پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

DS7

بررسی فنی DS7 Crossback در پاریس / مدرنیته به سبک فرانسوی (گزارش)

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  در عالم خودرو خیلی مسائل انتها دارند، مثلا شتاب صفر تا صد تا یک عددی بالا می رود ، اما بالاخره یک جایی به انتها می رسد، الان این شتاب 1.9 ثانیه ای ، فعلا نزد تسلاست، شاید کمی از این بالاتر رود و به 1.8 یا 1.7 برسد، […]

javankhodro
شنبه - ۲۵ آذر ۱۳۹۶

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

 در عالم خودرو خیلی مسائل انتها دارند، مثلا شتاب صفر تا صد تا یک عددی بالا می رود ، اما بالاخره یک جایی به انتها می رسد، الان این شتاب 1.9 ثانیه ای ، فعلا نزد تسلاست، شاید کمی از این بالاتر رود و به 1.8 یا 1.7 برسد، ولی از یک نقطه به بعد دیگر امکان پذیر نیست و تمام می شود.

اما طراحی خودرو و الهامات ذهنی طراحان بی انتهاست، هیچ گاه به بن بست نمی رسد، گویا تا ابد ایده و الهام وجود دارد. هر کشور و هر برندی برای خود ایده آل های جالبی دارد، یکی از حیوانات تیز رو الهام می گیرد، یکی از پرندگان، و یکی از وال آبی. در این میان اما DS فرانسوی، ترجیح می دهد تا  ترکیبی از (( تاریخ )) و (( مد )) را منشا الهام طراحی های خود قرار دهد، برای همین هم در طول بیش از 60 سال تولید، خاص بوده و مورد توجه مشتریان خاص قرار گرفته است. رد پایی از تاریخ قدیم فرانسه را می توان در طراحی آوانگارد DS به خوبی پیدا کرد.

DS7

تست جهانی DS7 در پاریس

به دعوت کمپانی DS، به همراه چندی از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو به پاریس رفتیم تا جدیدترین پدیده این برند یعنیCrossback  DS7 را مورد بررسی قرار دهیم. شاسی بلند لوکسی که به زودی توسط نماینده رسمی DS در ایران یعنی آرین موتور تابان راهی خیابان های کشور می شود.

عینک انتقاد را به چشم می زنیم، واقعا هیچ جایی را پیدا نمی کنید که ظرافت در آن رعایت نشده باشد، در DS7 به کوچکترین جزئیات هم دقت شده است، چرا که قرار نیست شما صرفا یک خودرو بخرید، بلکه به هدف می زنید و یک اثر هنری جذاب فرانسوی را به خانه می برید!

در چراغ جلو الماس های گردان به کار رفته که نور بنفش ملایم دارند و هنگام استارت 180 درجه می چرخند و نور مطلوب رانندگی را تامین می کنند. این چراغ ها به طور هوشمند فاصله با خودروی جلویی را تشخیص داده و پرتاب نور را تنظیم می کنند. همچنین در زمان باران و مه ، به صورت خودرکار نور وسیع تری در اختیار راننده قرار می دهند.

طراحی چراغ های عقب 3 بعدی است و از لوزی ها با چیدمانی خاص بهره برده. این مدل چراغ با نیم نگاهی به کانسپت الکتریکی E-TENSE طراحی شده است.

قدم به داخل کابین می گذاریم. با فضایی مدرن و متفاوت رو به رو می شویم، گویا شبیه این کابین را هیچ جایی ندیدید، در عین ارگونومی، شکل بسیاری از ادوات منحصر به فرد است، نگارنده که عادت دارد از جزئیات به کلیات برسد، سریعا پی به ریزه کاری های آن می برد. دسته دنده جوی استیکی با انحنای رو به جلو طراحی خاصی دارد، همینطور یک ساعت آنالوگ BRM R180 به رسم خودروهای لوکس در مرکز داشبورد تعبیه شده که بعد از روشن شدن خودرو از لاک خود بیرون می آید.

سیستم صوتی این خودرو برند Focal است که اختصاصی برای DS7 طراحی شده و اهرم تنظیم صدای آن یه صورت استوانه ای کوچک با لوزی های ریز است که به نوعی متفاوت در محل مخصوص تعبیه شده. لوزی هندسه اختصاصی DS تلقی می شود، به همین خاطر طراحی بسیاری از ادوات نظیر دکمه های شیشه بالا بر، نوار لیزری روی تریم درب ها، قاب صفحات روی صفحه نمایش جلو راننده و … همگی به شکل لوزی هستند.

یک مانیتور 12 اینچی مسئولیت کنترل هر آنچه مورد نیاز راننده است را به عهده دارد، تنظیمات تهویه مطبوع هم از روی مانیتور امکان پذیر است. نکته جالب اینکه راننده می تواند  نقشه GPS را روی صفحه آمپر خود بیندازد تا تمرکزش حین رانندگی به هم نخورد.

DS7

DS7 بر پایه پلت‌فرم EMP2 که در سایر شاسی‌بلندهای گروه PSA نظیر پژو 3008، پژو 5008 و سیتروئن C4 نیز مورد استفاده قرار گرفته، ساخته می‌شود. به همین جهت کابین جاداری دارد و فضای بار 550 لیتری‌اش خیال سرنشینان را در مسافرت‌های دسته‌جمعی راحت می‌کند.

آپشن ها:

اولین آپشنی که مورد بررسی قرار گرفت سیستم دید در شب و تشخیص موجود زنده بود که در صورت فعال بودن، حضور و نزدیکی موجودات زنده را با دو رنگ سبز (فاصله دور) و قرمز (فاصله خیلی نزدیک) نمایش می دهد. سیستم دیگر تشخیص خواب آلودگی و عدم هوشیاری راننده است که از طریق نصب دو سنسور رو به چشم راننده، تمام تحرکات را آنالیز کرده و در صورت تشخیص رفتارهای نزدیک به خواب آلودگی، هشدار می دهد. در حین تست رانندگی یک بار موبایل خود را پشت فرمان چک کردم، این سنسور عدم تمرکز حواس به جلو را با زدن بوق ممتد به راننده تذکر داد.

DS7 دارای مکانیزم حرکت بین خطوط است و در صورتی که فعال باشد، در بزرگراه های استاندارد بدون دخالت دست می تواند خودرو را بین خطوط براند. البته این سیستم احتمالا در ایران کار نخواهد کرد. همچنین در نسخه فول DS7 از سیستم اتوپارک بهره می برد.

نمونه ای که روز اول در اختیار تیم ایرانی قرار گرفت، از موتور دیزلی و گیرباکس 8 سرعته بهره می برد. مسیر تست درایو تا رسیدن به پیست اختصاصی، حدود 100 کیلومتر بود که فرصتی مناسب برای تست شهری و جاده ای در اختیار قرار می داد. بنابراین استارت زدیم و راهی مسیر شدیم.

گیرباکس در تطابق بسیار خوبی با موتور است. معکوس های پیاپی و سریع برای موقعیت های شتاب گیری حس خوبی به راننده القا می کند و این موضوع وقتی دنده در حالت M یا تعویض دستی از طریق پدل شیفترهای پشت فرمان قرار می گیرد، لذت بخش تر هم می شود. تنظیم سیستم رانندگی در موقعیت های Comfort ، Sand، Sport امکان پذیر است و یکی دیگر از نکات جالب این است که اگر تنظیم را در حالت اسپرت قرار دهید، هنگام شتاب گیری یک صدای جذاب نه از جانب موتور، بلکه از طریق سیستم صوتی به گوش راننده می رسد.

جاده های جذاب بیرون از شهر پاریس و در مسیر منطقه ورسای، هر راننده ای را وسوسه می کند تا پدال گاز را بیشتر بفشارد، ضرایب دنده ها به نوعی تعریف شده که در هر دور موتوری می توانید به حداکثر گشتاور دست پیدا کنید.

از سیستم تعلیق هوشمند DS7 غافل نشویم، این سیستم داری مکانیزم برنامه ریزی برای نا همواری هاست و قبل از رسیدن به دست انداز، سختی و نرمی کمک ها را تنظیم می کند. شاید غم انگیز باشد که در طول 100 کیلومتر مسیر حتی یک دست انداز هم ندیدیم که این سیستم را تست کنیم، اما در پیست با یک دست انداز ساختگی این امکان فراهم شد.

بعد از ساعاتی رانندگی به محل پیست DS رسیدیم. جایی که توقف کوتاهی داشتیم و ضمن دیدن خودروی مخصوص DS برای مسابقات فرمول E ، راهی تست نمونه هیبریدی DS7 یا همان PHEV  شدیم. البته این خودرو به صورت پروتوتایپ بود و قرار است تا سال 2019 به بازار وارد شود. نسخه هیبریدی 300 اسب بخار (برای مجموع موتور بنزینی و برقی) قدرت دارد و لذت رانندگی را دو چندان می کند.

طراحی بر مبنای خیابان های معروف پاریس

خیابان های باستیل، ریوولی و فابورگ از معروف ترین خیابان های پاریس هستند و هر کدام به نوعی نماد هنر، مد و تاریخ هستند. در تیپ بندی DS7 از نام این خیابان ها الهام گرفته شده، DS7 در 5 تیپ به بازار جهانی عرضه می شود، البته قرار است فقط 3 تیپ آن یعنی پرفورمنس لاین، ریوولی و اپرا به ایران عرضه شود. تفاوت در مدل ها فقط محدود به تفاوت آپشن نمی شود، بلکه تمام جزئیات مدل ها با هم تفاوت دارد:

در نسخه ((پرفورمنس لاین)) تریم زیر چراغ ها و نوار روی صندوق عقب به شکل مات هستند و از لوگوی مخصوص 3 رنگ جایگزین لوگوی DS استفاده شده است. جنس روکش صندلی و داشبورد و رو دری ها همگی جیر هستند و از المان هایی استفاده شده که یادآور فضای اسپرت تر باشد.

در مدل ((ریوولی)) فضا متفاوت است، همانطور که اگر در خیابان ریوولی قدم بزنید با بوتیک های لوکس و نگاهی جدید به مد و لباس رو به رو می شوید، در طراحی این مدل نیز از همین قاعده پیروی شده است. استفاده از چرم طبیعی نسکافه ای رنگ، فضایی گرم و روشن به کابین آن هدیه داده است.

در (( اپرا )) که گران ترین مدل است، نخ دوخت چرم رو دری ها به شکل مرواریدی است و از چرم طبیعی ناپا با نقش های لوزی شکل و چوب های نایاب استفاده شده است. به گفته سر طراح DS، طراحی این مدل به شکلی خاص Fashion Design است و در تمام پوستر های رسمی خود از این مدل استفاده کرده اند.

در نشست خبری با مدیران ارشد شرکت DS عنوان شد که کلابی برای مشتریان این خودرو در نظر گرفته شده تا انواع خدمات VIP سرویس در محل و خودروی جایگزین در زمان توقف در تعمیرگاه به آنها ارائه شود. همچنین عنوان شد که رقبای این خودرو ب ام و X1 ، رنجروور ایوک، جگوار E-Pace و آئودی Q3 است و رقابتی هیجان انگیز در این کلاس ایجاد خواهد شد. در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر آن که قرار است این خودرو با چه تیراژی تولید شود اشاره شد: ما به تیراژ فکر نمی کنیم، ما فقط به تولید محصولی فاخر و با کیفیت برای قشری خاص توجه داریم.

کدام ترکیب برای ایران ؟

مدلی که قرار است به ایران عرضه شود از یک موتور 1600 سی سی توربو با 165 اسب بخار قدرت و یک گیرباکس 6 سرعته دو کلاچه بهره می برد که منحصرا برای شرایط ایران تولید شده است و در کشورهای دیگر با این مشخصات عرضه نمی شود. اگر معادلات به هم نخورد و اتفاق غیر منتظره ای نیفتد این خودرو بسته به تیپ و مدل چیزی بین 320 تا 370 میلیون تومان قیمت گذاری خواهد شد. باید منتظر باشیم ببینیم رقابت جدی بین لکسوس NX200t ، ب ام و X1 و DS7 Crossback چه نتیجه ای را رقم می زند. چرا که DS7 یک خودروی پریمیوم است و در بازار خودروهای لوکس حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

گفتنی است که چندی پیش از این خودرو به صورت رسمی در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شده و قبل از آن توسط کارشناسان فرانسوی این برند، حدود 6000 کیلومتر در سراسر ایران و آب و هوای متنوع کشورمان مورد آزمایش فنی قرار گرفته تا سازگاری هرچه بیشتر و بهتر با شرایط ایران مورد ارزیابی قرار گیرد.

DS7

درباره DS7 بیشتر بخوانید:

فروش بهاری محصولات 2018 برند پریمیوم DS

((فیلم)) رونمایی DS7 در نمایشگاه تهران

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره -29/ DS7 با كوله باري از جذابيت رونمايي شد

سربلندی DS7 در تست 6 هزار کیلومتری در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی