پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

فصلی جدید در مصائب واردات خودرو !/گفت و گو با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

حدود 2 ماه از بسته شدن سایت ثبت سفارش بر روی واردکنندگان خودرو می گذرد. این در حالی است که مسدود شدن واردات خودرو افزایش آنچنانی قیمت خودروهای وارداتی را به همراه داشته. این افزایش قیمت ترمز خریداران را هم کشیده و پیش بینی می شود رکود بازار خودروهای وارداتی با این اتفاق افزای یابد. […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶

حدود 2 ماه از بسته شدن سایت ثبت سفارش بر روی واردکنندگان خودرو می گذرد. این در حالی است که مسدود شدن واردات خودرو افزایش آنچنانی قیمت خودروهای وارداتی را به همراه داشته. این افزایش قیمت ترمز خریداران را هم کشیده و پیش بینی می شود رکود بازار خودروهای وارداتی با این اتفاق افزای یابد.

به گزارش خبرنگار جوان خودرو – بسته شدن سایت ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و افزایش قیمت خودروهای وارداتی، نه به نفع واردکنندگان است و نه به نفع خریدارن. اتفاقات و نقل قول های این 2 ماه ما را بر آن داشت تا تحلیلی بر جزییات محدودیت شکل گرفته داشته باشیم و برای روشن شدن ابعاد این ماجرا برای شما خوانندگان گرامی، پای صحبت مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نشستیم.

ماجرا از اولین هفته تیر ماه 96 شروع شد. وقتی که واردکنندگان خودرو به سایت ثبت سفارش رفتند، اما در آخرین مرحله که مربوط به ثبت نهایی می شد، با درب بسته سایت مواجه می شدند.  با بلند شدن صدای اعتراضات و پیگیری نهادهای زینفع، وزارت صنعت دلایلی مبنی بر آمار گیری، به روزرسانی سایت و .. عنوان کردند. اما در نهایت و در هفته های آخر مرداد ماه، معاون وزیر صنعتبا عنوان این مطلب که منتظر تصویب طرح سازماندهی واردات خودرو و دستورالعمل جدید مبنی بر رسمی شدن نمایندگی شرکت ها، استفاده از ظرفیت تولید داخل و مشخص شدن تعهدات واردکنندگان خودرو هستیم، عنوان کرد: سایت ثبت سفارش تا اعلام قوانین جدید بسته می ماند.  البته اگر کمی بیشتر به زوایای این اتفاق نگاه کنیمف می بینیم که این ممنوعیت نقض قوانین جاری واردات است.

در نقطه مقابل دولت و وزارت صنعت، دست اندرکاران واردات خودرو که 6 درصد از بازار خودرو کشور را به خود نسبت داده و نسبت آن به واردات چیزهای دیگر 0.4 درصد است قرار دارند. فرزاد  احتشام زاد در گفت و گو با یکی از رسانه ها عنوان کرد: ما پیش از این به وزارت صنعت هشدار داده بودیم و گفته بودیم که این اقدام باع التهاب بازار خودروهای وارداتی می شود.

احتشام زاد خاطرنشنان کرد : تمام این موارد نقض قوانین جاری در خصوص واردات خودرو محسوب می شود و اینکه بخواهیم فرافکنی کنیم و بگوییم واردکنندگان به دنبال افزایش قیمت هستند، توپ را به زمین دیگران انداختن است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت سفارش های پیشین باز است، بیان داشت : اینکه می گویند ثبت سفارش پیشین باز است درست بوده اما نکته قابل توجه اینجاست که هر ثبت سفارش 6 ماه اعتبار دارد و در حال حاضر یک ماه است که ثبت سفارش جدیدی صورت نگرفته. از طرفی واردکنندگان موظف هستند بر اساس برنامه تولید خودروسازان خارجی، سه ماه زودتر برنامه خود را به شرکت مادر اعلام کنند تا تولیدکننده به صورت خاص برای این بازار تولید کند.

همه اتفاقات اخیر دست به دست هم داده اند تا خودروهای وارداتی با افزایش قیمت نهایی مواجه شوند و فعالان بازار از افزایش قیمت های نا معقول خبر دهند. در این میان تعددی از فعالان دست از خرید و فروش کشیده اند تا سرانجام این ماجرا مشخص شود. در همین راستا به دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، جناب اقای مهدی دادفر به گفت و گو نشستیم تا نظر ایشان را در مورد اتفاقات اخیر جویا شویم.

مهدی دادفر

گفت و گوی جوان خودرو با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

آقای دادفر بسته شدن سایت ثبت سفارش ریشه در چه قوانین و عقیده هایی دارد؟

مواردی که احتمال می رود از عوامل این اتفاق به شمار روند، جلوگیری از خروج ارز (کنترل قیمت ارز) و قانون ماده 4 حمایت از مصرف کننده ( نماینده رسمی بودن شرکت واردکننده) هستند. در بحث ارز بری، باید گفت که نسبت واردات خودرو به موارد اقلام دیگر تنها 04 درصد است و در بحث قانون ماده 4 هم باید گفت که سایت ثبت سفارش حتی بر روی نمایندگان رسمی نیز بسته است.

پس با توجه به این موارد این اتفاق چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

متاسفانه تصمیم های ناگهانی هر بار گریبان فعالان و مصرف کنندگان را می گیرد. این تصمیم نیز علاوه بر اینکه دلیل علمی ندارد، نقض قوانین جاری واردات به شمار می رود. ما نمی توانیم درب های کشور را ببندیم که از خروج ارز جلوگیری کنیم. این تصمیم ها باعث می شود تا سیاست های بنگاه داری بر سیاست های حکومتی غلبه کند.  پیش از این انواع اقسام اقدامات برای سازماندهی واردکنندگان خودرو انجام شد، از ممنوعیت وارد خودرو توسط نمایندگان غیر رسی تا چند مرحله ای شدن ثبت سفارش. اما این اقدام هیچ دلیل قانع کننده ای نمی تواند داشته باشد.

تاوان این اتفاق را چه کسانی می دهند؟

در این مدتی که از بسته بودن سایت می گذرد، قیمت خودروهای وارداتی به طور عجیبی افزایش یافته. در این میان این مصرف کننده است که ضرر می کند و باید مبلغی بیشتر را برای سیاست های غلط بپردازد این ناپایداری باعث می شود تا خریداران دست نگه دارند و همین عامل باعث رکود بازار آن هم در فصل تابستان که می تواند اوج رونق بازار خرید و فروش خودرو باشد می شود.

ایا در این میان روند فعالیت نماینده های رسمی نیز دچار مشکل می شود؟

نمایندگان رسمی مثل آرین موتور، نگین خودرو و… طبق سفارشاتی که از مشتری ها دریافت می کنند، اقدام به سفارش گذاری خودرو به شرکت مادر می کنند. این اتفاق باعث شده تا چرخ خودروهای سفارش داده شده به کم÷انی ها در هوا بماند و شرکت های نتوانند خودروهای سفارش داده شده را به کشور وارد کنند. در این میان بد قول شدن نمایندگی و زیان های اعتباری که به این شرکت ها می خورد را نیز در نظر بگیرید.

پیگیری این نارضایتی ها به عهده چه نهادی است؟

انجمن واردکنندگان خودرو از عوامل این اتفاق شکایت قضایی می کند و پیگیری این شکایت تا به نتیجه رسیدن در محاکم قضایی به عهده انجمن است. با توجه به ادله کافی و به حق بودن اعتراض انجمن، کاملا مطمئنیم که رای دستگاه قضا به نفع ما صادر می شود.

جناب دادفر در مورد مساله ثبت سفارش فروشی که مدتی پیش مطرح شده بود برای ما توضیح دهید:

این اقدام کاملا غیر قانونی در دستگاه های انتظامی و امنیتی پیگیری شده و جلو آن نیز گرفته شده است. وقتی در قانون گذاری هایی از این دست شفافیت نباشد، این چنین فسادهایی به وجود می آید که نفع هیچ یک از طرفین نیست.

با توجه به اینکه وزیر صنعت در کابینه جدید تغییر کرده، چه پیشنهادی برای بهبود شرایط موجود دارید؟

وزیر جدید باید تکلیف اش را با بحث واردات خودرو روشن کند. این مساله ای ست که نمایندگان مجلس نیز به خود اجازه سوال پرسیدن در مورد آن را نمی دهند. از بیانات مقام معظم رهبری نباید برداشت های سلیقه ای کنیم. رهبر معظم انقلاب  فرمودند واردات کالایی که نمونه اش در داخل و با کیفیت قابل قبول ساخته می شود به صلاح نیست. نه بحث خودرو که از نظر کیفیتی، خودروهای تولید داخل با نمونه های خارجی شان تفاوت قابل توجهی دارند.

پلمب شرکت رامش خودرو به دست دستگاه قضایی

رشد 2.5 برابری فروش میتسوبیشی در ایران / مصاحبه

هشدار وزارت صنعت به افزایش قیمت خودروهای وارداتی

افزایش ناگهانی قیمت خودروهای وارداتی

شرایط جدید شماره گذاری خودروهای وارداتی و داخلی

با فرافکنی التهاب بازار را به گردن دیگران نیندازیم

سایت ثبت سفارش خودرو تا اطلاع ثانوی بسته می ماند

میدان دادن به واردکنندگان غیر رسمی با ثبت‌سفارش فروشی

منطقه ممنوعه شورای رقابت

رکورد شکنی خودروهای هیبرید در عرصه واردات

واردات خودرو با دستور العمل جدید به کجا می‌رود؟

ثبت سفارش واردات خودرو همچنان متوقف

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی