پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاینه فنی

معاینه فنی خودرو چقدر هزینه دارد؟

معاینه فنی خودرو برای سنجش و تست سلامت خودرو از جمله آلایندگی، تست ایمنی و غیره انجام شده و در مدت اخیر سختگیری‌ها فرایند اخذ معاینه فنی بیشتر شده و با راه اندازی دوربین‌های جدید، خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت مکانیزه اعمال قانون می‌شوند. اما شاید این سوال برایتا پیش بیاید که معاینه فنی […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

معاینه فنی خودرو برای سنجش و تست سلامت خودرو از جمله آلایندگی، تست ایمنی و غیره انجام شده و در مدت اخیر سختگیری‌ها فرایند اخذ معاینه فنی بیشتر شده و با راه اندازی دوربین‌های جدید، خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت مکانیزه اعمال قانون می‌شوند. اما شاید این سوال برایتا پیش بیاید که معاینه فنی برای مالک خودرو چقدر هزینه دارد؟

معاینه فنی در سال 1374 بر سر زبان‌ها افتاد و در ابتدا شکل و شمایل امروزی را نداشت و الزامی هم به داشتن معاینه فنی نبود، اما در ادامه در سال 1379 مرکز معاینه فنی بیهقی به عنوان نخستین مرکز معاینه فنی کشور در شهر تهران فعالیت خود را آغاز کرد، از همین رو خودرو‌ها برای اخذ معاینه فنی به این مرکز مراجعه می‌کردند.

در طول یک دهه گذشته معاینه فنی خودرو از جایگاه خوبی برخوردار نبود و با اجباری شدن معاینه فنی، پلیس برخورد با وسائل نقلیه فاقد معاینه فنی را در دستور کار خود قرار داد.

در این مقطع افراد سودجویی بودند که با دریافت مبلغی اقدام به چاپ برگه معاینه فنی می‌کردند و همین معاینه فنی جعلی مانع از جریمه صاحبان خودرو از سوی پلیس می‌شد، البته حدود 4 سال گذشته شهرداری تهران به هیئت وزیران پیشنهادی مبنی بر یکپارچه سازی مراکز معاینه فنی ارائه کرد و این مسئله سر زبان‌ها افتاد و این موضوع مقدمه‌ای برای سخت گیری در صدور برگه معاینه فنی شد و در نهایت نتیجه چنین تصمیمی مثبت بود.

با اتصال مراکز معاینه فنی به سامانه سیمفا در کل کشور پرونده معاینه فنی جعلی برای همیشه بسته شد.

گفتنی است؛  خودرو‌های صفر، 4 سال از معاینه فنی معاف می‌شوند، اما خودرو‌هایی که از سال تولیدشان بیش از 4 سال گذشته است باید هر سال معاینه فنی اخذ کنند.

صاحبان خودرو برای اخذ معاینه فنی باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و اگر در تست‌ها خودرو مردود شود، باید مالک خودرو برای مراجعه مجدد مبلغ  5 هزار تومان پرداخت کند.

تعرفه معاینه فنی خودروها در سال 96 :

​موتورسیکلت : 10 هزار تومان
خودروهای سواری : 22 هزار تومان
خودروهای سنگین : 35 هزار تومان

تعطیلی 15 مرکز معاینه فنی متخلف

مردودی سه برابر معاینه فنی در صورت سخت گیری

معاینه فنی از فردا سختگیرانه تر خواهد شد

2 مرکز جدید معاینه فنی در تهران

سقف سن معاینه فنی خودروهای شخصی تا 4 سال کوتاه شد!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی