باید قبول کرد که بازار شاسیبلندها و کراساوورهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان در ایران تحت سلطه چینیهاست. اگر بخواهیم در این مارکت پرطرفدار و متنوع دقیق شویم، به این نتیجه میرسیم که این کلاس به ۲ دسته تقسیم میشود. یک دسته کراساوورهایی نظیر جک S5، هایما S7، بیوایدی S6 و چری تیگو ۵ هستند. دسته […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی میکند:
هایما S5
هایما S5 کراساوور جمعوجوری است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. ابعاد بدنه آن نسبت به هایما S7 کوچکتر است و برخلاف برادر بزرگترش، با سبک شرقی طراحی شده و طراحی اسپرتتری دارد. S5 پس از جک S3 و در هتل همای مشهد رونمایی شد. اما به نظر می رسد زمان عرضه این 2 به بازار تقریبا در یک بازه باشد. بدنه S5 از خطوط فراوانی تشکیل شده. این خطوط نرم و صیقلی روی سپرها، کاپوت، دربها و خلاصه هرجایی که چشمتان میخورد استفاده شدهاند و چراغها نیز فرمی صیقلی و متفاوت دارند.
فضای کابین علاوه بر اینکه مدرن طراحی شده، کاملا عامهپسند است. ترکیب رنگ نارنجی و مشکی تاثیر دوچندانی بر حالوهوای اسپرت کابین دارد و علیرغم استفاده از متریال پلاستیکی، کیفیت بصری مواد بهکار رفته در کابین مناسب است. کابین فضای مناسبی دارد، اما از صندوق بار ۳۲۰ لیتری نمیتوان انتظار فضایی جادار و مناسب یک خودرو کراساوور داشت. همچنین ابعاد شیشه عقب نیز نسبتا کوچک است و میتواند روی دید قسمت عقب تاثیر بگذارد.
اما یکی از مهمترین نقاط قوت S5، ایمنی مناسب بدنه بهشمار میرود. S5 توانسته ۵ ستاره ایمنی موسسه C.NCAP را در کارنامه خود ثبت کند. ۹ درصد بدنه آن از فولاد فوقمستحکم، ۶۰ درصد از فولاد مستحکم و ۳۱ درصد از فولاد استاندارد تشکیل شده است. همچنین میلههای فولادی ضخیم بهکار رفته داخل دربها، ایمنی خودرو در تصادفات جانبی را دوچندان میکند. در مدلهای فولآپشن میتوانید از امکانات متنوعی نظیر صفحه نمایش ۷ اینچی، ۶ ایربگ، ترمز اضطراری، کنترل پایداری، کنترل لغزش، سانروف برقی، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی و تهویه اتوماتیک بهرهمند شوید، البته باید دید ایرانخودرو S5 را با چه سطحی از تجهیزات در بازار عرضه میکند.
هایما S5 در چین با ۲ پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با توان ۱۲۲ اسببخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتنمتر، و پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۱۶۳ اسبی با گشتاور ۲۲۳ نیوتنمتر عرضه میشود. اما ایران خودرو برای بازار ایران نسخه توربوشارژ هايما S5 را انتخاب کرده که قدرت به مراتب بیشتری از نسخه تنفس طبیعی تولید میکند.
این در حالی است که کرمانموتور، S3 را با پیشرانه تنفس طبیعی در ایران عرضه کرده و از این نظر باید گفت اگر حساسیتها و مشکلات پیشرانههای توربو را در ایران فاکتور بگیریم، قدرت S5 بر جک تنفس طبیعی می چربد. گیرباکس CVT هایما عملکردی مشابه گیرباکس جک دارد و اگر زیاد روی هوشیاری آن حساس نباشید، میتواند رانندگی راحتی را در مسیرهای پرترافیک شهری به ارمغان بیاورد. نکته جالب دیگر در پیشرانه S5، استفاده از زنجیر مقاوم به جای تسمه پلاستیکی تایم در پیشرانه آن است.
با توجه به برچسب قیمت S5 در چین و پیشبینیها، انتظار میرود ایرانخودرو این کراساوور جمعوجور را با قیمت کمتر از ۷۰ میلیون تومان در نیمه دوم سال ۹۶ عرضه کند.
جک S3
همچون ایرانخودرو که به پشتوانه موفقیت هایما S7 به سراغ برادر کوچکترش رفت، فروش مناسب جک S5 نیز راه را برای برادر کوچکترش یعنی جک S3 باز کرده تا کرمانموتور برای معرفی این محصول جدید کار سختی پیشرو نداشته باشد. جک S3 در نمایشگاه خودرو شیراز و با قیمت حدودی 71 میلیون و 900 هزار تومان عرضه شد و حالا یکی از گزینههای مورد توجه میان کراساوورهای ارزانقیمت است. این خودرو در آگوست 2014 با نام JAC REFINE S3 وارد بازار شد.
حالا نوبت به بازار تشنه کراساوور ایران رسیده تا جک کوچولو شانس خود را در آن امتحان کند. در نگاه نخست شباهت فراوان طراحی S3 به فرم طراحی محصولات هیوندای مخصوصا مدل ix35 جلبتوجه میکند. فرم چراغها، خطوط بدنه و فرم جلوپنجره عواملی هستند که دستبهدست هم میدهند تا ظاهر S3 کرهایتر از سایر رقبایش به نظر برسد. فضای کابین S3 در عین سادگی، منظم و متناسب به نظر میرسد و کیفیت کلی متریال کابین نسبت به برچسب قیمتیاش مناسب است.
پلتفرم S3 با جک j4 مشترک است و این کراساوور کامپکت با طول 4325 میلیمتر و فاصله محوری 2560 میلیمتر فضای مناسبی در اختیار سرنشینان قرار میدهد. همچنین صندوق بار 600 لیتری S3 خیال سرنشینان را در مسافرتهای خانوادگی راحت میکند. یک پیشرانه 1.5 لیتری با توان 111 اسببخار وظیفه تامین نیرو محرکه این کراساوور 1.2 تنی را بر عهده دارد.
این پیشرانه با شباهت فراواناش به پیشرانه جک J5 دندهای باعث شده تعمیرکاران با آن آشنایی بیشتری داشته باشند و برخلاف خودروهای جدید، در تامین لوازم و قطعات فنی مشکلی با آن حس نشود.
گشتاور 146 نیوتنمتری به چرخهای جلو منتقل شده و کشش قابلقبولی را برای S3 به ارمغان می آورد. 46 درصد بدنه S3 را ورقهای فولادی محکم و 33 درصد آن را فولاد گالوانیزه تشکیل داده است و از نظر ایمنی چیزی از هایما S5 کم ندارد. پیشرانه S3 با یک گیرباکس CVT یا 6 سرعته دستی جفت میشود و کرمانموتور گیرباکس اتوماتیک را برای نسخه عرضه شده در بازار ایران انتخاب کرده تا از نظر راحتی رانندگی چیزی کمتر از هایما S5 نداشته باشد.
S3 از فهرست امکانات قابلقبولی برخوردار است و در این رنج قیمتی با مواردی نظیر سانروف، سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی هیدرولیکی، 2 عدد ایربگ، تودوزی چرمی، نمایشگر 7 اینچی و تهویه مطبوع اتوماتیک خریداران را وسوسه میکند و از این نظر چیزی از هایما کم ندارد.
پیشنهاد نهایی
بازار پررونق کراساوورهای چینی زیر 100 میلیون تومان در ایران باعث شده شرکتهای عرضه کننده، به فکر پر کردن خلاء موجود در یک کلاس پایینتر، یعنی سگمنت کراساوورهای کامپکت نیز بیافتند. این کلاس که در این مقایسه با جک S3 و هایما S5 آنرا معرفی کردیم، ویژگیهای خودروهای هاچبک و کراساوور را با یکدیگر ترکیب کرده. این مدلها جمعوجور خوشدست هستند و این ویژگی در ترکیب با گیرباکس اتوماتیک همان چیزی است که خیال رانندگان را در شهرهای پرترافیک و شلوغ راحت میکند، هم سواریشان تفاوتهایی با یک خودرو سدان دارد که می تواند تمایز را برایتان به ارمغان بیاورد. البته روی فضای صندوق بار و کابین آنها نمیتوانید همچون برادران بزرگترشان حساب باز کنید، اما باز هم از این نظر یک پله بالاتر سدانها و هاچبکهای متوسط هستند. جک S3 و هایما S5 ویژگیهای مشابهی با یکدیگر دارند و هر 2 با سبک مدرن چینیها در خودروسازی ساخته شدهاند. هر 2 از خودروهای خوشساخت چینی بهشمار میروند و شرکتهای سازنده شان در محصولات دیگر و بحث فنی به خوبی امتحان خود را پس دادهاند. تنها نقطه ضعف جک S3 نسبت به هایما S5، توان کمتر پیشرانه است، که البته برچسب قیمتی چند میلیون تومان ارزانتر از هایما تا حدی میتواند این فاصله را کاهش دهد.
دیدگاه خود را بنویسید