به نقل از مجله تخت گاز مدیران خودرو که حالا از موفقترین شرکتهای صنعت خودرو در کشور است، چندی پیش برنامهای ترتیب داد تا خبرنگاران و اصحاب رسانه امکان تست 2 خودرو فیسلیفت این شرکت یعنی ایکس 33 و 315 را در پیست آزادی تهران و همچنین شرایط شهری داشته باشند. این برنامه یک روزه […]
به نقل از مجله تخت گاز
مدیران خودرو که حالا از موفقترین شرکتهای صنعت خودرو در کشور است، چندی پیش برنامهای ترتیب داد تا خبرنگاران و اصحاب رسانه امکان تست 2 خودرو فیسلیفت این شرکت یعنی ایکس 33 و 315 را در پیست آزادی تهران و همچنین شرایط شهری داشته باشند. این برنامه یک روزه ابتدا با حضور نمایندگان رسانهها در هتل المپیک تهران و جلسه معرفی 2 خودرو همراه بود. سپس همه راهی پیست آزادی تهران شدند تا بتوانند خودروها را در مسیر پیست به چالش بکشند.
خبرنگاران ماهنامه تختگاز ابتدا سراغ فیسلیفت رفتند. ام وی ام X33 جدید در واقع همان خودرو قبلی است که از نظرفنی، ظاهری و درون کابین تغییراتی را تجربه کرده است. از نظر ظاهری در نمای روبهرو همه چیز تازگی دارد. از خطوط ساده و کمهیجان در نسل قبل خبری نیست و این بار حجم و خطوط بهکار رفته پیچیدهتر و هیجانانگیزتر هستند. جلوپنجره کمی شبیه به خودروهای ساخت کمپانی ساب طراحی شده و در ادغام با حجمهای مختلف سپر چهرهای متفاوت و جذابتر از گذشته را نقش زده است. اما در نمای کناری تغییر خیلی خاصی وجود ندارد. دامنه فیسلیفت به نمای عقب هم کشیده شده و در این نما شاهد تغییراتی هر چند ظریف هستیم. شاید قابل وصفترین نکته گرافیک جدید چراغها باشد که باعث شده خودرو بهروزتر جلوه کند.
درون کابین که نشستیم، روند روبهرشد چینیها را بیشتر احساس کردیم زیرا طرحهای آنها هر روز بهتر و پویاتر از گذشته میشود. طراحی داشبورد و کنسول کاملا تغییر کرده است و اگر قبلا تجربه سوار شدن بر یک ام وی ام X33 را داشته باشید، نمیتوانید باور کنید که این خودرو هم یک ایکس33 است! طراحی کلی کمی سادهتر و پویاتر انجام شده و دوستداشتنیتر از قبل به نظر میرسد. طرح اصلی داشبورد را میتوان یک طرح کلاسیک برشمرد که بسیاری از خودروهای جهان طرحی شبیه آن دارند. از طرفی فرمان نیز طرحی مدنتر دارد که از نظر ارگونومی و زیبایی شناسی، ارتباط منطقی با هندسه کلی کابین دارد. از طرفی متریال بهکار رفته در ساخت قطعات کابین هم نسبت به قبل باکیفیتتر و مناسبتر انتخاب شده است.
یکی از جذابترین آپشنهایی که درون کابین نصب شده را میتوانید در آینه وسط پیدا کنید! در واقع آینه وسط مجهز به 3 بخش متفاوت است. در وسط میتواند جهت حرکت خود را از نظر جغرافیایی در قطبنما مشاهده کنید. در 2 سمت دیگر هم امکان مشاهده ارتفاع و فشار هوا وجود دارد. از جمله دیگر امکانات ام وی ام X33 جدید باید به صندلیهایی با روکش چرم، سنسور پارک، تنظیم برقی آینهها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و کروز کنترل اشاره کرد. اما بعد از بررسی ظاهری و کابین خودرو دیگر نوبت آن شده بود که پیشرانه 2 لیتری ایکس 22 را آتش کنیم و دوری در پیست آزادی بزنیم.
حرکت خودرو به دلیل است از گیرباکس CVT نسبت به خودروهایی که از گیرباکس اتوماتیک معمولی بهره میبرند، کمی متفاوت است. به دلیل ساختار متفاوت گیرباکس سیویتی حرکت و شتابگیری خودرو به صورت پیوسته انجام میشود. دلیلش هم واضح است زیرا در گیرباکسهای سیویتی خبری از دنده نیست و عملکرد گیرباکس به کمک بخش مخروطی و تسمه انجام میشود. به همین دلیل اگر در ورودی پیچها بتوانید خط مناسب حرکتی را انتخاب کنید، آنوقت به کمک فرمان امکان حرکت در مسیر مناسب حتی با افزایش فشار بر پدال گاز هم وجود دارد. البته در بازگشتهای فرمان تاخیر کوچکی احساس میشد که البته برای یک خودرو کراساوور نکته منفی به شمار نمیرود زیرا به دلیل ارتفاع بیشتر شاسی تا سطح زمین، کمی کند بودن فرمان مانع از مانورهای خطرناک میشود.
اگر تجربه رانندگی با خودروهای مجهز به گیرباکس CVT را نداشته باشید، عملکرد گیرباکس کمی برایتان غریب جلوه میکند. دلیلش هم واضح است چون این گیرباکس دندهای ندارد که در هنگام تعویض آن دور موتور بالا و پایین شود. اما چنین گیرباکسی جان میدهد برای رانندگی در ترافیک تهران، زیرا تقریبا خودرو بدون کوچکترین تنشی ناشی از تعویض دنده حرکت میکند و این مهم حتی باعث کاهش مصرف سوخت هم خواهد شد. چند دوری که در پیست راندیم به این نتیجه رسیدیم که انگار ام وی ام X33 جدید از نظر هندلینگ هم بهتر از مدل قبلی عمل میکند.
سیستم تعلیق به گونهای عمل میکند که اگر در پیچها قلق آن را بهدست بگیرید، حتی میتوانید با کمی سُر دادن خودرو پیچ را بدون مشکل پشت سر بگذارید. در واقع حرکات اتاق روی شاسی در یک بازه انجام میشود که باید به مرزهای این حرکات آشنا شوید. البته بعد از چند دور ترمزهای ام وی ام X33 آنقدر گرم شده بودند که دیگر امکان تست دوباره و تایمگیری وجود نداشت. اما قبل از گرم شدن لنتها، ترمز ABS و EBD عملکرد مناسبی داشتند.
برنده شدن