پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آلودگی هوا_تهران_برج میلاد

چرا تهران 36 امین شهر آلوده جهان است ؟ / آلودگی از سال 1338

تهران سی ششمین شهر آلوده جهان بوده و یکی از دلایل اصلی آن تردد حجم عظیمی از خودروها و موتورسیکلت های فرسوده و آلاینده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو : آلودگی کلان شهر های ایران بویژه تهران در چند سال گذشته به عنوان معضل اساسی مطرح بود و در خصوص آلایندگی هوا دلایل […]

امیر
چهارشنبه - ۶ دی ۱۳۹۶

تهران سی ششمین شهر آلوده جهان بوده و یکی از دلایل اصلی آن تردد حجم عظیمی از خودروها و موتورسیکلت های فرسوده و آلاینده است.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو :

آلودگی کلان شهر های ایران بویژه تهران در چند سال گذشته به عنوان معضل اساسی مطرح بود و در خصوص آلایندگی هوا دلایل زیادی عنوان شده اما قطعا خودرو و موتورسیکلت نقش مهمی در آلودگی هوا دارند و کسی نمی تواند این موضوع را انکار کند.
سابقه آلودگی هوا در تهران حتی به سال 1338 باز می‌گردد! زمانی که تهران بیش از  یک میلیون جمعیت داشت و تعداد خودروها هم حدود 200 یا 300 هزار دستگاه بوده اما طبق آمار ها در حال حاضر  4 میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند که به گفته کارشناسان شهری مثل تهران نهایتا ظرفیت یک میلیون خودرو را دارد و روزانه 600 تا هزار دستگاه خودرو نیز از حومه تهران به آن وارد می شود و همه اینها به جز 3 میلیون موتور سیکلتی است که آلایندگی بسیاری دارد،اینها همه نشان می دهد که در آلودگی تهران وسایل نقلیه نقش پررنگی دارند.

تردد موتور در تهران بسیار زیاد است و برخی برای امرار معاش از آن استفاده می کنند موتورسیکلت‌هایی که 6 برابر یک خودرو کاربراتوری و 12 برابر یک خودروی انژکتوری با استاندارد یورو 2 آلایندگی دارند و مصوبه سازمان استاندارد برای توقف تولید موتورهای کاربراتوری هم کارساز نبوده و هر روز بر تعداد موتورسیکلت ها افزوده می شود.
از طرفی میزان آلودگی و مصرف سوخت خودرو در شرایط و دورهای مختلف موتور تفاوت زیادی دارد. بیشترین حجم آلایندگی در دورهای پایین موتور و دورهای بالا تولید می‌شود. یعنی درست شرایطی که در ترافیک وجود دارد تهران که همیشه ترافیک دارد پس آلودگی هوای ناشی از تراکم خودروها طبیعی ترین حالت ممکن آن است.

طبق آمار 51.3 درصد از آلودگی ناشی از تردد خودروها در تهران مربوط به خودروهای کاربراتوری است. خودروهایی که بخش عمده‌ای از آنها در سن فرسودگی هستند و در چهارچوب طرح جایگزینی خودروهای فرسوده باید تا به حال از رده خارج می‌شدند و در این خصوص یکی از طرح هایی که در سال های گذشته مسئولین خیلی به آن امید داشتند تا مشکلات آلودگی هوا را کم کند طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بود اما این طرح نتوانست تاثیر چندانی داشته باشد زیرا وقتی این قانون مصوب شد اسمش خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد بود. اما وقتی برایش آئین نامه اجرایی نوشتند، کلمه خروج تبدیل شد به جایگزینی و در نهایت تاثیر چندانی نداشت و نتیجه آن همینی است که الان میبینیم و ما هر سال در زمستان برای بهتر شدن هوا منتظر بارش باران هستیم.

به نظر می رسد تنها راه حل ممکن، کنترل میزان آلایندگی است ، ابتدا باید حجم تردد خودروهای کاربراتوری در کلان شهر‌ها را کاسته شود که کم هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه است. در گام بعدی باید خودروهای فرسوده‌ را تعیین تکلیف شوند و در نهایت هم گسترش حمل و نقل عمومی  مناسب که یاز به طمان و صرف هزینه های گزاف دارد.

نویسنده : هادی سیانکی

ارتقاء استاندارد خودروهای داخلی علاج آلودگی هوا

نقش سنسور اکسیژن در کاهش آلودگی هوا

راهکار جالب دولت برای کاهش آلودگی هوا/ خودروهای فرسوده

برگزاری سمینار تخصصی آلودگی هوا توسط ایرتویا

کمک به کاهش آلودگی هوا با طرح کلید به کلید ایران خودرو

خودرو و موتور برقی دردی از آلودگی هوا دوا نمی کند

بارش باران آلودگی هوا را کاهش داد

در بحث آلودگی هوا خودروسازان را ضربه فنی نکنید!

تویوتا پریوس با آلایندگی صفر به داد آلودگی هوا می رسد

تشدید محدودیت‌های ترافیکی با افزایش آلودگی هوا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی