پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خدمات پس از فروش ایرتویا

بیشترین میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش ایرتویا

این طور که از گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پیداست، میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای عرضه شده در 3 ماهه نخست سال جاری، نسبت به 3 ماهه زمستان سال 95 کمتر است و این نشان از کاهش شاخص رضایتمندی مشتریان در این زمینه دارد. براساس این گزارش میانگین رضایت مشتریان […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲ مهر ۱۳۹۶

این طور که از گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پیداست، میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای عرضه شده در 3 ماهه نخست سال جاری، نسبت به 3 ماهه زمستان سال 95 کمتر است و این نشان از کاهش شاخص رضایتمندی مشتریان در این زمینه دارد.

براساس این گزارش میانگین رضایت مشتریان خودرو از شرکت‌های عرضه‌کننده در فصل بهار امسال 707 امتیاز است؛ حال آنکه در زمستان سال گذشته میانگین نمره این شرکت‌ها 709 امتیاز بوده است.

طبق این گزارش که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده است و به سه ماه نخست امسال مربوط می‌شود، پنج شرکت واردکننده خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته‌اند؛ در این بین شرکت‌های خودروساز رتبه ششم به بعد را کسب کرده‌اند؛ به طوری که ایران خودرو توانسته رده ششم، پارس خودرو رده هفتم و سایپا رده دهم را در اختیار بگیرند. در حالی خودروسازان داخلی در مقایسه با وارداتی‌ها جایگاه مناسبی کسب نکرده‌اند که میزان عرضه خودرو و همچنین سهم بازار تولید‌کنندگان کشور با وارد‌کنندگان قابل‌مقایسه نیست؛ بر این اساس نکته مهم آن است که هر چه بر میزان تولید یک خودرو افزوده شود، پیچیدگی مربوط به ارائه خدمات و همچنین رضایتمندی مشتریان نیز دشوار‌تر می‌شود. بنابراین چون سهم بالای خودروسازان داخلی‌ در بازار خودرو قابل‌قیاس با وارداتی‌ها نیست، آنها همواره در رده‌های پایین‌تر جدول رضایتمندی مشتریان قرار می‌گیرند.

نکته قابل‌تامل دیگر اینکه وزارتخانه هدف‌گذاری شرکت‌های عرضه‌‌کننده خدمات پس از فروش را نمره 750 از 1000 قرار داده تا براساس این عدد شرکت‌ها بتوانند وضعیت خدمات‌دهی به مشتریان خود را ارتقا دهند. براساس این هدف‌گذاری، هفت شرکت عرضه‌کننده‌ توانستند بیش از سطح متوسط صنعت امتیاز كسب کنند و این در شرایطی است که 16 شرکت دیگر نه‌تنها به این هدف نرسیدند؛ بلکه با نمرات منفی که به‌دست آوردند، فاصله بسیاری تا سطح مدنظر وزارت صنعت دارند.بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با مشتریانی که طی بهار امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 23 شرکت عرضه‌‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.

شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «نحوه نوبت‌دهی» «زمان صرف‌شده برای پذیرش»، «برخورد و پاسخگویی»، «زمان تعمیر و تحویل خودرو»، «تامین به موقع قطعات موردنیاز در تعمیر»، «تشریح تعمیرات انجام شده و قطعات تعویض شده»، و … این گزارش همواره در دو بخش شرکت‌های دارای بیش از 10 نمایندگی و شرکت‌های دارای کمتر از 10 نمایندگی صورت می‌گیرد.

اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در شرکت‌های دارای بیش از 10 نمایندگی نشان می‌دهد، رده‌های اول تا پنجم در اختیار وارد‌کنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (نماینده رسمی تویوتا در ایران) با 770 امتیاز در صدر جدول قرار دارد. این شرکت در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته توانسته 2 نمره بر امتیاز خود اضافه کند. دومین رتبه رضایت‌مندی مشتریان خودرو به شرکت آسان‌موتور (عرضه‌کننده محصولات هیوندایی در ایران) با 754 امتیاز رسیده است. مقایسه نمره این شرکت با زمستان سال گذشته نشان می‌دهد رضایت مشتریان از این شرکت دو نمره کاهش داشته است.

سومین رتبه این گزارش با 750 امتیاز به شرکت اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا در ایران) تعلق گرفته است. در حالی اطلس در این رتبه قرار گرفته است که میزان رضایت مشتریان از آن در مقایسه با زمستان کاهش 14 نمره‌ای را نشان می‌دهد. رتبه چهارم جدول مذکور به شرکت آرین موتور پویا (عرضه کنند محصولات میتسوبیشی در ایران) با 749 امتیاز اختصاص یافته است. مقایسه نمره بهار امسال این شرکت با زمستان سال گذشته نشان از افزایش 19 امتیازی رضایت مشتریان دارد. رتبه پنجم جدول رضایت‌مندی مشتریان از خدمات پس از فروش را پرشیا خودرو (عرضه‌کننده محصولات بی‌ام‌و درایران) با 746 امتیاز به دست آورده است.

بررسی نمرات این شرکت در بهار امسال با زمستان سال گذشته نشان از کاهش 11 امتیازی رضایت مشتریان دارد.در رتبه ششم و هفتم جدول مذکور اما به شرکت‌های خودروساز می‌رسیم. رتبه ششم را ایران خودرو با 736 امتیاز و رتبه هفتم را پارس خودرو با 697 امتیاز به دست آورده‌اند. مقایسه نمرات این شرکت‌ها در بهار امسال با فصل زمستان سال گذشته نشان می‌دهد، ایران خودرو 5 امتیاز و پارس خودرو 4 امتیاز افزایش رضایتمندی داشته‌اند.

رتبه هشتم این جدول به رامک یدک با 697 امتیاز رسیده است. بعد از این شرکت مدیا موتور (عرضه‌‌کننده محصولات ام‌جی چین) با 695 امتیاز در رتبه نهم جای گرفته است. این شرکت در مقایسه با زمستان سال گذشته افزایش 10 امتیازی داشته است. رتبه دهم در این بخش را شرکت سایپا با 688 امتیاز به دست آورده؛ مقایسه امتیاز فصل بهار سایپا با زمستان نشان از افزایش 4 امتیازی این شرکت دارد.

رتبه‌های یازدهم تا چهاردهم جدول رضایت مشتریان از شرکت‌های خدمات پس از فروش دارای بیش از 10 نمایندگی به ترتیب از آن شرکت‌های مزدا یدک (عرضه‌کننده محصولات مزدا در ایران) با 671، کرمان موتور با 669، مدیران خودرو با 661 و پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) با 620 امتیاز است.

شرکت‌های دارای کمتر از 10 نمایندگی:

رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای سواری شرکت‌های دارای کمتر از 10 نمایندگی در فصل بهار نشان می‌دهد که شرکت کلرنگ موتور فامیلی (عرضه‌کننده محصولات هوندا در ایران) با 827 امتیاز در صدر جدول جای گرفته است. این شرکت افزایش 38 نمره‌ای را در مقایسه با زمستان سال گذشته به خود دیده است. رتبه دوم این بخش به بازرگانی معین موتور‌ (عرضه‌کننده محصولات پورشه در ایران) با 800 امتیاز تعلق گرفته است. این شرکت 5 امتیاز منفی نسبت به فصل زمستان سال گذشته از سوی مشتریان داشته است.

رتبه سوم جدول مذکور به یک خودروساز چینی تعلق گرفته حال آنکه پس از آن آرین موتور تابان (عرضه‌کننده محصولات دی‌اس در ایران) با کسب 761 امتیاز در رتبه چهارم جای گرفته است. رتبه پنجم جدول مذکور به شرکت ستاره ایران (عرضه‌کننده محصولات بنز در ایران) با 740 امتیاز تعلق گرفته است. این شرکت نیز 14 امتیاز افزایش نسبت به نمره خود در فصل زمستان سال گذشته کسب کرده است. رتبه‌های بعدی این جدول به ترتیب از آن شرکت‌های نگین خودرو (عرضه‌کننده محصولات رنو در ایران) با 684، آلفا موتور (عرضه‌کننده محصولات آلفارومئو در ایران) با 676، افرا موتور (عرضه‌‌کننده محصولات ولوو در ایران) با 611 و دیار خودرو (عرضه‌کننده محصولات گریت وال در ایران) با 502 امتیاز شده است.

خدمات پس از فروش ایران خودرو همچنان در مسیر پیشرفت

روند صعودی پیشرفت رامک خودرو در خدمات پس از فروش

نقص فنی در صدر شکایت های خودرویی

رتبه اول خدمات پس از فروش میان واردکنندگان خودرو به ایرتویا رسید

چگونه ایساکو عنوان بهترین خدمات پس از فروش خودرو را از آن خود کرد؟

رتبه نخست خدمات پس از فروش ایران خودرو برای هشتمین سال متوالی

آنچه که باید در خصوص فراخوان ایرتویا بدانید

رتبه اول خدمات پس از فروش میان واردکنندگان خودرو به ایرتویا رسید

تویوتا C-HR زودتر از موعد به دست مشتریان رسید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی