پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آینه الکتروکرومیک

آینه الکتروکرومیک و عملکرد آن

آینه الکترومیک برای خودروهای امروزی و جدید یک آپشن به حساب می آید و باعث رانندگی بهتر و با آرامشتر در زمان رانندگی در شب و عدم اذیت کردن چشم راننده به دلیل نورهای ماشین های پشتی می شود حال میخواهیم به توصیف و نحوه عملکرد آن بپردازیم. بد نیست بدانید علی‌رغم نظر رانندگان قدیمی […]

امیر
سه شنبه - ۲۸ آذر ۱۳۹۶

آینه الکترومیک برای خودروهای امروزی و جدید یک آپشن به حساب می آید و باعث رانندگی بهتر و با آرامشتر در زمان رانندگی در شب و عدم اذیت کردن چشم راننده به دلیل نورهای ماشین های پشتی می شود حال میخواهیم به توصیف و نحوه عملکرد آن بپردازیم.

بد نیست بدانید علی‌رغم نظر رانندگان قدیمی که این مشکل را فقط برای تازه کارها می‌دانستند، این مساله مشکل بسیاری از رانندگان به شمار می‌رود و ربطی به مهارت یا ناشی بودن راننده ندارد. به همین دلیل محققان صنایع خودروسازی در صدد یافتن روشی موثر برای غلبه بر این مشکل بودند تا این که در نهایت آینه‌های الکتروکرومیک (Electro chromic Mirrors) را به عنوان بهترین و ارزان‌ترین راه  حل این مشکل معرفی کردند.

تفاوت آینه الکتروکرومیک با آینه معمولی

تفاوت آینه الکتروکرومیک با آینه معمولی

در حقیقت موضوعی که باعث آزار چشم رانندگان می‌شود، بازتاب نور چراغ خودروی پشت سر از طریق آینه جلو است. حال اگر مکانیسمی وجود داشته باشد که طی آن بتوان بازتاب نور را خنثی یا تضعیف کرد مشکل تا حدودی حل می‌شود. اساس کار آینه‌های الکتروکرومیک به گونه‌ای است که وقتی نور با شدت به آینه می‌تابد، رنگ آینه به صورت اتوماتیک تیره می‌شود. همانطور که می‌دانید رنگ تیره جاذب نور است و آن را کمتر بازتاب می‌دهد. در اینجا هم تیره شدن رنگ آینه باعث ضعیف شدن بازتاب نور می‌شود و در نتیجه چشم راننده از نور مستقیم در امان می‌ماند. این آینه‌ها طوری طراحی شده‌اند که به صورت اتوماتیک در روشنایی روز به رنگ روشن و در تاریکی شب نیز به رنگ تیره در می‌آیند.

ساختار آینه الکتروکرومیک

ساختار آینه الکتروکرومیک

حال به نحوه عملکرد آینه‌های الکتروکرومیک بپردازیم.

این آینه‌ها از دو سطح شیشه‌ای تشکیل شده‌اند. در فضای میانی این دو سطح شیشه‌ای، یک ژل الکتروکرومیک به کار رفته است که در واقع نقش اصلی بر عهده این ژل است. همان طورکه از نام الکتروکرومیک مشخص است، این کلمه به معنای تغییر رنگ با تغییر شدت جریان الکتریسیته است. بدین صورت که با تغییر شدت جریان الکتریسیته رنگ ژل تغییر پیدا می‌کند. سطح رو و پشت آینه از یک حسگر حساس به نور استفاده شده است. حسگر عقب، نور محیط بیرون را از شیشه جلو دریافت می‌کند و به نسبت شدت نور، با استفاده از کم و زیاد کردن شدت جریان الکتریسیته، رنگ ژل را تیره یا روشن می‌کند. حسگر جلوی آینه نیز وقتی  که نور با شدت زیاد، مانند اوقاتی که نور خورشید یا نور چراغ اتومبیل‌های پشتی به آینه می‌تابد، شدت جریان الکتریسیته را تغییر می‌دهد و سبب تیره شدن رنگ آینه می‌شود. درست است که عملکرد این سیستم مکانیسمی بسیار ساده دارد اما گاهی اوقات راه‌ حل‌های ساده بسیار بهتر جوابگوی حل مشکلات هستند.

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

رادار ضد تصادف در خودرو چیست؟

رادار بین خطوط و رادار تشخیص عابر پیاده خودرو

نحوه عملکرد رادار نقطه کور خودرو

علل یاتاقان زدن خودرو چیست؟

مشکلات و حد دمای آب موتور خودرو

نکاتی در ارتباط با خرید باتری خودرو

سنسور دمای آب خودرو و عملکرد آن

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی