پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محصولات هیبریدی تویوتا

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

هر ساله وقتی به فصل های سرد نزدیک می شویم، مشکل آلودگی هوا بیش از هر زمان دیگری مهم می شود و رسانه ها و ارگان های مربوطه راجع به آن بحث می کنند. اما یکی از مهمترین اقدامات موثر برای کاهش آلودگی هوا در شهرهای شلوغ و پر رفت آمد، جا انداختن فرهنگ استفاده […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲ آبان ۱۳۹۶

هر ساله وقتی به فصل های سرد نزدیک می شویم، مشکل آلودگی هوا بیش از هر زمان دیگری مهم می شود و رسانه ها و ارگان های مربوطه راجع به آن بحث می کنند. اما یکی از مهمترین اقدامات موثر برای کاهش آلودگی هوا در شهرهای شلوغ و پر رفت آمد، جا انداختن فرهنگ استفاده از خودروهای پاک با موتورهای برقی یا برقی-بنزینی است. البته این نوع خودروها تا قراگیر شدن در بازار ایران راه زیادی در پیش دارند. ایرتویا به عنوان نماینده رسمی تویوتا در ایران، اولین شرکتی بود که پای خودروهای هیبرید را به ایران باز کرد و همواره در حال متنوع کردن سبد محصولات هیبریدی خود است. در اینجا تصمیم گرفتیم علاوه بر توضیحی مختصر در مورد عملکرد پیشرانه هیبرید، نگاهی به هیبریدی های تویوتا در بازار ایران داشته باشیم.


به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

مسکنی موثر برای کاهش آلودگی هوا

چقدر به محیط‌زیست خود اهمیت می‌دهید؟ با شنیدن اسم شهرهای شلوغ و پرترافیک نخستین منظره‌ای که در ذهنتان نقش می‌بندد چیست؟ حتما هوایی غبار گرفته است و شهروندانی که با ماسکی روی بینی در خیابان‌ها تردد می‌کنند! هر ساله تعداد قابل توجهی از افراد به سبب آلودگی هوا و محیط‌زیست جان خود را از دست می‌دهند. پس خودروها و وسایل نقلیه تنها با تصادف و سانحه‌هایی از این قبیل جان مردم را نمی‌گیرند. آلایندگی و گازهای سمی خارج شده از خودروها نیز می‌تواند بلای جان مردم باشد. اما با رو به اتمام بودن سوخت‌های فسیلی و افزایش آلودگی هوا، خوشبختانه چند سالی است که خودروسازهای بزرگ برای تامین نیروی محرکه محصولاتشان به فکر استفاده از سوخت‌های غیرفسیلی افتاده‌اند.

آلودگی هوا

پیشرانه‌هایی که با برق، هیدروژن، الکل و… کار می‌کنند، این روزها بیشتر از قبل در صنعت خودروسازی فراگیر شده‌اند. یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین سیستم‌های تولید نیرو در خودروهای امروزی، سیستم‌های هیبرید است. هیبرید در لغت، ترکیبی معنی می‌شود. پیشرانه‌های هیبرید نیز ترکیبی هستند و در همه آنها یک موتور برقی، با یک پیشرانه بنزینی، دیزلی و … جفت و ترکیب شده و نیروی محرکه خودرو را تامین می‌کند. یکی از پیشگامان استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی، بزرگ‌ترین خودروساز دنیا یعنی تویوتا است که از نظر تیراژ تولید خودروهای برقی نیز رتبه دار است. استفاده از پیشرانه‌های دوست‌دار محیط زیست، در اکثر کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا جا افتاده. به لطف تلاش‌های شرکت ایرتویا (نماینده انحصاری محصولات تویوتا و لکسوس)، پای خودروهای دوست‌دار محیط‌زیست به ایران نیز باز شده و در چند سال اخیر این گونه خودروها جای خود را در بازار پیدا کرده اند. اما باید قبول کرد که همچنان میزان آگاهی نسبت به خودروهای برقی و هیبریدی در کشور کافی نیست. اگر از تعداد محدود ب‌ام‌و 8i های وارد شده با قیمت نجومی و وضعیت نامشخص پلاک و تعداد انگشت‌شمار بنزهای 400S هیبرید ناوگان تشریفات فاکتور بگیریم، بخش قابل توجه هیبریدهای بازار ایران را محصولات تویوتا و لکسوس تشکیل می‌دهند که در سال گذشته هیوندای سوناتا هیبرید نیز به عنوان تنها هیبریدی هیوندای در ایران عرضه شده.

نخستین خودرو هیبریدی که پایش به ایران رسید، لکسوس CT200h بود و بعد از آن سبد محصولات هیبرید ایرتویا با نسل سوم تویوتا پریوس  (پرفروش‌ترین خودرو هیبرید دنیا) ، تویوتا کمری هیبرید و لکسوس h300NX تکمیل شد. در آخر نیز جدیدترین مدل پریوس (نسل چهارم) در تعداد قابل توجه به ایران آمد و در سال 96 ایرتویا نسخه هیبرید C-HR را رسما به عنوان نخستین شاسی بلند هیبرید ایران به بازار فرستاد.

مروری بر عملکرد سیستم هیبرید

همان طور که بارها در مطالب بررسی خودروهای هیبرید اشاره کرده ایم، اینگونه خودروها شرایطی متفاوت با خودروهای تک‌سوز دارند. دکمه استارت را فشرده، آمپرهای پشت فرمان روشن می‌شود اما کوچک‌ترین صدایی به گوش نمی‌رسد. بدون شک اگر اطلاعاتی راجع به نحوه عملکرد خودروهای هیبرید نداشته باشید، هنگام درجا کار کردن پیشرانه گمان می‌کنید خاموش است و مجددا اقدام به فشردن دکمه استارت می‌کنید! پس پیش از هر چیز، اجازه دهید تا از نحوه عملکرد پیشرانه کمری هیبرید بیشتر برایتان بگوییم.

سیستم هیبرید

همان‌طور که اشاره شد، سیستم هیبرید از 2 پیشرانه برقی و بنزینی تشکیل شده. پیشرانه بنزینی تویوتاهای مورد بحث یک موتور ۴ سیلندر  است که در هریک از این خودروها حجم و توان متفاوتی دارد. اما موتور الکتریکی  که در اکثر محصولات هیبریدی تویوتا از باتری‌های هیبرید نیکل متال MH Ni با عمر ۱۵ سال تشکیل شده و در کنار پیشرانه بنزینی، مجموع قدرت تولیدی را افزایش می دهد. همچنین گیرباکس خودروهای هیبریدی تویوتا از نوع CVT بوده که به 2 موتور MG1 و MG2 مجهز شده است.

سیستم هیبرید

وقتی اسم پیشرانه برقی به میان می‌آید، خیلی‌ها این پرسش را که موتور برقی چگونه شارژ می‌شود مطرح می‌کنند و به دنبال یک سیم و دوشاخه برای شارژ خودرو هیبرید هستند! اما این‌گونه نیست و پیشرانه بنزینی هنگامی که وارد مدار می‌شود، موتور برقی را نیز شارژ می‌کند. در حالت استارت، اگر موتور الکتریکی از شارژ کافی برخوردار باشد، پیشرانه بدون هیچ صدایی روشن می‌شود. اما در صورت اتمام شارژ باتری‌ها، پیشرانه بنزینی وارد مدار شده و آنها را شارژ می‌کند. در حقیقت پپیشرانه الکتریکی تنها در سرعت‌های کم، ایست و دنده عقب و عدم حرکت در سربالایی به طور مستقل کار می‌کند. همچنین در خودروهای هیبرید تویوتا دکمه ای به اسم EV قرار گرفته که در صورت شارژ باتری ها، با فشردن آن پیشرانه روی حالت برقی قرار می گیرد. البته در خودرهای پلاگین هیبرید می توانید برای شارژ باتری موتور برقی خودرو آن را با سیم مخصوص به برق متصل کنید که البته هنوز محصول پلاگین هیبردی از تویوتا در ایران عرضه نشده.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس در سراسر دنیا به عنوان یکی از خودروهای پیشگام در کاهش آلایندگی شناخته می‌شود و به آن لقب خودرو سبز داده‌اند. نخستین نسل پریوس در سال 1997 به بازار آمد، اما ایرانیان با نسل سوم پریوس این خودرو را شناختند. خودرویی که چندان عملکرد موفقی در بازار ایران نداشت و تعداد محدودی از آن به بازار راه پیدا کرد. اما داستان نسل چهارم که با کد XW50 شناخته می‌شود کاملا متفاوت است. هم‌چنین عرضه نسل جدید در ایران نیز توسط ایرتویا به‌صورت سیستماتیک و بهتر از قبل انجام شده است و شرایط فروش متنوع ایرتویا برای این خودرو باعث شده تا استقبال از ان چشمگیر باشد.

تویوتا پریوس

پریوس جدید با طراحی غیرعادی در نمایشگاه 2015 لاس‌وگاس معرفی شد. عده‌ای ظاهر این خودرو پاک را نقد می‌کنند و در عین حال این سبک طراحی پریوس طرفداران زیادی هم دارد. ترکیب ظاهری پریوس جدید هیچ شباهتی جز فرم لیفت‌بک عقب با قبل ندارد. پریوس جدید تغییرات رادیکالی نسبت به قبل تجربه کرده و خطوط تیز و شارپ روی سپرها به خوبی با فرم تندوتیز چراغ‌ها هماهنگ شده. فضای کابین هم‌چون طراحی بدنه مدرن و جذاب است و می‌توان گفت با هیچ خودرو دیگری در این کلاس شباهت ندارد. از نکات جالب دکوراتیو کابین می‌توان به موقعیت منحصربه‌فرد اهرم تعویض دنده، تریم سفید کابین و موقعیت جالب کیلومترشمار دیجیتالی و نشان‌گرهای وضعیت خودرو در قسمت بالای کنسول جلو اشاره کرد. فرم قرارگیری صفحه نمایش و موقعیت دیرچه‌های سیستم تهویه هم در نوع خود منحصربه‌فرد است.

تویوتا پریوس

صندلی‌های پریوس کمی سفت هستند اما به‌خوبی سرنشینان را در بر می‌گیرند. در کل باید گفت کابین پریوس با فاکتور گرفتن مشکلات جزیی نظیر کیفیت معمولی بعضی قطعات پلاستیکی، کاربردی و مناسب است. ساختار بدنه نیز نسبت به قبل 60 درصد محکم‌تر شده  و با بهره بردن از 7 ایربگ ایمنی بیش‌تری برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. پریوس جدید در تمام تست‌های موسسه IIHS آمریکا شرکت کرده و رتبه SAFETY PICK پلاس را به‌دست آورده است.

تویوتا

پریوس جدید مثل دیگر خودروهای هیبریدی توسط یک موتور برقی و یک موتور بنزینی قدرت خود را تامین می کند. پیشرانه بنزینی 1.8 لیتری با چرخه اتکینسون کار می‌کند و 12 اسب‌بخار قدر در اختیار راننده قرار می‌دهد. موتور برقی نیز از 2 واحدMG1  و MG2 تشکیل شده و در سرعت‌های کم‌تر از 45 کیلومتر، هنگام دنده‌عقب و در حالت سکون پیشرانه برقی بدون هیچ صدایی کار می‌کند. در این حالت مصرف سوخت و آلایندگی به صفر می‌رسد. اما در صورت فشار آوردن به خودرو و بالا بردن دور موتور، پیشرانه بنزینی نیز وارد مدار شده و موتور برقی را نیز شارژ می‌کند. حالت‌های رانندگی نیز در 3 وضعیت ECO،EV  و پاور تنظیم می‌شود. هم‌چنین پریوس به ترمز احیاکننده نیز مجهز شده که در سراشیبی‌ها نیروی ترمز را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. پریوس با باک 40 لیتری مسافت 900 کیلومتری را طی می‌کند و مصرف سوخت‌اش به زیر 5 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد.

تویوتا پریوس

مشخصات فنی تویوتا پریوس

کلاس: سدان لیفت‌بک
پیشرانه: پیشرانه 4 سیلندر بنزینی+ موتوربرقی
حجم موتور: 1.8 لیتر (حجم پیشرانه بنزینی)
قدرت: 121 اسب‌بخار در 5200 دور
گشتاور: 140 نیوتن‌متر در 3600 دور
گیرباکس: E.CVT
وزن: 1394 کیلوگرم
مصرف ترکیبی: 4.5 لیتر در 100 کیلومتر
حجم باک: 40 لیتر
شتاب صفرتاصد: 10.6 ثانیه

امکانات تویوتا پریوس (نسخه فول)

7 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای و زانویی)، سامانه ردیابی نقاط کور اطراف خودرو (BSD)، سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو، سیستم هشداردهنده خروج خودرو از مسیر (LANE DEPARTURE ALERT)، سیستم صوتی پریمیوم JBL  با 6 عدد بلندگو، سنسور باران، سیستم تهویه اتوماتیک به همراه سنسور رطوبت، صفحه نمایش‌گر 7 اینچی لمسی، شارژ بی‌سیم موبایل

تویوتا کمری هیبرید

تویوتا کمری هیبرید

برای سال ۲۰۱۵ تویوتا، کمری XV50 را دست‌خوش تغییراتی کرد. نمونه فیس‌لیفت کمری مخصوص بازار آمریکا وارد کشور شد که این موضوع را باید به فال نیک گرفت. اما همین موضوع باث شد تا با وضع قوانین گمرکی مبنی بر مممنوعیت واردات خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا، جلوی واردات کمری به ایران گرفته شود. این نسخه کمری خودروییست که وسعت تغییرات آن بیش‌تر از یک جراحی پلاستیک ساده است و باید انصاف داد که فیس‌لیفت ۲۰۱۵ کمری، از نظر ظاهری و ماهیت فنی، داستانی کاملا متفاوت با قبل دارد. بیش از ۲۰۰۰ قطعه در نسخه فیس‌لیفت کمری نسبت به قبل تغییر کرده‌اند و تویوتا در این نسخه پا روی یک‌سری از اصول خود گذاشته، سنت‌شکنی کرده و سدانی با طراحی شبیه به آوالون خلق کرده است. طول بدنه نیز ۴.۵ سانتی متر افزایش یافته. هم‌چنین در مدل‌های فول‌آپشن، مواردی نظیر دستگیره کرومی درها، رینگ‌های اسپرت آلومینیومی و سانروف، مواردی هستند که جذابیت ظاهر کمری را دوچندان می‌کنند.

تویوتا کمری هیبرید

صندلی‌ها کاملا نرم و راحت هستند و یک سانتی‌متر فاصله محوری بیش‌تر نسبت به قبل باعث شده تا فضای پای صندلی‌های عقب بیش‌تر شود. فضای کابین خیلی ساده طراحی شده و از شلوغی گیج‌کننده‌ای که در کابین خودروهای کره‌ای شاهد آن هستیم، خبری نیست. در بعضی نقاط از قطعات پلاستیکی نیز استفاده شده که از کیفیت مناسبی برخوردارند. در نمونه‌های فول‌آپشن، پوشش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان روکش شده با چرم طبیعی، همان چیزهایی هستند که از کابین یک سدان نیمه‌لوکس انتظار دارید. کمری هیبرید در 3 تیپ تجهیزاتی LE, SE و XLE عرضه می‌شود. که نمونه XLE به عنوان کامل‌ترین نسخه، از تجهیزاتی  هم‌چون تهویه اتوماتیک مجزا برای سرنشینان جلو و عقب، صندلی برقی ۸ جهته راننده و ۴ جهته سرنشین جلو، مانیتور ۷ اینچی لمسی و ۱۰ اسپیکر JBL، دوربین دید عقب و سامانه کی‌لس بهره می‌برد.

تویوتا کمری هیبرید

سیستم هیبرید در کمری از 2 پیشرانه برقی و بنزینی تشکیل شده است. پیشرانه بنزینی یک موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری است که به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها VVT.i مجهز شده و به تنهایی قادر است ۱۷۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. اما موتور الکتریکی ۶۵۰ ولت از باطری‌های هیبرید نیکل متال Ni.MH با عمر ۱۵ سال تشکیل شده است و در کنار پیشرانه بنزینی، مجموع قدرت تولیدشده را به حدود ۲۰۰ اسب‌بخار می‌رساند. پیشرانه بنزینی هنگامی که وارد مدار می‌شود، موتور برقی را نیز شارژ می‌کند. در حقیقت پپیشرانه الکتریکی تنها در سرعت‌های کمتر از ۴۵ کیلومتر، ایست، دنده عقب و عدم حرکت در سربالایی به‌طور مستقل کار می‌کند.

تویوتا کمری هیبرید

هم‌چون اکثر خودروهای هیبرید، برای کمری نیز یک گیرباکس e.CVT در نظر گرفته شده. در این گیرباکس خبری از ضربه هنگام تعویض دنده و افت دور موتور نیست و شتاب‌گیری یکنواخت انجام می‌شود. عملکرد سیستم ترمز در مجموع قابل‌قبول است و نسبت به قبل پیشرفت چشم‌گیری داشته. هم‌چنین سیستم کمکی BA در ترمزهای ناگهانی، قدرت ترمز را افزایش می‌دهد. از سایر سامانه‌های کنترل حرکت در کمری نیز می‌توان به SST (توقف هوشمند)، TRC (کنترل لغزش) و VSC (کنترل پایداری) اشاره کرد. به علاوه ۱۰ عدد ایربگ (۲ عدد در جلو، ۲ عدد پرده‌ای، 2 عدد زانویی و ۴ عدد جانبی) به همراه اسکلت‌بندی محکم درها و بدنه، ایمنی سرنشنیان را تامین می‌کنند.

تویوتا کمری هیبرید

مشخصات فنی تویوتا کمری هیبرید

کلاس: سدان خانوادگی
پیشرانه (سیلندر): 4 سیلندر 16 سوپاپ+پیشرانه برقی
حجم موتور: 2494 سی سی
قدرت: 203 اسب بخار در 6200 دور
گشتاور: 213 نیوتن متر در 4800 دور
گیرباکس: e.CVT
وزن: 1581 کیلوگرم
مصرف ترکیبی: 5.7 لیتر
حجم باک: 70 لیتر
شتاب صفرتاصد: 7.6 ثانیه

امکانات تویوتا کمری هیبرید (نسخه فول)

تنظيم کننده عمودي صندلي راننده – برف پاک کن تناوبي – گل پخش کن – آيينه هاي بغل برقي – کولر با دريچه عقب – فرمان هيدروليک/ بشکن/ تلسکوپي – شيشه برقي با محافظ – ريموت کنترل – زه جانبي همرنگ بدنه با روکش کرم – صندلي عقب تاشو با جاي دست – ترمز پارک (پدالي) – گرم کن شيشه عقب تايمردار – آيينه هاي بغل و دستگيره دربها همرنگ بدنه – سقف کشويي شيشه اي – کروز کنترل – صفحه نمايش اطلاعات – صفحه نمايش دماي بيرون – صندلي راننده برقي به همراه (تنظيم ارتفاع) – رينگ 17 اینچی آلومينيومي – چراغ مه شکن جلو – سنسور عقب-سیستم صوتی JBL با 10 بلندگو-صفحه نمایشگر 7 اینچی تاچ

تویوتا c-hr

تویوتا C-HR هیبرید

اعضای سگمنت کراس اوورهای جمع‌وجور با قیافه عجیب‌وغریب روزبه‌روز در حال افزایش هستند. پس از نیسان جوک، این‌بار نوبت تویوتا C-HR است که توجه خریداران را به سوی خود جلب کند. تولید C-HR از سال 2016 آغاز شده و جالب اینجاست که بر خلاف رسم معمول، این کراس اوور اسپرت همزمان با بازارهای جهانی در ایران عرضه شده و ایرتویا برای اینکه میخ خودش را در این سگمنت پرطرفدار بکوبد، C-HR را زودتر از موعد به مشتریان تحویل داده است. C-HR شاید مثل جوک طراحی رادیکالی داشته باشد، اما ظاهرش مثل رقیب هم‌وطن‌اش صفر و یکی نیست و هرچقدر هم که با طراحی‌های عجیب‌وغریب بیگانه باشید، به طراحی C-HR علاقه‌مند خواهید شد. گلگیرهای برجسته و ترکیب خطوط نرم و تیز روی بدنه، عنصر اصلی ظاهر C-HR را تشکیل می‌دهند. فرم پنجره عقب مثل هیچ کراس‌اوور دیگری نیست و شیب تندش شما را یاد خودروهای کوپه می‌اندازد. طراحی C-HR آن‌قدر هوشمندانه انجام شده که باید کلی براندازش کنید تا متوجه قرارگیری دستگیره‌های درب عقب روی ستون‌ها شوید. چراغ‌های عقب نیز شکلی شبیه بومرنگ دارند و چراغ‌های عریض جلو در همان نگاه اول به چشمان بیننده زل می‌زنند. البته این طراحی خاص برای C-HR کم هزینه هم نبوده و به طور مثال شیب سقف در قسمت عقب، سوار و پیاده شدن از کابین را در این قسمت دچار مشکل می کند.

تویوتا C-HR

تویوتا C-HR

تویوتا C-HR بر پایه پلت‌فرم TNGA ساخته می‌شود که با تویوتا پریوس جدید مشترک است. علاوه بر پیشرانه‌های بنزینی، نسخه هیبریدی C-HR نیز به بازار عرضه می‌شود. جالب است بدانید اکثر نسخه‌های در نظرگرفته‌شده برای بازار اروپا هیبریدی هستند. در ایران نیز 2 نسخه بنزینی و هیبریدی C-HR عرضه شده. نسخه هیبریدی به پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری با سیستم هوشمند زمانبندی سوپاپ ها  مجهز شده که موتور برقی و بنزینی آن روی هم می تواند 122 اسب بخار قدرت تولید کنند. گشتاور پیشرانه بنزینی نیز به 142 نیوتن متر در 3600 دور می رسد. موتور برقی c-hr از باتری هیبرید نیکل متال سود می برد و توان این موتور به 600 ولت می رسد . نقطه مثبت این پیشرانه به دست آمدن ماکزیمم گشتاور در دورهای پایین است. نسخه هیبرید با قیمت پایین تری نسبت به مدل بنزینی توربوشارژ عرضه می شود. پیشرانه  این شاسی‌بلند اسپرت با یک گیرباکس CVT مولتی‌درایو جفت می شود و ای کاش با توجه به سبک اسپرت C-HR ، شیفترهای پشت فرمان نیز به آن اضافه می شد. C-HR با توجه به ذات اسپرت‌اش چسبندگی مناسبی دارد و می‌توان گفت از نظر دینامیک یکی از بهترین‌های کلاس خود به‌شمار می‌رود.

تویوتا c-hr

مشخصات فنی تویوتا C-HR هیبرید

کلاس: کراس اوور اسپرت
پیشرانه: 4 سیلندر خطی
حجم موتور: 1798 سی سی
قدرت: 122 اسب بخار
گشتاور: 142 نیوتن متر در 3600 دور
گیرباکس: CVT مولتی درایو
وزن: 1460 کیلوگرم
مصرف ترکیبی:
حجم باک: 43 لیتر

امکانات تویوتا C-HR

سيستم تثبيت سرعت هوشمند (كروز كنترل هوشمند)-سيستم هوشمند ورود بدون كليد+ دكمه استارت-سيستم كنترل اتوماتيك سرعت در سر پائيني (DAC)-سيستم كنترل اتوماتيك در سر بالایی (HAC)-سیستم پیشگیری از تصادف به همراه رادار موج کوتاه (PCS)-سیستم هشدار وجود موانع در نقاط کور آینه های جانبی (BSM)-سیستم هشدار وجود موانع در نقاط کور هنگام حرکت به عقب (RCTA)-سیستم هشدار خروج از خطوط به همراه کمک به هدایت خودرو بین خطوط (LDA)-سیستم تشخیص و هشدار تابلوهای راهنمایی و رانندگی به کمک دوربین (RSA)-سنسور پارك عقب- سنسور پارك جلو-سیستم کمک پارک هوشمند (IPA)-دوربين عقب-ايربگ : راننده ، سرنشين جلو – جانبي سرنشینان جلو ، پرده ای سرنشینان جلو و عقب – زانویی راننده-سیستم هشدار دهنده فشار باد لاستیک ها-ترمز پارک برقی-استارت بدون کلید-چراغ اتوماتیک

تویوتا کاپ قهرمانی مسابقات (( رالی پرسکوت )) را به خانه برد

تویوتا و خودرو هیدروژنی جدیدش/نگاهی به تویوتا Fine-Comforte Ride

جنگجوی کم توقع ترافیک!/ بررسی فنی تویوتا یاریس هاچ بک

تویوتا C-HR بهترین خودرو از نگاه مجله پارکرز

جعبه جادوی تویوتا در راه توکیو/معرفی تویوتا TJ کروزر

دوست آقای امپراطور پوست انداخت!/ مروری بر تاریخچه تویوتا سنچوری به بهانه معرفی نسل جدید

نگاهی به تویوتا پریوس پرایم ، پرفروش ترین خودرو الکتریکی

تحلیلی بر شاخص‌های ارزیابی رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش

بیشترین میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش ایرتویا

تویوتا با پرادو ۲۰۱۸ به جنگ مسیرهای صعب‌العبور آمد

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی