پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا اپتیما-واردات خودرو

امارات‌ مبدأ اصلی خودروهای وارداتی

بررسی آمار واردات خودرو در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد ۷۰ درصد خودروهای وارداتی از امارات متحده عربی به ایران آمده‌اند. این آمار با نماینده رسمی بودن شرکت های فعال در زمینه واردات خودرو تناقض دارد. حتما با خود می‌گویید اگر این شرکت ها نماینده رسمی کمپانی‌های مادر هستند، چرا خودروهایشان از کشورهای […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱ آبان ۱۳۹۶

بررسی آمار واردات خودرو در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد ۷۰ درصد خودروهای وارداتی از امارات متحده عربی به ایران آمده‌اند. این آمار با نماینده رسمی بودن شرکت های فعال در زمینه واردات خودرو تناقض دارد. حتما با خود می‌گویید اگر این شرکت ها نماینده رسمی کمپانی‌های مادر هستند، چرا خودروهایشان از کشورهای عربی به کشور وارد می‌شود؟ اما باید گفت که امارات در این میان کشور ثالث به شمار می‌رود و به عنوان پلی میان شرکت های داخلی و کمپانی‌های مادر نقش ایفا می‌کند.

بررسی آمار واردات خودرو به کشور در نیمه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد 70 درصد خودروهای خارجی از امارات‌متحده عربی به کشور وارد شده‌اند، این در حالی است که از دی‌ماه 95 تنها نمایندگان رسمی مجوز ورود خودرو به کشور را داشته‌اند.

بنابر آمار انجمن واردکنندگان خودرو از گمرک جمهوری اسلامی ایران، تعداد ۳۱ هزار و ۵۰۶ دستگاه خودرو از امارات‌متحده عربی به کشور وارد شده است. بر این اساس واردات از این کشور همچنان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. با وجود تاکید دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو بر فعالیت نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های مادر در دوره پساتحریم، اما همچنان شاهد واردات خودرو از کشورهای ثالث هستیم. به اعتقاد کارشناسان یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های واردات خودرو از کشورهای مبدا، کاهش هزینه واردات خودرو به کشور است که این موضوع اثر جدی در عرضه خودرو در بازار کشور دارد.

اما بعد از امارات، فرانسه با واردات ۲ هزار و ۶۷۲ دومین مبدا واردات خودرو به کشور است. سهم این کشور از واردات خودرو ۶ درصد است. بعد از فرانسه، چین با یک هزار و ۹۱۴ دستگاه در رتبه سوم قرار دارد؛ به‌طوری‌که سهم این کشور در واردات کالا به کشورمان نیز تنها ۴ درصد است. کره نیز که یکی دیگر از مبداهای واردات خودرو به کشورمان است چند برند آن در بازار کشورمان فعال هستند، این کشور نیز با سهم ۴‌درصدی یک هزار و ۶۸۹ دستگاه خودرو به ایران وارد کرده است.

واردات خود از امارات و کشورهای ثالث صرفا دلیل این نیست که شرکت های وارد کننده داخل کشور نمایندگی رسمی شرکت های مادر نیستند. در بعضی موارد، واردات مستقیم از کشور مبدأ بنا به دلایلی مثل هزینه های حمل و نقل، مسافت زیاد و عملکرد شرکت های باربری، باعث می شود تا خودرو از کشور مبدأ به کشور ثالثی مثل امارات رفته و پس از آن به ایران بیاید.

توقف ثبت سفارش فقط به زیان مصرف کننده

کهنه بیاید به بازار، نو می‌شود دل‌آزار!/پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم خارجی

زمین گیر شدن 7 هزار خودرو وارداتی در گمرک

فصل تخفیف های خودرویی در حاشیه خلیج فارس

صادرات خودرو آب رفت!

بلاتکلیفی قوانین واردات خودرو و تکذیب پشت تکذیب ارگان های ذیربط

واردات خودروهای بالای 2500 سی سی همچنان ممنوع

شکایت رسمی انجمن واردکنندگان خودرو از سازمان توسعه تجارت

تردد خودروهای عراقی بدون اخذ روادید در منطقه آزاد اروند

فصلی جدید در مصائب واردات خودرو !/گفت و گو با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی