پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مونتاژ خودرو خارجی در ایران

ایجاد خط مونتاژ خودروهای خارجی با استفاده از تخفیف گمرکی

اخبار رسیده حاکی از این است که احتمالا دولت برنامه ای در دست دارد تا با آن خودروسازان خارجی را تشویق به تولید خودرو در ایران کند. مدت زیادی است که ثبت سفارش  خودرو متوقف شده است و عملا واردات خودوریی انجام نمی شود، قیمت خودروهای وارداتی نیز به شدت افزایش پیدا کرده که نارضایتی […]

امیر
دوشنبه - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

اخبار رسیده حاکی از این است که احتمالا دولت برنامه ای در دست دارد تا با آن خودروسازان خارجی را تشویق به تولید خودرو در ایران کند. مدت زیادی است که ثبت سفارش  خودرو متوقف شده است و عملا واردات خودوریی انجام نمی شود، قیمت خودروهای وارداتی نیز به شدت افزایش پیدا کرده که نارضایتی مشتریان و واردکنندگان را به همراه داشته است.

اما در پس این توقف واردات گویا برنامه ای وجود دارد و دولت در حال اتخاذ تصمیماتی است که می توانند شرایط حاکم بر بازار ایران را تغییر دهند. به گفته منابع خبری وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین دستورالعمل جدیدی برای واردات خودرو است که طبق آن واردکانندگان در صورتی که زیرساخت های تولید خودرو در ایران را فراهم کنند می توانند امتیازاتی دریافت کنند.

البته دولت خیلی وقت است که درگیر انجام تغییرات در قوانین مربوط به واردات خودرو است که البته فعلا ثمره ای نداشته است. اما آنچه بسیای بر روی آن اتفاق نظر دارند این است که تعرفه افزایش خواهد یافت و در سمت دیگر نیز تولید خودرو توسط برند هایی که در حال حاضر خودروهای خود را به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه می کنند در دستور کار قرار خواهد گرفت.

واردات خودرو_خودرو وارداتی

از سوی دیگر با افزایش قیمت تمامی خودروهای وارداتی، فاصله قیمتی بین خودروهای داخلی و وارداتی نیز بیش از پیش خواهد شد و از این شکاف می توان برای ترغیب و تشویق شرکت های خارجی  به ایجاد خطوط مونتاژ در داخل کشور استفاده کرد.

به عبارت دیگر در صورت افزایش تعرفه واردات خودرو کامل به بیش از ۵۵ درصد، دولت می تواند زمینه لازم برای ایجاد خطوط مونتاژ را در کشور ایجاد کند و برنهای خارجی که تمایل به تولید خودرو در ایران داشته باشند می توانند از تخفیف ۵۰ درصدی استفاده کنند.

البته چنین راهکاری نیز تنها در مورد برخی خودروهای محبوب و پر طرفدار اجرایی خواهد بود و مسلما ایجاد خطوط مونتاژ برای برخی خودروهای بسیار کم تیراژ نمی تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.

چنین استراتژی ای حالا به شکل رسمی توسط وزارت صنعت یا سایر نهاد های مربوطه اعلام شده است و از این رو پس از مونتاژی شدن چند محصول هیوندای توسط کرمان موتور و ثبت قرارداد برای شروع به کار کارخانه رنو، احتمالا شاهد ایجاد خط مونتاژ خودروهایی نظیر تویوتا، میتسوبیشی، کیا و حتی مرسدس بنز خواهیم بود.

منبع : دیجیاتو

تعرفه های جدید واردات خودرو تقدیم هیئت دولت شد

آیا تراژدی بسته شدن ثبت سفارش با افزایش تعرفه واردات خودرو به پایان می رسد؟

طرح جدید واردات خودرو در حال بررسی در هیئت دولت

کهنه بیاید به بازار، نو می‌شود دل‌آزار!/پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم خارجی

بلاتکلیفی قوانین واردات خودرو و تکذیب پشت تکذیب ارگان های ذیربط

واردات خودرو های بالای 2500 سی سی آزاد شد!

قوانین به روز شده واردات خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی