط به قبل از سال ۲۰۰۰  و چهار رقمی‌ها برای بعد از آنند پس اولین نکته اینکه اگر کد آن سه رقمی‌(مثلاً ۱۷۸) بود، از خرید آن صرف‌نظر کنید. و اما چهار رقمی‌ها: کدی به صورت ۳۰۰۶ به این معنی است که این تایر در سی امین هفته سال ۲۰۰۶ تولید شده است. دو رقم اول تعداد هفته گذشته از سال و دو رقم آخر بیانگر سال هستند.

جمع بندی:

تایر خودرو

 

نکاتی مهم برای افزایش عمر لاستیک خودرو

دلیل اهمیت بالانس چرخ چیست؟

راهنمای خرید و نگهداری لاستیک خودرو

انواع باتری اتومبیل و طریقه نگهداری از آنها

چرا پایه‌های پشت سری صندلی خودرو تیز است؟

علائم نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ چیست؟

زمان مناسب برای تعویض فیلتر روغن و هوا

نکاتی برای استفاده صحیح از کولر خودرو

صداهای اضافه موتور خودرو ناشی از چیست؟

بنزین سوپر یا معمولی؟ مساله این است!

در صورت گرم شدن شدید موتور خودرو چه کنیم؟

آب بندی موتور خودرو صفر کیلومتر، درست یا غلط؟

چگونه طول عمر برف پاک کن خودرو را افزایش دهیم؟

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

نکاتی کلیدی برای سرویس شمع های خودرو

نکاتی مهم درباره روغن موتور

 

رنو پارس تعمیرگاه تخصصی بهنام پی آسان نیسان