پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ام جی 360

انگلیسی چینی شده بیشتر در نشیب است تا فراز/چالش های برند ام جی در ایران

برند ام جی ، از خودروسازان قدیمی انگلستان به شمار می رود که پس از ورشکستگی به سایک موتور چین واگذار شد. فارغ از اینکه چینی شدن این برند خوش نام انگلیسی تا حدی کیفیتش را کاهش داد و در بعضی میدان ها، باعث شکستش شد، ام جی در ایران که می توانست بازار بالقوه ای […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۲ شهریور ۱۳۹۶

برند ام جی ، از خودروسازان قدیمی انگلستان به شمار می رود که پس از ورشکستگی به سایک موتور چین واگذار شد. فارغ از اینکه چینی شدن این برند خوش نام انگلیسی تا حدی کیفیتش را کاهش داد و در بعضی میدان ها، باعث شکستش شد، ام جی در ایران که می توانست بازار بالقوه ای برای آن باشد هم به چالش خورده و اگر بخواهیم نگاهی به فراز و نشیب های این برند در ایران داشته باشیم، باید بگوییم که ام جی در مدت اخیر بیشتر در نشیب بوده تا فراز! موضوع تا تولید محصولات ام جی در ایران نیز پیش رفت. با تمام خلف وعده ها و تاخیرها سرانجام اولین محصولش یعنی ام جی 360 را به بازار عرضه کرد. به بهانه بررسی 360 تصمیم گرفتیم نگاهی به روند فعالیت شرکت تولید کننده اش در ایران نیز داشته باشیم.

MG 360

بازار سدان های خانوادگی زیر 100 میلیون تومان روز به روز در حال متنوع تر شدن است. اما بحث ما بر سر خودرویی است که نسبت به دیگر رقبای خود که اتفاقا روز گذشته به مقایسه آن ها در جوان خودرو پرداختیم، علی رغم قیمت پایین تر و زقابتی تر، وضعیت پیچیده ای در ایران پیدا کرده که می تواند نقاط مثبت اش را تحت الشعاع قرار دهد. برند ام جی به عنوان برند انگلیسی با سابقه شناخته می شد که چند سالی است به مالکیت سایک موتور چین درآمده و به قول معروف چینی شده است. این را می توان از کیفیت معمولی متریال کابین محصولات ام جی نسبت به رقبای کره ای فهمید.

ام جی 360

مدیا موتور به عنوان نماینده محصولات ام جی در ایران به شمار می رفت و با تنوع بخشیدن به سبد محصولات ام جی در ایران، جایگاه خوبی برای این برند در بازار ایران دست و پا کرده بود. اما سال 95 برای مدیاموتور سال خوبی نبود، چرا که با آغاز فعالیت ام جی پارس موتورز، دست از فعالیت کشید و چرخ های برند ام جی در ایران روی هوا رفت!شرکت ام جی پارس در سال 93 با سرمایه گذاری مشترک سایک موتور چین و گروه صنعت خودرو آذربایجان تاسیس شد. اوایل سال 95 بود که قرارداد سایک موتور و آذویکو نهایی شد و قرار شد نخستین ام جی تولید داخل در بهمن 95 عرضه شود. اما انگار طلسم مدیا موتور دامن گیر تولید محصولات ام جی در ایران شد و نه تنها تا آخر سال 95 خبری از نخستین محصول ام جی پارس نشد، بلکه وعده عرضه این خودرو در خرداد 96 هم عملی نشد و در نهایت نخستین محصول داخلی این شرکت در اواخر مرداد 96 به بازار آمد. ام جی 360 اولین محصول تولیدی ام جی در ایران به شمار می رود که بالاخره پس از یک سال با قیمت 56 میلیون تومان برای نسخه دنده ای و 65 میلیون تومان برای نسخه اتوماتیک عرضه می شود.

نام 360 بعد از عرضه MG GT در ایران شنیده شد. 360 به عنوان جایگزین ام جی 350 به شمار می رود که در سال 2015 در نمایشگاه چنگدو رونمایی شد. این سدان جمع و جور در بازار ایران رقبایی سرسخت از جمله بسترن B30 و جک J5 را در مقابل خود می بیند که هر 2 توسط شرکت هایی عرضه می شوند که عملکرد قدرتمندی در بحث خدمات پس از فروش دارند. این در حالی است کهخبرهای تایید نشده نشان از این دارند که سایک موتور به دنبال تغییر شریک خود در ایران است. این موضوع با چالش های واردات ام جی به ایران دست به دست هم داده تا این برند در یکی 2 سال گذشته وضعیت ثابتی نداشته باشد و خیال خریدار را راحت نکند.  ام جی 360 از یک پیشرانه 1.5 لیتری با توان 110 اسب و گشتاور 135 نیوتن متر برخوردار است که با یک گیرباکس 5 سرعته دستی یا گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک جفت می شود.

ام جی 360

ام جی 360 امکاناتی از جمله پوشش چرمی صندلی ها، سانروف و مانیتور 8 اینچی را در اختیار خریدار قرار می دهد که از این نظر چیزی از رقبای هم قیمت اش در بازار ایران بیشتر ندارد. در کمال تعجب سیستم تهویه این خودرو از نوع دستی بوده، موردی که نسخه اتوماتیک اش در 207 زیر 50 میلیون تومانی هم به چشم می خورد. باید دید سرنوشت ام جی در ایران به کجا می رسد. در مدت اخیر خریداران محصولات این برند با مشکلات خدمات پس از فروش و تاخیر در تحویل خودروها دست و پنجه نرم کرده اند. چرا که آینده ام جی در بازار ایران در هاله ای از ابهام است و همین می تواند ریسک خریدش را به مراتب بیشتر از قبل کند.

مونتاژ قطره چکانی محصولات ام جی در ایران/ سرنوشت شوالیه چینی شده به کجا می رسد؟

چهار چرخ ( ام جی ) روی هوا/ سرنوشت مبهم محصولات ام جی در ایران

بررسی فنی MG GS

سال آینده منتظر MG RX5 باشید

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

چینیِ نشکن/ بررسی اجمالی BYD S6

هایما اس 5 چه در چنته دارد؟ +قیمت احتمالی

تست فنی چری تیگو7 در پیست آزادی + تصاویر

برادر کوچکتر آسا با دستی پر می آید/نگاهی به بسترن B30 محصول جدید گروه بهمن

در همسایگی 100 میلیونی ها/شاخ به شاخ سراتو سایپا و رنو سیمبل

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی