پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایشگاه قطعات خودرو-رئیس ایدرو

قطعه سازان برای ورود به چرخه جهانی راهی جز تجمیع ندارند

امروز دوازدهمین نمایشگاه قطعات خودرو در محل نمایشگاه بین المللی تهران و با حضور منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افتتاح شد. در حاشیه نخستین روز این نمایشگاه، منصور معظمی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن ها در رابطه با صنعت قطعه سازی و وضعیت قراردادهای جدید خودروسازان […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۲ آبان ۱۳۹۶

امروز دوازدهمین نمایشگاه قطعات خودرو در محل نمایشگاه بین المللی تهران و با حضور منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افتتاح شد. در حاشیه نخستین روز این نمایشگاه، منصور معظمی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن ها در رابطه با صنعت قطعه سازی و وضعیت قراردادهای جدید خودروسازان با شرکای خارجی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو:

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حاشیه مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه قطعات خودرو در جمع خبرنگاران حاضر شد. وی گفت: چرخه تولید خودرو در کشور کاملا به قطعه سازی وابسته است و قطعه سازان با تزریق قطعه به خطو تولید خودروسازان باعث شکل گیری خودروها می شوند.

در چند سال اخیر صنعت قطعه سازی رشد بسیار خوبی داشته و استقبال بهتر شرکت های داخلی و خارجی از نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته گواه این ادعاست.  این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 32 هزار متر مربع دایر شده و 1200 شرکت از جمله شرکت های قطعه ساز داخلی و خارجی در این نمایشگاه حاضر شده اند.

سال های اخیر صنعت خودروسازی با رشد بسیار خوبی همراه بوده و همواره شاهد افزایش تولید خودروسازان داخلی بوده ایم. سال گذشته 1 میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و امسال برنامه از این قرار است که تولید به 1600 دستگاه برسد. همچنین بر اساس سند چشم انداز قرار است تولید خودرو در کشور به 3 میلیون دستگاه برسد.

صنعت خودرو کشور ظرفیت بالقوه ای دارد و وزارت صنعت همواره تاکید بر افزایش تولید و رشد کیفیت خودروها دارد. رشد کیفی خودروها با تهیه استانداردها و ابلاغ آن ها به خودروسازان با تاکید وزارت صنعتف معدن و تجارت در حال پیگیری است و همین باعث شده تا سط کیفی خودروهای تولید داخل همواره رو به افزایش باشد. اما هنوز رضایت مندی خریداران چیزی نیست که انتظار می رود و فاصله قابل توجهی میان سطح رضایت مشتریان و کیفیت خودروهای ساخت داخل وجود دارد.

در جلسه شورای سیاست گذاری خودرو که در حضور وزیر محترم صنعت برگزار شد، تاکید و اولویت وزارت بر افزایش کیفیت در خودروسازی های داخلی دارد. در همین راستا هم وزارت خانه و هم سازمان استاندارد تاکید و سخت گیری بیشتری بر خودروسازان دارند.

در این گفت و گو سوالی مبنی بر قراردادهای خودرویی و سهم قطعه سازان در این قراردادها مطرح شد:

معظمی در پاسخ به این سوال گفت: تمام این قراردادها با تاکید بر ارتقاء قطعه سازان داخلی تنظیم شده اند. هم ایران خودرو، هم سایپا و هم سازمان گسترش در قراردادهایشان شرکت های خارجی را موظف به ارتقاء و افزایش سهم قطعه سازان ایرانی کرده اند، به طوری که بتوانند به شبکه جهانی پیوند بخورند. این روند در سایپا و ایران خودرو شروع شده. وقتی از دوستان قطعه سازمان سوال می کنیم، علی رغم مشکلات موجود در کسب و کار، به این نکته اشاره می کنند که کاهش نیرو نداشته اند و  حتی در بعضی شرکت ها شاهد افزایش نیروی انسانی نیز بوده ایم.

دلیل این اتفاق، افزایش تولید در صنعت خودروسازی است که افزایش تولید قطعه سازان را در پی دارد. البته قطعه سازان مشکلاتی در پرداخت های خودروسازها نیز دارند. اما باید این را هم در نظر گرفت که خودروسازان هم با مشکلات خاص خود دست و پنجه نرم می کنند.

بعضی قطعه سازان درباره قرارداد با خارجی ها عنوان می کنند که فاصله و اجبار زمانی برای ارتقاء داخلی سازی زیاد است و بعضی از فعالان این صنعت در این رابطه ابراز نگرانی کرده اند:

معظمی در این باره گفت: بنده همه قراردادها را دیده ام و مطالعه کرده ام. واقعیت امر این طور که عنوان می شود نیست و هیچ جای نگرانی برای قطعه سازان داخلی وجود ندارد. تاکید وزارت خانه و خواسته اش از خودروسازان، توجه خاص و ویژه به ثطعه سازان در این قراردادهاست.  به طور مثال ایدرو در قراردادش 15 قطعه ساز که تولیدشان قابل صادرات است را در نظر گرفته که این تعداد قرار است به 60 قطعه ساز برسد. رنو در این قرارداد موظف به این ارتقاء شده تا قطعه سازان بتوانند محصولات شان را در سطح استاندارد جهانی تولید و عرضه کنند.  همین بحث در رابطه با سایر شرکت ها مثل سیتروئن نیز صدق می کند.

گاهی این صحبت ها به دلیل کمبود شناخت کامل از قراردادها انجام می شود. این قراردادها یک فرصت بسیار خوب هم برای قطعه سازان، هم خودروسازان و هم مصرف کنندگان است.

در خبرها عنوان شده شرکت های خارجی زیادی در این نمایشگاه حضور دارند. اما چیزی که در عمل می بینیم حضور گشترده چینی ها در این نمایشگاه است:

بازار ویژگی های خاص خودش را دارد و ما نمی توانیم تعیین کنیم چه کسی در نمایشگاه شرکت کند. این یک فرصت برای همه فعالان این صنعت است. آن هایی که شناخت بیشتری نسبت به بازار دارند و بازاریابی قوی تری دارند در این میدان حاضر می شوند. وزارت خانه یکسری سیاست ها دارد که بر اساس آن ها صنعت قطعه سازی را دنبال می کند و یک یا 2 شرکت نمی توانند همه صنعت یا بخش عمده ای از آن را در اختیار بگیرند.

در بحث قراردادهای خارجی صحبت اول این بود که 40 درصد قطعات مورد نیاز را داخل کشور تولید کنیم. بعدها این عدد به 20 درصد رسیدکه از این 20 درصد نیز 5 تا 6 درصد به قطعات اختصاص می یابد. نظرتان در این رابطه چیست؟

چیزی که در این قراردادها ذکر شده و رفین ان را امضاء کرده اند، شروع تولید با 40 درصد است. اما وقتی قرارداد امضا می شود، یک بازه زمانی نیاز دارد تا به مرحله اجرا برسد. تا زمان اجرایی شدن این قراردادها، وزارت خانه این اجازه را به خودروسازان داده تا خودروهای جدید را با درصد کمتری به تولید برسانند. همان طور که می بینید، تقضای مردم از این خودروهای جدید بسیار زیاد بوده و خودروسازان باید به تعهدات خود برسند.

در آخر خبرنگار جوان خودرو سوالی مبنی بر بحث تجمیع قطعه سازان و اثر آن بر توان مندی و میزان صادرات مطرح کرد که رئی ایدرو اینگونه به آن پاسخ داد:

این بسیار مسئله مهمی در صنعت قطعه سازی است. واقعیت این است که اگر قطعه سازان بخواهند وارد چرخه جهانی شوند، هیچ راهی جز تجمیع ندارند. این در حالی است که محصولات قطعه سازان داخلی در حال حاضر شرایطی برای صادر شدن ندارد.  این طرح در وزارت خانه مطرح شده و در حال تحقیق و کار بر روی آن هستیم.

دوازدهمین نمایشگاه قطعات خودرو کار خود را آغاز کرد

رایزنی قطعه سازان خودرو با دولت برای افزایش قیمت

رنو بخشی از قطعات خود را از ایران میخرد.

قطعه سازان ژاپن با ایران همکاری می کنند

شرکت های قطعه سازی اسپانیا در حال گفتگو با ایران

رنو-نیسان مشتری قطعات ایرانی

معافیت مقطعی برخی مواد اولیه وارداتی برای قطعه سازان

نشست مشترک قطعه سازان اسپانیایی با قطعه سازان زنجيره تامين ایران خودرو

مشاركت قطعه سازان ايراني در زنجيره تامين محصولات ایران خودرو و پژو آغاز شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی