پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گمرک خودرو

محدودیت های جدید در انتظار واردات خودرو / اختصاص ساعت ورود و خروج برای سایت ثبت سفارش

شرایط جدیدی برای سامانه ثبت سفارش که از تیر ماه سال جاری مسدود بوده در نظر گرفته شده است. اکنون دولت ساعت ورود به سامانه ثبت‌سفارش را ۸ تا ۱۶ اعلام کرده و البته اعتبار نیز از ۶ ماه به سه ماه تقلیل یافته است. همچنین طبق شرایط جدید واردات خودرو، تعرفه ها افزایش یافته و خودروهایی […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲ دی ۱۳۹۶

شرایط جدیدی برای سامانه ثبت سفارش که از تیر ماه سال جاری مسدود بوده در نظر گرفته شده است. اکنون دولت ساعت ورود به سامانه ثبت‌سفارش را ۸ تا ۱۶ اعلام کرده و البته اعتبار نیز از ۶ ماه به سه ماه تقلیل یافته است. همچنین طبق شرایط جدید واردات خودرو، تعرفه ها افزایش یافته و خودروهایی با ارزش جهانی بالای 40 هزار دلار نیز اجازه ورود به کشور را ندارند.

با روی کار آمدن محمد شریعتمداری، به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت محدودیت‌هایی بر روی تجارت خارجی کشور اعمال شده که بیشتر، خود را در ثبت سفارش واردات نمودار کرده است. به این معنا که بر اساس استراتژی جدید دولت، تراز تجاری منفی کشور باید با اعمال برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر روی واردات، کنترل شده و ارزآوری و ارزبری کشور به نوعی تراز شود.

بر این اساس، از تیرماه امسال، ثبت سفارش واردات خودرو به دلیل روند فزاینده ورود خودروهای خارجی و وارداتی به کشور، متوقف شده و اجازه ثبت سفارش جدید برای واردات داده نمی شود و البته واردات قبلی نیز مطابق با ضوابط صورت می گیرد.

در عین حال، چند هفته پیش بود که مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که مدت زمان اعتبار ثبت سفارش کالا از 6 ماه به سه ماه تقلیل یافته تا بتوان مدیریت دقیق‌تری بر واردات کالا صورت داد و قدرت برنامه‌ریزی را از برخی سودجویان گرفت.

اکنون دولت در محدودیتی جدید، ساعت ورود به سامانه ثبت سفارش را محدود به ساعت 8 صبح تا 16 کرده است که هنوز هم مشخص نیست که دلیل این امر چه بوده است.

هفته گذشته رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو از تعرفه و ضوابط  جدید واردات خبر داد که بر اساس آن سقف ارزش گمرکی خودروها ۴۰ هزار دلار تعیین شده و تعرفه‌ها نیز در چهار گروه مشخص شده‌اند؛ در صورت اجرای قوانین جدید واردات تعدادی از خودروها متوقف خواهد شد.

میثم رضایی افزود:  طبق مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت، سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی 40 هزار دلار تعیین شده و واردات خودروهای با حجم موتور تا 3 هزار سی‌سی مجاز است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ضمن مصاحبه  با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه برای واردات خودروها چهار ردیف تعرفه‌ای مشخص شده است، گفت: خودروهای با حجم موتور 1000 تا 1500 سی‌سی که تاکنون تعرفه واردات آنها 40 درصد بوده است از این به بعد مشمول تعرفه 55 درصدی می‌شوند و در مورد خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی که تعرفه قبلی آنها 40 درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه 75 درصدی شده‌اند.

رضایی ادامه داد: تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی نیز قبلاً 55 درصد بود که حالا 95 درصد تعیین شده است و در مورد خودروهای با حجم موتور 2500 تا 3000 سی‌سی که قبلاً واردات آنها ممنوع بود، در ضوابط جدید، تعرفه 130 درصدی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت، واردات خودرو از این به بعد با دو پیش‌شرط امکان‌پذیر است، گفت: حجم موتور خودروهای وارداتی نباید بالاتر از 3000 سی‌سی باشد و سقف ارزش گمرکی این خودروها نیز نباید بیشتر از 40 هزار دلار باشد.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در مورد تأثیر این مصوبه بر واردات خودروها نیز گفت: محصولاتی مانند سانتافه یا سورنتو که تاکنون با حجم موتور 2400 سی‌سی وارد می‌شدند دارای مدل‌هایی با حجم موتور 3000 سی‌سی نیز هستند و همچنین محصولی مانند توسان که با حجم موتور 2700 سی‌سی وارد می‌شود، دارای موتورهای با حجم بالاتر نیز هست. خودروهایی مانند آزرا گرنجور و جنسیس نیز قیمت پایه این خودروها بیش از 40 هزار دلار نمی‌شود و به این ترتیب، برخی مدل‌های خودرو که حجم موتور بالایی دارند و البته قبلاً نیز وارد نمی‌شدند، دارای ارزش گمرکی بالای سقف مشخص‌شده هستند که وارداتشان ممنوع است.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه جدید کمیسیون زیربنایی دولت، تمرکز واردات در خودروهای کره‌ای و ژاپنی خواهد بود، گفت: محصولات هیوندایی، کیا، میتسوبیشی، رنو و پژو از طریق این مصوبه قابل ورود به کشور خواهند بود و خودروهای با حجم موتور بالا نمی‌توانند وارد شوند.

وی تصریح کرد: خودرویی مانند سانتافه معمولی دارای ارزش گمرکی 20 هزار و 500 دلار بود که این خودرو با حجم موتور 2700 تا 3000 سی‌سی از ارزش گمرکی 23 هزار دلاری برخوردار می‌شود که منعی برای واردات ندارد.

بدین ترتیب با اجرای قانون جدید واردات خودروهای زیر متوقف خواهد شد:

1- ب ام و 530i
2- ب ام و 228i
3 – ب ام و 730Li
4- ب ام و X1 25xdrive
5- ب ام و X4 xdrive28i
6- ب ام و X3 xdrive 28i
7 – لکسس RX200t
8- لکسس NX200t
9- لکسس NX300h
10- لکسس GS250
11- لکسس IS250
12- لکسس ES250
13- پورشه 718 کایمن
14- پورشه 718 باکستر
15- پورشه ماکان
16- پورشه 718 کایمن S
17- پورشه 718 باکستر S
18- ولوو XC90 Rdesign
19- ولوو XC90 momentum
20- ولوو XC90 Inscription
21- مرسدس بنز MEC 45A Sedan
22- مرسدس بنز MEC 45G Hatchback
23- مرسدس بنز E250
24- مرسدس بنز E200

وی با تأکید بر اینکه طبق مصوبه جدید، سیاست دولت این نیست که خودروهای لوکس به کشور وارد شود، افزود: خودرویی مانند لکسوس ان‌ایکس 200 یا 300 دارای ارزش گمرکی بالای 40 هزار دلار است که دیگر به کشور وارد نخواهد شد. در مورد پورشه ماکان نیز واردات صورت نخواهد گرفت، همچنین بی‌ام‌و با اتاق 730 که از ارزش گمرکی بالاتر از سقف مجاز برخوردار است، وارداتش ممنوع خواهد بود.

وی با بیان اینکه توقف ثبت سفارش واردات خودرو و مطرح شدن بحث ممنوعیت واردات برخی مدل‌ها باعث افزایش 20 تا 40 درصدی قیمت بعضی خودروها در بازار شده است، گفت: لکسوس ان ایکس 300 هیبرید که قبلاً در بازار با قیمت 305 تا 310 میلیون تومان معامله می‌شد، حالا با قیمت 430 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین لکسوس ان‌ایکس 200 بنزینی که قیمت آن قبلاً 360 میلیون تومان بود حالا با قیمت 550 تا 600 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

وی ادامه داد: سانتافه نیز قبلاً با قیمت 235 میلیون تومان عرضه می‌شد که هم‌اکنون قیمت آن در بازار به 280 تا 300 میلیون تومان رسیده است.

رضایی با بیان اینکه قیمت توسان قبلاً 190 میلیون تومان بود و حالا به 250 تا 270 میلیون تومان رسیده است، گفت: قیمت سراتو و النترا نیز حدود 130 میلیون تومان بود که حالا به 170 میلیون تومان رسیده است و به این ترتیب، خودروها با هر قیمت دلخواهی در بازار عرضه می‌شوند.

گردآوری شده از ((مهر)) و ((فارس))

ثبت سفارش خودرو 10 دی ماه از سر گرفته می شود/آیا افزایش تعرفه واردات خودرو از چاله به چاه افتادن است؟

تعیین تعرفه جدید واردات خودرو / لایحه افزایش تعرفه ها به مجلس ارسال می شود

شرکت های واردکننده کرکره سایت های فروش خود را پایین کشیدند/ سرنوشت واردات خودرو به کجا می رسد؟

آیین نامه ثبت سفارش خودرو به زودی در هیأت دولت تصویب می شود

دود دعوای وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو در چشم مردم

افزایش تعرفه واردات خودرو با توافق 5 عضو کابینه

بازار خودروهای وارداتی در تب گرانی می سوزد

تکذیب شایعه های منتشر شده در خصوص واردات خودرو

ایجاد خط مونتاژ خودروهای خارجی با استفاده از تخفیف گمرکی

حجم بالای ثبت سفارش خودرو، دلیل بسته شدن سامانه

تعرفه های جدید واردات خودرو تقدیم هیئت دولت شد

چالش های تجمیع و ادغام قطعه سازان خودرو / ((تی یرینگ)) اجرایی می شود؟

قطعه سازان برای ورود به چرخه جهانی راهی جز تجمیع ندارند

ترکیب تیم برنده رنو / اروپایی ها در خط اول صنعت خودرو کشور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی