پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیستم EBA

سیستم EBA یا همان ترمز اضطراری خودکار چیست؟

در این مطلب به توضیح سیستم EBA یا همان “ترمز اضطراری خودکار” خودرو و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت. بررسی تصادفات رانندگی نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از تصادفات ناشی از ترمز دیرهنگام راننده و یا بی‌توجهی وی به اطراف و درنتیجه عدم ترمز‌گیری از سوی او است. این مسأله شاید در نگاه اول غیر‌قابل حل […]

امیر
سه شنبه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

در این مطلب به توضیح سیستم EBA یا همان “ترمز اضطراری خودکار” خودرو و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت.

بررسی تصادفات رانندگی نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از تصادفات ناشی از ترمز دیرهنگام راننده و یا بی‌توجهی وی به اطراف و درنتیجه عدم ترمز‌گیری از سوی او است. این مسأله شاید در نگاه اول غیر‌قابل حل به‌نظر برسد اما خودروسازان با فناوری جدید توانسته‌اند این مشکل را تا حد زیادی حل کنند که حاصل آن EBA است. این سیستم با نام کامل Autonomous Emergency Brake یا ترمز اضطراری خودکار وظیفه دارد در مواقعی که راننده توجه لازم را ندارد و یا دیرتر از زمان لازم ترمز می‌کند وارد عمل شود.

اساس کار این سیستم بر تشخیص وجود موانع در جلوی خودرو است و به دنبال آن ابتدا راننده را از وجود مانع مطلع می‌کند و در صورت عدم واکنش وی در زمینه ترمز‌گیری، برای کاهش شدت برخورد اقدام به درگیر کردن ترمزها و حتی متوقف کردن خودرو (بسته به سرعت حرکت) می‌کند. برای این منظور این سیستم از رادار یا دوربین سه‌بعدی در جلوی خودرو بهره می‌گیرد. به این ترتیب به‌طور پیوسته فضای مقابل خودرو را تحت نظر می‌گیرد و در صورتی که مانعی در مقابل خودرو قرار گیرد (خودروی جلویی توقف کند و یا عابری به مقابل خودرو بیاید و یا موتورسواری ناگهان به مقابل خودرو بپیچد) ابتدا (در صورتی که زمان کافی وجود داشته باشد) با هشدار صوتی به راننده اطلاع می‌دهد و پس از آن در صورتی که واکنشی از سوی راننده نبیند (ترمز کردن) به‌طور خودکار با توجه به سرعت خودرو و فاصله با مانع، ترمزها را با تمام توان فعال می‌کند (برای این منظور از پمپ ABS استفاده می‌شود).

البته پیش از درگیر کردن ترمزها، این سیستم با بررسی فاصله با مانع و سرعت خودرو، زمان لازم برای ورود به مدار را ارزیابی می‌کند و عملاً در آخرین لحظات وارد مدار می‌شود و این‌گونه نیست که پیوسته در کار راننده دخالت کند چراکه در غیر این صورت ورود آن به مدار می‌تواند خطرناک باشد. این سیستم حتی اگر فشار پای راننده بر پدال ترمز به حد کافی نیز نباشد وارد عمل می‌شود و فشار ترمز در مسیر را تقویت می‌کند تا به این ترتیب بتواند از بخش عمده‌ای از تصادفات جلوگیری کند.

تجهیز مترو به امکانات رفاهی جدید

کاهش قیمت CNG ضروری است

هنگام عبور از دست انداز، پدال ترمز را رها کنید

بهره‌برداري از 130 دستگاه اتوبوس ايران خودرو ديزل در شهر شيراز

خودروهای هیبریدی مورد استقبال قرار گرفته اند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی