پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تخلف موتورسیکلت ها

ثبت تخلف موتورسیکلت های پایتخت توسط دوربین (شروع از اول آذر ماه)

چند سالی است تخلفات رانندگی خودروها توسط دوربین ثبت می شود. این نوع اعمال قانون تا حد زیادی بر رعایت بهتر قوانین تاثر گذاشته. در این میان اما به نظر می رسد موتورسیکلت ها فارغ از هر قانون و مقرراتی هستند و به هر صورتی که دلشان می خواهد در خیابان ها می تازند. شیوه […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۰ آبان ۱۳۹۶

چند سالی است تخلفات رانندگی خودروها توسط دوربین ثبت می شود. این نوع اعمال قانون تا حد زیادی بر رعایت بهتر قوانین تاثر گذاشته. در این میان اما به نظر می رسد موتورسیکلت ها فارغ از هر قانون و مقرراتی هستند و به هر صورتی که دلشان می خواهد در خیابان ها می تازند. شیوه های مختلف اعمال قانون موتورسیکلت ها توسط پلیس راهور از جریمه گرفته تا توقیف نیز آن طور که باید روی سازمان دهی وضعیت رفت و آمد موتورسیکلت ها در شهر تاثیر نداشته و حالا رئیس پلیس راهور تهران اعلام کرده ازین پس تخلف موتورسیکلت ها نیز مثل خودروها توسط دوربین ثبت خواهد شد.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از ابتدای آذرماه تخلفات موتورسیکلت سواران تهرانی توسط دوربین‌های ثبت تخلف شناسایی می‌شود.

سردار محمدرضا مهماندار درباره طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف گفت: چندین سال است که تخلفات خودروها توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود، در فاز جدید با تغییراتی که در نرم‌افزار ایجاد شد، امکانی به‌وجود آمد که بتوانیم تخلفات موتورسیکلت سواران را نیز از طریق دوربین‌ها شناسایی کنیم. همان تخلفاتی که برای خودروها توسط دوربین‌ها شناسایی می‌شود مانند سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به گذرگاه عابر پیاده و… برای موتورسیکلت‌ها هم قابل شناسایی است. در حال حاضر بیش از هزار دوربین در شهر تهران کار ثبت تخلفات را به‌صورت مکانیزه انجام می‌دهند که همین دوربین‌ها تخلفات موتورسیکلت‌ها را نیز ثبت می‌کنند.

مهماندار درباره این طرح توضیح داد: 3 ماه است که ما این کار را شروع کردیم و بیش از 300 هزار پلاک موتورسیکلت متخلف را به‌صورت آزمایشی ثبت و ضبط کرده‌ایم تا صحت سنجی کنیم و مطمئن شویم نرم‌افزار این آمادگی را دارد که اطلاعات را به‌صورت کامل در اختیار ما قرار دهد و خطایی در آن وجود نداشته باشد.

وی درباره زمان اجرایی شدن طرح اظهار کرد: علی رغم اینکه بیش از 300هزار پلاک موتورسیکلت متخلف شناسایی شد اما این پلاک‌ها وارد اطلاعات اجرائیات نیروی انتظامی نشد و ما به‌صورت ارشادی این کار را کردیم. از ابتدای آذرماه امسال تمامی موتورسیکلت‌های شهر تهران تحت رصد دوربین‌ها قرار می‌گیرند و تمامی تخلفاتشان توسط دوربین‌ها شناسایی و وارد سامانه‌های اجرائیات راهنمایی و رانندگی می‌شود. این تخلفات برای متخلفین ثبت می‌شود و افراد در زمان مراجعه مانند خودروها این اطلاعات را روی صورت وضعیت خود مشاهده می‌کنند و باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با مبالغ جریمه موتورسیکلت‌ها گفت: هیچ تفاوتی بین مبالغ جریمه موتورسیکلت و خودروها وجود ندارد. برای مثال همان مبلغ جریمه عبور از چراغ قرمز که برای خودروها 200 هزار تومان است، برای موتورسیکلت سواران هم محاسبه می‌شود.

وی در رابطه با برخورد پلیس با پلاک‌های مخدوش نیز ادامه داد: از ابتدای آذر همزمان با اجرای عملیاتی این سامانه، حتماً طرح برخورد با پلاک مخدوش را برای موتورسیکلت‌ها مانند خودروها اجرا می‌کنیم. دستکاری و مخدوش کردن پلاک یک جرم است و حتماً این موتورسیکلت‌ها توقیف و راکب آن‌ها بازداشت و به مراجع قضایی گسیل می‌شوند. زیرا این کار جرم است و قانون‌گذار بین 6 ماه تا یک سال حبس برای آن در نظر گرفته است.

مهماندار افزود: تا ابتدای آذر ماه تخلفاتی که برای موتورسیکلت‌ها ثبت می‌شود به‌صورت آزمایشی است و این فرصت برای موتورسیکلت‌سواران متخلف وجود دارد که رفتارهای خود را اصلاح کنند. از ابتدای آذرماه علاوه بر ثبت تخلفات توسط دوربین‌ها، طرح برخورد با پلاک‌های مخدوش در مورد موتورسیکلت‌سواران اجرا می‌شود. هر نوع پوشش مانند نصب کلاه و زنجیر روی پلاک از مصادیق مخدوش کردن و پوشش پلاک است. پلاک باید کاملاً در منظر شهروندان و پلیس باشد و قابلیت خواندن را داشته باشد، در غیر این صورت جرم است و ما با این مسئله برخورد می کنیم.

منبع: مهر

هیبریدی هیوندای مهمان جدید ناوگان پلیس

وزن کشی خودروهای سنگین در مبادی ورودی تهران

ساعت پیک تصادفات رانندگی

تفاوت مبلغ جریمه نبستن کمربند ایمنی در شهرها و روستاها

پایان آذر ماه مهلت بخشودگی دیرکرد جرایم رانندگی

طرح برخورد با خودروهای دودزا در دستور کار پلیس راهور

حذف الزام معافیت سربازی برای اخذ گواهینامه رانندگی

موتورسیکلت های برقی بازار را بیشتر بشناسید (بررسی کامل + جدول مشخصات فنی)

پتانسیل تولید موتورسیکلت با برند ایرانی (مصاحبه اختصاصی با رئیس انجمن موتورسیکلت)

کم و کاستی های موتورسیکلت های انژکتوری تولید داخل

موتورلانس ، وسیله‌ای جدید برای سرعت بخشیدن به خدمات اورژانس

عدم دریافت جریمه بیمه گذاران از موتور سیکلت های فاقد بیمه نامه

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی