پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنو

ترکیب تیم برنده رنو / اروپایی ها در خط اول صنعت خودرو کشور

بعد از اجرایی شدن برجام در بیست و ششم دی ماه سال 94 همیشه صحبت از حضور برندهای مختلفی از مرسدس بنز و فیات گرفته تا آمریکایی ها در صنعت خودروی ایران بوده است. اما در واقع باید گفت تنها همکاری پژو با ایران خودرو، سیتروئن با سایپا و رنو با سازمان گسترش و نوسازی […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶

بعد از اجرایی شدن برجام در بیست و ششم دی ماه سال 94 همیشه صحبت از حضور برندهای مختلفی از مرسدس بنز و فیات گرفته تا آمریکایی ها در صنعت خودروی ایران بوده است. اما در واقع باید گفت تنها همکاری پژو با ایران خودرو، سیتروئن با سایپا و رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو ) است که تا به حال قطعی شده و رو به جلو پیش می رود. البته به احتمالا زیاد تا دو هفته آینده قطار فولکس واگن هم به ایستگاه ماموت می رسد تا خودروساز محتاط آلمانی هم پایش رسما به ایران باز شود.

به گزارش جوان خودرو در بین پرونده قرار دادهای همکاری طرف های ایرانی با شریکان خارجی اما، این قرار داد رنو- نیسان است که به دلیل دامنه وسیع اش در قفسه پرونده های جاری صنعت خودروی ایران فضای بیشتری اشغال کرده است. رنو که با سرمایه گذاری 660 میلیون یورویی حالا بزرگ ترین قرار داد همکاری مشترک در ایران را با همکاری نگین خودرو و ایدرو به امضا رسانده است، قصد دارد تیمش را در ایران تکمیل کند. دکترین حضور رنو در ایران که حالا بیش از 12 سال از آن می گذرد، نشان دهنده استراتژی و شناخت درست این برند از بازار ایران و منطقه است.

رنو در اواسط دهه 80 شمسی با تندر 90 استارت بزرگترین همکاری با صنعت خودروی ایران را زد. هر چند این همکاری گاهی به دلالیل مختلف از جمله مسائل سیاسی و تعاملات ایران با جهان، دچار نوسان شده است اما، هیچ گاه دو طرف دکمه Off را فشار ندادند. به قول قدیمی ها این رابطه به مو رسیده اما پاره نشده. رنو با ورود به دهه 90 در استراتژی خود تغییراتی ایجاد کرد. این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفت بازار ایران را به دو بخش مختلف تقسیم کند و خودش هم مدیریت کار را در دست گیرد. بخش اول بازار ایران همان نقطه قوت رنو است. جایی که رنو مدل تندر 90 را در آن عرضه کرد. هر چند بعد از سال ها تولید این خودرو هنوز به نقطه هدف گذاری رنو نرسیده است اما تنوانسته یکی از اصلی ترین خودروهای بازار ایران باشد و از همه مهمتر اتمسفر خاکستری برند رنو را  که با مدل 21 کمی کدر شده بود، دوباره در ایران جلا بدهد و حالا این برند جزو شناخته شده ترین  و خوشنام ترین ها در بازار ایران است.

اما همه داشته های رنو در سبد فروش تندر 90 نبود. از این رو داستر و ساندرو هم به این سبد افزوده شد. حتی مدل استیشن تندر 90 هم روانه بازار ایران شد اما هر یک به گونه ای که در این مطلب مجال برسی آن نیست، نتوانستند صندلی در قطار صنعت خودرو ایران رزرو کنند. پس رنو تصمیم گرفت در استراتژی خود تغییراتی بدهد. استراتژی رنو می گفت: خودروهای غیر لوکس و ارزان را می توان در ایران تولید کرد و مدل های لوکس بهتر است توسط یک همکار خصوصی به صورت CBU به ایران وارد شود. به همین دلیل نگین خودرو تبدیل شد به تعویض طلایی رنو در بازی بازار ایران. پس ورق برگشت و کولئوس که قبلا توسط پارس خودرو به صورت CBU وارد کشور شده بود، سر از نگین خودرو درآورد. در پی آن مدل های اسکالا، لتیتود، سفران و … هم به جمع سبد فروش نگین خودرو اضافه شدند.

-2امضا قرارداد مشترک بین رنو پارس خودرو و ایدرو

ترکیب تیم برنده

حالا رنو در ایران بدل به بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی شده است. فارق از جزئیات قرار داد همکاری این برند با طرف های ایرانی و قطعه سازان، نکته مهم این است که حالا رنو با تیم کامل به ایران امده تا بازی را بِبرد. تیمی متشکل از رنو، نیسان، میتسوبیشی ( 34 درصد سهام میتسوبیشی در اختیار رنو قرار دارد)، لادا، داچیا و حتی سامسونگ موتورز که رنو تلیسمان را تولید می کند. رنو در این بازی نقش مربی را دارد و ترکیب تیمش را با دقت می چیند. به همین دلیل گمانه زنی های زیادی وجود دارد که همه می خواهند ترکیب تیم رنو را حدث بزنند. اما محتمل ترین حالت شاید در مورد نیسان وجود داشته باشد.

 بدون شک نیسان یکی از اصلی ترین بازیکنان تیم رنو است که باید فیکس بازی کند. به نظر می رسد علی رغم صحبت های مهدی جمالی مدیرعامل گروه سایپا که گفته بود سایپا ( پارس خودرو) به عنوان شریک قدیمی و نماینده رسمی نیسان در ایران می خواهد به صورت Exclusive ( انحصاری) با این برند همکاری کند، رنو قصد دارد همان دکترینی که برای خودش در بازار ایران در نظر گرفته را برای نیسان هم اجرا کند. به عبارتی احتمالا شرکت جهان نوین آریا که حدود 2 سال است در ایران فعال شده و دو مدل نیسان Juke و Xtrail را به فروش رسانده و دست بر قضا موفق هم عمل کرده است، به عنوان بازوی وارداتی نیسان در ایران فعالیت خواهد کرد. یعنی دقیقا پستی مثل نگین خودرو در تیم رنو. از این رو بازدید چند ماه پیش پیمان کارگر به عنوان مدیر نیسان در بازارهای ایران، ترکیه، خاورمیانه، آفریقا و هندوستان از شرکت جهان نوین آریا هم بی دلیل نبوده است. جهان نوین آریا در همین فرصت کوتاهی که پا به زمین گذاشته موثر بازی کرده و مشتریانش از این شرکت بسیار راضی هستند. به این ترتیب می ماند حضور نیسان در خطوط تولید.

تولید نیسان در ایران نیز تقریبا تکلیفش روشن است. زیرا همانطور که در بالا اشاره شد سایپا ( پارس خودرو ) شریک قدیمی نیسان در ایران است و با توجه به پتانسیل های سایت شمالی شرکت پارس خودرو که قبلا مدل های شاسی بلند نیسان و لوکسی مثل تی ینا در آن تولید می شدند، محتمل است که دست کم دو یا سه محصول در سگمنت های مختلف راهی خطوط تولید کیلومتر 9 جاده مخصوص تهران- کرج شوند. به این ترتیب جهان نوین آریا با عملکرد درخشانی که دارد، می شود بازوی وارداتی و پارس خودرو نیز پست محور تولید نیسان را درتیم رنو دریافت می کند. به معنایی دیگر رنو به عنوان مربی، نیسان را در ترکیب تیمی قرار داده است که با تاکتیک واردات+ تولید بازی می کند. البته با دو شرکت متفاوت از هم. اگر منصفانه به این بازی نگاه کنید، این تاکتیک تا به حال تیم رنو را برنده کرده است. فوتبالی ها می گویند ترکیب ( تاکتیک) تیم برنده را نباید بر هم زد. حالا باید منتظر بود و دید توافقات رنو با سایپا ( پارس خودرو) به کجا خواهد رسید.

فرشته نجات رنو / فن دن آکر طراحی که رنو را متحول کرد

قطعه سازان بر بال تندر/گفت و گو با عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان

تجربه 350 کیلومتر رانندگی با رنو تلیسمان (گزارش)

امضا قرارداد توسعه و تولید خودروهای جدید بین رنو، نگین خودرو و ایدرو

همکاری رنو، سایپا و ایران خودرو مانند سابق خواهد بود

انتظار به پایان رسید/قرارداد ایدرو و رنو فردا امضا می شود

قرارداد رنو با قطعه ساز مطرح اروپا در دست امضا

تولید رنو در پارس خودرو افزایش یافت

رشد 121 درصدی فروش رنو به ایران

یک سوم باکیفت ها رنو هستند

ایدرو و رنو یک قدم تا قرار داد

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی