پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هواپیما_ایرباس_airbus

بوئینگ و ایرباس نو در ناوگان هوایی ایران

یک کارشناس مسائل هواپیمایی اعلام کرد: با توجه به فرسودگی نانوگان هوایی ایران و لغو شدن تحریم ها خرید تعدادی هواپیما ضروری است. اما با توجه به کاهش میزان فروش برخی شرکت های هواپیما سازی، ایران قدر چانه زنی خواهد داشت. وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی ایرلان‌های ایران، خرید هواپیماهای جدید […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۳۰ تیر ۱۳۹۴

یک کارشناس مسائل هواپیمایی اعلام کرد: با توجه به فرسودگی نانوگان هوایی ایران و لغو شدن تحریم ها خرید تعدادی هواپیما ضروری است. اما با توجه به کاهش میزان فروش برخی شرکت های هواپیما سازی، ایران قدر چانه زنی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی ایرلان‌های ایران، خرید هواپیماهای جدید بسیار دشوار خواهد بود، اظهار کرد: هواپیماهایی که در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی ساخته می‌شود و از نظر استانداردها سطح بالایی را دارند قیمت‌شان بسیار بالاست و احتمال اینکه بعضی از ایرلان‌های ما توان خرید این هواپیماها را نداشته باشند زیاد است. از این رو این شرایط می‌تواند به شرکت‌های ایرانی قدرت چانه‌زنی بالایی را بدهد تا در انتخاب بین بوئینگ و ایرباس و مدل‌های مختلف هواپیما دست‌شان باز باشد.

این کارشناس مسائل هواپیمایی با بیان اینکه در سال‌های گذشته صنایع هواپیمایی ایران رشد قابل توجهی داشته‌اند، اظهار کرد: در زمینه هواپیماهای زمین‌گیر یا هواپیماهایی که نیاز به تعمیرات اساسی دارند با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه نیروهای انسانی فعال در این عرصه می‌توان امید داشت صرف وارد کردن قطعات کافی باشد و متخصصان داخلی بتوانند هواپیماهای زمین‌گیر را بار دیگر به پرواز در بیاورند. ما در حال حاضر توان اورهال کردن هواپیمای بوئینگ به شکل کامل را در ایران داریم که این مساله در میان کشورهای منطقه امری بسیار محسوس به حساب می‌آید.

خدمات پس از فروش رکن مهم قراردادها

وی با بیان اینکه کار خرید هواپیما با وارد کردن آن به ناوگان کشور به پایان نمی‌رسد، اظهار کرد: در تجارب سال‌های گذشته مساله‌ای که بسیار ایرلان‌های ایرانی را تحت فشار قرار داده موضوع خدمات پس از فروش و قراردادهای جانبی خرید هواپیما بوده است. بسیاری از ایرلان‌های بزرگ جهان تنها هواپیماهایی را خریداری می‌کنند که از نظر برنامه‌های حفظ، تعمیر و نگهداری تمام مراحل آن از سوی سازنده پیش‌بینی شده باشد تا ایرلان برای حل مشکلات هواپیما با دشواری همراه نشود.

بحیرایی ادامه داد: آنچه باید از سوی ایرلان‌های ایرانی در روزهای پس از تحریم لحاظ شود نیز دقت در نحوه تنظیم قرارداد واردات هواپیماهای جدید است. چه ایرباس، چه بوئینگ و چه هر شرکت بزرگ هواپیماساز دیگری که قصد فروش هواپیما به ایران را داشته باشد باید تمام مراحل خدمات پس از فروش، تعمیر و ارائه قطعات را نیز بر عهده بگیرد تا مانند سال‌های گذشته با تعداد بالای هواپیماهای زمین‌گیر در ناوگان هوایی ایران روبرو نشویم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی