پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه اپتیما و ماکسیما

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

قوانین اخیر گمرکی و مسیری که خودروسازی کشور در پیش گرفته، باعث شده خودروهای با حجم موتور بالا دیگر نقشی در بازار خودروهای صفر کیلومتر نداشته باشند. اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌توانید با طراحی از مد افتاده کنار بیایید و میانه‌ای هم با بزک‌های امروزی در ساخت خودروها ندارید، در عوض علاقه […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۷ آذر ۱۳۹۶

قوانین اخیر گمرکی و مسیری که خودروسازی کشور در پیش گرفته، باعث شده خودروهای با حجم موتور بالا دیگر نقشی در بازار خودروهای صفر کیلومتر نداشته باشند. اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌توانید با طراحی از مد افتاده کنار بیایید و میانه‌ای هم با بزک‌های امروزی در ساخت خودروها ندارید، در عوض علاقه وافری به پیشرانه‌های حجیم و پرقدرت دارید، این مقایسه را از دست ندهید. نیسان ماکسیما و نسل دوم کیا اپتیما گزینه‌های پیشنهادی ما به شما هستند. سدان‌های متوسطی با کابین جادار و از همه مهم‌تر، پیشرانه‌های 6 سیلندر پرقدرت. پس اگر بودجه‌تان کم‌تر از 100 میلیون تومان است و ریسک خرید خودرو دست دوم را قبول کرده‌اید، می‌توانید از میان نیسان ماکسیما و کیا اپتیمای 6 سیلندر یکی را انتخاب کنید.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می‌کند:

نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما

در تیر ماه ۱۳۸۰ نیسان ماکسیما به ایران آمد و از بهمن ۱۳۸۰ مونتاژ آن توسط پارس‌خودرو آغاز شد. در آن دوران، ماکسیما سقف آرزو لوکس‌سواران به‌شمار می‌آمد و یکی از گران‌قیمت‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شد. البته با آزاد شدن واردات خودروهای خارجی در سال ۸۳، بخشی از بازار انحصاری‌اش سهم رقبای خارجی شد و یکه‌تازی آن در بازار انحصاری ایران خاتمه پیدا کرد. در واقع ماکسیمای تولید شده در ایران با ایجاد تغییراتی در نسل پنجم نیسان ماکسیما با کد اتاق A33 شکل گرفت که در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ در ژاپن تولید می‌شد. در طراحی ظاهری ماکسیما بیش‌تر به المان‌های لوکس توجه شده تا المان‌های اسپرت و جوان‌پسند. علی‌رغم این‌که سبک طراحی آن نسبت به اپتیما قدیمی‌تر است، اما باید گفت در این مقایسه بیش‌تر از اپتیما به طراحی ماکسیما علاقه‌مند خواهید شد.

نیسان ماکسیما

با ورود به کابین، فضایی جادار و راحت در اختیار شما قرار می‌گیرد. طراحی کابین ماکسیما متعلق به خودروهای یک دهه قبل است و در مقابل اپتیما قدیمی‌تر به نظر می‌رسد. اما ترکیب هماهنگ و چشم‌نواز کابین هنوز هم چشم را خسته نمی‌کند و نمی‌توان از آن ایراد آن‌چنانی گرفت. صندلی‌ها از مخمل پوشانده شده‌اند و حال‌وهوای خودروهای اصیل ژاپنی را تداعی می‌کنند. تنظیمات برقی صندلی جلو، تهویه اتوماتیک، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان، چنجر ۶ تایی، یخچال، خروجی برق ۱۲ ولت و شیشه‌های رنگی مجهز به فیلتر UV از امکانات جذاب ماکسیما به‌شمار می‌روند. اما باید گفت که در زمینه امکانات رفاهی، ماکسیما در برابر رقیب کره‌ای کم می‌آورد. صندلی‌های ماکسیما فوق‌العاده راحت و جادار هستند و حتی در صندلی‌های عقب نیز مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی‌شود. نیسان در سال‌های تولید این نسل از ماکسیما، 2 نوع پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر را برای آن در نظر گرفته بود. که از این میان پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری برای عرضه در ایران انتخاب شد.

نیسان ماکسیما

پیشرانه پرقدرت ماکسیما مجهز به 2 میل‌سوپاپ شده و قادر است ۲۰۱ اسب‌بخار در دور ۶۴۰۰ تولید کند. از نظر قوای محرکه، ماکسیما هنوز هم به خیلی از خودروها برتری دارد و افراد طالب هیجان را به‌سوی خود جذب می‌کند. یکی از نقاط قوت فنی ماکسیما، در اختیار قرارگرفتن گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متری در دورهای پایین است. از این نظر ماکسیما در مقابل اپتیما برنده این رقابت است. ماکسیما در ایران با 2 گیرباکس ۶ دنده دستی (۵ دنده جلو و یک دنده عقب) و ۴ سرعته اتوماتیک تولید شد. در مدل‌های دنده دستی می‌توان عقربه دور موتور را به حالت عمودی رساند و با برداشتن ناگهانی پا از روی پدال ترمز، لذت فرورفتن در صندلی‌ها را تجربه کرد! سقف سرعت مدل‌های دنده دستی نیز به ۲۲۲ کیلومتربرساعت می‌رسد. جعبه‌دنده اتوماتیک نیز از دقت و عملکرد مناسبی برخوردار است. در نمونه‌های اتوماتیک دنده‌ها به نرمی تعویض می‌شوند و خبری از لگدزدن جعبه‌دنده و یا تاخیرهای آزاردهنده نیست. سیستم تعلیق جلو از نوع مستقل مک‌فرسون با فنرهای حلقوی است و تعلیق عقب به‌صورت اکسل و سیستم‌های چنداتصالی ساخته شده است که باعث شده سواری راحت‌تری از اپتیما داشته باشد.

هندلینگ و چسبندگی ماکسیما عالی است و در سرعت‌های بالا به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهد. هم‌چنین سیستم ترمز ABS مجهز به دیسک در هر 4 چرخ و دیسک‌های خنک‌شونده در چرخ‌های جلو، عملکرد مناسبی دارد و ماکسیمای سرکش را به‌خوبی مهار می‌کند. هم‌چون سایر خودروهای ژاپنی، استهلاک ماکسیما بسیار پایین است و تا سال‌ها می‌توان روی دوام آن حساب کرد.

کیا اپتیما 2009-2010

کیا اپتیما

در این مقایسه نکته مهم این‌جاست که اپتیما چند سال با ماکسیما اختلاف سنی دارد. تولید نسل دوم کیا اپتیما در سال 2005 و با کد MG آغاز شد و تا سال 2010 ادامه پیدا کرد، اما در این 5 سال اپتیما بدون تغییر باقی نماند و در سال 2008 کیا سدان نوپایش را دست‌خوش تغییراتی کرد تا بتواند از پس رقیبی سرسخت به اسم هیوندای سوناتا برآید. آغاز واردات رسمی اپتیما به ایران با عرضه نسخه فیس‌لیفت همراه بود و اپتیما در اولین سال‌های حضورش در بازار خودرو کشور، با مدل‌های 2009 و 2010 به میدان آمد. سدانی متوسط که پیشرانه 6 سیلندرش تهدید بزرگی برای نیسان ماکسیما به‌شمار می‌آمد. به علاوه این‌که در آن سال‌ها ویژگی آپشن‌زدگی میان خریداران ایرانی در حال پا گرفتن بود و اپتیما با طیف گسترده‌ای از امکانات رفاهی در زمان خودش، گزینه‌ای متفاوت و برتر از رقیب از مدافتاده‌اش به‌شمار می‌رود و برای علاقه‌مندان به آپشن خودرو جذاب‌تری به نظر می‌رسد.

کیا اپتیما 2009-2010

طراحی بدنه فیس‌لیفت نسل دوم اپتیما به لطف هنرنمایی پیتر شرایر، طراح معروف کیا، کاملا فرم هماهنگ و خوش‌تراشی دارد. اما در زمینه طراحی کابین، علی‌رغم این‌که از ماکسیما مدرن‌تر است، اما در سال‌های تولید اپتیما تا حدی مغلوب رقیب سنتی‌اش یعنی هیوندای سوناتا شد. البته پوشش چرمی کابین اپتیما در ترکیب با نورپردازی قرمز رنگ و امکانات رفاهی قابل‌توجه نظیر صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن، سانروف، تهویه اتوماتیک و… همان چیزی است که خریداران از یک سدان متوسط با این برچسب قیمتی انتظار دارند.

کیا اپتیما 2009-2010

زور پیشرانه 6 سیلندر 2.7 لیتری اپتیما شاید در برهه‌ای از زمان بر سوناتا چربیده باشد و خریدارانی که بیش از بزک‌های ظاهری به قابلیت‌های فنی خودرو اهمیت می‌دادند را، در 2 راهی سوناتا و اپتیما به سمت اپتیما کشانده باشد. اما باید قبول کرد که در بحث قدرت پیشرانه، اپتیما در مقابل ماکسیما سر خم می‌کند. این پیشرانه 191 اسب‌بخار قدرت و گشتاور 250 نیوتن‌متری تولید می‌کند. در بحث سواری، باید گفت اپتیما نسبت به سوناتا نرم‌تر است، اما در زمینه راحتی سواری به پای ماکسیما نمی‌رسد. یکی از برتری‌های اپتیما نسبت به ماکسیما، گیرباکس 5 سرعته تیپ‌ترونیک است که آزادی عمل بیش‌تری به راننده می‌دهد. اما نباید فراموش کرد که فضای کابین اپتیما نسبت به ماکسیما محدودتر است.

کیا اپتیما 2009-2010

پیشنهاد نهایی

برتری اپتیما نسبت به ماکسیما به امکانات رفاهی متنوع‌تر و طراحی داخلی و خارجی مدرن‌تر بازمی‌گردد. اگر از آن دسته افراد ظاهربین باشید، پوشش چرمی صندلی‌ها و سانروف اپتیما و امکانات متنوع‌اش می‌تواند نظر شما را به خود جلب کند. این در حالی است که کابین ماکسیما هم ساده‌تر طراحی شده، هم امکانات متفاوت و متنوعی ندارد. در عوض کابینی بسیار جادار، سواری نرم و راحت و پیشرانه‌ای پرقدرت‌تر از اپتیما را در اختیارتان قرار می‌دهد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که ماکسیما طیف گسترده‌ای از بودجه ها را شامل می‌شود و اپتیما دست دوم چندان طیف قیمتی گسترده‌ای ندارد و از این نظر با نسخه‌های مدل بالای ماکسیما قابل مقایسه است.

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

2 هموطن از یک نگاه/ بررسی هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا

پژو 301 به چرخه تولید داخل می پیوندد + بررسی فنی 301 در ایران

خاص تر از رقبا/ هیوندای ولاستر بخریم یا کیا ریو هاچ بک؟

یک روح در ۲ بدن!/ مقایسه و بررسی نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس

سربلند مثل ایکس تریل / مروری بر عملکرد شاسی بلند نیسان در تست های تصادف

ماشین سواری با حداقل بودجه/ رنو پی کی بخریم یا دوو ماتیز ؟

شاسی بلندهای ارزان بازار کدام هستند؟

تقابل چینی‌های ارزان قیمت-مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

هیوندای سوناتا 2018 پشت درهای بازار ایران

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

تست درایو عمومی DS برگزار شد + عکس

جنگجوی کم توقع ترافیک!/ بررسی فنی تویوتا یاریس هاچ بک

با بودجه محدود هم می توان کوپه سواری کرد؟/مقایسه هیوندای کوپه و سراتو کوپ

تست فنی جامع نیسان ایکس تریل (آنرود و آفرود)

جعبه جادوی تویوتا در راه توکیو/معرفی تویوتا TJ کروزر

دوست آقای امپراطور پوست انداخت!/ مروری بر تاریخچه تویوتا سنچوری به بهانه معرفی نسل جدید

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

شگفتی باستان‌شناسان آینده! / مقایسه 4 شاسی بلند پر طرفدار

آقای کت و شلواری فرانسوی/ نگاهی به سیتروئن C6 محصول آینده سایپا

فلفل تند و تیز ب ام و با ۴ چرخ متحرک!/بررسی ب ام و سری 3 جدید

قهرمان بی رقیب تر از همیشه/ بررسی فنی ب ام و سری 5 جدید

خیز خودروسازان برای تحول ناوگان حمل و نقل/ بررسی ون های تازه وارد بازار

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

بنویسید تانگ، بخوانید تانک! / بررسی بی وای دی تانگ پیش از عرضه در بازار

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

مقایسه دو نسل از مرسدس بنز S کلاس

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

مقایسه رنو ساندرو و پژو ۲۰۷ جدید (اتفاق‌های خوب در کلاس هاچ‌بک‌های جمع و جور)

مقایسه بنز Cکلاس و ب ام و سری 3

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی