پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ارز و دلار

بررسی راهکارهای کاهش تاثیر منفی نوسانات ارز بر قیمت خودرو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو : قیمت خودرو و نوسانات ارز همیشه یکی از مهمترین بحث های چالشی میان خودروسازان، وارد کنندگان، شورای رقابت و دیگر نهاد های مرتبط بوده است. از آزاد سازی قیمت خودرو و قیمت گزاری توسط شورای رقابت گرفته تا تعرفه واردات، هزینه های سربار خودروسازان و در نهایت […]

امیر
یکشنبه - ۷ آبان ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو :

قیمت خودرو و نوسانات ارز همیشه یکی از مهمترین بحث های چالشی میان خودروسازان، وارد کنندگان، شورای رقابت و دیگر نهاد های مرتبط بوده است. از آزاد سازی قیمت خودرو و قیمت گزاری توسط شورای رقابت گرفته تا تعرفه واردات، هزینه های سربار خودروسازان و در نهایت قیمت ارز مهمترین محورهایی هستند که مورد توجه قرار دارند. اما در این میان افزایش قیمت ارز در چند ماه اخیر و رسیدنش به بیش از 4 هزار تومان باعث افزایش قیمت ناخواسته در بازار خودرو شده است. بازاری که کم کم در حال رفتن به ایستگاه شب عید است و خودروسازان و واردکنندگان هم حساب ویژه ای روی این بازار باز کرده اند.

با افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده خودروهای تولیدی و وارداتی افزایش می یابد و در نتیجه باید با قیمت های جدید روانه بازار شوند. خودروهای بازه زیر 60 میلیون تومان در کشور کم تر از این موضوع رنج می برند زیرا بخش زیادی از قطعات انها در داخل کشور تولید می شود. اما این به ان معنا نیست که این خودروها گران نمی شوند. زیرا بارهای تورمی بازار و هزینه های سربار خودروسازان باید در فروش محصولات سرشکن شود. در همین بخش خودروهایی مثل رنو ساندرو، تندر 90، ساندرو استپ وی، پژو 207، برلیانس ها و چند مدل دیگر وجود دارند که افزایش قیمت ارز می تواند باعث افزایش قیمت تمام شده انها شود. زیرا هنوز به طور کامل داخل سازی نشده اند. اما راهکار جلوگیری از تاثیر منفی نوسانات قیمت ارز در محصولات تولید شده در ایران چیست؟

بعضی عقیده دارند با افزایش عمق تولید داخل می توان هزینه تمام شده محصول را کاهش داد و مرحمی بر زخم افزایش قیمت گذاشت. زیرا عوارض واردات CKD و هزینه های از این دست کم تر می شود. محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان و اتاق بازرگانی ایران در این خصوص عقیده دارد تاثیر تولید داخل در قیمت تمام شده آنقدرها زیاد نیست. وی در این خصوص می گوید: ببینید این که ما در خصوص افزایش عمق تولید داخل صحبت می کنیم دلایل مختلفی دارد که یکی از این دلایل کاهش هزینه تولید است. اما این تصور که با افزایش عمق تولید داخل قیمت تمام شده خودرو بسیار کاهش می یابد و می شود از تاثیر منفی نوسانات ارز در قیمت نهایی جلوگیری کرد آنقدرها درست نیست.  زیرا به هر حال بخشی از قطعات به صورت CKD وارد می شود و ارز بَر است.

محمد رضا نجفی منش

عضو هیئت مدیره قطعه سازان، محمد رضا نجفی منش

نجفی منش افزود: موضوع نوسانات قیمت ارز را باید حتی کلان تر از صنعت خودرو دید زیرا تاثیرات آن در همه صنایع مشهود است. وی راه حل این مشکل را آزادسازی قیمت ارز می داند و می گوید: باید اجازه بدهیم ارز آزاد شود تا در بازار قیمت واقعی برسد. اگر ارز تک نرخی شود می توان محاسبات اقتصادی دقیق تری داشت. بحث افزایش ساخت داخلی برای ما بیشتر جنبه های دیگر دارد. به طور مثال ما با افزایش ساخت داخل به حوزه اشتغال در کشور کمک کردیم. ضمن این که قطعه سازان کشور از دانش روز در طراحی و تولید برخوردار می شوند. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو نیز عقیده دارد تثبیت قیمت ارز در بازار آزاد و تک نرخی شدن می تواند به تولید کمک کند. وی در این خصوص می گوید: اگر نرخ رشد تورم ارزی بیشتر از نرخ تورم باشد، کالای تولید شده با روندی کند افزایش قیمت خواهد داشت. در حالی که اگر این موضوع برعکس اتفاق بی افتد نتیجه هم برعکس می شود. اما تک نرخی شدن ارز حتی با این که آثار تورمی دارد باعث اقتصادی شدن تولید می شود. راه حل این موضوع بالانس ارزی است و ارز مبادله ای باید از چرخه خارج شود تا هزینه ها به سمت واقعی شدن بروند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در حال حاضر اگر اشتباه نکنم تورم بخشی در تولید قطعه حدود 10 درصد است و تورم نرخ ارز کمتر از 10 درصد است، در این حالت داخلی سازی تاثیر پر رنگی در کاهش هزینه ها ندارد. وقتی صحبت از داخلی سازی می شود همه تصور می کنند باید به سمتی برویم که صد در صد قطعات داخل سازی شود. در حالی که ساخت داخل کردن بعضی از قطعات اصلا توجیح اقتصادی ندارد.

وی همچنین در خصوص مسئله اشتغال زایی در بخش تولید نیز عقیده دارد: تولید باید ارزش افزوده داشته باشد در غیر این صورت اشتغال زا نیست و به اقتصاد لطمه می زند. تولید غیر اقتصادی محکوم به شکست است و تنها با رانت و گران فروشی سرپا می ماند. امروز سیاست هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش وجود دارد نادرست هستند. الان طوری شده که مدیران ناکارآمد تصمیماتی می گیرند در سطح کلان و هزینه این تصمیمات را مردم می پردازند. در حالی که در مقابل افزایش ساخت داخل باید تعرفه را کم کرد تا بازار تولید قطعه و انگیزه انتقال فن آوری تولید بیشتر رونق بگیرد، شنیده می شود که قرار است با افزایش تعرفه واردات قطعه به برندهای خارجی فشار بیاورند که در این حوزه با قطعه سازان همکاری بیشتری داشته باشند و این خود به خود آثار منفی خواهد داشت. در حالی که به جای این تصمیم باید آقایان تعرفه واردات خودرو را کاهش می داند تا بازار رقابتی شود نه این که از جیب مردم هزینه کنند.

به این ترتیب با توجه به انچه از گفته های کارشناسان برداشت می شود، تولید اقتصادی و اشتغال زایی پایدار در صنعت خودرو پیش از هر چیز به اقتصاد پر نوسان کشور وابسته است. ضمن این که رویکرد های وزیر جدید صنعت نشان می دهد، شریعتمداری فعلا در حال مانیتور کردن استراتژی های قبلی است. در حالی که شاید صنعت خودرو بیش گفت و گو های رسانه ای حالا نیاز به رفع اشکالاتی داشته باشد که سال هاست وجود دارند. زیرا نوسان نرخ ارز، موضوع اشتغال زایی و اقتصاد صنعتی مباحثی هستند که سال هاست در صنعت خودرو وجود دارد.

گزارش : امید آذرزمانی

داخلی سازی 40 درصدی پژو 2008 تا پایان سال 97

تولید پژو ۳۰۱ با داخلی سازی ۷۰ درصدی

کیفیت خودرو های جدید مقدم بر داخلی سازی آن ها

سهم داخلی سازی خودرو از 40 به 20 درصد رسید

گام بلند رنو برای داخلی سازی در ایران

داخلی سازی قطعات خودرو تا 60 درصد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی