البته در چند سال اخیر، برنامه کاری مهمترین شرکت های خودروسازی با توجه به کاهش حجم موتور و مصرف سوخت در عین افزایش راندمان چیده شده و با این رویکرد، سیستم های پرخوران جیگاه ویژه ای در صنعت خودروسازی پیدا کرده اند. استفاده از سیستم های پرخوران همچون توربوشارژر و سوپرشارژر باعث می شود تا در عین صرفه جویی در حجم و مصرف پیشرانه، بازده بالاتر در اختیار قرار گیرد و پیشرانه های کوچک نیز بتوانند در حد پیشرانه های بزرگ تر و پر مصرف تر یا حتی بیشتر از آن ها قدرت تولید کنند.
این اتفاق باعث شده تا بعضی شاسی بلندهای مجهز به توربوشارژر با حجم موتور منطبق با قوانین گمرکی در بازار ایران عرضه شود. اما اگر دقیق شویم، به این نتیجه می رسیم که این خودروهای که اکثرا هم از برندهای آلمانی هستند، در رده قیمتی بالایی قرار می گیرند و عملا از دسترس بخش قابل توجهی از خریداران خارج هستند. همچنین اکثر این خودرو در دسته کراس اوورهای جمع و جور جای می گیرند و قابلیت های آفرودی شاسی بلندهای بزرگ تر را ندارند.
امروزه اگر تصمیم به خرید یک شاسی بلند فول سایز یا محصولی در این رده قیمتی داشته باشید، انتخاب شما از میان موتور های چهار سیلندر 2400 تا 2500 سی.سی تنفس طبیعی خواهد بود که نهایتا بین 170 تا 180 اسب بخار تولید میکند! و شاید نیاز شما را برطرف کنند اما قطعا انتظار شما از یک شاسی بلند را برآورده نخواهند کرد.
در همین حال، سانگ یانگ موتور کره جنوبی با بکار گیری تکنولوژی روز دنیا و پاسخ به نیاز روز بازار در زمینه کاهش آلایندگی، بهینه سازی مصرف سوخت و راندمان، برای نسل چهارم رکستون، رکستون G4، از موتورهای چهار سیلندر مجهز به سیستم توربوشارژ استفاده می کند تا نسبت به نسل قبل در عین کاهش وزن، کاهش مصرف سوخت و صدا، شاهد افزایش توان خروجی موتور باشیم. این اتفاق باعث شده تا رکستون با قوانین گمرکی انطباق پیدا کند و مشکلی برای عرضه در بازار ایران نداشته باشد.
گروه صنعتی رامک خودرو نماینده رسمی سانگ یانگ در ایران تصمیم دارد تا با عرضه رکستون G4 به عنوان گزینه ای پر قدرت، ایمن، مدرن، جادار با قیمتی مناسب و قابلیت آفرود واقعی، این خلاء را در بازار پر کند. گزینه ای که زمان زیادی بود که جای خالیش در بازار احساس میشد و قرار است به زودی با عرضه اش معادلات این بخش بازار را به هم بریزد.
سانگ یانگ رکستون G4 را بیشتر بشناسیم
همانطور که پیشتر تحلیل کرده بودیم، سال 96 سال خودروهای پریمیوم و لوکس در بازار خودرو کشور است. رقابت جذابی میان خودروهای پرمیوم بازار در جریان است و روزبهروز شاهد تنوع این بخش منحصربهفرد مارکت خودرو هستیم. خودروهای کرهای از بازیگران اصلی بازار خودرو کشور بهشمار میروند و تیراژ وارداتشان نسبت به دیگر خودروهای وارداتی بیشتر است. میان کرهایهای حاضر در بازار ایران، سانگ یانگ نسبت به هیوندای و کیا حجم کمتری از واردات را به خود اختصاص داده اما همواره محصولاتاش را با قیمتی رقابتی و کیفیتی برتر در بازار عرضه میکند.
رامکخودرو بهعنوان نمایندگی رسمی و انحصاری سانگیانگ در ایران، بیشتر تمرکزش را روی کلاس پرطرفدار خودروهای شاسیبلند گذاشته و حالا در راستای تکمیل سبد محصولات خود، پس از کوراندو جدید، درصدد عرضه دومین شاسیبلند جدیدش در سال 96، یعنی سانگیانگ رکستون است. از آنجایی که رکستون در دستهبندی شاسیبلندهای لوکس جای میگیرد، رامک برای عرضهاش حسابی دستبهعصا حرکت کرده و هیچ عجلهای برای عرضه این خودرو در برنامههای این شرکت به چشم نمیخورد. چراکه در نظر دارد با تشریفات و شان مخصوص، رکستون را به ایرانیها معرفی کند.
البته بازار خودرو کشور با رکستون غریبه نیست. پیش از این 2 نسخه از فیسلیفت نسل اول رکستون در مدلهای 2012 و 2013 به ایران آمده. اما حالا منتظر ورود نسل دوم و مدل 2018 قدبلندترین شاسیبلند سانگیانگ در نیمه دوم سال 96 هستیم. این نسخه چند ماه پیش در نمایشگاه سئول رونمایی شد و میتوان گفت داغداغ در راه ایران است. سبک طراحی تیوولی در ظاهر رکستون جدید هم به چشم میخورد. با این تفاوت که نمای عضلانیتر جانبی، طراحی کاملا جدید جلوپنجره و فرم خاص چراغهای جلو و عقب مواردی هستند که ابهتی متفاوت به رکستون میدهند.
باید گفت رکستون G4 رقبایی مثل هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا RAV4 ، نیسان ایکستریل و میتسوبیشی اوتلندر را در مقابل خود میبیند. رکستون در 2 تیپ 5 و 7 نفره عرضه میشود و باید دید رامکخودرو کدام نسخه را برای بازار ایران انتخاب میکند. به لطف فاصله محوری 2865 میلیمتری، فضای کابین کاملا جادار و بزرگ است. سانگیانگ تاجاییکه توانسته در کابین بزرگترین شاسیبلندش لوکسگرایی کرده و اگر کمی در جزییات دقت کنید، به کیفیت متفاوت متریال کابین آن نسبت به شاسیبلندهای کوچکتر سانگیانگ پی خواهید برد. یک مانیتور 9.2 اینچی در کنسول جلو قرار گرفته و برای سرنشینان عقب 2 نمایشگر 10.1 اینچی تعبیه شده است.
در مدل فولآپشن امکانات جدید مثل نوربالای اتوماتیک، ترمز کمکی و سیستم پیشگیری از تصادف به چشم میخورد. سیستم ارتباط و سرگرمی نیز به اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز شده است. برای پوشش داشبورد از چرم ناپا استفاده شده و کیفیت چرم و چوب بهکاررفته در کابین در سطح خودروهای لوکس قرار دارد. البته از سانگیانگ که همواره به تولید محصولات باکیفیت مشهور است، غیر از این هم انتظاری نمیرود. رکستون جدید در مدلهای پایه از گیرباکس 6 سرعته دستی و در مدلهای کاملتر از گیرباکس 7 سرعته اتوماتیک مرسدسبنز بهره میبرد.
سانگیانگ ابتدا این شاسیبلند لوکس را با پیشرانه 2.2 لیتری توربودیزل با توان 181 اسببخار و 420 نیوتنمتر گشتاور معرفی کرد. اما حالا یک پیشرانه 2 لیتری توربو که قادر است 225 اسببخار قدرت تولید کند و گشتاورش به 350 نیوتنمتر میرسد نیز برای رکستون جدید قابل انتخاب است. پیشبینی ما این است که رامکخودرو نسخه 2 لیتری رکستون مجهز به گیرباکس 7 سرعته اتوماتیک را به بازار عرضه کند. همچنین از آنجایی که همیشه شاهد عرضه فولترین محصولات سانگیانگ در ایران بودهایم، به نظر میرسد که رکستون نیز با فهرست کاملی از تجهیزات به بازار بیاید.
باید برای رکستون جدید قیمت حدود 200 میلیونی را در بازار ایران متصور شد و پیشبینی میشود باتوجه به اینکه قیمت محصولات سانگیانگ نسبت به دیگر رقبای کرهای خود همواره رقابتیتر بوده، رکستون جدید نیز باید با قیمتی کمتر از سانتافه و سورنتو در بازار ایران عرضه شود.
دیدگاه خود را بنویسید