پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جت اسکی ایدو

اسکی روی آب!/ بررسی جت اسکی های هیجان انگیز بازار

براساس آمار گمرک در 5 ماهه نخست سال 1396 قریب به 13 تن قايق های تفريحی ورزشی موتوری ( جت اسکی )، به ارزش ریالی 8205745171 و ارزش دلاری 252717 وارد کشور شده است. در ادامه به بررسی 3 جت اسکی معروف قابل خریداری در بازار ایران می پردازیم. گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو: […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۵ مهر ۱۳۹۶

براساس آمار گمرک در 5 ماهه نخست سال 1396 قریب به 13 تن قايق های تفريحی ورزشی موتوری ( جت اسکی )، به ارزش ریالی 8205745171 و ارزش دلاری 252717 وارد کشور شده است. در ادامه به بررسی 3 جت اسکی معروف قابل خریداری در بازار ایران می پردازیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو:

کشور چین با صادرات 10 تن قايق های تفريحی ورزشی موتوری ( jet-ski )، با ارزش ریالی 5892767871 و ارزش دلاری 181723و همچنین کشور امارات نیز با صادر کردن قریب به 2 تن قايق های تفريحی ورزشی موتوری ( jet-ski ) ، به ارزش دلاری 55894 و ارزش ریالی 1819826400 جزو کشورهایی هستند که این محصول را به ایران صادر می کنند.

جت اسکی-کاوازاکی

کاوازاکی Ultra 310x

کاوازاکی از کمپانی‌های مشهور در زمینه تولید موتورهای قدرتمند است و یکی از اولین سازندگان جت اسکی‌ها در دینا به شمار می‌رود. کاوازاکی از اوایل دهه هفتاد با ورود موتورسیکلت‌های قدرتمند خود وارد بازار ایران شد و توانست تا محبوبیت زیادی را در میان موتورسیکلت‌سواران داخلی به دست‌ آورد. بعد از این ورود پرآوازه در حوالی سال 86، جت‌اسکی‌های کاوازاکی با پیشرانه‌های بسیار قدرتمند و هندلینگ مثال‌زدنی وارد آب‌های خلیج فارس شدند.

مدل الترا 310ایکس یکی از کامل‌ترین و قوی‌ترین جت‌اسکی‌های این کمپانی است که در ایران عرضه می‌شود. این جت‌اسکی علاوه بر قدرت بالای پیشرانه، تکنولوژی‌های متعددی را در دل خود جای داده و می‌توان آن را به عنوان یکی از هوشمندترین جت‌اسکی‌های دنیا قلمداد کرد. الترا 310 ایکس پیشرانه‌ای با 1500سی‌سی حجم را در اختیار دارد که 4 سیلندر خطی بوده و به سوپرشارژر و اینترکولر مجهز شده است. تکنولوژی سوپاپ‌های الکترونیکی مشهور به ETV، سامانه کروز کنترل، محدودکننده سرعت تا 5 مایل بر ساعت و حالت اقتصادی(Economy Assistant Mode) برای کنترل میزان مصرف سوخت از فناوری‌هایی است که در مدل 2017 این جت‌اسکی محبوب به چشم می‌خورند. دسته‌فرمان با قابلیت تنظیم در 5جهت مختلف، انعطاف‌پذیری این وسیله برای پذیرایی از استایل‌های مختلف رانندگان را نمایان می‌کند.

جت اسکی-کاوازاکی

اجزای بدنه کاملا یکپارچه بوده و یک مخزن سوخت 78 لیتری را که یکی از بزرگترین باک‌های سوخت به حساب می‌آید را به همراه دارند. از دیگر تکنولوژی‌های این جت‌اسکی باید به کنترل هوشمند فرمان برای رانندگان تازه‌کار اشاره کرد. در سرعت‌های بالا و مانور روی موج‌ها که احتمال چرخش فرمان و واژگونی جت اسکی وجود دارد، این فناوری وارد عمل شده و با اعمال نیروی کنترلی روی فرمان، اجازه چرخش ناصحیح توسط راننده را نمی‌دهد. SLO یا Smart Learning Operation نیز از دسته تکنولوژی‌های مخصوص تازه‌کاران است که مانورهای حرکتی جت‌اسکی را محدود کرده و از حرکات و ویراژهای رانندگان مبتدی جلوگیری می‌کند.

کاوازاکی الترا 310ایکس مجهز به سیستم ضد سرقت بوده و در بازار داخلی به راحتی یافت می‌شود. خرید این جت‌اسکی هوشمند بین 115 تا 120 میلیون تومان هزینه خواهدداشت که به نظر می‌رسد در قبال خدمات ارائه شده و با توجه به وضعیت بازار در داخل کشور قیمت‌گذاری شده باشد. البته که همین وسیله ورزشی در بازار جهانی با قیمت نزدیک به 16هزار دلار عرضه می‌شود. این مدل از جت‌اسکی‌های کاوازکی یکی از نمونه‌های فول‌آپشن به حساب می‌آیند و تیپ‌های پایه‌ای نیز وجود دارند که با قیمت‌های پایین‌تری قابل خریداری هستند. پایه‌ای ترین تیپ کاوازاکی STX با قیمتی در حدود 9500 دلار موجود است و کامل‌ترین نسخه آن‌ها تیپ LX که با 300 اسب بخار قدرت در نوع خود یکی از قدرتمند‌ترین ها به حساب می‌آید. جالب اینجاست که این نسخه نیز در ایران وارد شده و با قیمتی کمتر از تیپ X عرضه می‌شود.

پیشنهاد نهایی

با توجه به تیپ‌های مختلفی که از این موتورسیکلت‌ آبی در دنیا وجود دارد، وارد کردن یک نمونه ارزان‌تر از این مدل به کشور هم منطقی و به صرفه است. ولی اگر حس راندن یک وسیله نقلیه آبی خیلی قدرتمند را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنید، چشم‌بسته به سراغ کاوازاکی الترا ایکس بروید.

مشخصات فنی

پیشرانه: 1.5 لیتری مجهز به سوپرشارژر و اینترکولر

سیستم سوخت‌رسانی: انژکتوری

نوع سوخت: بنزین معمولی

گنجایش باک: 78 لیتر

ظرفیت: 1 تا 3 نفر

نکات مثبت:

تکنولوژی‌های ETV و SLO

پیشرانه قدرتمند

پشتیبانی از قطعات

ظرفیت بالای مخزن سوخت

جت اسکی ایدو

سی دو RXP X 260

اگر به دنیای قایق‌ها علاقه‌مند باشید یا بازی‌های رایانه‌ای قایق‌رانی را دنبال کنید، قطعا کمپانی سی دو برایتان آشنا به نظر می‌رسد. سی‌دو از تولیدکنندگان کهنه‌کار قایق‌های قدرتمند است و در زمینه تولید وسایل نقلیه ابی فعالیت می‌کند. کیفیت بالا، طراحی منحصر به فرد، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته روز و سطح خدمات رفاهی مناسب از ویژگی‌های اصلی ساخته‌های این کمپانی چندهویتی است. جت‌اسکی‌های سی دو در بازار ایران نیز با همین مشخصه‌ها معروف هستند و با وجود این‌که نمونه‌های اندکی از آن‌ها موجود است، به عنوان یکی از وارداتی‌های قابل اعتماد و سطح بالا مشهور هستند. این مدل از جت‌اسکی‌های سی‌دو را باید نشانه ای از اوج تمرکز سازندگان در تولید وسیله‌ای سریع و در عین حال پایدار دانست.

به همین منظور یک باله 90 درجه‌ای در عقب که در قسمت انتهایی بدنه قفل می‌شود طراحی شده‌است و در طرح صندلی ریزه‌کاری‌های زیادی در نظر گرفته شده‌است. صندلی اغلب جت‌اسکی‌ها به گونه طراحی شده که باید راننده نیروی مضاعفی را برای قفل کردن پاهای خود و تسلط بر دسته فرمان صرف کند ولی صندلی این جت اسکی با در نظر گرفتن ابعاد و میزان مانورپذیری، صندلی را به گونه‌ای طراحی کرده‌است که راننده در شرایطی ایده‌آل پشت فرمان آن قرار بگیرد. این جت اسکی از پیشرانه نسبتا قوی 1.5 لیتری سه سیلندر EFI بهره‌مند است که به سوپرشارژر و یک اینترکولر خارجی مجهز شده‌است. سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری است و مخزن سوخت آن تا 60 لیتر بنزین را در خود جای می‌دهد. یکی از سیستم‌های جالبی که سی‌دو در جت‌اسکی‌های خود استفاده می‌کند، تکنولوژی VTS یا Variable Trim System است که به کمک آن راننده می‌تواند، بالاترین سرعت مورد نظر خود و هم‌چنین زاویه انحراف جت‌اسکی روی پیچ‌ها را در سیستم ذخیره کرده و به محض اینکه شرایط برای سرعت گرفتن یا مانورهای حرکتی آماده بود تنها با فشردن یک دکمه روی دسته فرمان، به وضعیت مورد نظر برسد.

جت اسکی ایدو

این باعث می‌شود تا تمرکز راننده بر مسیر حرکت آب بیش‌تر شده و در مناسب‌ترین شرایط، تصمیم درستی برای تغییر جهت یا افزایش سرعت بگیرد. با وجود این سیستم استفاده از توان قدرتی 260 اسب بخاری که تا 105 کیلومتر بر ساعت سرعت ایجاد می‌کند، جذاب‌تر خواهدبود. کنترل هوشمند دریچه گاز یا iTC، یا سیستم هوشمند ترمز که به نام iBR از آن یاد می‌شود نیز از دیگر تکنولوژی‌های مورد استفاده در سی‌دو هستند که جت‌اسکی‌های ساخت این کمپانی را در میان رقبای به خصوص ژاپنی‌اش برجسته می‌کند. نمونه‌های انگشت‌شماری از مدل RXP X 260 تا سال 2014، در بازار ایران خرید و فروش می‌شوند و برای حدود قیمتی آن‌ها می‌توان رقمی معادل با 110 میلیون تومان در نظر داشت. آخرین نسخه از این مدل تا سال 2015 عرضه می‌شد که البته نسبت به مدل 2014 تفاوت چندانی نداشت. بعد از آن با کد RXT روانه بازار شد و در حال حاضر نمونه‌های 2017 آن از 14هزار دلار به بالا قیمت دارند.

پیشنهاد نهایی

تکنولوژی‌های کارآمدی در این جت‌اسکی به کار رفته است که برگ برنده‌ای برای آن در میان رقیبانش به شمار می‌رود. سی‌دو یکی از بهترین سازندگان وسایل آبی است و مطمئن باشید که از خرید یک موتورسیکلت آبی قدرتمندش پشیمان نخواهیدشد.

مشخصات فنی

پیشرانه: 1.5 لیتری سه سیلندر EFI مجهز به سوپرشارژر و اینترکولر

سیستم سوخت‌رسانی: انژکتوری

نوع سوخت: بنزین معمولی

گنجایش باک: 60 لیتر

ظرفیت: 1 تا 3 نفر

نکات مثبت:

پیشرانه قدرتمند و بهینه

تکنولوژی VTS

تکنولوژی iBR برای ترمزها و iTC برای دریچه گاز

جت اسکی یاماها

یاماها VX Cruiser 1100

یاماها از دیگر ژاپنی‌هایی است که در وهله اول همه را به یاد موتورسیکلت‌های محبوبی می‌اندازد که بیش از 70 سال از ورودشان به ایران می‌گذرد و در طول این سال‌ها همواره با استقبال چشمگیری همراه بوده‌اند. این کمپانی نام‌آشنا در بازار جت‌اسکی‌های موجود در کشور نیز مدل‌های معدودی را عرضه می‌کند که با توجه به قیمت نسبتا مناسبشان، برای موارد تفریحی در اسکله‌ها بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل از جت‌اسکی‌های با حجم موتور 1100 سی‌سی یاماها کامل‌ترین نمونه موجود از آن‌هاست که در نسخه نهایی به صندلی بزرگتری مجهز شده است. پیشرانه به طور دقیق 1052 سی‌سی حجم دارد، چهار سیلندر و چهار زمانه است.

این پیشرانه در مدل‌های 2017 این جت‌اسکی به پیشرانه معروف به TR-1 HO تبدیل شده‌است که با همین حجم‌ موتور، سه سیلندر دارد و علاوه بر کارایی بالاتر از مصرف سوخت بهینه‌تری نیز برخوردار است که البته فعلا در ایران موجود نیست. سیستم سوخت‌رسانی در وی‌ایکس کروزر انژکتوری بوده و مثل اغلب جت‌اسکی‌های این کلاس، از بنزین معمولی برای تامین سوخت مورد نیاز خود استفاده می‌کند. یک باک نسبتا بزرگ درست زیر صندلی این جت‌اسکی تعبیه شده که تا 60 لیتر گنجایش ذخیره بنزین را داراست. سیستم ضد سرقت، ریموت کنترل و فناوری Low RPM Mode برای ایجاد محدودیت در دور موتور و به عنوان یک مکانیزم کنترلی از ویژگی‌های اصلی این جت‌اسکی متوسط به حساب می‌آیند.

جت اسکی یاماها

همان طور که اشاره شد یاماها در نسخه به روز این وسیله ورزشی، صندلی بزرگتری را برای آن در نظر گرفته و با نام کروزر از آن‌ یاد کرده است که در کنار بدنه‌ای که با وجود شیارهای مختلف هندلینگ و پایداری مناسبی که برای جت‌اسکی فراهم کرده، شکل و شمایل زیبایی را برای آن به وجود آورده‌است. طبق ادعای کمپانی این مدل از جت اسکی‌ها 360 کیلومتر وزن دارند و طول آن‌ها به بیش از 3 متر می‌رسد. مصرف سوخت نسبتا پایین، وجود یک قلاب برای گره کردن طناب اسکی روی آب، پشت آمپر با نشانگرهای دور موتور، میزان سوخت، سطح روغن موتور، ساعت کارکرد،  سیستم عیب‌یاب هوشمند و هم‌چنین چراغ چک موتور از امکانات جانبی دیگری است که می‌توان عنوان کرد.

علاوه بر این مدل، نسخه‌های VX Deluxe و Sport نیز موجود هستند که از نظر مشخصه‌های فنی تفاوت چندانی با این مدل نداشته و اختلاف آن‌ها در چند مورد جزئی خدمات رفاهی خلاصه می‌شود. قیمت وی‌ایکس با صندلی کروزر در بازار جهانی، با توجه به سطح آپشن‌ها از 10هزار دلار شروع می‌شود. اما در ایران مدل‌های قبلی با امکانات خلاصه‌تری عرضه می‌شوند و با قیمتی در حدود 50 تا 60 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. نمونه محبوب دیگری از جت‌اسکی‌های یاماها نیز به تعداد محدودی در بازار وجود دارند که با در اختیار داشتن یک پیشرانه 1.8 لیتری و قدرت بیش‌تر با توجه به سال عرضه و میزان ساعت کارکرد با قیمت‌های متفاوتی که گاهی اختلاف نسبتا زیادی هم دارند، به فروش می‌رسند.

پیشنهاد نهایی

قیمت مناسب، کیفیت، خدمات و لیست امکانات قابل قبول، در کنار یک پیشرانه متوسط با قابلیت‌های حرکتی محدود و بدنه‌ای با وزن متناسب، این مدل از یاماها را به گزینه‌ای کاملا منطقی و اطمینان‌بخش تبدیل می‌کند.

مشخصات فنی

پیشرانه: 1.1 لیتری چهارسیلندر چهارزمانه

سیستم سوخت‌رسانی: انژکتوری

نوع سوخت: بنزین معمولی

گنجایش باک: 60 لیتر

ظرفیت: 1 تا 3 نفر

نکات مثبت:

صندلی کروزر

پیشرانه کم‌مصرف و متناسب با بدنه

امکانات قابل قبول

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

شگفتی باستان‌شناسان آینده! / مقایسه 4 شاسی بلند پر طرفدار

نگاهی به تویوتا پریوس پرایم ، پرفروش ترین خودرو الکتریکی

من با ماشین ام دوستم! / دیدار با پورشه 911 تیپ 964

آقای کت و شلواری فرانسوی/ نگاهی به سیتروئن C6 محصول آینده سایپا

فلفل تند و تیز ب ام و با ۴ چرخ متحرک!/بررسی ب ام و سری 3 جدید

قهرمان بی رقیب تر از همیشه/ بررسی فنی ب ام و سری 5 جدید

ايران خودرو از هايما جديدش رونمايي كرد/ بررسی و جدول مشخصات فنی هايما S5

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی