پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

snapp_tap30_اسنپ_تپسی

کدام رانندگان در اسنپ و تپسی معاف از مالیات هستند؟

پخش شدن خبر مالیات برای رانندگان اسنپ و تپسی واکنش های عمومی و نارضیاتی هایی در پی داشت و حالا مشخص شده است طبق قانون مالیاتی کشور اگر فرد صاحب خودرو تنها صاحب یک تاکسی باشد معاف از مالیات است. در غیر این صورت وی باید برای تاکسی دوم به بعد مالیات پرداخت کند. پس […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

پخش شدن خبر مالیات برای رانندگان اسنپ و تپسی واکنش های عمومی و نارضیاتی هایی در پی داشت و حالا مشخص شده است طبق قانون مالیاتی کشور اگر فرد صاحب خودرو تنها صاحب یک تاکسی باشد معاف از مالیات است. در غیر این صورت وی باید برای تاکسی دوم به بعد مالیات پرداخت کند.

پس از شکل‌گیری مباحث متعددی درباره وضعیت مالیات‌ستانی از رانندگان اسنپ و تپسی اکنون رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرده است رانندگانی که دارای یک خودرو هستند که در اسنپ و تپ‏سی فعال است، همانند دارندگان یک تاکسی، برای عملکرد سال ۱۳۹۵ از پرداخت مالیات بر درآمد خودرو معاف هستند.

در هفته‌های گذشته مباحثی مربوط به مالیات صاحبان خودرو در اسنپ و تپسی مطرح شده بود. بسیاری معتقد بودند این دو مرکز به ارایه خدمات حمل و نقل در سطح شهر می‌پردازند باید نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند، عمدتا با این استدلال که هر فعالیتی که درآمدزایی داشته باشد، چه درفضای مجازی و چه حقیقی، جزو پرداخت مالیات به حساب می‌آید.

البته این نکته نیز مطرح می‌شد که طبق قانون شرکت‌هایی که به‌صورت الکترونیکی و مجازی هستند، شرایطشان با ابهام مواجه بوده و در اجرا با مشکلاتی روبه رو هستند.

نکته مهم در مسائل مربوط به مالیات دو شرکت اسنپ و تپسی این است که این دو شرکت موفق به ارایه خدمات ارزان حمل‌ونقل به ساکنان تهران شده‌اند در حالی‌که پیش‌تر یکی از معضلات حمل و نقل شهری در تهران گران و بی‌کیفیت بودن آن بود.

با این حال با توجه به اینکه دو شرکت تپسی و اسنپ توانسته بودند بازار رقیبان خود یعنی آژانس‌های مسافربری که به شکل سنتی کار می‌کردند را تصرف کنند، مباحث مربوط به مالیات آن‌ها جدی‌تر مطرح شد. موضوعی که با واکنش اسنپ و تبسی رو به رو شد. متولیان این دو شرکت معتقد بودند که اغلب کارکنان آن‌ها به‌صورت نیمه وقت کار می‌کنند و نباید همانند تاکسیرانان که تمام وقت کار می‌کنند، باید پرداخت مالیات داشته باشند.

در این زمینه سیدکامل تقوی نژاد، تکلیف را روشن کرده و با اشاره به بندهای قانونی مربوط به مالیات بر درآمد مشاغل، خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و صاحبان مشاغل، فارغ از بستر ارائه خدمت و عرضه کالا اعم از دنیای واقعی یا فضای مجازی در صورت کسب درآمد و سود و پس از کسر معافیت‌های مقرر ‌باید براساس نرخ‌های مقرر در قانون مالیات پرداخت کنند و تفاوتی میان بستر فروش و ارائه خدمات از نظر مالیاتی نیست.

وی با اشاره به شتاب روزافزون تکنولوژی و استفاده از آن در زندگی روزمره افراد که باعث شکل‌گیری کسب‌وکارهای مختلف در فضای مجازی با استفاده از فناوری نوین اطلاعاتی شده، عنوان کرد: قطعا در آینده نزدیک ماهیت کسب‌وکارهای موجود دچار تغییر و تحولات بیشتری خواهد شد، بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور برای شناسایی این نوع کسب‌وکارها و وصول مالیات عادلانه از آن برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، درخصوص بحث‌های پیرامون پرداخت مالیات از سوی شرکت های نوپای اسنپ و تپسی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که برخلاف مواردی که در رسانه‌ها رواج یافته میزان مالیات صاحبان یک تاکسی و صاحبان یک وسیله نقلیه (مثل پراید، پژو و…) که با آن به فعالیت شغلی حمل‌ونقل مسافر می‌پردازند برای سال ۱۳۹۵ صفر ریال تعیین شده که دستورالعمل مربوطه نیز صادر و ابلاغ شده است. بنابراین در صورتی که یک راننده دارای یک تاکسی است یا در یک آژانس کرایه یا از طریق اسنپ و تپ‌سی به ارائه خدمت حمل‌ونقل مسافر می‌پردازد نباید مالیات پرداخت کند.

تقوی نژاد ادامه داد: اما در صورتیکه یک راننده دارای بیش از یک تاکسی یا وسیله نقلیه باشد، تنها یک تاکسی معاف از مالیات بوده و در ازای بقیه تاکسی ها یا خودروها ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد است.

وی در خصوص مالیات شرکت اسنپ و تپ‌سی نیز گفت: شرکت اسنپ و تپ‌سی همانند سایر اشخاص حقوقی صاحب درآمد، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند و البته مالیات بر ارزش افزوده این شرکت‌ها نیز برابر قانون و مقررات مربوطه اخذ خواهد شد.

مالیات برای رانندگان اسنپ و تپسی

جریمه ۳۰۰ هزار ریالی تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی فاقد مجوز

اسنپ یا تپسی؟ مقایسه‌ای میان نرم‌افزارهای تاکسی آنلاین

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی