شاید این روزها شکل و شمایل عجیب یک کراساوور جمعوجور توجهتان را در خیابان به خود جلب کرده باشد. نیسان جوک، عضو جدید در بازار کراساوورهای وارداتی است که با شکلوشمایل عجیب و غریباش جایگاه متفاوتی برای خود دستوپا کرده است. حضور نیسان در ایران به اواسط دهه 80 میلادی بازمیگردد و شرکت پارسخودرو طی […]
نیسان جوک در ایران در 3 نسخه اسپرت، پلاتینیوم و اسکایپک عرضه میشود. براین اساس قیمت نیسان جوک بین 138 تا 182 میلیون تومان قرار دارد. این 3 مدل تفاوتهایی از نظر تجهیزات و امکانات دارند.همچنین نسخه اسپرت پیشرانه قویتری دارد و در نمای ظاهری از رینگهای 18 اینچی و لاستیکهای پهنتر بهره میبرد. (2 مدل دیگر از رینگهای 17 اینچی برخوردارند). جوک روی پلتفرم مشترک رنو-نیسان به نام پلتفرمB ساخته میشود. وجه تمایز جوک با سایر رقبایش، طراحی عجیب و ساختارشکن است. چرغها فرم عجیبوغریبی دارند که مشابه هیچ خودرو دیگری نیست. همچنین علاوه بر فرم خاص پنجره عقب و جلوپنجره منحصربهفرد، این گلگیرهای عضلانی و برآمده هستند که توجه بیننده را به نیسان جوک جلب میکنند. یکی دیگر از مواردی که ظاهر تیپ پایه (اسکایپک) را از 2 مدل دیگر مجزا میکند، عدم برخورداری از شیشههای دودی عقب است.
به پیروی از نمای ظاهری، کابین نیز طراحی خاصی دارد. این طراحی خاص در قسمت کنسول میانی که ظاهرش از روی بدنه و باک موتورسیکلت الهام گرفته شده و دستگیره منحصربهفرد دربها خودش را نشان میدهد. در نسخه اسپرت میتوانید کابین را با تریم رنگی براق تزیین کنید. همچنین نسخه پلاتینیوم به یک نمایشگر 5.8 اینچی در کنسول جلو مجهز شده که با استفاده از سیستم یکپارچه I-CON تنظیمات خودرو را کنترل میکند. علیرغم 5 نفره بودن کابین جوک، نباید از این کراساوور جمعوجور توقع فضای مناسبی مخصوصا در قسمت عقب داشت. صندوق بار نیز تنها 296 لیتر گنجایش دارد و چندان به درد مسافرتهای خانوادگی نمیخورد.
صندلیهای اسپرت جوک در تیپ اسپرت و پلاتینیوم با پوشش چرمی تزیین میشوند و در نسخه اسکایپک تودوزی پارچه برای کابین جوک انتخاب شده. همچنین نسخه اسکایپک از امکاناتی نظیر گرمکن صندلیهای جلو، رادارهای خروج از خط و نقطه کور، سنسور نور و باران و ورود به کابین بدون کلید بیبهره است. همانطور که اشاره شد، برای جوک 2 پیشرانه انتخاب شده. نسخه اسپرت از یک موتور 4 سیلندر توربوشارژ به حجم دقیق 1618 سیسی با کد MR16DDT بهره میبرد. توان این پیشرانه 190 اسببخار است و گشتاور 240 نیوتنمتریاش نیز به هر 4 چرخ منتقل میشود. اما در 2 مدل دیگر، جوک یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق 1598 سیسی با کد HR16DE را داخل کاپوتاش جای داده. این پیشرانه 117 اسببخار قدرت تولید میکند و گشتاور 158 نیوتنمتریاش تنها به دیفرانسیل جلو منتقل میشود. البته گیرباکس استفاده شده در جوک در هر 3 تیپ ذکر شده یکسان است. این گیرباکس CVT ایکسترونیک وظیفه انتقال قدرت را در جوک ایفا میکند.
به گفته شرکت واردکننده، شماره شاسی نیسان جوکهای شرکتی که با استاندارد اروپا تولید میشوند، با کد SJN آغاز میشود. اما شماره شاسی نسخههای واردشده بهصورت آزاد با کد JN1 آغاز شده که از مواردی نظیر مهشکن عقب بیبهرهاند.
جوک بیشتر یک کراساوور اسپرت برای تردد در مسیرهای شهری است و نمیتوان روی فضای کابیناش برای سفرهای دستهجمعی حساب باز کرد. البته نسخه توربو نیز ممکن است با مشکل کیفیت بنزین داخلی دست و پنجه نرم کند که از این رو، مالکان جوک تیپ اسپرت باید توجه ویژه تری به انجام سرویس های ادواری آن داشته باشند.
دیدگاه خود را بنویسید