پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا C-HR , تویوتا RAV4

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

بازار شاسی بلند سواری در ایران، چند سالی است که حسابی رونق گرفته و شاهد تنوع روز افزون خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند با برندهای مختلف در کشورمان هستیم. در این میان ژاپنی ها به جان سختی و قابلیت های حرکتی مناسب و کیفیت سواری مشهور هستند و میان ژاپنی های حاضر در بازار ایران، […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۰ شهریور ۱۳۹۶

بازار شاسی بلند سواری در ایران، چند سالی است که حسابی رونق گرفته و شاهد تنوع روز افزون خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند با برندهای مختلف در کشورمان هستیم. در این میان ژاپنی ها به جان سختی و قابلیت های حرکتی مناسب و کیفیت سواری مشهور هستند و میان ژاپنی های حاضر در بازار ایران، برند خوشنام تویوتا با سابقه ای درخشان حسابی در دل خریداران جای باز کرده و بهتر است بگوییم به سمبلی از دوام، جان سختی و کیفیت تبدیل شده. معرفی تویوتا C-HR و چندین محصول جذاب دیگر از سوی این خودروساز ژاپنی، نشان داد که دایره محصولات تویوتا تنها به خودروهای اقتصادی و معمولی ختم نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

همان طور که گفتیم در چند سال اخیر بازار شاسی بلندها در کشورمان حسابی داغ شده و حالا شاهد تنوعی گیج کننده در این بخش از بازار هستیم. اما بدون شک، کراس اوورهای کامپکت با حس و حالی اسپرت، در جذابت حرف اول را می زنند و محبوب جوان ها هستند. و شاسی بلندهای متوسط با تکیه بر ویژگی هایی مثل کابین جادار و قابلیت گریزی به خارج جاده، گزینه هایی وسوسه کننده برای مسافرت های دست جمعی و رانندگی در جاده به شمار می روند. هر 2 سگمنت نام برده در ایران تنوع کاملا مناسبی دارند. نیسان جوک، سانگ یانگ تیوولی، رنو کپچر و تویوتا C-HR تشکیل دهنده خانواده کراس اوورهای کامپکت اسپرت در بازار ایران هستند. و از طرفی کیا سورنتو، هیوندای سانتافه، میتسوبیشی اوتلندر، نیسان ایکس تریل، رنو کولئوس و تویوتا RAV4 به عنوان پرطرفدارترین شاسی بلندهای متوسط بازار شناخته می شوند. همان طور که می بینید،ایرتویا به عنوان نماینده رسمی تویوتا ژاپن در ایران، در هیچ یک از این 2 سگمنت از قافله رقابت جا نمانده و 2 محصول رقابتی و قابل توجه را در این سگمنت ها عرضه کرده است. تویوتا C-HR به تازگی به جمع کراس اوورهای اسپرت بازار اضافه شده و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد و ظاهر بسیار جذابش، تمام معادلات این بخش بازار را بر هم زده. و از سوی دیگر تویوتا RAV4 به عنوان یکی از با سابقه ترین و شناخته شده ترین شاسی بلندهای متوسط بازار با رقبای گردن کلفتشرقابت می کند. به همین بهانه نگاهی داریم به این 2 شاسی بلند پرطرفدار تویوتا و ویژگی های هریک را به صورت مجزا بررسی می کنیم.

تویوتا C-HR

تویوتا CH-R

اعضای سگمنت کراس اوورهای جمع‌وجور با قیافه عجیب‌وغریب روزبه‌روز در حال افزایش هستند. پس از نیسان جوک، این‌بار نوبت تویوتا C-HR است که توجه خریداران را به سوی خود جلب کند. تولید C-HR از سال 2016 آغاز شده و جالب اینجاست که بر خلاف رسم معمول، این کراس اوور اسپرت همزمان با بازارهای جهانی در ایران عرضه شده و ایرتویا برای اینکه میخ خودش را در این سگمنت پرطرفدار بکوبد، C-HR را زودتر از موعد به مشتریان تحویل داده است. C-HR شاید مثل جوک طراحی رادیکالی داشته باشد، اما ظاهرش مثل رقیب هم‌وطن‌اش صفر و یکی نیست و هرچقدر هم که با طراحی‌های عجیب‌وغریب بیگانه باشید، به طراحی C-HR علاقه‌مند خواهید شد. گلگیرهای برجسته و ترکیب خطوط نرم و تیز روی بدنه، عنصر اصلی ظاهر C-HR را تشکیل می‌دهند. فرم پنجره عقب مثل هیچ کراس‌اوور دیگری نیست و شیب تندش شما را یاد خودروهای کوپه می‌اندازد. طراحی C-HR آن‌قدر هوشمندانه انجام شده که باید کلی براندازش کنید تا متوجه قرارگیری دستگیره‌های درب عقب روی ستون‌ها شوید. چراغ‌های عقب نیز شکلی شبیه بومرنگ دارند و چراغ‌های عریض جلو در همان نگاه اول به چشمان بیننده زل می‌زنند. البته این طراحی خاص برای C-HR کم هزینه هم نبوده و به طور مثال شیب سقف در قسمت عقب، سوار و پیاده شدن از کابین را در این قسمت دچار مشکل می کند.

برخلاف طراحی بدنه، چیدمان داخل کابین آن‌چنان ساختارشکن نیست. اما در هرنقطه‌ای به نوآوری و مدرن بودن توجه شده است. تریم مشکی‌رنگ براق و نورپردازی خیره‌کننده در نسخه فول‌آپشن، مواردی هستند که نظر شما را به کابین C-HR جلب می‌کنند. همچنین پوشش 3 یعدی پنل درب ها هم از آن ویژگی های منحصر به فرد این ژاپنی تازه وارد به شمار می رود. کیفیت متریال کابین نسبت به محصولات دیگر تویوتا مثل RAV4 مناسب‌تر است. اما اگر بیشتر در جزییات کابین دقت کنید با قطعات پلاستیکی نیز مواجه خواهید شد که البته کیفیت بصری مناسبی دارند. البته فرم ستون‌های عقب و شیب پنجره عقب باعث شده سرنشینان در صندلی‌های عقب احساس خفگی و خود را در فضایی تاریک احساس کنند. این موضوع در غیاب سانروف و پوشش تیره سقف تشدید می شود. هم‌چنین فضای پا و سر در ردیف عقب نیز معمولی است، اما فضای صندوق بار از رقیبی هم‌چون نیسان جوک بیش‌تر است. در کل باید گفت تویوتا در C-HR فضای عقب را فدای جذابیت بدنه کرده است.

تویوتا C-HR

تویوتا C-HR بر پایه پلت‌فرم TNGA ساخته می‌شود که با تویوتا پریوس جدید مشترک است. علاوه بر پیشرانه‌های بنزینی، نسخه هیبریدی C-HR نیز به بازار عرضه می‌شود. جالب است بدانید اکثر نسخه‌های در نظرگرفته‌شده برای بازار اروپا هیبریدی هستند. در ایران نیز 2 نسخه بنزینی و هیبریدی C-HR عرضه شده. نسخه بنزینی به پیشرانه 4 سیلندر 1.2 لیتری توربوشارژ مجهز شده که می تواند 115 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نقطه مثبت این پیشرانه به دست آمدن ماکزیمم گشتاور در دورهای پایین است. اما نسخه هیبرید که با قیمت پایین تری عرضه می شود، از یک پیشرانه بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور برقی 650 ولتی بهره می برد که سقف قدرت اش در مجموع به 122 اسب بخار می رسد. پیشرانه  این شاسی‌بلند اسپرت با یک گیرباکس CVT مولتی‌درایو جفت می شود و ای کاش با توجه به سبک اسپرت C-HR ، شیفترهای پشت فرمان نیز به آن اضافه می شد. C-HR با توجه به ذات اسپرت‌اش چسبندگی مناسبی دارد و می‌توان گفت از نظر دینامیک یکی از بهترین‌های کلاس خود به‌شمار می‌رود. اما قیمت آن در بازار ایران کمی فراتر از حد انتظار است و همین مورد در مقابل رقبای دیگرف کار را برایش سخت می کند.

تویوتا C-HR

مشخصات فنی تویوتا C-HR

کلاس: کراس اوور اسپرت
پیشرانه: 3 سیلندر توربو
حجم موتور: 1197 سی سی
قدرت: 115 اسب بخار در 5600 دور
گشتاور: 185 نیوتن متر در 1500 تا 4000 دور
گیرباکس: CVT مولتی درایو
وزن: 1460 کیلوگرم
مصرف ترکیبی:
حجم باک: 50 لیتر

تویوتا C-HR

امکانات تویوتا C-HR

سيستم تثبيت سرعت هوشمند (كروز كنترل هوشمند)-سيستم هوشمند ورود بدون كليد+ دكمه استارت-سيستم كنترل اتوماتيك سرعت در سر پائيني (DAC)-سيستم كنترل اتوماتيك در سر بالایی (HAC)-سیستم پیشگیری از تصادف به همراه رادار موج کوتاه (PCS)-سیستم هشدار وجود موانع در نقاط کور آینه های جانبی (BSM)-سیستم هشدار وجود موانع در نقاط کور هنگام حرکت به عقب (RCTA)-سیستم هشدار خروج از خطوط به همراه کمک به هدایت خودرو بین خطوط (LDA)-سیستم تشخیص و هشدار تابلوهای راهنمایی و رانندگی به کمک دوربین (RSA)-سنسور پارك عقب- سنسور پارك جلو-سیستم کمک پارک هوشمند (IPA)-دوربين عقب-ايربگ : راننده ، سرنشين جلو – جانبي سرنشینان جلو ، پرده ای سرنشینان جلو و عقب – زانویی راننده-سیستم هشدار دهنده فشار باد لاستیک ها-ترمز پارک برقی-استارت بدون کلید-چراغ اتوماتیک

قیمت تویوتا C-HR :

مدل هیبریدی: حدود 180 میلیون تومان
مدل توربو: 210 تا 215 میلیون تومان

رقبای تویوتا C-HR در بازار ایران:

 

 

تویوتا RAV4

مدل ۲۰۱۴ RAV4، نسل چهارم این کراس‌اوور محبوب تویوتا به‌شمار می‌رود و با کد اتاق XA40 بعد از C-HR عنوان کوچک‌ترین شاسی‌بلند تویوتا شناخته می‌شود. در نسخه فیس‌لیفت ۲۰۱۶ که در سال ۱۳۹۴ در بازار ایران عرضه شده، تنها به تغییرات جزیی در ظاهر و فهرست آپشن‌ها بسنده شده است و از نظر فنی، هیچ تفاوتی با قبل ندارد.  بیش‌تر تغییرات در نمای جلو متمرکز شده و ظاهر این قسمت از نسخه قبل از فیس‌لیفت آرام‌تر به نظر می‌رسد. جلوپنجره کوچک‌تر از قبل شده اما ورودی‌های هوا روی سپر حجیم‌تر و بزرگ‌تر هستند. اگر از تغییرات جزیی قسمت عقب فاکتور بگیریم، تنها از چراغ‌های عقب باید به عنوان اصلی‌ترین تغییرات نسخه فیس‌لیفت نام ببریم. هم‌چنین آنتن بال کوسه‌ای عقب، آینه‌های جانبی جدید و رینگ‌های 17 اینچی متفاوت با قبل نیز در RAV4 فیس‌لیفت به چشم می‌خورند.

تویوتا RAV4

کابین نیز در نسخه فیس‌لیفت تقریبا دست‌نخورده باقی مانده و تنها به تغییر فرم صفحه‌آمپر پشت فرمان و اضافه شدن یک نمایش‌گر دیجیتالی 4.2 اینچی به این قسمت بسنده شده است. هم‌چنین آینه‌های جانبی در نسخه فیس‌لیفت به‌صورت برقی جمع می‌شوند، سنسور فاصله‌سنج جلو نیز اضافه شده و یک صفحه نمایش 7 اینچی نیز در کنسول جلو جا خوش کرده. تویوتا ادعا می‌کند کیفیت متریال کابین  RAV4 فیس‌لیفت بهتر از قبل شده. البته به دوام و قابلیت اطمینان بالای تویوتا شکی نیست. در صندلی‌های جلو و عقب با این خودرو مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی‌شود، اما حالت نیمکت مانند صندلی‌های عقب باعث شده تا در پیچ‌های تند سرنشینان روی آن سر بخورند. صندوق بار بزرگ همه نیازهای مسافرتی یک خانواده ۴ نفره را پاسخ می‌دهد. اما امکانات جالب‌توجه کابین تنها به صندلی برقی راننده و سانروف محدود شده تا از این نظر، RAV4 در مقابل رقبای پرآپشن کره‌ای حرفی برای گفتن نداشته باشد.

تویوتا RAV4

RAV4 جدید هم‌چون مدل قبلی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری VVTI برخوردار است که توانایی تولید ۱۷۷ اسب‌بخار و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. از سواری با RAV4 انتظار نرمی برادران بزرگ‌ترش نظیر پرادو و لندکروزر را نداشته باشید. سواری قابل قبول و دلچسب RAV4 در مسیرهای ناهموار همان چیزی است که شما را به خود علاقه مند می کند.

سیستم کنترل گشتاور پویا، گشتاور تولید شده را میان چرخ‌های جلو و عقب را مدیریت می‌کند و تعادل مناسبی را برای RAV4 به ارمغان می‌آورد. RAV4 به سیستم فرمان‌پذیری الکترونیکی ACTIVE DRIVE و سامانه EPS مجهز شده است و دقت فرمان‌اش دلچسب است. هم‌چنین اگر هوس کردید با RAV4 به تپه‌نوردی و آفرود بروید، سامانه‌های بالا رفتن از تپه HILLSTART و پایین آمدن از تپه DOWNHILL ASSIST به کنترل راحت‌تر کمک شایانی می‌کنند.  جعبه‌دنده ۶ سرعته تیپ‌ترونیک نیز با پیشرانه هماهنگ است.

تویوتا RAV4

مشخصات فنی تویوتا RAV4

کلاس: کراس‌اوور
پیشرانه (سیلندر): ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ
حجم موتور: ۲۵۰۰ سی‌سی
قدرت: ۱۷۷ اسب‌بخار در دور ۶۰۰۰
گشتاور: ۳۳۳ نیوتن‌متر در دور ۴۱۰۰
گیرباکس: ۶ سرعته تیپ‌ترونیک
وزن: ۱۷۸۰ کیلوگرم
مصرف ترکیبی: –
حجم باک: ۵۸ لیتر
شتاب صفرتاصد: –

تویوتا RAV4

امکانات تویوتا RAV4

شیشه‌ها و آینه‌های برقی، صندلی عقب تاشو، کروزکنترل، برف پاک‌کن اتوماتیک، آینه تاشو برقی، صندلی برقی راننده، سنسور پارک جلو، صفحه نمایش 7 اینچی، سانروف برقی

قیمت تویوتا RAV4 :

تیپ T3-V مدل 2017: 258 میلیون تومان + بیمه بدنه رایگان

تیپ T3-E مدل 2017: 258 میلیون تومان

رقبای تویوتا RAV4 در بازار ایران:

 

 

 

فروش نقدی و اقساطی تویوتا روفور (شهریور 96)

فروش نقدی و اقساطی تویوتا پریوس و لکسوس (شهریور 96)

چشم و هم چشمی هاچ بک کراس ها/مقایسه رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3

شروعی دوباره برای جنتلمن کره ای/ نگاهی به سانگ‌ یانگ رکستون جدید

نسخه کوچک تر سانتافه / نگاهی به هیوندای توسان کرمان موتور

نیسان جوک را بیشتر بشناسیم

نیسان ایکس تریل رقیبی سرسخت برای قدبلندها

کدام هیبریدی؟/مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

تجربه 350 کیلومتر رانندگی با رنو تلیسمان (گزارش)

خاطره‌بازی با ژنرال بازنشسته!/مروری بر مرسدس بنز GLK350

در همسایگی 100 میلیونی ها/شاخ به شاخ سراتو سایپا و رنو سیمبل

دوست داشتنی و پردردسر/ نگاهی به ولوو XC90

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی