پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایران خودرو

کارنامه مثبت ایران خودرو حاصل نگاه معتدل مدیریتی

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه نگاه معتدل مديريتي ايران خودرو ، كارنامه مثبتي را رقم زده است، به تحلیل قراردادها و عملکرد گروه صنعتی ایران خودرو پرداخت. عملکرد صنعت خودرو در 4 سال گذشته دولت یازدهم همراه با چالش‌ها، دستاوردها و نوسانات بسیاری بوده است که بررسی هر یک از آنها نیاز به نگاهی […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۵ تیر ۱۳۹۶

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه نگاه معتدل مديريتي ايران خودرو ، كارنامه مثبتي را رقم زده است، به تحلیل قراردادها و عملکرد گروه صنعتی ایران خودرو پرداخت.

عملکرد صنعت خودرو در 4 سال گذشته دولت یازدهم همراه با چالش‌ها، دستاوردها و نوسانات بسیاری بوده است که بررسی هر یک از آنها نیاز به نگاهی در همه زوایا دارد. نمی‌توان در این عرصه یک طرفه به قاضی رفت و رازی بازگشت. تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، مسائل ساختاری این صنعت که بارش بر دوش دولت یازدهم باقی است، و … همه و همه فاکتورهایی هستند که برای مانیتور کردن این صنعت باید مورد توجه قرار گیرند.

دکتر امیرحسن کاکائی عضو هیئت علمی دانشگاه و از کارشناسان این حوزه در این خصوص می‌گوید: تحلیل 4 سال فعالیت صنعت خودرو که همواره با چالش‌های بسیاری رو به رو بوده است ساده نیست و نیاز به کارشناسی بسیاری دارد. اما عقیده دارم مقایسه این صنعت با برندهای خارجی و به خصوص کره‌ای کار منصفانه‌ای نیست. کافی است شما نگاهی به سیر حرکت صنعت خودرو کره جنوبی داشته باشید.

وی ادامه می‌دهد: کشور کره جنوبی حدود 50 سال است که با دنیا و به خصوص تعامل مستقیم دارد و مورد حمایت همه جانبه تکنولوژیکی و اقتصادی و امنیتی قرار دارد. اما ما حدود 40 سال از 50 سال گذشته را در تحریم و … سیر کرده‌ایم. همین چند سال پیش را ببینید که تحریم ها چه بر سر صنایع مختلف کشور آورد؟ کار به جایی رسیده بود که خودروسازان مجبور بودند در سال 91 و 92 خودرو را در حالی که هنوز کمبود قطعه داشت تولید و انبار کنند تا قطعه برسد و بعد از مونتاژ خودرو تجاری سازی شود. یکی از کارهایی که به خصوص در ایران خودرو از سال 92 اصلاح شد همین تولید ناقش بود.

عملکرد ایران خودرو در 4 سال گذشته

وی در ادامه تشریح روند ایران خودرو در 4 سال گذشته می‌گوید: در سال 93 ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور که به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه اشتغال بسیار تاثیرگذار است، به سمت افزایش تیراژ رفت. در واقع در سال‌های تحریم بسیاری از مشکلات ناشی از شبکه تامین بود. به این ترتیب ایران خودرو سعی کرد در سال 93 روی تغییر سورس‌های تامین و البته داخل سازی کار کند که تا حدودی هم موفق بود اما متاسفانه سوروس‌های با کیفیت جهان و قطعه سازان بزرگ با ایران قطعه رابطه کرده بودند و یا روابط را به کمترین سطح رساندند. از این رو ما با مشکل کیفیت رو به رو بودیم زیرا مجبور بودیم قطعات را از سورس‌هاديگري تامین کنیم. من عقیده دارم از حدود سال 94 به شدت روی کیفیت تمرکز شده است و در کنارش تیراز هم رشد کرده.

همکاری های بین المللی ایران خودرو

این استاد دانشگاه در خصوص همکاری‌های بین المللی ایران خودرو نیز می‌گوید: در حوزه همکاری‌های بین المللی تا جایی که بنده می‌دانم قرار داد ایران خودرو- پژو تنها قرار داد همکاری بعد از برجام است که به مقصود رسیده و محصول حاصل از این قرار داد تولید شده است. همیشه زمزمه همکاری‌های دیگر خودروسازان کشور با طرف‌های خارجی بعد از برجام به گوش رسیده است اما تنها ایکاپ است که توانسته این قرار داد را به مرحله عمل برساند و پژو 2008 نمودی از این قرار داد است. البته هنوز ریزه کاری‌هایی در شبکه خدمات و … باقی مانده است که نیاز به کمی زمان دارد چون واقعا حضور محصولی با تکنولوژی روز در ایران نیاز دارد به حل مسائل مختلف. الان زیرساخت‌ها و فرایندها در حال توسعه است اما مسائل اقتصادی اجازه نمی‌دهد سرعت این حرکت افزایش یابد.

نقش کنسرسیوم 10 جانبه تولید پلت فرم در صنعت خودرو

شاید بتوان گفت یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات صنعت خودرو در سال‌های اخیر تشکیل کنسرسیوم 10 جانبه‌ای است که در راستای تولید پلتفرم و انتقال دانش فنی طراحی آن به ایران شکل گرفته است. دکتر امیرحسین کاکائی در این خصوص می‌گوید: واقعا این اتفاق بزرگی است. اتفاق بزرگی که طرف ایرانی بیشترین نقش و سهم را در آن دارد و ما تا به حال چنین قرار داد نداشتیم در صنعت خودرو. عقیده دارم امضاء چنین قرار دادی ناشی از توجه به سبد محصولات و خودروساز شدن به معنای واقعی است. زیرا در این قرار داد 10 جانبه طراحی و تحقیق از مهمترین بندهاست که خوشبختانه طرف‌های ایرانی نقش‌های پر رنگی در آن دارند. هر چند مردم به این زودی نتایج امضاء این قرار داد را احساس نمی‌کنند و دست کم 3 تا 4 سال زمان نیاز است تا نتایج عملی حاصل شود. زیرا پروژه‌های تعریف شده در فازهای مختلف پیچیده هستند. داشتن محصولی با برند داخلی و البته کیفیت جهانی از جمله اهدافی است که در این قرار داد لحاظ شده است و این موضوع حتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اشتغال زای نیز موثر است. زیرا باعث گسترش سبد محصولات می شود و در نتیجه تولید اشتغال نیز حاصل می شود.

خدمات پس از فروش خودرو

این عضو هیئت علمی دانشگاه در حوزه خدمات پس از فروش نیز گفت: خدمات پس از فروش را باید دو دوشاخه مختلف بررسی کرد. واقعیت اینجاست که در دوران تحریم ها به دلیل کاهش کیفیت بعضی از قطعات و عدم همکاری سورس‌های با کیفیت خارجی در چرخه تامین، کار خدمات پس از فروش بسیار سخت شده بود. اما با کاهش حرارت تحریم‌ها و به خصوص تغییر مدیریت در ایساکو،
افکار جدید در این شرکت حکم فرما شد. در بخش اول که تهیه قطعات با کیفیت‌تر بود کارهای خوبی صورت گرفت و به این ترتیب در کل با توجه به کاهش مراجعات به نمایندگی ها کیفیت خدمات نیز افزایش یافت. اما بخش دوم در حوزه خدمات پس از فروش استفاده از نرم افزارها و روش هاي به روز در چرخه خدمات است. به شکلی که از سال 94 به بعد واقعا تغییران مثبت بسیاری می‌توان دید. ساماندهی خدمات به مشتریان و البته رسیدگی به بخش شکایات مشتریان از جمله اقدامات مهم در این سال‌ها بوده است. ضمنا یادتان باشد با افزایش محصولات و گسترده شدن سبد فروش کار خدمات به تمام سطوح بازار سخت‌تر از گذشته خواهد شد.

نگاه کلان در مدیریت ایران خودرو

کاکائی در بخشی از سخنانش نیز به نگاه کلان در مدیریت ایران خودرو اشاره می‌کند. او در این خصوص می‌گوید: سیر مدیریت ایران خودرو در 20 سال گذشته به شکلی بوده که یا مدیران به شدت اجرایی در این شرکت فعال بودند و یا مدیرانی که تحقیق و توسعه برای آن‌ها در اولويت قرار داشته است. اما اتمسفر مدیریتی حاکم بر این شرکت در 4 سال گذشته کاملا معتدل بوده است. به شکلی که کارهای را با اولويت بندی و همزمان پیش برده است. بی شک این نگاه باعث شده این شرکت کارنامه موفقی داشته باشد. عقیده دارم در مدیریت کلان بنگاه های بزرگ صنعتی نباید روزمرگی کرد. یعنی کاری که در دهه 80 اتفاق افتاد. هر چند نگاه روزمرگی در کوتاه مدت کارساز است اما در درزا مدت مشکل ایجاد خواهد کرد.

مشارک قطعه سازان در تولید و طراحی خودروهای جدید

کاکائی در پاسخ به سوالی در مورد مشارک قطعه سازان در تولید و طراحی خودروهای جدید نیز گفتک قبل از هر اقدامی باید روابط قطعه سازان و خودروسازن به طور کامل ترمیم شود. زیرا در دوران تحریم ها این روابط به خصوص در بخش اقتصادی بسیار لطمه خورده است. خوشبختانه در بخش اقتصادی کارهایی شده و مسائل رو به بهبود است. اما جای خوشحالی دارد که در قرار دادهای جدید به ویزه قرار داد 10 جانبه کنسرسیوم، قطعه سازان نقش ویژه ای در مهمترین بخش ها مثل طراحی پیشرانه دارند. الان کارهای بسیار خوبی در ایکاپ انجام شده است که قطعه سازان مشارک بالایی دارند.

دوره آموزشی پژو های جدید ایران خودرو برای مدیران ایساکو

6500 دستگاه دنا در بورس کالا عرضه می شود

قطعه سازان بر بال تندر/گفت و گو با عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان

ایران خودرو در مسير بهره وري و سود آوري

امضا قرارداد ١٠ جانبه طراحي و توليد پلت فرم محصولات جديد ايران خودرو

اعضای کنسرسیوم ده جانبه در مورد این قرار داد چه گفتند؟

استقبال گسترده از تازه واردهاي ايران خودرو در نمایشگاه خودرو البرز (گزارش 6)

گزارش نمایشگاه خودرو البرز (1)- دست پر ایران خودرو در نمایشگاه

قیمت نهایی پژو 2008 مشخص شد

جلسه مدیران ارشد شرکت پژو-سیتروئن (PSA)، ایکاپ و ایساکو برگزار شد

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی