پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کنفرانس خبری معاون وزیر صنعت

حجم بالای ثبت سفارش خودرو، دلیل بسته شدن سامانه

به گفته معاون وزیر صنعت، آنچه موجب شد تا سامانه ثبت سفارش بسته شود حجم بالاي ثبت سفارش خودرو در ماه هاي پاياني سال گذشته و اوايل سال جاري بوده و با افزایش ميزان ثبت سفارش ، وزارت تصمیم به مسدود کردن سامانه گرفته است.  در اين ٥ ماه كه سامانه ثبت سفارش خودرو مسدود بوده ميزان […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

به گفته معاون وزیر صنعت، آنچه موجب شد تا سامانه ثبت سفارش بسته شود حجم بالاي ثبت سفارش خودرو در ماه هاي پاياني سال گذشته و اوايل سال جاري بوده و با افزایش ميزان ثبت سفارش ، وزارت تصمیم به مسدود کردن سامانه گرفته است.  در اين ٥ ماه كه سامانه ثبت سفارش خودرو مسدود بوده ميزان خودروهايي كه از گمرك ترخيص شده اند نسبت به مدت مشابه سال قبل ٢٦ درصد افزايس داشته و اين نشان مي دهد كه حجم ثبت سفارش تا چه حد بالا بوده و واردات خودرو بايد با ثبت سفارش صورت گيرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو:

مجتبي خسروتاج معاون صادراتي وزير صنعت،معدن و تجارت و رئيس كل سازمان توسعه تجارت در نشست خبري در جمع خبرنگاران گفت: سابقا يك دستورالعملي وجود داشت كه به علت تغيير دولت و بازنگري و اصلاحات مجددا مورد بررسي قرار گرفت و رويكرد اين دستورالعمل براي سرمايه گذاراني بود كه قصد سرمابه گذاري در ايران را دارند و به ميزان مشاركت و استفاده از تسهيلات وابسته بود.

خسروتاج درباره هدفمند كردن واردات گفت: در ابتدای امسال ما ۱۷ بند را اعلام کردیم. طبیعتا ما از ابزار تعرفه ای استفاده خواهیم کرد. اما برخی معتقدند به دلیل بی ثباتی مرزهای همسایه نظام تعرفه ای نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: حداکثر مهلت ثبت سفارش برای واردات کالا از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش پیدا کرد.

رئيس سازمان توسعه تجارت درباره جدول جدید تعرفه های گمرکی برای ۴۰۰ قلم کالا، بیان کرد: ما هر سال جدول را براساس سال گذشته آغاز کردیم اما برای سال ٩٦ تغییر تعرفه ۶۰۰ قلم کالا را پیشنهاد دادیم که حدود ۲۰۰ قلم کالا به دلیل اينكه آثار تومي داستند حذف كرديم.

وي افزود:این جدول جدید تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد که عمده افزایش ها یک پله ای (یعنی ۵ درصد) است.

خسروتاج در خصوص دليل بسته سدن سايت ثبت سفارش اظهار داشت: با بررسي و كارشناسي كه انجام شده به اين نتيجه رسيده ايم كه واردات هر كالا بايد ٥ درصد توليد داخل باشد مثلا اگر يك ميليون و ٤٠٠ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان داخلي توليد شده ميزان واردات بايد ٨٥ هزار دستگاه باشد يعني حدود ٥ تا ٨ درصد و با توجه به شرايط اقتصادي فعلي بايد منابع ارزي كشور به دقت كنترل و مديريت شود.
وي با اشاره به مسدود شدن سامانه ثبت سفارش گفت: آنچه موجب شد تا سامانه بسته شود حجم بالاي ثبت سفارش خودرو در ماه هاي پاياني سال گذشته و اوايل سال جاري بود و وقتي كه ميزان ثبت سفارش زياد شد مجبور شديم سايت را مسدود كنيم.

وي ادامه داد: البته انجمن واردكنندگان خودرو هم از سازمان توسعه شكايت كرد و ما نيز مستندات خود را براي بستن سامانه ثبت سفارش به دستگاه قضا ارائه كرديم.

وي تاكيد كرد: در خصوص واردات حجم زيادي وجود داشته بدون اينكه به توليد داخل و حمايت از آن توجه شود و در اين خصوص قطعه سازي و انتقال دانش هم مغفول مانده و معتقدم اگر ميخواستيم توانمدي داخلي وجود داشت كه خودرو با كيفيت توليد كنيم.

خسروتاج تصريح كرد: واردكنندگان بدانند كه براي واردات حتما بايد ثبت سفارش انجام دهند و اگر اين كار را نكنند ريسك بزرگي را متحمل شدند و هر كالاي وارداتي نيازمند ثبت سفارش است.

رئيس سازمان توسعه تجارت در خصوص خودروهايي كه در گمرك وجود دارند گفت: ٥٠ درصد اين خودروها ترانزيت هستند و در حيطه اختيار سازمان بنادر بودند كه غاليا براي كشور عراق بوده اند و بخش ديگري از خودروهاي در گمرك ثبت سفارش نداشتند و واردكنندگاني كه ثبت سفارش نكردند خودشان مي دانند كه تخلف كرده اند.

وي بيان كرد: در اين ٥ ماه كه سامانه ثبت سفارش خودرو مسدود بوده ميزان خودروهايي كه از گمرك ترخيص شده اند نسبت به مدت مشابه سال قبل ٢٦ درصد افزايس داشته و اين نشان مي دهد كه حجم ثبت سفارش تا چه حد بالا بوده و واردات خودرو بايد با ثبت سفارش صورت گيرد.

تعرفه های جدید واردات خودرو تقدیم هیئت دولت شد

کدام نمایندگی های رسمی واردکننده خودرو مجوز پیش فروش دارند؟

آیا تراژدی بسته شدن ثبت سفارش با افزایش تعرفه واردات خودرو به پایان می رسد؟

صدور گواهی تایید نوع برای 40 برند خودرو وارداتی

طرح جدید واردات خودرو در حال بررسی در هیئت دولت

بیانیه انجمن صنفی وارد کنندگان در رابطه با ثبت سفارش خودرو

خطری بزرگ در کمین خودروهای وارداتی معطل مانده در گمرک

امارات‌ مبدأ اصلی خودروهای وارداتی

توقف ثبت سفارش فقط به زیان مصرف کننده

کهنه بیاید به بازار، نو می‌شود دل‌آزار!/پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم خارجی

زمین گیر شدن 7 هزار خودرو وارداتی در گمرک

بلاتکلیفی قوانین واردات خودرو و تکذیب پشت تکذیب ارگان های ذیربط

قوانین به روز شده واردات خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی