پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه سایپا کوییک و دانگ فنگ H30 کراس

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

تب خرید کراس‌اوور در کشورهای مختلف جهان آن‌قدر بالا گرفته که حالا همه بزرگان این صنعت در جهان یک یا حتی چند نمونه از این خودروها را در سبد فروش‌شان جای داده‌اند. بازار خودرو ایران نیز در سال‌های اخیر با عرضه محصولاتی در این کلاس که عمدتا ساخت کمپانی‌های شرقی هستند، روی خوشی به کراس‌اوورها […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱۵ آذر ۱۳۹۶

تب خرید کراس‌اوور در کشورهای مختلف جهان آن‌قدر بالا گرفته که حالا همه بزرگان این صنعت در جهان یک یا حتی چند نمونه از این خودروها را در سبد فروش‌شان جای داده‌اند. بازار خودرو ایران نیز در سال‌های اخیر با عرضه محصولاتی در این کلاس که عمدتا ساخت کمپانی‌های شرقی هستند، روی خوشی به کراس‌اوورها و کراس‌اوورهای کامپکت نشان داده است و حالا این تب آن‌قدر تشدید شده که خودروسازان بعضی هاچ‌بک‌هایشان را نیز با ظاهر کراس‌اوور به بازار عرضه می‌کنند. ایران‌خودرو نیز برای این‌که از قافله عقب نماند، چندی پیش خودرو دانگ‌فنگ H30 کراس را در لیست محصولات‌اش قرار داد و توانست به شکل خیره‌کننده‌ای چندین هزار دستگاه از این خودرو را پیش‌فروش کند! در سوی دیگر گود سایپا هم بیکار ننشسته و نسخه هاچ‌بک ساینا را تحت عنوان کوییک و با شکل و شمایلی نزدیک به خودروهای کراس معرفی کرده و فروش آن را به زودی آغاز می‌کند. باتوجه به قیمت‌گذاری ساینا اتوماتیک، به نظر می‌رسد کوییک نیز قیمتی در همان رنج و نزدیک به قیمت H30 کراس داشته باشد. البته H30 کراس از نظر امکانات و توان پیشرانه نسبت به کوییک برتری دارد اما باید به این نکته نیز توجه کرد که برای خریدش باید پول بیش‌تری خرج کنید. با بالانس تمام این موارد، به این نتیجه می‌رسیم که کوییک و H30 کراس نزدیک‌ترین رقبای هم در بازار ایران به شمار می‌روند. پس بد نیست در مقام مقایسه نگاهی به ویژگی‌های آنها داشته باشیم.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می‌کند:

دانگ‌فنگ H30 کراس

این هاچ‌بک کراس کامپکت مشخصات فنی و قیمت مناسبی دارد. اچ‌30 کراس با استفاده از پلت‌فرم ZX سیتروئن ساخته شده و از این نظر روحی فرانسوی دارد. این خودرو برای نخستین‌بار در سال 2009 رونمایی شد. اچ30 کراس حتی نسخه‌های هاچ‌بک و سدان نیز دارد.

دانگ فنگ H30 کراس

یکی از نکات مثبت H30 کراس بهره‌مندی از پیشرانه 1.6 لیتری TU5 پژو است. پیشرانه‌ای که سال‌هاست در ایران امتحان خود را پس داده و از نظر عملکرد نمره قبولی گرفته است. این پیشرانه 105 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند و 142 نیوتن‌متر هم گشتاور دارد. اچ‌30 کراس در سیکل ترکیبی حدود 7 لیتر سوخت مصرف می‌کند تا در رده خودروهای کم‌مصرف بازار جای بگیرد. یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی که در خرید یک خودرو مدنظر مشتریان قرار دارد، خدمات پس‌ازفروش و فراوانی قطعات یدکی است.

دانگ فنگ H30 کراس

H30 کراس خودرویی است که در این 2 بخش می‌تواند مشتری را راضی کند. زیرا شبکه گسترده خدمات پس‌ازفروش ایران‌خودرو در سراسر کشور و البته سهولت در تعمیرات و تهیه قطعات یدکی پیشرانه TU5 نکاتی انکارناپذیر در مورد این خودرو هستند. از امتیازات دیگر H30 کراس باید به گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی آیسین ژاپن اشاره کرد. یعنی همان کمپانی‌ای که گیرباکس خودروهایی نیسان و تویوتا را می‌سازد.

دانگ فنگ H30 کراس

دورن کابین H30 کراس خبری از چرم و چوب نیست اما سعی شده کیفیت متریال به‌کار رفته در کابین در سطح خوبی باشد. به‌هرحال با ارزان‌ترین خودرو مجهز به گیرباکس اتوماتیک در بازار ایران سروکار دارید که کم‌تر از 45 میلیون تومان قیمت دارد. البته کابین این خودرو به اندازه کافی جا دارد و به‌نوعی می‌تواند به‌عنوان یک خودرو استیشن هم مورد استفاده قرار بگیرد. فاصله محوری این خودرو از پژو 206 صندوقدار بیش‌تر است و فضای بیش‌تری در بخش عقب برای زانوها وجود دارد. دورن کابین یک نمایش‌گر لمسی نیز تعبیه شده. هم‌چنین سانروف برقی، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، Isofix، بلوتوث تلفن همراه، سیستم صوتی DVD، سنسور و دوربین دید عقب، از تجهیزات این خودرو هستند که در هیچ‌یک از خودروهای زیر 50 میلیون تومان بازار دیده نمی‌شود. 2 کیسه هوا و ترمز مجهز به ABS+EBD از جمله موارد مثبت در بخش ایمنی H30 کراس هستند. این خودرو با توجه به قیمت و مشخصات‌اش می‌تواند رقیب سرسختی برای محصولات مختلف از جمله ساندرو استپ‌وی در این رده از بازار باشد.

سایپا کوییک

با توجه به خروج پراید از خط تولید و خلاء ایجاد در نبود پراید در بازار خودروهای ارزان‌قیمت، موتور سایپا حسابی روی دور افتاده و روند عرضه محصولات جدیدش به بازار را سریع‌تر دنبال می‌کند. خانواده X200 سایپا با تیبا صندوق‌دار معرفی شد. پس از آن تیبا هاچ‌بک برای جلب نظر جوان‌ترها به بازار آمد و ساینا نیز به‌عنوان فیس‌لیفتی از تیبا عرضه شد. مدت کوتاهی از آغاز فروش ساینا اتوماتیک به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو صفرکیلومتر بازار با امکانات متنوع و قابل‌قبول می‌گذرد و حالا خبرها حکایت از لحظه‌شماری برای کوییک یا همان نسخه هاچ‌بک ساینا دارد. خودرویی که با کد ۲۱۲ شناخته می‌شود و اواخر سال گذشته به‌طور رسمی رونمایی شد. بازار هاچ‌بک‌های کراس در مدت اخیر حسابی داغ شده و تنوع در این کلاس خودرویی روزبه‌روز در حال افزایش است.

کوییک سایپا

کوییک سایپا

کوییک نیز که نماینده سایپا میان سایر هاچ‌بک‌های کراس بازار به‌شمار می‌رود نخستین محصول خانواده X200 است که با این رویکرد تولید می‌شود و در بازار ایران دانگ فنگ H30 کراس را در مقابل خود می بیند. هم‌چون جزییات ظاهری دانگ فنگ، کوییک نیز با تکیه بر مواردی نظیر رکاب‌های متفاوت، فلاپ‌های زیر سپرهای جلو و عقب و روف‌رک‌های روی سقف، نشان می‌دهد که با یک هاچ بک کراس طرف هستیم. نمای جلو علی‌رغم فرم متفاوت سپر، شباهت فراوانی با ساینا دارد. در قسمت عقب اما شاهد یک طراحی جدید هستیم که به خوبی با فرم کلی کوییک هماهنگ است. فضای کابین کوییک بی‌شباهت به ساینا اتوماتیک نیست. در مدل فول‌آپشن شاهد امکانات قابل‌توجهی نظیر سیستم پایداری، کنترل فشار باد تایر، صندلی برقی راننده، دزدگیر، استارت دکمه‌ای، ۲ عدد ایربگ، سنسور فاصله‌سنج و دوربین دید عقب، دی‌لایت، نمایش‌گر ۷ اینچی لمسی، کروزکنترل، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان و شیشه‌های دودی قسمت عقب کابین هستیم.

کوییک

کوییک

کوییک از پیشرانه 4 سیلندر M15 برخوردار است. پیشرانه‌ای که با توان 87 اسب‌بخار در نگاه اول تا حد زیادی از دانگ‌فنگ ضعیف‌تر است. اما در این میان باید به 2 نکته توجه داشت. کوییک قرار است در محدوده قیمت 35 میلیون تومان در بازار عرضه شود، درحالی‌که H30 کراس بیش از 40 میلیون تومان قیمت دارد. هم‌چنین باید علاوه بر مقایسه قدرت و گشتاور پیشرانه‌ها، به اختلاف وزن حدود 200 کیلویی این 2 خودرو نیز توجه کرد.

سایپا کوییک

پیشنهاد نهایی

برخلاف گذشته، حالا تنوع هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت نیز در بازار روبه‌افزایش است و رقابت سر کسب سهم بیش‌تر از بازار باعث شده تا ارزان‌قیمت‌ها نیز تنوع امکانات رفاهی و افزایش کیفیت ساخت را تجربه کنند. سایپا کوییک و دانگ‌فنگ H30 کراس هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت (زیر 50 میلیون تومان) بازار هستند که جزییات ظاهرشان نزدیک به خودروهای کراس‌اوور طراحی شده و می‌توان گفت تنها هاچ‌بک‌های کراس در این رنج قیمت به‌شمار می‌روند. البته از اختلاف‌های فنی و قیمتی میان آنها نباید گذشت، اما باید به این نکته توجه کرد که هر 2 با یک رویکرد یعنی به قرار دادن یک خودرو جمع‌وجور مجهز به گیرباکس اتوماتیک با امکانات متنوع در بازار عرضه شده‌اند گزینه‌های پیش‌رو خریداران با بودجه محدود را از یکنواختی خارج کنند.

2 هموطن از یک نگاه/ بررسی هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا

خاص تر از رقبا/ هیوندای ولاستر بخریم یا کیا ریو هاچ بک؟

یک روح در ۲ بدن!/ مقایسه و بررسی نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس

سربلند مثل ایکس تریل / مروری بر عملکرد شاسی بلند نیسان در تست های تصادف

ماشین سواری با حداقل بودجه/ رنو پی کی بخریم یا دوو ماتیز ؟

شاسی بلندهای ارزان بازار کدام هستند؟

تقابل چینی‌های ارزان قیمت-مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

هیوندای سوناتا 2018 پشت درهای بازار ایران

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

تست درایو عمومی DS برگزار شد + عکس

جنگجوی کم توقع ترافیک!/ بررسی فنی تویوتا یاریس هاچ بک

با بودجه محدود هم می توان کوپه سواری کرد؟/مقایسه هیوندای کوپه و سراتو کوپ

تست فنی جامع نیسان ایکس تریل (آنرود و آفرود)

جعبه جادوی تویوتا در راه توکیو/معرفی تویوتا TJ کروزر

دوست آقای امپراطور پوست انداخت!/ مروری بر تاریخچه تویوتا سنچوری به بهانه معرفی نسل جدید

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

شگفتی باستان‌شناسان آینده! / مقایسه 4 شاسی بلند پر طرفدار

آقای کت و شلواری فرانسوی/ نگاهی به سیتروئن C6 محصول آینده سایپا

فلفل تند و تیز ب ام و با ۴ چرخ متحرک!/بررسی ب ام و سری 3 جدید

قهرمان بی رقیب تر از همیشه/ بررسی فنی ب ام و سری 5 جدید

خیز خودروسازان برای تحول ناوگان حمل و نقل/ بررسی ون های تازه وارد بازار

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

بنویسید تانگ، بخوانید تانک! / بررسی بی وای دی تانگ پیش از عرضه در بازار

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

مقایسه دو نسل از مرسدس بنز S کلاس

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

مقایسه رنو ساندرو و پژو ۲۰۷ جدید (اتفاق‌های خوب در کلاس هاچ‌بک‌های جمع و جور)

مقایسه بنز Cکلاس و ب ام و سری 3

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی