پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ب ام و سری 5 و بنز e کلاس

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

مرسدس بنز کلاس E و ب ام و سری ۵ به عنوان پر فروش‌ترین سدان‌های این ۲ خودروساز معروف آلمانی شناخته می‌شوند. حتی در بازار ایران نیز این ۲ مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند به طوری که در چند سال گذشته همواره اکثر مدل‌های آن‌ها در ایران عرضه شده اند. اما در آخرین ایستگاه، جدیدترین […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۶

مرسدس بنز کلاس E و ب ام و سری ۵ به عنوان پر فروش‌ترین سدان‌های این ۲ خودروساز معروف آلمانی شناخته می‌شوند. حتی در بازار ایران نیز این ۲ مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند به طوری که در چند سال گذشته همواره اکثر مدل‌های آن‌ها در ایران عرضه شده اند. اما در آخرین ایستگاه، جدیدترین مدل مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ به بازار آمده‌اند. به همین بهانه تصمیم گرفتیم این ۲ را در مقابل یکدیگر قرار دهیم تا ببینیم کدام یک گزینه مناسب‌تری برای خرید به شمار می‌رود.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

ب ام و  سری ۵ جدید

هفتمین نسل ب ام و  سری ۵ با کد اتاق G30 شناخته می‌شود. سری 5 با 4 دهه سابقه، حالا محافظه‌کارانه‌ترین حالت خود را تجربه می‌کند. این سری ب‌ام‌و آن‌قدر محبوب و پرفروش است که ب‌ام‌و از تغییرات انقلابی در نسل جدیدش خودداری کرده و بیش‌تر می‌توان گفت مدل ۲۰۱۷ تکامل‌یافته نسل قبل است. البته این درحالی است که خود ب‌ام‌و معتقد است هیچ نقطه‌ای از سری 5 جدید به قبل شبیه نیست. باید قبول کرد که تشابه‌گرایی دامن ب‌ام‌و را نیز گرفته و نسل جدید سری 5 مخصوصا در طراحی قسمت جلو شباهت فراوانی با سری 7 دارد.

ب ام و سری 5 2017

اتصال چراغ‌های جلو به جلوپنجره‌های معروف کلیوی باعث شده عرض خودرو بیش‌تر به نظر برسد. در مسیر بهبود آیرودینامیک سری 5 جدید، در این نسخه تیغه‌هایی فعال در جلوپنجره تعبیه شده که باعث بهبود آیرودینامیک می‌شوند. این در حالی است که در آزمون آیرودینامیک، سری ۵ جدید ضریب درگ ۰.۲۲ را در کارنامه خود ثبت کرده که از این نظر نسبت به سایر هم‌کلاسان خود بی‌نظیر است و با کوپه‌ای مثل ب‌ام‌و i8 مقایسه می‌شود. این تیغه‌ها در زمان نیاز رادیات به خنک‌کاری باز می‌شوند و در مواقع دیگر برای بهبود آیرودینامیک بسته‌اند.

ب ام و سری 5 2017

ابعاد بدنه نسبت به مدل قبلی بزرگ‌تر شده به این صورت که ۳۶ میلی‌متر به طول بدنه و ۷ میلی‌متر به فاصله میان محورها اضافه شده است. این افزایش ابعاد به بهبود فضای کابین کمک کرده و فضای صندوق بار نیز با ۵۳۰ لیتر حجم، حالا ۱۰ لیتر بیش‌تر از قبل است. علی‌رغم درشت شدن هیکل سری 5، به لطف استفاده از پلت‌فرم CLAR که در نسل جدید سری 7 نیز به چشم می‌خورد، وزن بدنه حدود 100 کیلوگرم کاهش پیدا کرده. در ساخت این سدان نیمه‌لوکس استفاده گسترده‌ای از آلومینیوم شده اما مثل سری 7 خبری از ساختار کربنی در طراحی شاسی نیست.

ب ام و سری 5 2017

داشبورد سری 5 جدید با اقتباس از سری 7 طراحی شده و باید گفت فضای کابین راننده‌محورترین حالت را در چندسال اخیر تجربه می‌کند و کاملا باکیفیت‌تر از قبل است. مجموعه کنسول مرکزی به سمت راننده کشیده شده و ملزومات راننده در اولویت هستند. یک صفحه نمایش ۸.۷ اینچی (۱۰.۲ اینچی به‌صورت آپشنال) روی کنسول نصب شده که با تکنولوژی جدید تشخیص حرکت دست و کنترل صوتی عمل می‌کند. علی‌رغم استفاده از این سیستم و بهره‌بردن از سیستم کنترلی iDRIVE، تنظیمات الکتریکی سری ۵ هم‌چنان پیچیده است و حواس راننده را پرت می‌کند. در حدی که کار کردن به صفحه نمایش و سیستم‌های مختلف در حال رانندگی می‌تواند یک چالش بزرگ برای راننده باشد!

سری 5 جدید هم‌چون قبل با پیشرانه های متنوعی عرضه می‌شود. نکته جالی در خصوص نسل جدید این‌جاست که تمامی مدل های سری 5 جدید قابلیت سفارش داده شدن به صورت 2 دیفرانسیل را دارند. در نسخه 4 چرخ متحرک xDRIVE، برای اولین‌بار قابلیت فرمان‌پذیری هر 4 چرخ (INTEGRAL ACTIVE STEERING) وجود دارد. یعنی در مواقع مورد نیاز به چرخ‌های عقب نیز فرمان داده می‌شود تا سری 5 جدید هندلینگی چالا‌ک‌تر، بازخورد سریع‌تری از فرمان و چسبندگی بیش‌تری از نسخه دیفرانسیل عقب را در پیچ‌های تند و مانورهای ناگهانی به نمایش بگذارد. البته نسخه در نظر گرفته شده برای بازار ایران از نوع دیفرانسیل عقب است که این ویژگی در کنار پیشرانه توانمند می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد. ب‌ام‌و در کنترل سروصداهای اضافی سری ۵ جدید موفق بوده، قسمت‌هایی از پیشرانه سری ۵ با کاهش‌دهنده صدا SYNTAK پوشانده شده و با سیستم کنترل پویای کمک فنرها و حالت رانندگی تطبیقی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا سری ۵ جدید ساکت‌تر و روان‌تر از همیشه به نظر برسد. سیستم تعلیق ترکیب دوجناقی در جلو و مولتی‌لینک در عقب دارد و عملکرد آن در کل مشابه نسل قبلی است. با این تفاوت که در مدل جدید هندسه تغییر کرده و در ساخت‌اش استفاده گسترده‌ای از آلومینیوم شده است. هنگام رانندگی با سری 5 تعامل مستقیم میان گشتاور وارد شده به چرخ‌ها و زاویه فرمان با راننده حس بسیار خوبی است و باید گفت فرمان ب‌ام‌و سبک‌تر، سریع‌تر و واضح است است. سری 5 جدید در نسخه 530 به بازار ایران می‌آید که از یک پیشرانه 2 لیتری تویین‌پاور توربو (توربو دومرحله‌ای) برخوردار است. این پیشرانه کم‌حجم و پربازده 252 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و با توجه به آیرودینامیک فوق‌العاده، در شتاب‌گیری وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد. این پیشرانه با یک گیرباکس ۸ سرعته جفت شده که در سرعت و واکنش زبان‌زد است و جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد.

مشخصات فنی ب ام و 530 مدل 2017
کلاس: سدان بزرگ
گیرباکس: 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک: دیفرانسیل عقب
پیشرانه (سیلندر): ۴ سیلندر تویین پاورتوربو

حجم موتور: 1998 سی سی
قدرت: 252 اسب‌بخار در 5200 تا 6500 دور
گشتاور: 350 نیوتن‌متر در 1450 تا 4800 دور
توان وزنی مخصوص:
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر
شتاب صفرتاصد: 6.2 ثانیه
وزن: 1615 کیلوگرم
مشخصات تایر: 225/55 رینگ 17 اینچی
مصرف ترکیبی: حدود 6 لیتر
حجم باک: 68 لیتر

امکانات ب ام و سری ۵ جدید:
چراغ های LED  تطبیق پذیر در جلو-نور بالای فعال-جلوپنجره های فعال با تیغه های باز شونده- سانروف برقی-آیین های تاشو برقی- پوشش چرمی صندلی ها و فرمان- پوش فلزی پدال ها-نسخه 6.0 سیستم Idrive-هدآپ دیسپلی (نمایشگر اطلاعات روی شیشه جلو)-صفحه نمایش 10.3 اینچی با قابلیت اجرای فرمان های صوتی و تشخیص حرکت دست-صندلی های برقی جلو مجهز به گرمکن (ماساژور و حافظه در نسخه فول آپشن)-سیستم صوتی هارمن کاردن مجهز به 16 بلندگو-سیستم نمایش 3 بعدی خودرو برای پوشش نقاط کور-پارک اتوماتیک

 مرسدس بنز E کلاس 2017

 

مرسدس‌بنز E کلاس جدید

جدای از حواشی شکل گرفته حول مدل‌های جدید مرسدس‌بنز، داستان ورود مدل‌های جدید ستاره سه‌پر به ایران نیز تبدیل به یک مساله پیچیده شده. شرکت ستاره ایران به‌عنوان نماینده رسمی مرسدس‌بنز در ایران شناخته می‌شود، اما شاهد این هستیم که مدل‌های جدید بنز توسط واردکنندگان شخصی و بعضی وقتی‌ها با دورزدن شرکت واردکننده و قوانین وارد کشور می‌شوند. پس از C200 جدیدکه با قیمت نجومی بازار ایران را شوکه کرد، حالا نوبت نسل جدید E کلاس است. مدت زیادی از ترخیص این خودرو و دست‌به‌دست شدنش‌اش بین نمایشگاه‌های اتومبیل تهران نمی‌گذرد. هم‌چنین به تازگی این بنز جدید موفق شده پلاک ملی دریافت کند و به قیمت قطعی برسد. قیمتی بیش از ۸۰۰ میلیون تومان که حدود ۲ برابر قیمت E250 نسل قبل مدل ۲۰۱۶ با قدرت بیش‌تر است! این درحالی است که مرسدس‌بنز با معرفی این نسخه قیمت‌اش را نسبت به نسل قبل چندان افزایش نداده. E کلاس جدید با کد W213 شناخته می‌شود و به‌عنوان نسل پنجم سدان لوکس بنز، در سال ۲۰۱۶ وارد بازار جهانی شده است تا مستقیما با نسل جدید ب‌ام‌و سری ۵ رقابت کند.

مرسدس بنز E کلاس 2017

طراحی این نسخه از زبان طراحی جدید مرسدس‌بنز پیروی می‌کند و شباهت فراوانی با S و C کلاس دارد. این مساله انتقادهای زیادی را برای مرسدس‌بنز به‌همراه داشته اما وقتی در جزییات بدنه دقت می‌کنید، کاملا به تفاوت‌های این ۳ سدان پی خواهید برد. علی‌رغم بزرگ‌تر شدن ابعاد E کلاس جدید نسبت به مدل قبلی، وزن‌اش کاهش یافته. E کلاس جدید با 2 نوع اصلی بدنه یعنی اسپرت و کلاسیک عرضه می‌شود که در مدل اسپرت می‌توانید ستاره سه‌پر مرسدس را به‌صورت بزرگ روی جلوپنجره و در مدل کلاسیک آرم مرسدس‌بنز را به‌صورت ایستاده روی کاپوت مشاهده کنید. اکثر مدل‌های واردشده به کشور از پکیج اسپرت بدنه بهره ‌می‌برند. از ویژگی‌های جدید این بنز تازه وارد می‌توان به تکنولوژی STARDUST EFFECT در چراغ‌ها اشاره کرد که جذابیت ویژه‌ای را برای این سدان لوکس به ارمغان می‌آورد. طول خودرو نسبت به قبل ۵ سانتی‌متر بیش‌تر شده و فاصله بین محورها نیز افزایش ۷.۵ سانتی‌متری را تجربه کرده است. همین مساله باعث شده تا جای پای ردیف عقب بیش‌تر از قبل باشد. طراحی کابین E کلاس جدید فوق‌العاده است و شباهت فراوانی به کابین لوکس برادر بزرگ‌ترش یعنی S کلاس دارد.

مرسدس بنز E کلاس 2017

این مدل به سیستم هدآپ‌دیسپلی مجهز شده که اطلاعات خودرو را روی شیشه جلو نمایش می‌دهد. هم‌چنین 2 نمایش‌گر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان و در مرکز کنسول قرار گرفته‌اند و سیستم صوتی کامند با عملکرد به‌روز شده و ماوس‌پد لمسی در E کلاس جدید خودنمایی می‌کند. یکی دیگر از موارد خیره‌کننده در کابین سدان جدید مرسدس‌بنز، نورپردازی سراسر کابین است که می‌توانید از بین ۶۴ رنگ آن انتخاب کنید و از فضایی رویایی لذت ببرید. هم‌چنین مرسدس‌بنز در E کلاس جدید از آخرین فناوری‌های ایمنی و کنترل حرکتی خود پرده برداشته تا هم‌چنان در این زمینه پیشتاز باشد. برخی نمونه‌های فول‌آپشن واردشده به کشور، از سیستم صوتی گران‌قیمت و باکیفیت برمستر نیز بهره می‌برند. برای E کلاس جدید پیشرانه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که از این میان تنها مدل E200 به کشور وارد می‌شود و با قوانین گمرکی هماهنگی دارد. پیشرانه ۲ لیتری این نسخه به توربوشارژر مجهز شده و ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. از یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات فنی نسل جدید نسبت به قبل می‌توان به گیرباکس جدید ۹ سرعته جی‌ترونیک اشاره کرد که کاملا هوشمند است و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

مرسدس بنز E کلاس 2017

مشخصات فنی مرسدس بنز E200 جدید:

کلاس: سدان نیمه لوکس
پیشرانه: 4 سیلندر توربوشارژ
حجم موتور:2 لیتر
قدرت: 184 اسب بخار
گشتاور:300 نیوتن متر
گیرباکس:9 سرعته جی ترونیک
وزن:
مصرف:
شتاب:
باک:

امکانات مرسدس بنز E200 جدید:

تنظیم نورپردازی کابین در 64 رنگ- تکنولوژی STARDUST EFFECT در چراغ‌ها-2 نمایشگر 12.3 اینچی-سیستم هدآپ دیسپلی-ورود و استارت بدون کلید-صندلی های برقی جلو مجهز به حافظه-وکیوم درب ها-سیستم صوتی برمستر (نسخه های فول آپشن)-گرمکن و سردکن صندلی های جلو-سیستم پارک دوبل اتوماتیک-دوربین 360 درجه-دوربین دید عقب-سیستم تشخیص خواب آلودگی-چراغ های اتوماتیک-سنسور باران-کروز کنترل تطبیقی با رادار-صندوق عقب برقی مجهز به سنسور تکان دادن پا-سقف پاناروما-سیستم تشخیص نقطه کور-رادار جلو-سیستم هشدار خروج از خط-سیستم تهویه اتوماتیک با تنظیم مجزا برای عقب-سیستم پیش گیری از تصادف-نوربالای اتوماتیک

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

چشم و هم چشمی هاچ بک کراس ها/مقایسه رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3

شروعی دوباره برای جنتلمن کره ای/ نگاهی به سانگ‌ یانگ رکستون جدید

نسخه کوچک تر سانتافه / نگاهی به هیوندای توسان کرمان موتور

هایما اس 5 چه در چنته دارد؟ +قیمت احتمالی

نیسان جوک را بیشتر بشناسیم

“بیراهه روی” با بار اضافه! / مقایسه پیکاپ ریچ و کاپرا2

نیسان ایکس تریل رقیبی سرسخت برای قدبلندها

کدام هیبریدی؟/مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

زنگ خطری برای کراس اوورهای کامپکت/ مروری بر جک S3 محصول جدید کرمان موتور

برادر کوچکتر آسا با دستی پر می آید/نگاهی به بسترن B30 محصول جدید گروه بهمن

خاطره‌بازی با ژنرال بازنشسته!/مروری بر مرسدس بنز GLK350

دست دوم‌های هیجان انگیز/نگاهی به زانتیا و هیوندای آوانته

آیا ۳۰ اسب بخار ۵۰ میلیون می‌ارزد؟/ مقایسه کوراندو و اسپرتیج

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی