پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دود اگزوز خودرو

از نوع دود اگزوز به نقص فنی خودرو پی ببرید

می توان گفت خودروها هم مثل انسان ها زبان منحصر به فرد خود را دارند. به این صورت که وقتی خودرو دچار مشکلی می شود، با علائمی به مالک خود هشدار داده و او را از نقص فنی آگاه می کند. یکی از این علائم دود اگزوز است که با شناخت نوع آن می توان […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱ شهریور ۱۳۹۶

می توان گفت خودروها هم مثل انسان ها زبان منحصر به فرد خود را دارند. به این صورت که وقتی خودرو دچار مشکلی می شود، با علائمی به مالک خود هشدار داده و او را از نقص فنی آگاه می کند. یکی از این علائم دود اگزوز است که با شناخت نوع آن می توان به عیب خودرو پی برد.

به نقل از جام جم ، دو دلیلِ بسیار بزرگ برای دانستنِ زبانِ خودرو وجود دارد، مورد اول اینکه هزینه تعمیرات برای شما به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که در مراحلِ اولیه آن را عیب‌یابی و رفع نقص خواهید کرد و بعدی اینکه شما از راندنِ خودروی خود حس مطلوبی بدست خواهید آورد.

رنگ و بوی دود اگزوز از ساده‌ترین روش هایی است که شما را از عیب خودرو آگاه می کند:

1. از اگزوز دودی دیده نمی شود: در این حالت موتور در سلامتِ کامل به سر می‌برد، وقتی به مجرای داخلی اگزوز انگشت می‌کشید، نباید چرب و سیاه بشود.

2. دود سفید: در هوایِ سرد وقتی موتور خاموش است به علت اینکه هوای بیرون سرد است و داخل موتور گرم، در نتیجه هوای داخل موتور بصورت قطرات آب در می آید که بعد از روشن کردن موتور در صبح زود دود سفید رنگی از اگزوز خارج می‌شود، که نتیجه آب سوزی است و پس از گرم شدنِ موتور قطع می‌گردد. البته در صورتی که دودِ سفید در همه حالت از اگزوز خارج می‌شود، دلیل آن سوختنِ واشر سر سیلندر یا ترک خوردگی سیلندر می‌باشد که باعثِ مخلوط شدن آب و روغن می‌شود، که در این‌صورت در اولین زمان به مکانیک باید مراجعه کرد.

3. دود سیاه: عواملِ متعددی باعث بروز دودِ تیره رنگ می‌شوند که از آن جمله می‌توان به کثیف بودن بیش از حدِ فیلتر هوا، زیاد بودن نسبت سوخت به هوا و کم بودن هوا نسبت به سوخت، ریتارد بودن بیش از حد، خام سوختن بنزین در موتور اشاره کرد.

4. دود آبی: دود آبی رنگ جز سمی‌ترین دودها است و در صورت مشاهده‌یِ دائمی آن باید در اولین فرصت رفع عیب شود. اگر این دود در مواقع پرگاز قطع می‌شود و در هنگامِ سرد بودنِ موتور بیشتر است اشکال از لاستیکِ گیت سوپاپ یا خلاصی آن است که در این حالت روغن موتور به مقدار بسیار ناچیزی کم می‌شود، ولی اگر در هر دو حالتِ کم گاز و پر گاز دودِ آبی خارج بشود، اشکال از ضعفِ رینگ‌های پیستون یا در مواردی از سیلندر یا بوش پیستون‌هاست.

لینک های مرتبط مربوط به نکات فنی خودرو که به شما در نگهداری بهتر از خودرو کمک می کند:

هنگام عبور از دست انداز، پدال ترمز را رها کنید

نکات کلیدی برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو

آیا شارژر فندکی به باتری خودرو آسیب می رساند؟

دلیل صداهای نامتعارف لاستیک خودرو چیست؟

با علائم روی تایر خودرو بیشتر آشنا شوید

چرا روغن موتور کاهش می‌یابد؟

علائم نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ چیست؟

زمان مناسب برای تعویض فیلتر روغن و هوا

نکاتی برای استفاده صحیح از کولر خودرو

صداهای اضافه موتور خودرو ناشی از چیست؟

نگذارید چراغ هشدار سوخت روشن شود!

آب بندی موتور خودرو صفر کیلومتر، درست یا غلط؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی