پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه مرسدس بنز SL63 AMG, پورشه 911 ، آئودی R8 SPYDER

مقایسه مرسدس بنز SL63 AMG, پورشه 911 ، آئودی R8 SPYDER

زیر سقف آسمان به نقل از مجله تخت گاز نام آلمان در صنعت خودروسازی دنیا، با مهندسی بی نظیر، کیفیت فوق العاده و تکنولوژی روز گره خورده است. در این شماره نمایندگان سه خودروساز بزرگ آلمانی را زیر ذره بین تخت گاز قرار دادیم. سه کروکی اسپرتی که ساخته شده اند تا اوج لذت رانندگی […]

javankhodro
یکشنبه - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

زیر سقف آسمان

به نقل از مجله تخت گاز
نام آلمان در صنعت خودروسازی دنیا، با مهندسی بی نظیر، کیفیت فوق العاده و تکنولوژی روز گره خورده است. در این شماره نمایندگان سه خودروساز بزرگ آلمانی را زیر ذره بین تخت گاز قرار دادیم. سه کروکی اسپرتی که ساخته شده اند تا اوج لذت رانندگی را به شما هدیه کنند. این مقایسه از چند جهت قابل بررسی است. در دیدگاه نخست، دو خودرو موتور عقب در مقابل یک خودرو موتور جلو قرار گرفته اند. تقابل یک خودرو دو دیفرانسیل با دو خودروی دیفرانسیل عقب را نیز می توان مورد بررسی قرار داد. همچنین از زاویه مقایسه یک خودرو توربو با دو خودرو مجهز به پیشرانه های اتمسفریک( تنفس طبیعی) نیز می توان به این تست گروهی نگاه کرد. اما از هر منظری که به این مقایسه نگاه می کنیم، در می یابیم که آئودی خوش چهره در پس دو رقیب اشتوتگارتی قرار می گیرد. جذابیت های حرکتی و فنی پورشه 911 کروکی تمامی ندارد و مرسدس بنز 63SL نیز از نظر سطح تجهیزات و استفاده از تکنولوژی های جدید، پیشتاز سگمنت خود به شمار می رود. آئودی R8 هم با ظاهری فریبنده به این مقایسه آمده تا همه سرها را به سوی خود برگرداند. پس در ادامه، مقایسه این سه خودرو که در نگاه اول کاملا مشابه یکدیگرند، اما در باطن زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند را از دست ندهید.

مقایسه مرسدس بنز SL63 AMG, پورشه 911 ، آئودی R8 SPYDER

پورشه 911 کاررا S:
اصالت خلاصه شده در سه رقم!

 

از سال ۱۹۶۳ تا کنون، 911 به عنوان نماینده پورشه در کلاس کوپه های اسپرت ایفای نقش کرده است. 911 در عمر نیم قرنی خود، شاخصه های اصلی طراحی اش را حفظ کرده است و پورشه سعی کرده تا ظاهر 911 را از مد گرایی و تغییرات آنچنانی دور نگه دارد. تنها در نسل پنجم بود که پورشه تصمیم گرفت 911 را دست خوش تغییرات اساسی کند. هفتمین نسل 911 با کد ۹۹۱، در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد. گونه کابریو 911 نیز مدتی پس از معرفی مدل کوپه، در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. پلت فرم جدید نسل هفتم، چهارمین پلت فرم استفاده شده برای 911 است و نخستین بار در این مدل مورد استفاده قرار گرفته است. 911 ویرایش ها و مدل های گوناگونی را شامل می شود و از این نظر دایره مخاطبان گسترده ای دارد. در این مقایسه اما، 911 کاررا S کابریو، با پیشرانه ۶ سیلندر BOXER شرکت کرده است.پورشه 911 کاررا S:

پی بردن به شباهت های ظاهری 911 جدید با اجدادش کار سختی نیست و از هر زاویه ای که به 911 نگاه کنید، متوجه این شباهت ها خواهید شد. این یک ویژگی منحصر به فرد برای 911 به شمار می رود و همین طراحی خاص، تا حدودی 911 را از سایر کوپه های اسپرت جدید متمایز کرده است.
چراغ های گرد جلو، پیشرانه ای که در قسمت عقب قرار گرفته است، چراغ های باریک عقب و گلگیرهای برجسته جلو، همه و همه از المان های اصلی طراحی 911 هستند. آیینه های جانبی در این مدل، پس از ۱۵ سال به روی درها برگشته اند. که این مورد، علاوه بر تاثیر به سزایی که در زیبایی گذاشته، به بهبود آیرودینامیک نیز کمک شایانی کرده است. همچنین نحوه باز شدن اسپویلر عقب نسبت به نسل های قبلی متفاوت است و خبری از آکاردئون لاستیکی همیشگی در این قسمت نیست. سقف پارچه ای 911, از بهترین سقف های پارچه ای در جهان است و شایعه شده برای طراحی این سقف و مکانیزم باز و بسته شدن آن، ۸ مهندس به مدت ۴ سال روی آن کار کرده اند! البته وزن 911 کابریو از مدل کوپه بیشتر است و از این نظر آمار و ارقام متفاوتی در شتاب گیری دارد.
در طراحی کابین نیز 911 همان شاخصه های خاص خودش را دارد. مانند تمام محصولات پورشه، استارت در سمت چپ فرمان قرار گرفته است. همچنین نشان دهنده پشت فرمان متشکل از ۵ دایره و خط صاف بالای داشبورد، مهر تاییدی بر اصالت طراحی کابین هستند. بخش میانی کنسول نیز مانند پورشه پانامرا و کاین به صورت شیبدار طراحی شده و تعدادی دکمه را در خود جای داده است. کابین 911 زرق و برق مرسدس بنز SL63 را ندارد، اما در عین سادگی، فوق العاده با کیفیت است و حس خالص یک خودروی اسپرت را به سرنشینان منتقل می کند. تمام امکانات کابین برای دو سرنشین تدارک دیده شده و از صندلی های عقب، می توان برای قرار دادن اشیاء و کیف دستی استفاده کرد. صندلی های 911 همچون صندلی های سایر محصولات پورشه، اسپرت و باریک هستند. سفتی صندلی ها در طولانی مدت سرنشینان را خسته می کند و از این جهت راحتی صندلی های بنز را ندارند. سیستم صوتی BURMESTER ۸۲۱ وات قدرت دارد و حتی در حالت باز بودن سقف نیز عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش می گذارد.

پورشه 911 کاررا S:

911 جدید نسبت به قبل ۴۰ کیلوگرم سبک تر شده است و از بنز و آئودی سبک تر است. در سال ۲۰۱۲، 911 به عنوان خودروی ایده آل رانندگی برگزیده شد. این خودروی افسانه ای از یک پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی BOXER با نسبت تراکم ۱۲.۵ به ۱.۴ بهره می برد. از سال ۱۹۶۳ تا کنون، پیشرانه 911 در قسمت عقب قرار داشته است و همین عامل باعث شده تا بر خلاف اکثر خودروهای کروکی، فضای بار مناسبی در اختیار سرنشینان باشد. در مدل کاررا S، پیشرانه ۳.۸ لیتر حجم دارد و قادر است ۴۰۰ اسب بخار نیرو و ۴۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. قدرت تولید شده به محور عقب منتقل می شود و همین عامل باعث شده تا لذت سواری مدل کاررا S نسبت به مدل کاررا 4 ( دو دیفرانسیل ) بیشتر باشد و حتی در صورت روشن بودن سیستم کنترل پایداری، قسمت عقب خودرو تمایل به در رفتن و بازی کردن داشته باشد! 911 جدید، صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را ظرف ۴.۳ ثانیه طی می کند. البته در مدل های مجهز به گیرباکس ۶ سرعته دستی، این عدد به ۴.۵ ثانیه می رسد. همچنین این خودرو توانسته یک دور پیست نوربرگ رینگ را در ۷ دقیقه و ۴۰ ثانیه طی کند. 911 از گیرباکس ۷ سرعته PDK بهره می برد. این گیرباکس دبل کلاچ عملکرد فوق العاده ای دارد و در ۸۰ درصد انواع پوشه مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام تعویض دنده ضربات محسوسی به کابین وارد می شود که این ضربات لذت سواری اسپرت را چاشنی رانندگی با 911 می کنند. تعلیق جلو از نوع مک فرسون است و از بازوهای تعادلی بهره می برد و تعلیق عقب نیز از نوع مولتی لینک است. سامانه مدیریت فعال سیستم تعلیق پورشه (PASM) در دور حالت اسپرت و نرمال تنظیم می شود. همچنین 911 از سامانه کنترل دینامیکی شاسی پورشه (PDCC) بهره می برد و سیستم PTV نیز نیروی وارد شده به چرخ ها را کنترل می کند. وضعیت رانندگی در دو حالت اسپرت و اسپرت پلاس تنظیم می شود و در حالت اسپرت پلاس، با استفاده از لانچ کنترل، 911 حداکثر شتاب خود را به نمایش می گذارد. نکته جالب در خصوص 911 جدید، تغییر عملکرد دسته موتورها بر اساس حالت های رانندگی است. همچنین صدای خارج شده از اگزوزها توسط دکمه های داخل کابین قابل تنظیم است. 911 همچون بنز SL63 خوش صدا نیست و در حالت شهری صدایی شبیه جارو برقی دارد! البته در حالت اسپرت پلاس و خارج کردن کیت اگزوز از حالت شهری، 911 صدای نسبتا قابل قبولی را به نمایش می گذارد. در کل می توان 911 کاررا S را یکی از بهترین خودروهای اسپرت سقف بازشوی حال حاضر جهان خطاب کرد. احساس سواری آن کاملا احساس یک خودروی اسپرت است، در حالی که احساس سواری با دو خودروی دیگر، شباهت بیشتری به اتومبیل های گرند تورر دارد.

مرسدس بنز AMG SL63
مشخصاتش به قدرت حیوانی ختم نمی شود!

مرسدس بنز SL کلاس نخستین بار در سال ۱۹۵۴ معرفی شد و با مدل هایی نظیر پاگودا، گالوینگ و اتاق R107 جاودانه شد. نسل جدید SL کلاس با کد اتاق R231 در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۱ معرفی شد.
SL63 AMG گونه ویرایش شده SL کلاس به سلیقه AMG است. SL63 تنها کروکی مجهز به سقف فلزی تاشو و تنها خودروی موتور جلو در این مقایسه است و بر عکس دو خودروی دیگر، از پیشرانه توربو بهره می برد.

مرسدس بنز AMG SL63

 در ابتدای معرفی SL جدید، خیلی از منتقدین، طراحی آن را زیر سوال بردند و خیلی ها بر این عقیده بودند که فاکتور اصالت از ظاهر SL کلاس رفته است. اما وقتی با دقت به ظاهر SL63 نگاه می کنیم، به شباهت های منحصر به فرد این فرزند اشتوتگارتی با اجداد خود پی می بریم. فرم بدنه SL63 عضلانی و زیباست و در عین اسپرت بودن، حس لوکس را نیز به بیننده منتقل می کند. چراغ های جلو بی شباهت به چشمان عقاب نیستند و در طراحی چراغ های عقب، از نسل های قبلی الهام گرفته شده است. همچون پورشه، آیینه ها پس از چند نسل به روی درها منتقل شده اند و دید خوبی را در اختیار راننده قرار می دهند. سقف فلزی SL63 ظرف ۱۶ ثانیه جمع می شود. این سقف HARD TOP به سامانه MAGIC SKY مجهز شده است و قسمت شیشه ای آن در مقابل نور خورشید تار می شود و اشعه های مضر را فیلتر می کند. هنگام باز بودن سقف، بادگیری برقی میان دو صندلی قرار می گیرد تا از بروز اغتشاش داخل کابین جلوگیری کند. همچنین سیستم AIRSCRAF به وسیله فن های نصب شده در پشت صندلی ها، هنگام باز بودن سقف دمای داخل را با دمای بیرون تنظیم می کند تا حتی در فصول سرد نیز بتوانید از رانندگی با سقف باز لذت ببرید. SL63 از نظر لوکس بودن و توجه به جزییات، بهترین کابین را میان دو خودروی دیگر دارد. صندلی های SL63 راحت تر از پورشه هستند و علاوه بر تنظیمات برقی، به گرمکن، خنک کننده و ماساژور نیز مجهز شده اند. SL63 از نظر تجهیزات و تجمل گرایی چیزی از لوکس ترین سدان های بنز کم ندارد.

مرسدس بنز AMG SL63

نورپردازی کابین در سه رنگ مختلف قابل تنظیم است و هنگام رانندگی با SL63، حسی منحصر به فرد از کار کردن تعداد زیادی سامانه الکترونیکی در پس زمینه ماجرا به راننده دست می دهد. البته همین حس و حال الکترونیکی به مذاق افرادی که به دنبال یک رانندگی خالص اسپرت هستند خوش نمی آید. دریچه های سیستم تهویه فرمی کلاسیک دارند و همچون مدل R107 به صورت دایره ای طراحی شده اند. وقتی از کابین ساده پورشه وارد کابین SL63 می شوید، احساس یک غریبه در شهری شلوغ به شما دست می دهد. البته با وجود سامانه COMAND، کار کردن با سیستم های مختلف ساده است و محل حساب شده دکمه ها و ابزارک ها به هیچ عنوان سرنشین را گیج نمی کند. بالشتک های باد شونده در طرفین صندلی ها، در پیچ های تند به حفظ تعادل سرنشینان کمک شایانی می کنند. تریم داخلی مدل مورد آزمایش نیز از نوع فیبرکربن است و حس اسپرت داخل کابین را دو چندان می کند. SL63 AMG از یک پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری بهره می برد. این پیشرانه توربو دوقلو قادر است ۵۳۰ اسب بخار و ۷۹۹ نیوتون متر گشتاور تولید کند. این قابلیت های خیره کننده پیشرانه در حالی SL63 را در موقعیت برتر دینامیکی نسبت به دو خودروی دیگر قرار داده، که اگر با پرداخت مبلغ ۹۰۰۰ دلار پکیج KITPERFORMANCE را برای آن سفارش دهید، این اعداد و ارقام به ۵۵۷ اسب بخار و ۹۰۰ نیوتون متر می رسند. این مرسدس بنز دوست داشتنی علی رغم وزن ۱۸۶۶ کیلویی اش، صفر تا ۱۰۰ تا را ظرف ۳.۵ ثانیه طی می کند و از این نظر قابل مقایسه با خودرویی نظیر شلبی GT500 و فقط کندتر از فراری 458 و وایپر SRT است. SL63 AMG حتی از SLS هم پر شتاب تر است و ۴۰۰ متر را ظرف ۱۱.۸ ثانیه طی می کند. کسب سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت با این خودرو به راحتی کسب سرعت ۸۰ کیلومتر است. نقطه قوت SL63 نسبت به دو خودروی دیگر این مقایسه، صدای فوق العاده جذاب و بم خارج شده از اگزوزهاست که میل به گاز دادن را در راننده افزایش می دهد. گیرباکس ۷ سرعته با کلاچ روغنی اتوماتیک MCT، عملکرد بی نظیری دارد و کاملا با پیشرانه هماهنگ است. سامانه ABC ( کنترل فعال بدنه) در دو حالت اسپرت و کامفورت تنظیم می شود و در سرعت های بالا ارتفاع خودرو را به صورت خودکار کاهش می دهد. عملکرد فرمان SL63 همچون 911 خارق العاده نیست و قیمت بالایی دارد. اما پیشرانه قدرتمندش باعث شده تا کمتر کروکی اسپرتی در دنیا توان رویارویی با این بنز خوش خط و خال را داشته باشد.

زیبای خفته!
آئودی R8 اسپایدر

 آئودی R8 اسپایدر

بدون شک یکی از زیباترین خودروهای این مقایسه، آئودی R8 اسپایدر است. البته R8 همچون دو خودروی دیگر سابقه طولانی ندارد و از سال ۲۰۰۶ به جمع خودروهای اسپرت راه پیدا کرده است. مدل ۲۰۱۴ نسبت به قبل دست خوش تغییراتی نظیر گرافیک جدید چراغ های جلو و عقب، فرم آیینه های جانبی و … شده است. اما فرم کلی خودرو دست نخورده باقی مانده و همچنان زیبا و خوش ترکیب است. آئودی R8 اولین خودروی دنیا بود که در چراغ های جلو آن از لامپ های LED استفاده شد. مدل اسپایدر از سقف پارچه ای برخوردار است که باز و بسته شدن آن به ۱۷ ثانیه زمان نیاز دارد. طراحی کابین R8 نیز همچون ظاهر آن زیبا و خوش فرم است. علی رغم تمام نوآوری هایی که در R8 به چشم می خورد، کابین آن در مقابل دو رقیب دیگر کمی از مد افتاده و قدیمی به نظر می رسد. R8 ناراحت ترین صندلی ها را میان خودروهای این مقایسه دارد. همچنین سیستم ناوبری آن از آئودی A3 قدیمی الهام گرفته شده و نسبت به خودروهای ۲۰۱۴، بدوی و کهنه است. هنگام باز بودن سقف جریان هوا به کابین نفوذ می کند و سرنشینان سرمای هوا را در ناحیه زانو احساس می کنند! در مقابل، R8 از سیستم صوتی BANG and OLUFSEN بهره می برد که کیفیت و قدرت بسیار مناسبی دارد.

 آئودی R8 اسپایدر

آئودی R8 به خودی خود خودروی بسیار جذابی به شمار می رود، اما در مقابل رقبای اشتوتگارتی در این مقایسه حرفی برای گفتن ندارد. R8 تنها خودروی دو دیفرانسیل این مقایسه است و و از سیستم روزآمد QUATTRO آئودی بهره می برد. از این نظر چسبندگی بسیار مناسبی دارد، اما با توجه به انتقال نیرو به هر چهار چرخ، پایداری R8 بسیار زیاد است و هیجان رانندگی با آن کم شده است. R8 از یک پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری برخوردار است که در پشت راننده قرار دارد. این پیشرانه اتمسفریک بدون استفاده از پرخوران قادر است ۴۳۰ اسب بخار قدرت تولید کند. فرمان R8 محدوده عملیاتی خود را برای راننده مشخص نمی کند و کمی بی حس است. اما خودروی بسیار چابکی است و صدای خارج شده از اگزوزهای آن بسیار جذاب است. همچنین چابکی آن در مسیرهای کوهستانی و پر پیچ و خم به مراتب بهتر از پورشه و بنز است. برای R8 یک پیشرانه ۱۰ سیلندر نیز عرضه شده که با پیشرانه لامبورگینی گالاردو مشترک است. آئودی R8 از نظر قدرت تولیدی با بنز SL63 AMG قابل قیاس نیست و همینطور از نظر تعادل و لذت رانندگی در پس 911 قرار می گیرد. اما زیبایی آن تمام نشدنی است و چسبندگی فوق العاده ای دارد.

مقایسه مرسدس بنز SL63 AMG, پورشه 911 ، آئودی R8 SPYDER

نگارنده: میلاد میرعابدینی

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی