پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ب ام و هیبرید_i8_واردات خودرو

ماجرای ورود تعدادی خودرو لوکس بدون تشریفات گمرکی به کشور چیست؟

خبری مبنی بر ورود ٣٨ دستگاه خودرو لوکس با ترک تشریفات و ١٣ دستگاه دیگر نیز بدون ثبت سفارش به کشور در شبکه های اجتماعی این خبر دست به دست شد. خودروهایی از جمله ب ام و، رنو، تویوتا و رنجروور. گمرک ایران اما عصر دیروز توضیحاتی در باره این موضوع داد. گمرک جمهوری اسلامی ایران در […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱ شهریور ۱۳۹۶

خبری مبنی بر ورود ٣٨ دستگاه خودرو لوکس با ترک تشریفات و ١٣ دستگاه دیگر نیز بدون ثبت سفارش به کشور در شبکه های اجتماعی این خبر دست به دست شد. خودروهایی از جمله ب ام و، رنو، تویوتا و رنجروور. گمرک ایران اما عصر دیروز توضیحاتی در باره این موضوع داد.

گمرک جمهوری اسلامی ایران در این زمینه توضیح داد: قبل از ورود کالا به کشور، ذینفعان با ارائه پروفرم (پیش فاکتور) اقدام به اخذ مجوز ثبت سفارش می کنند و چنانچه کد رهگیری مجوز ثبت سفارش در سامانه جامع گمرکی توسط اظهارکننده وارد و شناسایی نشود امکان ادامه مراحل بعدی مقدور نیست.

همچنین بر اساس تصمیم سازمان های متولی (وزارت صنعت، معدن و تجارت) از یک سال پیش واردات خودرو فقط از طریق نمایندگی های مجاز صورت می گیرد .

صرف نظر از حواشی و مشکلات ایجاد شده و همچنین اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به این تصمیم به دلیل ایجاد انحصار، نمایندگی های رسمی خودرو باید مجوزهای ثبت سفارش وارد کنندگان خودرو را تایید کنند که این موضوع با اتصال الکترونیکی نمایندگی های رسمی خودرو به سیستم ثبت سفارش و ارتباط سیستمی ثبت سفارش با سامانه جامع گمرکی به طور الکترونیکی صورت می گیرد و امکان ترخیص هیچ کالایی بدون صدور مجوز ثبت سفارش مقدور نیست؛ زیرا در صورت صادر نشدن مجوز ثبت سفارش، به طور خودکار سامانه جامع گمرکی از ادامه تشریفات و ارجاع به مرحله بعدی جلوگیری می کند.

گمرک درباره خبر یکی از خبرگزاری ها درباره ورود 13 دستگاه خودرو با ادعای خلاف مبنی بر ترک تشریفات و بدون ثبت سفارش افزود: این موضوع توسط دفتر بازرسی و حراست گمرک ایران و سایر دفترهای ستادی ذیربط پیگیری شده و متاسفانه آن خبرگزاری بدون اشاره به نهاد پیگیری کننده این مطلب را منتشر کرده است.

به واسطه ورود دفترهای نظارتی گمرک با استفاده از قابلیت های سامانه جامع گمرکی، روشن شد 13 دستگاه خودرو با وجود درج و ثبت کد رهگیری مجوز ثبت سفارش که بیانگر صدور مجوز ورود خودروهای موصوف به داخل کشور و فقط رویت کلیت مجوز ورود است، بدون تایید تیک فراخوان اطلاعات برخط در حال خروج از گمرک بوشهر بود.

با استفاده از اختیارات قانونی، این خودروها اعاده و از ادامه تشریفات برای صدور گواهینامه و معرفی برای صدور پلاک جلوگیری شد تا بدین طریق درباره علت تایید نشدن لینک فراخوان اطلاعات برخط ثبت سفارش بررسی شود.

پس از پیگیری مشخص شد این خودروها مجوز ثبت سفارش دارند و مجوز ثبت سفارش با کد 60517529 از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.
برای همه این خودروها قبل از ورود، مجوز ثبت سفارش اخذ و کد رهگیری نیز در سامانه درج شده است اما در زمان ترخیص به دلیل مشکلات فنی در ارتباط سامانه های ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت و نبود امکان فراخوانی اطلاعات به صورت برخط، اطلاعات ریز و جزییات مشخصات خودروهای مورد نظر در سامانه ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت، در سامانه جامع گمرکی قابل رویت نبود.

براساس سوابق موجود و اعلام دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران مجوز این ثبت سفارش در محل 2فقره اظهارنامه کوتاژ به شماره 21977376 و 21957684 مربوط به ترخیص خودروها قابل رویت است.

با پیگیری های دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران درباره 13 دستگاه خودرو یاد شده با استفاده از فراخوانی اطلاعات به صورت برخط مشکل مرتفع شد و اطلاعات ثبت سفارش این خودروها و سوابق اظهارنامه آنها قابل رویت است.

در پی این اقدام ها و اطمینان از صحت و سلامت مجوز ثبت سفارش ماخوذه دوباره خودروها به صاحب کالا تحویل داده می شود.
همچنین گمرک جمهوری اسلامی ایران درباره 38 دستگاه خودرو ادعاشده دیگر اعلام کرد: این خودروها به گمرک اظهار نشده است. تشریفات گمرکی فقط از زمانی شروع می شود که کالا به گمرک اظهار می شود؛ بنابراین موضوع به گمرک ارتباطی ندارد.

این گزارش افزود: بازرسی و نظارت الکترونیکی و رصد ترخیص کالا به صورت الکترونیکی در ستاد مرکزی گمرک یکی از مهمترین دستاوردهای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است که درباره موضوع ترخیص 13 دستگاه خودرو به صورت عینی و روشن شاهد یکی از قابلیت های گمرک الکترونیک برای رصد کامل تشریفات گمرکی کالاها در گمرک های سراسر کشور به صورت هوشمند بوده ایم.

منبع: ایرنا

فصلی جدید در مصائب واردات خودرو !/گفت و گو با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

افزایش ناگهانی قیمت خودروهای وارداتی

هشدار وزارت صنعت به افزایش قیمت خودروهای وارداتی

شرایط جدید شماره گذاری خودروهای وارداتی و داخلی

با فرافکنی التهاب بازار را به گردن دیگران نیندازیم

سایت ثبت سفارش خودرو تا اطلاع ثانوی بسته می ماند

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی