دلایل خرابی دینام خودرو

دینام خودرو یکی از قطعات مهم در موتور می باشد که وظیفه آن شارژ کردن باتری خودرو و روشن کردن لحظه ای موتور می باشد. حال این قطعه به دلایلی خراب شده و دیگر باتری را شارژ نمی کند و باعث خرابی باتری و خوابیدن آن می شود. حال میخواهیم دلایل و علل خرابی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

همه چیز با چند مشکل کوچک شروع می شود، برای چند لحظه، چراغی روی داشبورد روشن می شود، ممکن است چراغ های جلو کم نور شوند و آمپرها بلرزند. شاید هم بوی بدی به مشام برسد و از زیر کاپوت صدای غرغر بشنوید. آیا موتور ایرادی پیدا کرده است؟ نه. به احتمال زیاد دینام دچار مشکل شده است و اگر به آن بی توجهی کنید، ممکن است باعث بروز مشکلاتی جدی بشود، از استارت نزدن گرفته تا از کار افتادن کامل خودرو.
با این که دینام دستگاه نسبتاً ساده ای است و از چند بخش کوچک تشکیل شده است، ولی نقشی حیاتی ایفا می کند .خرابی دینامخرابی یا سوختن دینام از رایج ترین مشکلات برقی خودرو می باشد. وظیفه دینام شارژ باطری و تامین برق خودرو است. با خراب شدن دینام بالطبع پس از مدت زمان کوتاهی خودرو از حرکت باز خواهد ایستاد، زیرا ادامه حرکت مستلزم رسیدن برق به قسمت های مختلف موتور از جمله شمع ها می باشد. اکثر خرابی دینام ها مربوط به سوختن دیود و یا سیم پیچی آرمیچر و یا استاتور است.

دینام خودرو

دینام خودرو

عوامل متعددی در خرابی یا سوختن دینام دخیل هستند که دانستن این عوامل و پیشگیری از آن ها مفید خواهد بود.

گرمی هوا باعث بالا رفتن درجه حرارت موتور و به مدار آمدن دور فن ثانویه با حداکثر دور می گردد، ازطرفی استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دورفن کولر در دور حداکثر و ترافیک سنگین شهرها باعث کاهش سرعت خودرو و به طبع آن باعث کاهش دور موتور شده که نتیجه آن پایین آمدن قدرت تولید برق دینام می گردد.

وسایل برقی که در این حال با حداکثر ظرفیت خود کارمی کنند باعث مصرف ذخیره برق باطری می گردنند. این کمبود برق را می باید دینام جبران نماید. به دلیل پایین آمدن دور موتور، دینام دیگر توان مداوم شارژ باطری را نداشته و برق وسایل توسط دینام تامین می گردد که باعث فشار مضاعف بر دینام و در نهایت اگر این مدت زمان طولانی باشد باعث سوختن دینام می گردد.

بنابراین برای پیشگیری از خرابی دینام پیشنهاد می گردد :

1- از باطری هایی که دارای ظرفیت بیشتر (آمپرساعت حداقل 65 آمپر) است استفاده گردد.

2- در صورتی که مدت زمان توقف طولانی است، بافشار دادان پدال گاز، دور موتور را تا حدود 2000 دور در دقیقه به صورت متناوب بالا ببرید.

3- دور فن کولر را حتی الامکان در پایین ترین درجه آن قرار دهید.

4- وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام بایستی مرتبا بازدید گردد.

5- از روشن کردن چراغ ها در زمان های غیر ضرور خوداری نمایید.

منبع : نمناک

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

نکاتی پیرامون وایر شمع خودرو

علائم سوختن واشر سر سیلندر خودرو

سیستم TPMS خودرو و عملکرد آن

ECU خودرو و عملکرد آن

کاتالیزور خودرو و علائم خرابی آن

نکاتی پیرامون شستشو خودرو

زمان تعویض فیلتر هوای اتاق خودرو

دلکو و وظیفه آن در خودرو

رنو پارس کارمانیا نیسان پی آسان چری تیگو 7 تعمیرگاه تخصصی بهنام DS رامک خودرو

تویوتا پریوس ایرتویا

هیوندای کرمان موتور