پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه دنا پلاس و برلیانس h330

با بودجه حدود 50 میلیونی، دنا پلاس بخریم یا برلیانس H330 ؟

این روزها رقابت در بازار سدان های رنج قیمت 50 میلیونی داغ شده و تنوع این رده روز به روز در حال افزایش است. مهمترین تقابل این سگمنت میان خودروهی وطنی و نمایندگان چینی بازار است. اتفاقا این رقابت به نفع مصرف کننده شده و هریک از خودروسازان برای اینکه سهم بیشتری از این بازار […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۸ آذر ۱۳۹۶

این روزها رقابت در بازار سدان های رنج قیمت 50 میلیونی داغ شده و تنوع این رده روز به روز در حال افزایش است. مهمترین تقابل این سگمنت میان خودروهی وطنی و نمایندگان چینی بازار است. اتفاقا این رقابت به نفع مصرف کننده شده و هریک از خودروسازان برای اینکه سهم بیشتری از این بازار بالقوه کسب کنند، روز به روز در حال اضافه کردن گزینه های رقابتی به محصولات خود و افزایش کیفیت و به روز کردن آن ها هستند. دنا و برلیانس 2 عضو نسبتا با سابقه بازار سدان های متوسط 50 میلیونی به شمار می روند. برلیانس در این سال های تغییری نداشته و ترکیب کلی اش آنقدر موفق بوده که همچنان از اعمال تغییراتی در آن پرهیز شده، نسخه به روز شده دنا اما با پسوند پلاس به بازار آمده تا حرف های بیشتری برای گفتن در مقابل برلیانس سری 300 که میان چینی ها به کیفیت قابل قبول و مهندسی برتر شهرت دارد، داشته باشد.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

برلیانس H330

برلیانس H330 سدان

برلیانس یکی از 4 برند معتبر خودروساز چینی به‌شمار می‌رود و چیزی که موجب تمایز آن از سایر برندهای چینی شده، شریک آلمانی‌اش یعنی ب‌ام‌و است که بخشی از تجربیات خود را در ساخت این محصول به خودروساز چینی منتقل کرده. خطوط روی بدنه به‌خوبی با یکدیگر هماهنگ هستند و و برجستگی روی گلگیرها باعث شده تا ابهت بدنه بیش‌تر به چشم بیاید. مواردی نظیر مه‌شکن‌های جلو و سانروف (در نمونه فول‌آپشن)، ظاهر مدل اتوماتیک فول‌آپشن را از مدل پایه مجزا می‌کنند.

برلیانس H330

علی‌رغم ابعاد جمع‌وجورتر نسبت به دنا ، فضای کابین جادار و راحت است و از نظر فضای کابین، می‌توان برلیانس را سدانی میان تندر ۹۰ و ۲۰۶ اس‌دی در نظر گرفت که البته فضای صندلی های عقب و صندوق بارش کمی از دنا محدودتر است. صندلی‌ها همچون دنا فاقد روکش چرمی هستند و کیفیت پوشش آنها برای خودرویی با قیمت بالای ۵۰ میلیون تومان معمولی به نظر می‌رسد. صندلی راننده در ۸ جهت تنظیم می‌شود و موقعیت قرارگیری راننده در برلیانس نسبت به دنا اسپرت‌تر است. کیفیت کلی مونتاژ و متریال کابین مناسب است و برلیانس از معدود چینی هایی است که توانسته 3 ستاره کیفیت را در کارنامه خود ثبت کند. خصوصا وقتی یاد قیمت بالایش می‌افتید.

برلیانس H330

مشخصات فنی برلیانس H330

پیشرانه برلیانس حجم و قدرت کم‌تری نسبت به پیشرانه دنا پلاس دارد. یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر که توانایی تولید ۱۰۳ اسب‌بخار نیرو در دور ۵۸۰۰ دارد. پس اگر به دنبال کمی چاشنی هیجان در شتاب‌گیری و سرعت بالا هستید، قید برلیانس را بزنید. البته وضعیت شتاب گیری و حس و حال رانندگی در نسخه دنده ای مناسب تر است. نمونه اتوماتیک از یک گیرباکس تیپ‌ترونیک بهره می‌برد و مصرف سوخت‌اش حدود ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. البته در حالت اتوماتیک دور خودرو در سربالایی‌ها افت می‌کند و رمق پیمودن شیب‌های نه‌چندان تند را هم ندارد. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت برلیانس نسبت به رقیب خود، فرمان‌پذیری عالی و هندلینگ مناسب است. برلیانس توانسته امتیاز ۵ ستاره را از موسسه CNCAP کسب کند و وجود ۲ عدد ایربگ در کابین ایمنی سرنشینان جلو را تامین می‌کند.

دنا پلاس

دنا پلاس

در چند سالی که از حضور دنا در بازار می‌گذرد، علی‌رغم ظهور رقبای مختلف که اکثرا نمایندگان سرزمین اژدها هستند، استقبال مناسبی از این خودرو ملی به عمل آمده. حالا پس از 5 سال ایران‌خودرو نسخه به‌روزشده دنا را تحت عنوان دناپلاس روانه بازار کرده. دنا در جهت پاسخ بهتر به نیاز مشتریان به‌روزرسانی شده و ایران‌خودرو با این اقدام به محدوده فراتر از استانداردهای قبلی قدم گذاشته است. پروژه به‌روزرسانی دنا با نام X409  شناخته می شود. 60 درصد قطعات دومین خودرو ملی ساخت داخل هستند و امکانات و تجهیزاتی برای دنا در نظر گرفته شده که اولین‌بار است در یک خودرو ساخت داخل با برند ملی به‌چشم می‌خورند.

دنا پلاس

اگر ظاهر دناپلاس را برانداز کنید به‌راحتی متوجه تغییراتی در نقاط مختلف بدنه‌اش خواهید شد. گرافیک چراغ‌های جلو و عقب کاملا به‌روز شده و به لطف استفاده از لامپ‌های نئون و ال‌ای‌دی، دناپلاس سیستم نورپردازی در حد خودروهای روز دنیا را دارد و از این نظر نسبت به برلیانس مدرن تر است.. برخلاف اکثر خودروهای فیس‌لیفت که تغییرات بدنه آنها تنها به قسمت‌های جلو و عقب محدود می‌شود، این‌بار تغییرات گسترده‌ای در نمای جانبی دناپلاس شاهد هستیم. از تغییر فرم آینه‌های جانبی مجهز به راهنما گرفته تا فرم جدید لچکی عقب، دستگیره درب‌ها و خط شانه متفاوت که از درب عقب آغاز و به قسمت پایینی گلگیر جلو هدایت شده است. وسعت تغییرات در نمای عقب کم‌تر است و علاوه بر تغییر گرافیک چراغ‌های عقب، به اضافه‌شدن قاب پلاک کرومی و آنتن کوسه‌ای در قسمت عقب سقف بسنده شده. کابین دناپلاس همان سبک قبلی را حفظ کرده و هم‌چنان یکی از جادارترین خودروهای این رنج قیمت به‌شمار می‌رود.

دنا پلاس

البته تغییراتی جزیی در غربیلک فرمان و اهرم تعویض دنده ایجاد شده تا حس و حال بهتری به راننده منتقل شود. حال به آپشن‌هایی می‌رسیم که دناپلاس برای اولین‌بار در یک خودرو با نشان ملی در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین این تجهیزات می‌توان به سانروف برقی اشاره کرد. هم‌چنین سیستم مولتی‌مدیای دناپلاس به‌روزرسانی شده و دوربین دید عقب رفاه مناسبی را هنگام پارک کردن برای راننده رقم می‌زند. دنا پلاس علاوه بر امکاناتی همچون سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک و کروزکنترل، از  آپشنی مثل تنظیم الکتریکی صندلی‌های جلو نیز بهره می برد که در برلیانس به چشم نمی خورد. دناپلاس در بحث ایمنی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مشخصات فنی دنا پلاس

این خودرو برای کسب استاداردهای ایمنی راهی کشور آلمان شده و توسط موسسه‌های کانتیننتال و اکت مورد ارزیابی قرار گرفته تا در نهایت بتواند 4 ستاره ایمنی را در کارنامه خود ثبت کند. از تجهیزات جدید ایمنی دناپلاس می‌توان به ایربگ‌های جانبی اشاره کرد که حالا در کنار 2 ایربگ تعبیه شده برای سرنشینان جلو، تعداد ایربگ‌های دنا را به 4 عدد می‌رساند که از برلیانس بیشتر است.  برای سال 95 دنا هم‌چنان با همان پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری به بازار عرضه می‌شود. این پیشرانه با تکیه بر نیرو محرکه 115 اسب‌بخار و گشتاور 157 نیوتن‌متر جثه دنا را به حرکت در می‌آورد.

پیشنهاد نهایی

در نهایت باید گفت برلیانس نسبت به دنا حال و هوای اسپرت تری دارد و این نقطه قوت را می توان در هندلینگ و فرمان پذیری دلچسبش نیز مشاهده کرد. در عوض دنا پلاس فضای بیشتر در صندوق بار و کابین در اختیارتان قرار می دهد و توان پیشرانه اش کمی از برلیانس بیشتر است. کیفیت هر 2 در یک رده ارزیابی می شود و در بخش تجهیزات رفاهی، این دنا پلاس است که گوی سبقت را از برلیانس می گیرد. اما مهمتر نقطه قوت برلیانس سری 300، قابلیت سفارش گیرباکس اتوماتیک برای آن است. گزینه ای که در شهرهای شلوغ حیاتی است. این در حالیست که ایران خودرو در حال حاضر دنا پلاس را تنها در نسخه دنده ای عرضه می کند.

دنا پلاس توربو به زودی عرضه می شود + جدول مشخصات فنی

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

2 هموطن از یک نگاه/ بررسی هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا

پژو 301 به چرخه تولید داخل می پیوندد + بررسی فنی 301 در ایران

خاص تر از رقبا/ هیوندای ولاستر بخریم یا کیا ریو هاچ بک؟

یک روح در ۲ بدن!/ مقایسه و بررسی نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس

سربلند مثل ایکس تریل / مروری بر عملکرد شاسی بلند نیسان در تست های تصادف

ماشین سواری با حداقل بودجه/ رنو پی کی بخریم یا دوو ماتیز ؟

شاسی بلندهای ارزان بازار کدام هستند؟

تقابل چینی‌های ارزان قیمت-مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

هیوندای سوناتا 2018 پشت درهای بازار ایران

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

تست درایو عمومی DS برگزار شد + عکس

جنگجوی کم توقع ترافیک!/ بررسی فنی تویوتا یاریس هاچ بک

با بودجه محدود هم می توان کوپه سواری کرد؟/مقایسه هیوندای کوپه و سراتو کوپ

تست فنی جامع نیسان ایکس تریل (آنرود و آفرود)

جعبه جادوی تویوتا در راه توکیو/معرفی تویوتا TJ کروزر

دوست آقای امپراطور پوست انداخت!/ مروری بر تاریخچه تویوتا سنچوری به بهانه معرفی نسل جدید

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

شگفتی باستان‌شناسان آینده! / مقایسه 4 شاسی بلند پر طرفدار

آقای کت و شلواری فرانسوی/ نگاهی به سیتروئن C6 محصول آینده سایپا

فلفل تند و تیز ب ام و با ۴ چرخ متحرک!/بررسی ب ام و سری 3 جدید

قهرمان بی رقیب تر از همیشه/ بررسی فنی ب ام و سری 5 جدید

خیز خودروسازان برای تحول ناوگان حمل و نقل/ بررسی ون های تازه وارد بازار

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

بنویسید تانگ، بخوانید تانک! / بررسی بی وای دی تانگ پیش از عرضه در بازار

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

مقایسه دو نسل از مرسدس بنز S کلاس

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

مقایسه رنو ساندرو و پژو ۲۰۷ جدید (اتفاق‌های خوب در کلاس هاچ‌بک‌های جمع و جور)

مقایسه بنز Cکلاس و ب ام و سری 3

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی