پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای فرسوده

بار خودروهای فرسوده را بر دوش خودروسازان نگذارید!/چالش های طرحی که مدت کوتاهی پس از اجرا، لغو شد

پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری خودروهای تیگو ۵، آریزو ۵، ام‌وی‌ام‌ X۳۳، جک S۵، لیفان ۸۲۰، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S۷ و byd s6 را به دلیل بالا بودن مصرف سوخت متوقف کرد. همچنین مقرر شد تولید کنندگان این خودروها برای تولید آنها، خودروی فرسوده از رده خارج کنند. این خبری است که چند روز پیش از […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۸ مهر ۱۳۹۶

پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری خودروهای تیگو ۵، آریزو ۵، ام‌وی‌ام‌ X۳۳، جک S۵، لیفان ۸۲۰، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S۷ و byd s6 را به دلیل بالا بودن مصرف سوخت متوقف کرد. همچنین مقرر شد تولید کنندگان این خودروها برای تولید آنها، خودروی فرسوده از رده خارج کنند. این خبری است که چند روز پیش از سوی خبرگزاری های کشور منتشر شد و خودروسازان و خریداران را با چالش های جدیدی رو به رو کرد. بسیاری از کارشناسان در مورد این طرح عقیده دارند عدم موفقیت های طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و افزایش مصرف سوخت در کشور باعث شده مسئولین اجرایی به دنبال دستاویزهای دیگری برای این طرح باشند. با درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت، این طرح لغو شده، اما بد نیست تحلیلی بر چرایی این گونه تصمیم های ناگهانی داشته باشیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو:

نگاهی به طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال های گذشته نشان می دهد این طرح نتوانسته به اهداف ترسیم شده اش در ابتدای تدوین برنامه های اجرایی دست پیدا کند. مشکلات بسیار اجرایی این طرح از مشکلات بانکی، مراحل اداری گرفته تا اقساط بالا و گاهی جایگزینی خودروهای با کیفیت پایین به جای خودروهای فرسوده باعث شده طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با راندمانی پایین رو به رو شود و حالا بیش از 4 میلیون خودرو فرسوده در کشور در حال تردد هستند. اما مسئولین به جای سهل کردن مراحل اجرایی جایگزینی خودرو نو با فرسوده، انگار به دنبال کوچه های فرعی برای عبور از این خیابان شلوغ می گردند تا کسی از انها نپرسد تکلیف این 4 میلیون خودرو چیست؟

از طرفی افزایش تولید خودرو در کشور، افزایش تقاضا برای خودرو در بازار و عدم موفقیت طرح فوق باعث شده مصرف میانگین سوخت بنزین در کشور به بیش از 80 میلیون لیتر در روز برسد. اما سوال اینجاست که خودروهای با تیراژ کم تر از 2 هزار دستگاه در سال همچون BYD S6 نقششان در افزایش مصرف سوخت در کشور چقدر است؟  این در شرایطی است که متاسفانه در حوزه مصرف سوخت مسئولین از بخش موتورسیکلت غافل هستند. در حالی که فقط در تهران طبق آمار رسمی بیش از 3.5 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری پر مصرف و آلاینده وجود دارد. هر چند امار غیر رسمی از وجود حدود 4 میلیون دستکاه موتورسیکلت در تهران خبر می دهد که بیش از 96 درصد انها کاربراتوری هستند و به عبارتی استاندارد آلایندگی انها یورو 0 است و بین 2 تا 4 برابر یک خودرو انژکتوری آلاینده تولید می کنند. مصرف سوخت این موتورسیکلت ها که اغلب با تکنولوژی دهه 60 میلادی تولید می شوند بیش از 2 تا 4 برابر یک مدل انژکتوری هم حجم سوخت مصرف می کنند.

خودروهای فرسوده-اسقاط خودرو

در شهری مثل تهران این موتورسیکلت ها روزانه به طور متوسط مجموعا 6 میلیون کیلومتر پیمایش دارند. حالا با در نظر گرفتن این اعداد و ارقام آیا واقعا خودروهای با تیراژ پایین و مصرف سوختی کم تر از 10 لیتر نقش پر رنگی در افزایش مصرف سوخت در کشور دارند؟ این در حالی است که استانداردهای آلایندگی فعلی در صنعت خودرو یورو4 است و در واقع از نظر آلایندگی این خودروها جزو خودروهای با استاندارد مناسب هستند. به نظر می رسد سوء مدیریت ها در طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کنترل آلاینده های هوا و از همه مهم تر مصرف سوخت در کشور گاهی همچون یک تبر به بدنه صنعت خودرو می کوبد.

از جمله خودروهایی که در لیست عدم شماره گزاری جای گرفتند خودروی BYD S6 است. یک شاسی بلند از محصولات شرکت کارمانیا که در استان کرمان و شهرستان بم تولید می شود. خودروی که حدود 1 سال قبل خط تولیدش در منطقه ارگ جدید بم به دست رحمانی فضلی وزیر کشور فعلی و دولت یازدهم افتتاح شد. بی وای دی S6 بر پایه پلت فرم لکسوس دو نسل قبل شکل گرفته و از جمله باکیفیت ترین خودروهای تولید شده در کشور به شمار می رود. جالب است خودرویی که توانسته حدود 500 شکل مستقیم ایجاد کند به دلیل مصرف ترکیبی حدود 1.3 لیتر بیش از استاندارد تدوین شده ، با شرایط عدم شماره گزاری رو به رو شد. البته در حال حاضر ممنوعیت شماره گذاری این خودرو رفع شده و جای نگرانی برای خریداران آن وجود ندارد.

خودروهای فرسوده

در شرایطی که کار، تولید و اشتغال از جمله دغدغه های مهم کشور در پیشرفت و رسیدن به اهداف تدوین شده در اقتصاد مقاوتی است، گاهی قوانین دست و پاگیر و غیر کارشناسی داخلی باعث می شود قطار اقتصاد مقاومتی کند حرکت کند. نگاهی به شرایط اشتغال و کار در استان کرمان نشان می دهد مسئولین باید در هموار کردن راه تولید در این استان کوشا باشند زیرا طبق آمار رئیس سازمان کار و رفاه این استان در حال حاضر نرخ بیکاری در استان کرمان به 11.4 درصد رسیده است و شهرستان بم بیشترین سهم را در این نرخ بیکاری دارد. در حالی که تنها در شرکت کارمانیا با تولید خودروی S6 بیش از 500 شغل مستقیم ایجاد شده است و با توجه به چشم انداز تولید و صادرات در این شرکت، روند اشتغال زایی در آینده سرعتی دوچندان به خود خواهد گرفت.

خودروهای فرسوده

جالب آنکه بعد از قرار دادن نام این 11 خودرو در لیست بدها، اطلاعات دقیقی از سوی سازمان های مربوطه به شرکت های تولید کننده در خصوص چگونگی و روش از رده خارج کردن خودروی فرسوده داده نشد که این نشان از ضعف در برنامه ریزی های کلان این حوزه دارد. از طرفی اجرایی شدن این قانون باعث افزایش قیمت تمام شده یک خودرو و در نتیجه افزایش قیمت خواهد شد که بی شک به مذاق مصرف کنندگان و خریدارن خوش نمی آید.  هر چند به نظر نمی رسد لیست بدهای راهنمایی و رانندگی آنقدرها دوام داشته باشد و شماره گذاری این 11 خودرو  از سر گرفته خواهد شد، اما گاهی مسئولین و سازمان های تصمیم گیرنده در کشور، سعی می کنند ضعف ها و سوء مدیریت ها را از بخشی به بخش دیگر دست به دست کنند! انگار کسی قرار نیست مسئله بزرگ اشکالات طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، آلودگی هوا و مصرف سوخت حل شود. تنها این مسئله که از چند روش حل شدنی است، بین مسئولین و سازمان ها دست به دست می شود.

لغو ممنوعیت شماره گذاری 9 خودرو داخلی (سه شنبه 18 مهر ماه 1396)

وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام کرد: محدودیت شماره گذاری خودرو‌های با مصرف سوخت بیش از ۸.۵ لیتر حذف شد.

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شماره گذاری خودروهای با مصرف سوخت بیش از 8.5 لیتر در 100 کیلومتر که روزهای گذشته متوقف شده بود، به روال گذشته باز می گردد.

محمد شریعتمداری افزود : این مصوبه در هیئت دولت اصلاح شده است و امروز یا فردا بخشنامه جدید وزارت صنعت معدن و تجارت درباره مجوز شماره گذاری خودروهای داخلی با مصرف سوخت بالا صادر خواهد شد.

وی افزود: خریداران این خودروها نگران شماره گذاری نباشند.

بنابراین گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی با استناد به مصوبه 24 مرداد هیئت دولت مبنی بر اسقاط یک خودرو فرسوده به ازای تولید یک خودرو نو با مصرف سوخت بیش از 8.5 لیتر ؛ از شماره‌ گذاری برخی خودروها همچون تیگو 5، آریزو 5، ام وی‌ام (خودروسازی مدیران)،X33، جک S5، لیفان 820 (کرمان موتور)، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S7 (ایران خودرو) وBYD S6 (کارمانیا) جلوگیری کرده است.

شماره گذاری تیگو5 فیس لیفت به قوت خود باقیست

شماره گذاری بی وای دی S6 از سرگرفته می شود

9 خودرو تولید داخل از شماره گذاری جا ماندند

تعیین تکلیف خودروهای مجهول المالک را جدی بگیرد

نقش کلیدی تجهیزات هوشمند پلیس در اعمال قانون خودروهای فرسوده

پرونده کامیون های فرسوده زیر دست کمیته صنعت

شرایط فروش بی وای دی S6 (مهر 96) + نگاهی به شاسی بلند 100 میلیونی بی وای دی

بنویسید تانگ، بخوانید تانک! / بررسی بی وای دی تانگ پیش از عرضه در بازار

گزارش نمایشگاه خودرو تبریز (۱۲)/ بی وای دی پیشگام در عرصه خودروهای الکتریکی

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی