پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پراید

زمزمه های خداحافظی با پراید / جایگزین پراید چه خواهد شد؟

پراید را همه ما می شناسیم. حدود 23 سال پیش ، دورانی که پیکان و رنو5 در خیابانها جولان می دادند به ایران آمد. با نام عامیانه ((فول کره ای)) بین مردم خودش را جا کرد، کولر داشت و شیشه های جلو برقی بود. آن زمان برای خودش یک خودروی آپشن دار به حساب می […]

javankhodro
سه شنبه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

پراید را همه ما می شناسیم. حدود 23 سال پیش ، دورانی که پیکان و رنو5 در خیابانها جولان می دادند به ایران آمد. با نام عامیانه ((فول کره ای)) بین مردم خودش را جا کرد، کولر داشت و شیشه های جلو برقی بود. آن زمان برای خودش یک خودروی آپشن دار به حساب می آمد و قرار بود به عنوان یک انتخاب بهتر در بازار رده متوسط معامله شود. کمی گذشت، سایپا نسیم و صبا که نسخه هاچ بک و صندوقدار  پراید بودند روی خط تولید برد. پراید که حالا گویا قرار بود بازار ایران را تسخیر کند، تبدیل شد به یک خودروی تولید داخل با تیراژ انبوه و تغییرات زیادی در دوران مختلف تجربه کرد، اتاقش استیشن شد، فرمان هیدرولیک به عنوان یک آپشن کاربردی به آن اضافه شد، بعدها بارها تن به فیس لیفت داد و حالا هنوز هم در کشورمان بازارش سکه است.

سال 84 شد و قصد واقعی ایران خودرو برای خداحافظی همیشگی با پیکان. البته روح و موتور این پیکان در کالبد پیکان وانت و RD یا همان روا به زندگی خود ادامه داد، اما این اتفاق باعث شد تا یکی از گزینه های ارزان قیمت بازار، از سبد انتخاب قشر گسترده ای از مردم خارج شود. توقع از سایپا بیشتر و بیشتر شد، تقاضای زیاد و تولید انبوه.

حال بعد از گذشت بیش از 2 دهه زمزمه هایی می آید برای خداحافظی با پراید! گویا قرار است آخرین پراید هم در موزه کنار پیکان بازنشسته شود.

حذف پراید به ضرر چه کسانی است؟

اما خوب است یک نگاهی از جامعه شناسی به پراید بیندازیم. به راستی پراید نان سر سفره ی چند میلیون ایرانی می آورد؟ آیا حذف پراید با رده قیمتی ارزان، آن هم بدون جایگزین خسارات هنگفتی به سبد خانوار اقشار متوسط و مخصوصا کسانی که با این خودرو کار می کنند وارد نمی کند؟

خیلی ها می گویند پراید استاندارد نیست، ایمن نیست. رساندن پراید به مرزهای استاندارد جدید، 3-4 میلیونی قیمت این خودرو را بالا می برد و این هم یعنی خروج از توان خرید بخش عمده ای از خریداران پراید. تن ندادن به استاندارد هم خروج از خط تولید را به همراه می آورد، خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را می کنید. زمانی اضافه کردن آپشن های ضروری و ایمنی نقش آرامبخش را برای ادامه حیات بازی می کردند، اما امروز دیگر اضافه کردن ایربگ و ABS کارساز نیست ،باید چه کرد؟ پرایدی که بیش از یک خودرو نقش در اقتصاد جامعه بازی کرده است و بخشی از زندگی میلیون ها ایرانی شده است.

دره ٧-٨ میلیونی!

شاید اگر همین حالا بخواهیم ارزان ترین جایگزین پراید را نام ببریم، باید از خودروهای بالاتر از ٢٧-٢٨ میلیون در لیست خودمان وارد کنیم، خلا بازار در محدوده قیمت 20 تا 30 میلیون تومان، دره اي ایجاد کرده که شاید عبور از این دره کار هر ایرانی نباشد. البته با توجه به رونق بازار نمونه ها دست دوم پراید شاید مدتی نبود پراید صفر حس نشود، اما این هم مقطعی است، واقعا فکری باید کرد. تیبا و ساینا همگی بالای ٢٨ میلیون هستند و کوئیک هم قرار است با قیمتی حدود ٣٢ تا ٤٠ میلیون روانه بازار شود.

با این اوصاف در مرحله حساسی از تصمیم گیری های صنعت خودرو هستیم، پراید یک خودروی استراتژیک است که با وجود تمام انتقادها، نقش مهمی در اقتصاد بازی می کند و امید است جایگزینی مطلوب و منطقی برای آن در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

در صورت نبود سیستم پخش در پراید ، هزینه آن عودت داده می‌شود

جایگزین پراید برای اقشار کم درآمد در نظر گرفته می شود

تیبا جای پراید را می گیرد؟

افزایش قیمت انواع پراید و سمند تصویب شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی