پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جهرودی مدیرعامل جدید سایپا

آغاز تفکر تکنیکال سایپا

به گزارش  خبرنگار جوان خودرو : گروه خودروسازی سایپا در سال 94 با زیان انباشته بیش از 4000 میلیارد تومان مواجه بود و نسبت مالکانه شرکت به 14.6%- کاهش یافته بود. تأمین منابع مالی نیز از بانکها برای شرکتهای خودروساز و قطعه ساز گروه وجود نداشت. پیش بینی‌ها حاکی از این بود، در صورتی که […]

امیر
دوشنبه - ۲۹ آبان ۱۳۹۶

به گزارش  خبرنگار جوان خودرو :

گروه خودروسازی سایپا در سال 94 با زیان انباشته بیش از 4000 میلیارد تومان مواجه بود و نسبت مالکانه شرکت به 14.6%- کاهش یافته بود. تأمین منابع مالی نیز از بانکها برای شرکتهای خودروساز و قطعه ساز گروه وجود نداشت.

پیش بینی‌ها حاکی از این بود، در صورتی که تغییرات بنیادین در این گروه ایجاد نشود، حداکثر می‌توانست تا نیمه اول سال 95 به حیات خود ادامه دهد به همین دلیل تغییر مدیریت دومین خودروساز بزرگ کشورمی توانست راه کار مناسبی برای خروج از این بحران باشد،روی کارآمدن مدیری با سابقه بانکی و تخصص مالی که بتواند مشکلات مالی این گروه را رفع کند.

مهدی جمالی گزینه ای بود که برای این موضوع انتخاب شد تا مامور ویژه نعمت زاده در کیلومتر 16 جاده مخصوص باشد. جمالی در حوزه مالی و اقتصادی، با برنامه ریزی و ارائه راهکارهای البته موقت، زیان انباشته 5004 میلیارد تومانی خود را به سود انباشته 63 میلیارد تومانی در سال 95 تبدیل کرد و سرمایه شرکت به میزان 2183 میلیارد تومان افزایش یافته.

با وجود تلاش های بسیار  جمالی در حوزه های مالی به کمک طرح هایی همچون اتوخدمت و … این گروه خودروسازی در استفاده از فضا مناسب پسابرجام برای ارتباط گسترده و همکاری های بین المللی کارنامه مناسبی ندارد و یا لااقل از رقیب خود یعنی ایران خودرو عقب افتاده است. ازسوی دیگر با مطرح شدن بحث داخلی سازی خودروها در قراردادهای جدید لذا آمدن فردی تکنیکال و فنی می تواند به روند روبه رشد سایپا کمک کند.

با توجه به ثبات مالی سایپا آمدن فردی که بتواند سایر شرکا را مجاب کند تا با سرمایه گذاری به داخل سازی محصولات عمق و سرعت بیشتری ببخشد و برنامه ریزی دقیقی برای گسترش سبد محصولات سایپا داشته باشد در حال حاضر بیش از پیش احساس می شود و شاید رفتن جمالی و آمدن جهرودی در همین راستا شکل گرفته است.

زمانی سایپا به یک متخصص مالی نیاز داشت تا بحران های مالی این گروه خودروسازی را رفع کند و الان این خودروساز بزرگ به یک فرد مجرب در حوزه های فنی نیاز دارد تا بتواند با امضای قراردادهای احتمالی جدید و گسترش سطح همکاری ها تولید و اشتغال را افرایش دهد. مهدی جمالی در سایپا ماموریت داشت برای پرداخت بدهی های این برند زمان بخرد و این کار نیز کرد. هر چند در بخش تکنیکال کار یعنی گسترش محصولات، سرعت در تصمیم گیری های پروزه های فنی و همکاری با شریکان خارجی نتوانست آنقدرها که باید چابک و سریع باشد. هر چند  عده ای معتقدند مسائل پیش امده در قرار داد همکاری رنو، با ایدرو بر سر سایت تولیدی بن رو، هم دلخوری هایی در بدنه وزارت صنایع از جمالی به وجود اورد که شاید باعث شد مدیران این وزارت خانه از او حمایت کافی را نکنند. اما شاید واقع بینانه ترین دیدگاه این باشد که ماموریت جمالی در سایپا به پایان رسیده بود.

حالا محسن قاسمی جهرودی که کلید اتاق مدیریت سایپا را در جیپ دارد، در اولین گفت و گویش با یکی از رسانه های خودرویی گفته است سایپا 3 هزار و 550 میلیارد تومان زیان  انباشه دارد و باید فکری برای جبران این زیان و پرداخت بدهی ها کند. جهرودی که خودش مهندس مکانیک است و سابقه خوبی در مدیریت پروژه های فنی در ایران خودرو دارد، در خصوص اهداف آینده سایپا نیز به گفتن این جمله بسنده کرده است (ما می توانیم خیلی رویایی درباره پلتفرم و برنامه های آتی صحبت کنیم اما سازمانی که سه هزار و 550 میلیارد تومان زیان دارد نیاز به نگاهی عمیق تر دارد). شاید همین جمله عمق تئوری مدیرتی جهرودی را نمایان کند. زیرا او خودش مهندس مکانیک است و با ذهنی پر از تئوری های فنی دارد. از این رو احتمالا او به دنبال بازسازی و ایجاد زیرساخت های اصولی در سایپا خواهد بود و در کنار این هدف نیز جبران کاستی های مالی سایپا با توجه به واقعیت های موجود این شرکت را پیگیری می کند. تفکر جمالی در زمان تحریم ها و روزگاری که کشتی سایپا به گِل نشسته بود توانست این شرکت را دوباره به آب های آزاد باز گرداند اما این کشتی هنوز به ساحل امن نرسیده است. حالا تفکر جهرودی که زاده اعداد و ارقام و فرمول های اثبات شده مهندسی است، جانشین تفکر شده که بیشتر به عدد آخر این معادله نگاه می کرد. از این رو به نظر می رسد کاپتان جدید سایپا به دنبال بلندپروازی نخواهد بود.

هر چند جهرودی سابقه مدیریت در سطوح رده دوم مدیریت صنعت خودرو مثل شرکت های زیر مجموعه ایران خودرو را دارد اما، در کارنامه او مدیریت کلان به اندازه یک گروه خودروسازی دیده نمی شود. شاید هنوز زود باشد که توفیق و یا عدم توفیق جهرودی در پست جدید را مانیتور کنیم اما، اولین تصمیمات او قطعا از همخوانی استراتژی های وزارتخانه شریعت مداری با واقعیت های صنعت خودرو خبر خواهد داد.

سایپا در مسیر قانون مداری

کمیته مسئولیت های اجتماعی سایپا به کمک زلزله زدگان شتافت

حضور نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در روستای کوییک

سهم بالای سایپا در تولید قطعات ساخت داخل

سایپا در کنار مردم زلزله زده غرب کشور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی