پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ECU

ECU خودرو و عملکرد آن

ECU یا کامپیوتر خودرو وظبفه کنترل قطعات و سیستم برق خودرو در موتور را دارد که تنظیم نبودن این دستگاه و قطعه باعث بد عمل و کارکردن اجزای موتور خودرو خواهد شد. حال در ذیل میخواهیم به تعریف این قطعه پرداحته و علکرد و نحوه کارکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم. کامپیوتر ماشین یا […]

امیر
شنبه - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

ECU یا کامپیوتر خودرو وظبفه کنترل قطعات و سیستم برق خودرو در موتور را دارد که تنظیم نبودن این دستگاه و قطعه باعث بد عمل و کارکردن اجزای موتور خودرو خواهد شد. حال در ذیل میخواهیم به تعریف این قطعه پرداحته و علکرد و نحوه کارکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم.

کامپیوتر ماشین یا همان ECU (Electronic Control Unit) که معنای آن واحد کنترل الکترونیک می باشد وظیفه کنترل خودرو های انژکتوری را دارد، و فقط در خودروهای انژکتوری موجود می باشد.

ای سی یو (کامپیوتر ماشین) شامل سنسور هایی می باشد که این سنسورها به موتور متصل می باشند،  وضعیت و عملکرد خودرو را هر لحظه مورد بررسی قرا میدهد و با توجه به شرایط کنونی خروجی ها و دستور هایی را برای انژکتور، شمع و … اعمال می کند. با توجه به نوع ای سی یو ها تعداد سنسور ها متفاوت می باشد، هرچه تعداد سنسور ها بیشتر باشد کامپیوتر ماشین شرایط موتور را بهتر درک می کند و در نتیجه پاسخ های بهتری نیز برای عملکرد خوب خودرو به قسمت های لازم ارائه می کند.

ECU خودرو

ECU خودرو

سنسورهایی که در اکثر ECU ها موجود است و شامل سنسورهای اصلی است عبارتند از:

  • سنسور دور یا RPM
  • سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
  • سنسور موقعیت دریچه گاز یا TPS
  • سنسور دمای آب یا CTS
  • سنسور دمای هوا IAT
  • سنسور اکسیژن یا لامبدا
  • سنسور ضربه

به طور کلی کامپیوتر ماشین توانایی انجام این کارها را دارد:

  1. نظارت بر کارکردهای خودرو و نمایش آن برای راننده، مانند نمایش میزان مصرف سوخت متوسط، نمایش میزان مصرف سوخت لحظه ای، سامانه، نمایش میزان باد لاستیک، نمایش موقعیت باز و بسته بودن درب ها و تمامی هشدار ها یی که توسط راننده در خودرو قابل مشاهده میباشد.
  2. تنظیم کارکردهای خودرو به وسیله بهینه سازی مداوم آنها، تنظیم مصرف سوخت خودرو و بهینه سازی جهت کاهش میزان تولید آلاینده ها توسط خودرو.
  3. کنترل کارکردهای خودرو از طریق محاسبه کمیات خروجی بر پایه داده های ورودی ، (مانند کنترل ترمز به وسیله سیستم ضد قفل ترمز) در بیشتر واحد های کنترل الکترونیکی سه کارکرد نظارت ، تنظیم و کنترل همزمان وجود دارند.
کامپیوتر موتور خودرو

کامپیوتر موتور خودرو

انواع حافظه های ای سی یو ECU:

حافظه های ECU یا همان کامپیوتر ماشین شامل دو نوع حافظه میباشد: حافظه موقت و حافظه دائم.

۱ – حافظه موقت:

همانطور که از نام این حافظه پیداست، این نوع حافظه موقتی میباشد و پس از قطع جریان الکتریکی که به وسیله قطع سرباطری از باطری و یا جدا سازی ECU از خودرو صورت می گیرد، اطلاعات موجود در حافظه موقت پاک می شود. ولی بعد از اتصال جریان مجدد برق به ای سی یو این حافظه بازگردانی یا Initialize می شود.

حافظه موقت شناسایی استپر موتور، دنده‌ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه‌ای برای تنظیمات لحظه‌ای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور است.

کارهایی که باعث میشود حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامترهای

لحظه‌ای موتور بد کار می‌کند:

  • جدا کردن کابل باطری بیش از ۱۵ دقیقه.
  • جدا کردن سوکت های ECU بیش از ۱۵ دقیقه.
  • جدا کردن سوکت رله دوبل در خودروهای غیر مالتی‌پلکس و سوکت‌های BSM در خوردوهای مالتی ‌پلکس بیش از ۱۵ دقیقه.

در این حالت خودرو شروع به ریپ زدن (سکته نا به هنگام) بی دلیل میکند، و هنگام تعویض دنده مخصوصا در دنده های معکوس راننده شاهد این است که عملکرد خودرو پایین آمده و خودرو لحظه ای دچار مکث می شود. در چنین حالتی می بایست که حافظه موقت بازیابی و تجدید گردد. البته این حالت هایی که گفته شد در خودرو های جدید زیاد محسوس نیست، ولی در موارد پاک شدن حافظه، تجدید حافظه ای سی یو امری کاملا مفید خواهد بود.

روش تجدید حافظه ECU

با توجه به اینکه در شرکت های مختلف روش‌ها و متدهای مختلفی برای تولید ای سی یو وجود دارد و نیز نظر به استفاده خودرو در کشورها و مناطق مختلف با شرایط اقلیمی متفاوت، در ECU نوعی قابلیت سازگاری و یکسان‌سازی وجود دارد که این توانایی بر مبنای چهار عنصر پایه‌گذاری می‌شود: سنسور اکسیژن، سنسور موقعیت دریچه گاز، سنسور ضربه (ناک) و سنسور استپر موتور.

برای مثال شرکت پژو برای تجدید و بازیابی حافظه موقت ای سی یو پیشنهاد میکند که: “خودرو را روشن کنید، سوئیچ را به مدت حداقل ۱۰ ثانیه ببندید. سوئیچ را به مدت حداقل ۱۰ ثانیه باز کنید. خودرو را روشن کنید و به مدت حداقل ۱۰ ثانیه گاز ندهید. دنده ها را یک به یک معرفی کنید.”

۲ – حافظه دائم:

این نوع حافظه مانند سیستم‌ عامل و Setup کامپیوترهای خانگی می باشد و با قطع برق از بین پاک نمی شود؛ اما این حافظه در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و می‌توان گفت ECU سوخته است. حافظه دائم از جدول بزرگی به نام Look Up Table (جدول جستجو) ساخته شده است که داخل این جدول به مانند جدول ضرب ردیف‌ها و ستون‌ها و خانه‌هایی موجود است. با این تفاوت که تعداد ردیف‌ها و ستون‌های این جدول برابر تعداد سنسورهای موجود در سیستم موتور می‌باشد.

کامپیوتر خودرو

کامپیوتر خودرو

مواردی که برای حفاظت از ECU نباید انجام دهید:

اگر می خواهید به ECU خودرو و یا همان کامپیوتر ماشین خود آسیب نرسانید و برای خرید مجدد آن هزینه زیادی را صرف نکنید موارد زیر را هرگز انجام ندهید، چرا که باعث خرابی ای سی یو میشود.

– جدا کردن کابل باطری زمانی که خودرو روشن است
همان‌طور که می‌دانید ولتاژ تولید شده توسط دینام خودرو حدود ۱۴ ولت است اما نکته مهم اینجاست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام می باشد. نوسان تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به ۱۶ ولت هم می‌رسد. در حالت عادی که کابل‌های باطری به باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می‌شود اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود، برق خودرو دچار نوسانات میشود و این نوسانات می‌تواند بر روی بخش های حساس خودرو (کلیه کنترل یونیت‌های الکترونیکی) تاثیر بدی داشته باشد. حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی ای سی یو به طور استاندارد ۱۶ ولت است. اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد! و به دلیل گران بودن این قطعه این کار یعنی جدا کردن کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو اشتباه بزرگی است.
۲- اتصال وایر شمع برای چک کردن جرقه زدن
وقتی سر شمع‌ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می‌کنید، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند. سیم پیچ اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می‌گیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌ خصوص کامپیوتر ماشین شود. در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.
۳ –  خیس کردن ECU
اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید مشاهده می کنید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین‌های داخلی با ماده‌ای عایق که شبیه موم است پوشیده شده است اما در هر صورت پین‌های نری خارجی سوکت اتصال ECU در برابر آب عایق نمی باشند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال زیاد به ECU آسیب برسد.
۴ – لمس کردن پین های ECU
یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته ساکن بدن انسان گاهی اوقات می‌تواند تا هزارها ولت بالا برود.

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

کاتالیزور خودرو و علائم خرابی آن

نکاتی پیرامون شستشو خودرو

زمان تعویض فیلتر هوای اتاق خودرو

دلکو و وظیفه آن در خودرو

مزایا و معایب باد لاستیک نیتروژن در خودرو

تفاوت سیستم های 4WD و AWD و 4*4 در خودرو

شستشو و رفع عیب انژکتور خودرو

علائم خرابی سنسور سرعت خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی