بررسی آمار واردات خودرو در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد ۷۰ درصد خودروهای وارداتی از امارات متحده عربی به ایران آمدهاند. این آمار با نماینده رسمی بودن شرکت های فعال در زمینه واردات خودرو تناقض دارد. حتما با خود میگویید اگر این شرکت ها نماینده رسمی کمپانیهای مادر هستند، چرا خودروهایشان از کشورهای […]
بررسی آمار واردات خودرو به کشور در نیمه نخست سالجاری نشان میدهد 70 درصد خودروهای خارجی از اماراتمتحده عربی به کشور وارد شدهاند، این در حالی است که از دیماه 95 تنها نمایندگان رسمی مجوز ورود خودرو به کشور را داشتهاند.
بنابر آمار انجمن واردکنندگان خودرو از گمرک جمهوری اسلامی ایران، تعداد ۳۱ هزار و ۵۰۶ دستگاه خودرو از اماراتمتحده عربی به کشور وارد شده است. بر این اساس واردات از این کشور همچنان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. با وجود تاکید دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو بر فعالیت نمایندگیهای رسمی شرکتهای مادر در دوره پساتحریم، اما همچنان شاهد واردات خودرو از کشورهای ثالث هستیم. به اعتقاد کارشناسان یکی از اصلیترین مزیتهای واردات خودرو از کشورهای مبدا، کاهش هزینه واردات خودرو به کشور است که این موضوع اثر جدی در عرضه خودرو در بازار کشور دارد.
اما بعد از امارات، فرانسه با واردات ۲ هزار و ۶۷۲ دومین مبدا واردات خودرو به کشور است. سهم این کشور از واردات خودرو ۶ درصد است. بعد از فرانسه، چین با یک هزار و ۹۱۴ دستگاه در رتبه سوم قرار دارد؛ بهطوریکه سهم این کشور در واردات کالا به کشورمان نیز تنها ۴ درصد است. کره نیز که یکی دیگر از مبداهای واردات خودرو به کشورمان است چند برند آن در بازار کشورمان فعال هستند، این کشور نیز با سهم ۴درصدی یک هزار و ۶۸۹ دستگاه خودرو به ایران وارد کرده است.
واردات خود از امارات و کشورهای ثالث صرفا دلیل این نیست که شرکت های وارد کننده داخل کشور نمایندگی رسمی شرکت های مادر نیستند. در بعضی موارد، واردات مستقیم از کشور مبدأ بنا به دلایلی مثل هزینه های حمل و نقل، مسافت زیاد و عملکرد شرکت های باربری، باعث می شود تا خودرو از کشور مبدأ به کشور ثالثی مثل امارات رفته و پس از آن به ایران بیاید.
دیدگاه خود را بنویسید