پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جهان نوین آریا

تست فنی جامع نیسان ایکس تریل (آنرود و آفرود)

تست و بررسی میدانی نیسان Xtrail خلق پاترول، خوی ماکسیما حدود 2 سال است که نیسان دوباره با 2 مدل Juke و Xtrail پایش به بازار ایران باز شده است. در این مدت کوتاه هر 2 مدل توانسته‌اند در بازار موفقیت‌های زیادی کسب کنند و مشتریان آنها رضایت‌مندی خوبی از کیفیت خودروها و خدمات پس‌ازفروش […]

javankhodro
دوشنبه - ۱۷ مهر ۱۳۹۶

تست و بررسی میدانی نیسان Xtrail

خلق پاترول، خوی ماکسیما

حدود 2 سال است که نیسان دوباره با 2 مدل Juke و Xtrail پایش به بازار ایران باز شده است. در این مدت کوتاه هر 2 مدل توانسته‌اند در بازار موفقیت‌های زیادی کسب کنند و مشتریان آنها رضایت‌مندی خوبی از کیفیت خودروها و خدمات پس‌ازفروش آنها دارند. به همت یکی از دوستان ماهنامه تخت‌گاز فرصتی دست داد تا بتوانیم یک از نمونه‌های مدل2016 ایکس تریل را در مسیرهای شهری و آفرود مورد بررسی قرار دهیم.

نمای ظاهری

چند سالی است که نیسان تصمیم گرفته یک استایل کلی را برای خودروهایش ترسیم کند. استایلی که بیش‌تر در نمای روبه‌رو مشاهده می‌شود. جلوپنجره‌ای شبیه به یک U باز که درون‌اش لوگو نیسان قرار دارد و چراغ‌هایی با گوشه‌های تیز که تیز‌ترین زاویه آنها از داخل به همراه یک خط روی جلوپنجره به سمت لوگو حرکت می‌کند. این اِلمان‌ها را می‌توانید در دیگر محصولات نیسان مثل ماکسیما (آلتیما) هم ببینید. درواقع نیسان سعی کرده شباهتی همراه با اصالت در صورت محصولات‌اش ایجاد کند تا وقتی در خیابان آنها را می‌بینید به بغل دستی بگویید: «اون نیسان رو ببین، چه استایل خوبی داره!» مثل آنهایی که می‌توانید از روی ظاهرشان حدس بزنید با هم برادر هستند.

فرم نمای جلو خودرو ساده است. از شلوغ‌کاری خبری نیست! خطوط تعریف شده و پویا که حجم خودرو را بزرگ‌تر از آن‌چه هست نشان می‌دهد. 2 خط از زیر شیشه جلو آغاز شده و به جلو حرکت می‌کنند. یکی از آنها به بالای جلوپنجره می‌رسد و دیگری به یکی از گوشه‌های چراغ. طراحان با این کار 3 حجم متفاوت در درپوش محفظه موتور ایجاد کرده‌اند که به دلیل گسترده بودن باعث می‌شود خودرو حجیم به نظر برسد. از جمله نکات مهم در طراحی خودروها آهنگ طراحی اشکال به شکلی است که تمرکز دید را به سمت لوگو خودرو معطوف کنند. کاری که طراحان نیسان با استفاده از زوایای چراغ‌ها و نوار LED زیرا چراغ انجام داده‌اند. زیر سپر هم از یک بَمپر پلاستیکی استفاده شده است که در زمان برخورد با زمین از آسیب رسیدن به سپر اصلی جلوگیری کند. کاری که در مسیرهای تست آفرود به خوبی انجام شد!

کابین

همان المان‌های طراحی بیرونی درون کابین هم دیده می‌شود. به‌طوری که شاید بیش‌ترین ارتباط منطقی بین طراحی کابین و طراحی خارجی را بتوان در این خودرو پیدا کرد. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع دقیقا در بالاترین سطح داشبورد تعبیه شده‌اند و دیگر ادوات کنترلی سیستم‌ها و امکانات خودرو زیر این قسمت قرار دارند. مجموعه داشبورد و تودوزی خودرو کیفیت قابل قبولی دارند و بیش از کیفیت آنها باید به دقت در مونتاژ اشاره کرد. زیرا خودرو مورد نظر ما حدود یک سال از عمرش می‌گذشت و با این حال کوچک‌ترین صدایی از قطعات آن شنیده نمی‌شد. نکته مهم در طراحی کابین ایکس‌تریل عدم اغراق در حجم‌پردازی و شکل هندسی قطعات است. انگار کسی که این خودرو را می‌خرد به دنبال هیجانات اغراق شده هالیوودی در طراحی بعضی از خودروها نیست. زیرا قبلا هم چند شاسی‌بلند داشته و بیش از زرق‌وبرق به دنبال کارایی خودرو می‌گردد.

جهان نوین آریا

صندلی‌ها نرم هستند و عمق متوسطی دارند. درحالی‌که عمق صندلی‌های سانتافه بیش از این خودرو است و صندلی‌های اوتلندر هم در کناره‌ها به خوبی ایکس‌تریل شما را حفظ نمی‌کنند. احتمالا باید گفت صندلی‌های این خودرو در کنار تویوتا RAV4 شاگرد اول‌های این کلاس هستند. پشت فرمان تسلط خوبی به اطراف دارید. دیدگاه سنتی را باید فراموش کنید و دیگر در سال 2017 نمی‌شود همه گوشه‌های خودرو را با چشم غیرمسلح دید! باید بگذارید این کار را دوربین‌ها و رادارهای مسلح برایتان انجام بدهند. وظیفه‌ای که در ایکس‌تریل بر عهده رادار شناسایی اجسام متحرک و سیستم دید 360 درجه AVM گذاشته شده است. به‌این‌ترتیب همیشه محیط خودرو در حال اسکن شدن است تا برای حرکت به طرفین، عمق و جلو ایمن شوید. البته درصورتی‌که حرکت بین خطوط را هم زیر پا بگذارید، آن وقت ایکس‌تریل به شما آلارم خواهد داد تا قوانین را رعایت کنید. نقاط کور خودرو مثل بخش بیرونی پشت ستون‌های عقب هم توسط رادار‌ها اسکن شده و برای شما در داشبورد مانیتور می‌شود. پس حرکت در فضای تنگ و یا پارک خودرو نباید کار سختی باشد.

فرمان ایکس‌تریل دارای پوشش چرمی است، صندلی‌ها نیز همین‌طور. ایکس‌تریل کروزکنترل، سیستم تهویه مطبوع مستقل، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، نمایش‌گر VID وسط آمپرها، سیستم هشدار فشار باد لاستیک‌ها یا TPMS، سیستم کنترل فعال شاسی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سیستم نور بالای اتوماتیک، سانروف پانوراما، چراغ‌های روشنایی روز، آینه‌های جمع‌شونده اتوماتیک، سنسورهای نور و باران، سیستم شست‌وشو چراغ‌ها و چندین‌وچند امکان دیگر را برای راحتی و ایمنی شما در اختیارتان می‌گذارد. هم‌چنین ترمزهای ABS ، EBD، ESP و کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای از جمله موارد ایمنی این خودرو به‌شمار می‌روند. در بخش‌های حرکتی نیز باید به سیستم پایین آمدن از شیب و کنترل خودرو در شیب اشاره کرد که در طول تست آنها را مورد بررسی قرار دادیم.

حرکت با گیرباکس مجازی

ایکس‌تریل مجهز به یک پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر است که می‌تواند در دور 6 هزار به 171 اسب‌بخار نیرو دست پیدا کند. هم‌چنین گشتاور این پیشرانه نیز در دور 4 هزار به 233 نیوتن‌متر می‌رسد. میزان مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه نیز 8.3 لیتر است. قدرت این پیشرانه از طریق یک گیرباکس CVT موسوم به Xtronic به‌صورت دائم به هر 4 چرخ منتقل می‌شود. درواقع نیسان ایکس‌تریل All Wheel Drive است. یعنی خودرویی که همیشه دودیفرانسیل است. البته سیستم انتقال قدرت دارای یک دیفرانسیل مرکزی هوشمند است که با توجه به اصطکاک هر چرخ، وزن روی محور و شرایط خودرو در مسیر، قدرت را بین محور جلو و عقب به صورت هوشمند توزیع می‌کند. در نتیجه مثلا اگر در مسیرهای خارج از جاده محور جلو چسبندگی مناسب نداشته باشد، بیش‌تر قدرت به محور عقب انتقال می‌یابد.

البته می‌توانید با استفاده از کلید گردان جلو کنسول میانی یکی از حالت‌های Lock، Auto و 2WD را نیز انتخاب کنید. درواقع وقتی کلید گردان را روی حالت قفل یا Lock قرار می‌دهید، گیرباکس خودرو از ضرایب کوتاه تری برای حرکت استفاده می‌کند. مثل زمانی که از دنده‌های کمکی در یک خودرو آفرود مجهز به گیرباکس دستی استفاده می‌کنید. در این حالت گیرباکس با توجه به شرایط خودرو ضریبی را انتخاب می‌کند که ایکس‌تریل به حرکت دربیاید. ممکن است این ضریب سبک باشد یا سنگین فرقی ندارد. مهم حرکت کردن است.

اتفاقی که در زمان بالا رفتن از شیب به سمت جاده رخ داد و وقتی خودرو در حالت Lock قرار گرفت تنها با 2 هزار دوربردقیقه در دل شیب آغاز به حرکت کرد و کم‌کم دور گرفت. این در حالی بود که سیستم ترمز کمکی هم در زمان متوقف بودن خودرو در شیب اجازه حرکت آن به سمت عقب را نمی‌داد. اما حالت Auto تعریف متفاوتی دارد. زیرا در این حالت دیگر دیفرانسیل جلو و عقب مثل حالت Lock به یک میزان از نیرو برخوردار نمی‌شوند. این برنامه گیرباکس را باید بیش‌تر در مواقعی مورد استفاده قرار داد که در سطوح لغزنده در حال حرکت هستید. اما اقتصادی‌ترین حالت نیز 2WD است که قدرت تنها به محور جلو انتقال می‌یابد و به‌این‌ترتیب مصرف سوخت نیز کاهش چشم‌گیری دارد.

در مسیرهای شهری و سربالایی نباید انتظار شتاب آن‌چنانی از ایکس‌تریل داشته باشید. زیرا گیرباکس CVT این خودرو کمی زمان می‌خواهد تا به همه گشتاور پیشرانه را منتقل کند. شاید این موضوع به دلیل AWD بودن دائمی خودرو است. زیرا توزیع نیرو کمی به کندی صورت می‌گیرد. اما با رسیدن به دور موتور حدود 4 هزار شتاب ثانویه درخور توجه است. البته در حالت 2WD می‌توانید شتاب بیش‌تری را تجربه کنید اما در کل به شتاب اولیه زیاد دلخوش نکنید. نکته جالب توجه در هنگام رانندگی در دورهای بالا صدای پیشرانه است که در کابین به‌خوبی شنیده می‌شود. هر چند شاید این موضوع از نظر بسیاری از خوانندگان ناخوشایند باشد اما از نظر نگارنده شنیدن صدای پیشرانه مهم‌ترین اطلاعاتی است که در زمان رانندگی می‌توانید از خودرو دریافت کنید. شاید شنیدن این صدا کمک می‌کند احساس اسپرت‌تری داشته باشید. درواقع اوتلندر و ایکس‌تریل 2 خودرویی هستند که در کلاس کراس‌اوورها صدای پیشرانه را به گوش سرنشینان منتقل می‌کنند و باید گفت کم‌صدا‌ترین پیشرانه متعلق به سانتافه است. اما بی‌شک جذاب‌ترین صدا هم از پیشرانه رنو کولئوس شنیده می‌شود.

 خب حالا قرار بود با ایکس‌تریل به انتهای لواسان و کنار سد برویم. یعنی جایی‌که از بالای جاده شیب تندی داشت و یک پرادو همراه 2 پاترول هم قبلا از همین مسیر به آن‌جا رفته بودند و کمپ آنها از بالا پیدا بود. مالک خودرو قبلا برای ماهیگیری به این منطقه آمده بود و به گفته خودش همه مسیر از بالای جاده را تا کنار سد با پای پیاده طی کرده بود. حالا قرار بود در خنکای تهویه مطبوع خودرو و با استفاده از سیستم DAC (Downhill Assist Contro) به کنار سد برویم. اما قبل از ورود به شیب رو به پایین دره، یک مشکل دیگر داشتیم! زاویه ورود به شیب، زیرا سطح مسیر به‌گونه‌ای بود که مجبور شدیم به سختی با فرمان دادن‌های بسیار در مسیر قرار بگیریم تا فلاپ یا بَمپر زیر سپر جلو و عقب با زمین برخورد نکند.

خب، خوشبختانه این مورد به خیر گذشت و وارد مسیر شدیم. راستش را بخواهید در ابتدا کمی سخت بود که به سیستم پایین آمدن از شیب خودرو اعتماد کنیم اما تنها 2 متر بعد از فعال شدن سیستم، همه‌چیز در کنترل خودرو قرار گرفت و به راحتی به سمت پایین حرکت کردیم. نکته جالب توجه در عملکرد این سیستم نبض‌های ترمز به‌وسیله ABS بود که کاملا سرعت خودرو را در کنترل داشت و مثل بعضی دیگر از خودروهای حتی SUV یک سیستم تزئینی نبود. در پایان شیب دوباره مشکل زاویه ورود به سطح و خروج را تجربه کردیم اما این‌بار متاسفانه بمپر زیر سپر جلو به زمین سایید تا در زیر آن خش‌هایی ناشی از این سفر آفرودی برجای بماند.

در مسیر بازگشت به بالا خودرو در وضعیت اتوماتیک حرکتی قرار داشت اما تنها توانست بخشی از مسیر را طی کند. درحالی‌که با به‌کارگیری حالت قفل ایکس‌تریل شروع به حرکت کرد. البته ECU در زمان توقف به پیشرانه اجازه نمی‌داد بیش از 2 هزار دور دوران کند و اگر هم در حالت تیپ‌ترونیک قرار می‌گرفتید باز هم این حالت حفظ می‌شد. نکته مهم در این مسیر اطلاعاتی بود که از فرمان به راننده انتقال می‌یافت. به شکلی که بر اثر برخورد لاستیک‌ها با سطح ضربات کوچکی را در غربیلک فرمان احساس می‌کنید که هم‌چون یک خودرو آفرود واقعی به شما می‌گوید سطح مسیر نرم، خاکی، سنگلاخ یا صاف است.

گیرباکس CVT این خودرو به گفته نیسان کاملا هوشمند است. به همین دلیل نیسان دیگر به سراغ طراحی مودهای رانندگی مثل تویوتا و میتسوبیشی نرفته و رفتار پدال گاز (سرعت فشرده شدن) به گیرباکس می‌گوید شما چه درخواستی از خودرو دارید. به‌طور مثال اگر در سرعت 80 کیلومتربرساعت با دور موتور حدود 2 هزار و 300 در حال حرکت باشید و پدال گاز را به نرمی تا انتها بفشارید، گیرباکس بدون معکوس کردن دنده یا تغییر ضریب، کم‌کم سرعت خودرو افزایش می‌یابد. اما در همین شرایط اگر ناگهان پدال گاز را تا انتها بفشارید، ECU گیرباکس تشخیص می‌دهد که شما به شتاب بالایی نیاز دارید و بلافاصله این شتاب را برایتان فراهم می‌کند. البته گیرباکس دیتاهای زیادی مثل زاویه دریچه گاز، دور موتور، میزان اکسیژن و… را برای این کار دریافت می‌کند. طراحی شاسی CFM این خودرو که کاری مشترک بین رنو و نیسان است، یکی از دستاوردهای مهم این همکاری به‌شمار می‌رود. زیرا قابلیت‌های این پلت‌فرم باعث شده محصولات موفقی از هر 2 کمپانی روی آن تولید شوند.

جهان نوین آریا

در پایان حدود 3 ساعت تست و بررسی نیسان ایکس‌تریل در مورد این خودرو باید گفت: «خودرویی است که در بسیاری از موارد مثل قابلیت‌های آفرودی بهتر از رقیبان عمل می‌کند و در بعضی از بخش‌ها مثل طراحی نیز کم‌کم باید به فکر لباسی نو باشد. این خودرو حتی در مواردی که به نظر کمی ضعیف به‌نظر می‌رسد نیز یک حد متوسط روبه‌بالا را به شما تقدیم می‌کند. کیفیت سواری آن به‌گونه‌ای است که انگار روح پاترول و اخلاق ماکسیما را هم‌زمان در خود دارد. از جمله نکات مثبت دیگر آن باید به خدمات پس‌ازفروش مناسب اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

آغاز به کار شعبه مرکزی و اداره تحویل نیسان در ایران

از تحویل ناب خودروهای نیسان چقدر می دانید؟

نیسان جوک را بیشتر بشناسیم

نیسان ایکس تریل رقیبی سرسخت برای قدبلندها

هرآنچه می خواهید از نیسان و اخبار پیرامونش بدانید/معرفی مجله خبری نیسان نوین

گزارش نمایشگاه خودرو تبریز (۸)/مهمان ناآرام غرفه نیسان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی