پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا یاریس هاچ بک (3)

جنگجوی کم توقع ترافیک!/ بررسی فنی تویوتا یاریس هاچ بک

این روزها با ترافیک روز افزون خیابان ها و مشکلاتی مثل کمبود جای پارک که گریبان شهروندان را گرفته اند، خودرو سواری در ساعات شلوغی شهرهای پر جمعیتی مثل تهران به یک کابوس تبدیل می شود! اما تصور کنید در این شلوغی پشت فرمان یک هاچ بک جمع و جور و مجهز به گیرباکس اتوماتیک […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۳ مهر ۱۳۹۶

این روزها با ترافیک روز افزون خیابان ها و مشکلاتی مثل کمبود جای پارک که گریبان شهروندان را گرفته اند، خودرو سواری در ساعات شلوغی شهرهای پر جمعیتی مثل تهران به یک کابوس تبدیل می شود! اما تصور کنید در این شلوغی پشت فرمان یک هاچ بک جمع و جور و مجهز به گیرباکس اتوماتیک هستید. همین ویژگی ها مثل آبی روی آتش تا حد زیادی دغدغه های شما را کاهش می دهد. در چند سال اخیر تنوع هاچ بک های دنده اتوماتیک بازار افزایش یافته و انتخاب هایی متفاوت در اندازه ها و قیمت ها متفاوت دارید. در سگمنت هاچ بک های متوسط، تویوتا یاریس به عنوان یکی از با سابقه ترین گزینه ها حضور دارد. وقتی نام تویوتا به میان می آید، انتظار کیفیت و دوامی فوق العاده دارید و یاریس هم از این قاعده مستثنی نیست. البته یاریس هم در مدل هاچ بک و هم در مدل سدان در بازار عرضه شده.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو:

فیس لیفت نسل سوم یاریس به‌عنوان آخرین ویرایش عرضه‌شده از این هاچ‌بک محبوب در ایران به‌شمار می‌رود. یاریس برای اولین بار با نسل دومش یعنی اتاق XP90 در 2 نوع صندوق دار و هاچ بک به ایران آمد. بعد از گذشت مدتی از عرضه نمونه اولیه نسل سوم (X130) یاریس ۲۰۱۵ دست خوش تغییراتی شد و جای مدل قبلی را گرفت. این مدل با با کد اتاق xp150 شناخته می‌شود و در 2 نسخه ویژه اروپا و آمریکا و نسخه مخصوص خاورمیانه تولید شده. این 2 از نظر طراحی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. مدل واردشده به کشور از نوع ویرایش خاورمیانه است که بر پایه تویوتا VIOS شکل گرفته. البته بعد از این مدل یاریس بار دیگر دستخوش تغییراتی شد که این مدل بیشتر در بازارهای اروپایی عرضه شده است.

طراحی یاریس مدرن و جالب توجه است و مواردی مانند چراغ‌های بزرگ و متعجب عقب نظر بیننده را به خود جلب می‌کنند. طراحی کابین یاریس جدید مشابه کابین نسل سوم یاریس سدان است. چیدمان کابین و کنسول جلو در یاریس جدید، عامه‌پسندتر از مدل‌های قبلی یاریس است و به هیچ‌عنوان گیج‌کننده و شلوغ نیست.

تویوتا یاریس هاچ بک

از آن‌جایی‌که یاریس به‌عنوان محصولی اقتصادی شناخته می‌شود، کیفیت متریال کابین آن در سطح معمولی قرار دارد، این را فراموش نکنید که کابین مدل ۲۰۱۵ با افزایش کیفیت نسبی روبه‌رو بوده که در عوض ۴۰ کیلوگرم اضافه وزن نسبت به مدل قبلی را برایش به ارمغان آورده است. البته دوام متریال و مونتاژ قطعات هم‌چون سایر محصولات تویوتا قابل‌اعتماد است. اما مثل سایر محصولات تویوتا، یاریس جدید نیز از کمبود امکانات نسبت به رقبا رنج می‌برد و حتی از تنظیم برقی صندلی‌ها و ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای نیز در این هاچ‌بک کوچک خبری نیست.

تویوتا یاریس هاچ بک (1)

ارگونومی کابین در کل مناسب است و جانمایی ادوات مختلف به‌خوبی انجام شده، اما سیستم بلوتوث در محلی غیرمتعارف قرار دارد. وقتی‌که نگاهی به چرخ‌های عقب می‌اندازید و ترمز کاسه‌ای عقب را مشاهده می‌کنید، نا‌امیدی‌تان از یاریس دوچندان می‌شود. این در حالی است که حتی ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از ترمز دیسکی عقب بهره می‌برد. صندلی ردیف عقب قابلیت تاشدن دارد تا در صورت نیاز، فضای بیش‌تری برای بار در اختیار باشد.

تویوتا یاریس-کابین

روی صندلی‌های جلو مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی‌شود، اما در صندلی‌های نیمکت‌مانند عقب احساس راحتی به اندازه صندلی‌های جلو نیست و فضای محدود پا و سر برای افراد قدبلند آزاردهنده است. یاریس جدید از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری VVTI برخوردار است. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ با کد NZ.FE1 شناخته می‌شود و قادر است ۱۰۷ اسب‌بخار قدرت تولید کند. عملکرد گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک یاریس جذابیت چندانی ندارد، اما برای مصارف داخل شهر کافی به نظر می‌رسد.

از پیشرانه کوچک یاریس نیز نمی‌توان انتظار عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و مصرف بسیار پایین‌اش، کم‌تر پای صاحب این خودرو را به پمپ‌بنزین‌ها باز می‌کند. تعلیق یاریس در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع پیچشی است. سواری این تویوتای کوچولو در کل نرم و بی‌صداست، اما گه‌گاهی تکان‌ها به کابین نفوذ می‌کنند. تویوتا یاریس در حالی در رنج قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان قرار دارد، که اکثر رقبایش با امکانات بیش‌تر و موتور پرتوان‌تر با قیمتی پایین‌تر در بازار عرضه شده‌اند. اما یاریس به اسم‌ورسم و دوام بی‌نظیر تویوتا تکیه زده، با این‌حال بازار خریدوفروش مناسبی در ایران ندارد.

تویوتا یاریس هاچ بک

پیشنهاد نهایی

اگر می‌خواهید یک خودرو با حداقل دردسر و البته تجهیزات و امکانات برای رفت‌وآمد در شهرهای شلوغ کشور داشته‌باشید، یاریس با گیرباکس اتوماتیک و ساختار کم هزینه اش گزینه مناسب شماست. شاید همچون رقبای کره ای تنوع امکانات اش وسوسه تان نکند، اما بدون شک در طولانی مدت، بی دردسر بودنش شما را به خودش علاقه مند می کند. بازار خرید و فروش یاریس مثل کره ای ها پررونق نیست. البته کسی که سراغ یاریس رفته بدون شک به فکر استفاده طولانی مدت از آن (به دلیل دوام بالا و استهلاک پایین) بوده و زود به زود خودرو عوض نمی کند.

 

مشخصات فنی تویوتا یاریس هاچ بک:

کلاس:هاچ بک
پیشرانه:4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور:1500 سی سی
قدرت:107 اسب در 6000 دور
گشتاور:121 نیوتن در 4400
گیرباکس:4 سرعته اتوماتیک
وزن:1050 کیلوگرم
باک:42 لیتر

امکانات (نسخه فول آپشن)

سيستم ترمز ضد قفل (ABS)، سيستم توزيع الكترونيكي نيروي ترمز (EBD)، سيستم كمكي ترمز (BAS)- سیستم هوشمند ورورد بدون کلید+ دکمه استارت -سنسور عقب – ايربگ راننده و سرنشبین جلو – سیستم ضد سرقت (ايموبلايزر)- فرمان و سر دنده از جنس چرم – كنترل سيستم صوتي بر روي فرمان-تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو– صندلی های عقب 60:40 با قابليت تاشدن به صورت جداگانه با زير دستي-برف پاک کن تایمر دار- شیشه عقب دارای گرمکن – شیشه ها برقی-سیستم تهویه اتوماتیک-تنظيم برقي آینه های جانبی –گرم کن آینه های جانبی – آینه های جانبی تاشو برقی

نکات مثبت: دوام و قابلیت اطمینان بالا-خدمات پس از فروش مناسب شرکت عرضه کننده- کابین جادار نسبت به سایر هاچ بک ها-مصرف سوخت و آلایندگی پایین

نکات منفی: پیشرانه نچندان پرقدرت-آپشن های محدود-بازار خرید و فروش دست دوم ضعیف تر از رقبای کره ای

رقبای یاریس در بازار ایران

 

تویوتا C-HR بهترین خودرو از نگاه مجله پارکرز

جعبه جادوی تویوتا در راه توکیو/معرفی تویوتا TJ کروزر

دوست آقای امپراطور پوست انداخت!/ مروری بر تاریخچه تویوتا سنچوری به بهانه معرفی نسل جدید

نگاهی به تویوتا پریوس پرایم ، پرفروش ترین خودرو الکتریکی

تحلیلی بر شاخص‌های ارزیابی رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش

بیشترین میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش ایرتویا

تویوتا با پرادو ۲۰۱۸ به جنگ مسیرهای صعب‌العبور آمد

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی