پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

روغن ریزی

روغن ریزی و کم کردن روغن موتور

روغن ریزی و کم کردن روغن موتور در ماشین یکی از مشکلات موتور ماشین است که میتواند به مرور زمان باعث حتی روغن سوزی هم شود کم کردن روغن موتور باعث خرابی بیشتر موتور و حتی موتور سوزی می شود که در ذیل به بررسی آن خواهیم پرداخت. هر گونه روغن ریزی از خودرو غیر […]

امیر
پنجشنبه - ۱۸ آبان ۱۳۹۶

روغن ریزی و کم کردن روغن موتور در ماشین یکی از مشکلات موتور ماشین است که میتواند به مرور زمان باعث حتی روغن سوزی هم شود کم کردن روغن موتور باعث خرابی بیشتر موتور و حتی موتور سوزی می شود که در ذیل به بررسی آن خواهیم پرداخت.

هر گونه روغن ریزی از خودرو غیر عادی است و باید پیش از بروز مشکلات جدی تر رفع شود.
به طور کلی در سیستم خودرو چهار نوع روغن وجود دارد:
1. روغن موتور.   2. روغن ترمز.   3. روغن هیدرولیک (فرمان).      4. روغن گیربکس.
از بین این روغن ها، روغن هیدرولیک قابلیت اشتعال بیشتری داشته و در صورت تماس با گرمای خروجی اگزوز، یا دینام احتمال آتشسوزی موتور را در بر خواهد داشت.
اولین اقدام برای رفع ایراد روغن ریزی، شناسایی محل روغن ریزی است که در زیر ماشین وجود دارد،
دومین اقدام شناسایی نوع روغن می باشد.
روغن ریزی می تواند از هر یک از لوله های انتقال، مخازن و اورینگها (واشرها) اتفاق بیافتد. پس از تشخیص نوع روغن (با توجه به محل، رنگ و بو) و محل دقیق روغن ریزی، قطعه یا اورینگ معیوب تعویض می شود.
روغن موتور معمولا تیره تر است و بوی محفظه احتراق (شبیه به بنزین سوخته) دارد.
روغن هیدرولیک در اغلب خودروها روشن تر است و بوی بنزین یا محفظه احتراق را ندارد.
روغن ترمز خاصیت خورندگی دارد و در صورت تماس با رنگ بدنه، آن را از بین می برد.
روغن ریزی خودرو

روغن ریزی خودرو

شایع ترین روغن ریزی ها معمولاً به شرح زیر هستند:

روغن ریزی از موتور

1. روغن ریزی کاسه نمدهای دو سر میل لنگ، کانالهای میل لنگ.
2. سویچ فشار روغن فیلتر روغن.
3. واشر درب سوپاپ و کارتل.
4. پایه فیلتر روغن (در خودروهای 206).
5. پوسته فیلتر روغن، که به دلیل عدم تعویض به موقع فیلتر روغن یا اورینگ آن اتفاق می افتد (در 206 شایع تر است).
6. در موتورهای XU7 (پژو 405، پارس و سمند)، روغن ریزی درب سوپاپ و واشر آن، کاسه نمد عقب موتور، لاستیکهای معروف به چکمه ای یا عصایی شایع تر هستند.
7. در پراید کاسه نمد عقب میل لنگ و لاستیکهای هلالی کارتل شایع تر است.

روغن ریزی از هیدرولیک و فرمان

8. فشنگی هیدرولیک، که در مسیر لوله فشار قوی هیدرولیک قرار دارد.
9. روغن ریزی از پینیون فرمان ماشین.
10. روغن ریزی از مخزن روغن هیدرولیک.
11. در انواع 206، مخصوصا مدل های قبل از 86، شیلنک فشار قوی هیدرولیک به دلیل پوسیدگی و مجاورت با حرارت بالا، نشت می کنند و این نوع نشت روغن، ممکن است باعث آتشسوزی موتور شود.

روغن ریزی از ترمز

12. روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز.
13. روغن ریزی از مخزن سیلندرهای ترمز چرخ عقب (در سمند، 405 و پارس شایع تر است).

علت کم کردن روغن موتور

کم کردن روغن موتور می تواند به یکی از سه دلیل زیر باشد:
1. روغن ریزی.
2. روغن سوزی.
3. کیفیت نامطلوب روغن مصرفی.
 جدول روغن موتور مناسب خودروهای داخلی:
 
 نام خودرو و نوع موتور سمند، پژو 405، پارس (موتورXU7) پژو 206 تیپ 2 و 3 (موتور TU3) پژو 206 تیپ 5 و 6 و رانا (موتور TU5) تندر 90 – لوگان  پراید
مشخصات روغن موتور مناسب 20W50 API-SJ 20W50 API SL 10W40 API SL 10W40 API-SL 20W50 API-SG
نام کارخانه تولید کننده  Total-elf Total-elf Total-elf elf بهران-پارس-elf-Total-سوپر رانا-کاسترول
 در صورت استفاده از روغن توتال 7000، هر 10000 کیلومتر باید آن را تعویض کرد. کسانیکه بیشتر در ترافیک رانندگی می کنند باید زودتر روغن خودرو را تعویض کنند.
 در صورت استفاده از روغن توتال 5000، هر 7000 کیلومتر باید آن را تعویض کرد. کسانیکه بیشتر در ترافیک رانندگی می کنند باید زودتر روغن خودرو را تعویض کنند.
منبع : ویکی رهنما

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • zoodweb.com | 16/12/1399 در 14:26

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم
    باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

کیوسک مطبوعاتی